Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 17:56:16
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Digitaliseren Trix V 120 door Hasenwald
Vandaag om 17:04:38
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Draaistellen warme stoof philotrain  (gelezen 4568 keer)

Dennis

  • Gast
Draaistellen warme stoof philotrain
« Gepost op: 02 June 2008, 22:00:33 »
Op Houten sprak ik met Ivo over de draaistellen van de Philo warmestoof.

Ivo,

moeten er nu de standaard Roco blokkendoosdraaistellen onder?

Maar wat ik mij afvraag;

Hoe kan het dat philotrain de verkeerde draaistellen monteerd?

Gr,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2008, 22:15:09 »
Beste Dennis,

Verkeerde draaistellen: kosten ook bij Philotrain.

Kijk maar eens op foto's van de stoof in het boek elektrische treinen en de verschillende materieelboeken van de elektrische lokomotieven en je zult de blokkendoos draaistellen herkennen. Ik heb er gewoon loopdraaistellen onder gezet die je kunt krijgen bij spoorcuriosa, maar inmiddels ook weer kunt bestellen bij Roco.

Overigens gaat het wel vaker mis met handelsdraaistellen onder Philo modellen. Ik weet het niet 100% zeker of het Philotrain fout is of dat er in de bouwdozen die via Molekamp worden verkocht fouten zitten. Ik ben in elk geval heel blij met Molekamp, want anders had ik een groot aantal modellen nooit in kitvorm gehad, zoals de ovaalramers.

Maar een overzicht volgens mij:

De 6 deurs D en de ovaalramers hebben correcte draaistellen (van gegoten messing, dus dat vraagt wel veel aandacht bij de bouw en levert makkelijk kortsluiting op.

De C12c staat op foute draaistellen. Die zijn iets anders, maar horen te lijken op die van de ovaalramers (kijk vooral in het boek stalen rijtuigen van Van Wijck Jurriaanse en de artikelen in Spoorwegjournaal). De bijgeleverde zijn duitse zwanenhalsdraaistellen met een schuine zwanenhals

De AB 7521 heeft op plan D lijkende draaistellen, maar daar zit zeker geen dynamo op en ook heeft dat draaistel glijlagers. Philotrain leverde de gewone plan D met rollagers. Dat wordt dus ombouwen. Zie een draadje van mij (de bouwkunsten van Ivo of zoiets).

De HSM post staat op mooie engelse draaistellen (ook helemaal van messing)

De verschillende coupƩrijtuigen van Philotrain staan over het algemeen op pruisische draaistellen van Fleischmann. De nederlandse wijken daarvan af, maar dat heb ik maar zo gelaten. Perl modell levert ook pruisische draaistellen in messing die iets beter lijken, maar ook niet helemaal kloppen.

De 4 deurs D heeft op verschillende draaistellen gestaan. Op pruisische en op aangepaste draaistellen. Hier heeft Philotrain weer hele mooie messing versies van gemaakt, die uitstekend kloppen.

In het algemeen kun je dus stellen dat Philotrain hele mooie rijtuigen maakt, die ook nog zijn te superen. Dat geldt voor de draaistellen, maar ook voor de koppen, waar op de stalen rijtuigen meestal niet de juiste sluitseinijzers op zitten en ook niet altijd op de goede plek. Moraal: foto's zoeken en kijken, kijken, kijken :)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2008, 00:11:05 »
Dennis,

Kennelijk weinig mensen die zich hiermee bezig houden. Die draaistellen zitten toch maar zwart onzichtbaar onder de bakken ;)

Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2008, 20:32:24 »
Gek eigenlijk!
Als er een nieuw model uitkomt en er klopt een lijntje niet dan is de wereld te klein ;D

Ivo,

Ik duik de komende tijd maar even inn de boeken denk ;D

Gr,
Dennis

Dennis

  • Gast
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2008, 21:43:31 »
Ivo,

laat molekamp de kit`s dan opnieuw etsen ofzo?

Gr,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2008, 22:06:50 »
Dennis,

Dat weet ik niet. Het wordt wel gezegd, maar ik weet dat niet zeker. Ik weet dat Philotrain tijdens hun eigen productie heel streng is op de kwaliteit van hun etsplaten. Ik heb wel eens 3 door hun afgekeurde etsplaten gekocht van de kap van de NS 9500, waaruit je nog wel een hele kunt halen. Ik hoor hier en daar wel eens van anderen dat zij dat ook wel gedaan hebben. Ik heb bij sommige kits via Molekamp wel eens de indruk dat het gaat om afgekeurde etsplaten. Met name zie je dat bij rijtuigen met zijwanden met klinknagels. Of de klinknagels zijn er vrijwel afgeetst of de wanden worden wel erg dun en staan soms hol. Met beleid is daar wel een goed model van te maken, maar beter is een model van een goedgekeurde etsplaat. Dat afkeuren van etsplaten kent natuurlijk gradaties: van net niet goed genoeg tot onderdelen die niet meer bruikbaar zijn.

Maar nogmaals het zou ook goed kunnen dat er opnieuw etsplaten zijn gemaakt. In elk geval ben ik nog steeds heel blij dat Molekamp deze kits (opnieuw) heeft uitgebracht. Deze dragen veel bij aan mijn verzameling.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2008, 22:13:09 »
Ik zal ook eens kijken.
Mede op jouw aanraden begin ik met het kopen van kit`s.
De Dutzrail 400 is al besteld ;D

Nu alleen nog een basis cursus solderen ;D

Gr

Dennis

  • Gast
Re: Draaistellen warme stoof philotrain
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2008, 15:34:37 »
Ik koet zeggen, kleine aanpassing groot plezier ;D


Op onderstaande foto zie je duidelijk verschil;

Ik vindt het een stuk beter!

Ivo,
Bedankt voor de tip.

Gr,
Dennis