Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
VictorPM
Vandaag
om 15:00:03
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
Dino64
Vandaag
om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:39:06
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:32
Vitrinekast
door
741230
Vandaag
om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
tothebeach
Vandaag
om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk
door
tothebeach
Vandaag
om 11:37:48
Artikelen "Het matblad"
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Artikelen "Het matblad"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Artikelen "Het matblad" (gelezen 823 keer)
ES44C4
Offline
Berichten: 1481
Artikelen "Het matblad"
«
Gepost op:
01 August 2025, 00:27:57 »
Kan iemand voor mij de volgende artikelen uit het Matblad opzoeken en plaatsen of sturen?
63 "Nieuwe twee-assige grindlossers voor Is8" (Het Matblad 1987 speciale uitgave Het open huis).
05 "NS ORE-standaardwagen type Eanos" (Het Matblad 1988-1).
Gelogd
j.ossebaar
Offline
Berichten: 265
Re: Artikelen "Het matblad"
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 11:08:24 »
Overgenomen uit het matblad Speciale uitgave ter gelegenheid van het Open Huis op 10 oktober 1987 .
Nieuwe twee-assige grindlossers voor Is8 .
Inleiding .
De Dienst van Infrastructuur ( Is) heeft voor het onderhoud van de spoorlijnen en voor de aanleg van nieuwe lijnen jaarlijks ongeveer 480.00 ton grind en steenslag nodig . Het grind baggert NS zelf uit de Maas bij Roermond . Voor de steenslagvoorziening zijn we aangewezen op import uit België per spoor en Schotland en Noorwegen per schip .
Voor al deze transporten is natuurlijk materieel nodig . In 1947 zijn hiervoor 176 stuks speciale kortgekoppelde lage grindwagens bij Allan in Rotterdam gebouwd .
De glijlagers hiervan werden in 1965 vervangen door rollagers . Door het relatief geringe gewicht en de aanwezigheid van een middenkoppeling zonder zijbuffers zijn er in de loop van de jaren nogal eens ontsporingen met dit materieeltype geweest . Vanaf 1971 is dit park geleidelijk uitgebreid met een aantal twee-assige zelflossers ( type Eds ) uit het commerciële wagenpark om aan het toenemende vervoer te voldoen .
Omdat de laadinstallatie in de grinderij van Is8 in Linne was gebouwd voor de lage grindwagens , werd van een aantal commerciële Eds'n de bovenkanten van de bak afgesneden om ze toch onder de bunker te kunnen laden .
Er bleef ontdanks deze ingreep voldoende laadvolume over voor ongeveer 29 ton per wagen . In 1978 werden de kortgekoppelde grindwagens aan de kant gezet en naar het buitenland verkocht . Enkele zijn nog op de Nieuwegeintramlijn te zien en Strukton in Maarsen heeft er nog enkele in zijn bezit voor spooraanleg . Op de NS- lijnen mogen ze met normale goederentreinen niet meer worden vervoerd .
Het totale vervoer werd afgewikkeld met 437 Eds'n , waarvan de helft een afgesneden bak bezat . Voor de belading in Born en de zeehavens konden de bakken ongewijzend blijven .
Normale Eds'n .
Deze wagens , die oorspronkelijk voor het vervoer van kolen ten behoeve van de kolenhandelaren waren gebouwd , zijn ingericht voor een lossing aan de zijkant van het spoor .
Sommige wagens zijn voorzien van scharnierbare verlenggoten om de uitstroomplaats nog meer naar de zijkant te verleggen . Voor het wegonderhoud moet de lading ook wel eens tussen de sporen worden gelost . De gebruikers waren vindingrijk en construeerden allerlei losse stortgoten , die de grind - en steenslagstroom konden leiden in de richting van hart spoor of aan weerszijden naast de spoorstaven .
Het grote bezwaar van deze losmethode is de onveilige werksituatie die ontstaat als bij een leeggestroomde wagen de losse goten en trechters overgebracht moeten worden naar een andere volle wagen . Vooral 's nachts en als het nevenspoor in dienst is , is het uitkijken geblazen en het verslepen van deze onderdelen door de ballast is geen pretje .
Bakvernieuwing .
De commerciële Eds'n zijn gebouwd in de jaren 1960 - 1961 .
Aan het einde van de 70 -er jaren bleek reeds , dat de bakken en losschuiven erg slecht werden . Om ladingverlies te voorkomen , werden soms dotten poetskatoen gebruikt om de weggeteerde plekken provisorisch af te dichten . In deze tijd werd door een werkgroep aanbevelingen gedaan om de onveilige werksituaties bij het lossen van grind - en steenslagtreinen te verbeteren . Omdat bakvernieuwen dringend noodzakelijk werd , heeft Mw3GL aan Is8 voorgesteld om een nieuwe grindlosser te ontwerpen .
Nieuwe grindlosser .
Het belangrijkste punt ter verbetering was het lossysteem . De Deutsche Bundesbahn beschikt over 150 viern- assige grindlossers met vier scharnierbare storttrechters . Deze storttrechters stonden model voor het nieuwe ontwerp .
Aangezien de onderstellen van de Eds'n nog in een redelijke staat waren , zou het economisch gezien een slechte zaak zijn om hiervan gebruik te maken .
Een nieuwe vier-assige grindlosser kost ongeveer 100.000,-- gulden , terwijl een omgebouwede twee- asser met de halve transportcapaciteit ongeveer 25.000 gulden kost . Het uiteindelijke resultaat is geweest , dat op de bestaande onderstellen een nieuwe bak is geplaatst met een laadvermogen dat ruimte biedt aan ca 29 ton grind . De bakinhoud kon hierdoor worden teruggebracht van 40m³ naar 22m³ .
Deze korte bak moest worden voorzien van één losopening in het midden van iederezijkant .
Deze opening wordt afgesloten met een normale draaibare schuif aan iedere wagenzijde . Via de vaste stortgoten , die onder de stelbalken uitmonden , stroomt de lading in een scharnierbaar opgehangen trechter, identiek aan de DB-wagen , die in 4 standen aan de buitenzijde van het spoor en in 3 standen aan de binnenzijde van het spoor kan worden vastgezet .
Voordat Is8 met dit nieuwe wagenontwerp akkoord kon gaan , heeft NS een DB - wagen enkele weken gehuurd . Deze wagen is door Is8 , in samenwerking met Mw uitgeprobeerd . De gebruikers zin met het DB- storttrechterprincipe akkoord gegaan .
Prototype .
Omdat het uiteindelijk gaat over de parkvernieuwing van 460 wagens ( 437 bestaande +23 uitbreiding ) verzocht Is8 aan Mw om de bouw van een prototype . Alpha Engineering maakte hiervoor de tekeningen en de bouw hiervan werd uitgevoerd door de firma Jansen in Bergen op Zoom . In oktober 1980 kwam de wagen gereed voor diverse proefbeladingen en proefoplossingen .
Het prototype voldeed aan alle verwachtingen , zodat 460 volgelingen konden worden aangemaakt . Het eigen gewicht van de proto bedraagt 10,5 ton , zodat 29 ton lading kan worden vervoerd bij 20 ton asdruk .
Serie
Omdat de hoofdwerkplaats Amersfoort reeds een ervaring had opgebouw in de bakvernieuwing van 150 commerciële Eds'n werd besloten om de serie hier te vernieuwen .
De wagonfabriek Talbot levrt hiervoor de benodigde onderdelen zoals zijwanden , kopwanden , schuiven , goten , trechters , bedieningsmechanismen etc . Vóór de ombouw wordt de complete bovenbouw van de wagens door een sloper verwijderd .
Omdat de uitstroomopening naar het midden is verlegd , moet het middenremwer worden verplaatst .
De bak is aanzienlijk korter geworden . Hierdoor ontstaat voor het bedienend personeel een ruim bordes , dat van een roostervloer is voorzien . Hier zijn de bedieningshefbomen voor de losschuif en de storttrechterstand ondergebracht .
Na de assemblage wordt de complete wagen gestraald en ter onderscheiding met de commerciële Eds'n in de NS blauwe huisstijlkleur geschilderd .
Om de corrosie van de binnenkant van de bak te vertragen , is hier een verfsysteem op zinkbasis aangebracht . Bij de oude Eds'n zijn de losschuiven soms moeilijk open te krijgen . Om dit te verbeteren , is het oppervlak waar de lading tegen de schuif drukt , verkleind door de onderkant van de zijwanden verder naar beneden te laten doorlopen .
De schuiven sluiten nu een kleinere opening af . De ombouw is reeds gestart en de hoofdwerplaats Amersfoort levert de serie af in een tempo van 1 wagen per dag .
De wagens worden voorzien van een RIV - nummer , zodat Is8 de mogelijkheid bezit 0om complete lege treinen naar België te verzenden om steenslag in eigen wagens te importeren .
Sorry maar het matblad 1988-1 ontbreekt in mijn verzameling . Tevens waren de foto's in dit matblad te onduidelijk om te copiéren
MVG Sjaak
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Artikelen "Het matblad"