Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10

Auteur Topic: Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen  (gelezen 1800 keer)

Lucavm203

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Hoi allemaal,
Ik ben een complete beginner in de hobby en heb via Catawiki een paar oude treintjes gewonnen. Ik heb alleen geen idee of er nog spoor wordt verkocht die ik kan gebruiken voor de treintjes.

Ik heb een Wrenn W2222, een Märklin HO 3086.3 en een Märklin/Hamo HO 8327.
Ze zouden allemaal moeten werken nog maar ik wil er geen slopen door dat ik hem op spoor zet wat hij eigenlijk niet aan kan. Heeft er iemand advies over wat voor soort spoor ik kan gebruiken voor deze treinen?
Ik ben al blij als èèn van de treinen weer kan rijden.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2025, 10:43:50 »
Hoi,

welkom in de hobby! Om je iets meer richting te geven:

De Wrenn W2222 lijkt mij (via Google) Brits, ik verwacht gelijkstroom in schaal 00. Dat kan prima rijden op H0 spoor.

De andere 2 zijn van hetzelfde merk, maar niet geschikt voor hetzelfde stroomsysteem. De Märklin/Hamo HO 8327 is namelijk geschikt voor gelijkstroom, de Märklin HO 3086.3 is (wat ik zo kan zien) wisselstroom. Even de check vraag, zie je aan de onderzijde van de Märklin HO 3086.3 een grote langwerpige sleper tussen de wielen? Dan betreft het een wisselstroomloc. En hebben de anderen dat niet? Dan zijn dat gelijkstroomlocs. Volgens mij zijn beide in H0. Dat is de spoorbreedte die je nodig hebt (16.5 mm breed).

Voor de wisselstroomloc ben je (het makkelijkst) aangewezen op rails van Märklin. Daarvan zijn 3 soorten, M (Metaal), K (kunststof) en C (de nieuwste variant). Ik denk dat de C het fraaist is als je wil beginnen, de M is oud maar erg goedkoop.

Voor gelijkstroom is de keuze veel ruimer. Eigenlijk alle andere merken leveren gelijkstroomrails. Wel even opletten (voor de Märklin Hamo) dat je rails koopt die niet te laag is. Dan raken de wielen de dwarsliggers (eigen ervaring). Dus Roco kan wel, maar niet de 2.1mm rail. Veel gebruikte merken zijn Fleischmann (dan de profi, maar deze is uitlopend). Roco (wel opletten dat je de hogere variant koopt, niet de 2.1mm) Piko (wat meer basis, maar prima). Ik zou weg blijven van bv Lima of Fleischmann zonder bedding (steentjes), dat is vaak erg oud en daardoor wat frustrerender voor de beginnende modelspoorders.

Helpt dit iets?

Groeten,
Rogier

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2025, 11:23:20 »
Zoals Rogier aangeeft zijn de Wrenn 2222 en de Hamo 8327 2-rail en rijden ze op gelijkstroom. De Märklin 3086.3 is 3-rail en rijdt op wisselstroom. Dus je heb verschillende transformatoren nodig (gelijkstroom en wisselstroom) om ze te laten rijden. Als je Trix Express rail kan vinden dan kan je deze gebruiken om ze alle 3 op te laten rijden. Trix Express rails heeft 3 elektrisch gescheiden railstaven, daar kan je zowel de 2-rail gelijkstroom als de 3-rail wisselstroom locomotieven op laten rijden. De Trix Express rails zijn hoog genoeg voor alle 3 de locomotieven. Trix Express rails wordt niet meer gemaakt maar is tweede hands (marktplaats) te koop.
Groet
Fred

NB: Hoewel dit een goed antwoord is, is het voor een beginner beter om vooraf te kiezen of je 2-rail, 3-rail, wisselstroom of gelijkstroom wil gaan doen. Combineren is gekken werk (en ik ben daar gek genoeg voor ;) ).
« Laatst bewerkt op: 24 June 2025, 11:31:37 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Lucavm203

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2025, 11:59:29 »
Dank je wel Fred en Rogier,

Dit heeft wel wat geholpen al.

voor de drie treintjes denk ik inderdaad dat ik ze beide op hun eigen spoor laat draaien. de Märklin 3086.3 op 3 pollige wisselstroom en de Wrenn 2222 en Märklin/Hamo 8327 op 2 pollige gelijkstroom.

De Märklin 3086.3 heeft inderdaad een langwerpige sleeper veer er onder. Als ik dan een starterset koop voor de deze trein dan is toch een analoge set goed voor. zoals Märklin Start up - Startset "Mijn start met Märklin"
Of zouden ze kunnen rijden op digital starter set, ik weet eigenlijk niet wat het verschil goed is tussen analoge en digital startersets

Voor de Märklin/Hamo 8327 dan een starterset die qua spoor aan de hoge kant ligt en analoog is.
en hopen dat de Wrenn w2222 er op kan rijden. Dit was de eerste en hier had ik even naar gezocht. die zit in een H0 00 spoorformaat waardoor in die forms stond stond dat deze trein een hele specifieke spoor van Hornby Dublo, Hornby kon rijden anders moesten zijn wielen vervangen worden zodat hij beter op moderner H0 kon rijden.

Groet,
Luca

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #4 Gepost op: 24 June 2025, 12:55:08 »
De gelijkstroom 2-rail loks kunnen prima rijden op spoorstaven met een hoogte van 2,5mm. Meestal aangeduid als Code100 rails. Er zijn niet veel fabrikanten meer die dat nog maken. De enige die ook startsets daarmee levert is Piko. Op zich heeft dat een prima kwaliteit en is een goede basis om verder uit te breiden. Een andere fabrikant die rails met 2,5mm levert is Peco. Doch deze levert dan ook alleen maar rails en geen rollend materieel. Wel hebben ze dan twee systemen naast elkaar. De Settrack rails met kant en klare railstukken die je aan elkaar schuift. en de Streamline versie. De laatste serie heeft veel verschillende wissels maar daarnaast alleen flexrail. Dat is voor een beginner niet ideaal maar voor de gevorderde mo9delspoorder het beste wat er te krijgen is voor een aangename prijs.
Hornby en andere Britse merken zijn aan deze kant van het Kanaal moeilijk te verkrijgen en duur vanwege de Brexit. Daarom niet aan te bevelen.

Als beginner is het aantrekkelijk om tweedehands te kopen omdat dat nogl goedkoop te verkrijgen is. Echter omdat je als beginneling ook geen ervaring daarmee hebt raad ik het je sterk af. Vaak koop je een ander zijn ellende en als statrter heb je nog niet de kennis en ervaring om daar goed mee om te gaan. Bespaar jezelf die ergernis en koop nieuw in een winkel waar ze ook service en raad leveren.

Het grote verschil tussen digitaal en analoog is dat bij digitaal altijd de volle spanning op de baan staat. Als gevolg daarvan zal een analoge trein op een digitale baan meteen volgas ervandoor gaan en is niet te stoppen. Dat zul je niet willen. Een digitale trein heeft een decoder aan bord die de commando's van het digitale signaal uitleest en aan de hand daarvan bepaalt of en hoe snel er gereden moet (mag) worden. Ook het schakelen van verlichting en eventuele geluiden wordt door de decoder geregeld.
Analoge treinen kunnen later gedigitaliseerd worden door er een decoder in te bouwen. Dat vraagt enige handigheid wanneer de trein ni8et is vo9orzien van een decoder adapter (Digitale Schnittstelle). De meeste nieuwe modellen hebben een dergelijke adapter aan boord. Wanneer je bijvorbeeld een nieuwe analoge startset van Piko aanshaft heeft de lok die daarn it een adapter (meestal Plux22) waar je de geschikte decoder zonder moeite in kunt steken.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2025, 13:55:01 »
Bij analoog heb je een transformator nodig en afhankelijk van hoever je die open zet, je trein harder of langzamer rijdt. Zet je meerdere treinen op het spoor, dan zullen ze dus allemaal stroom krijgen en allemaal gaan rijden! Wil je botsingen voorkomen, dan zal je met schakelaars of meerdere transformatoren moeten gaan werken. In het laatste geval maak je dan eigenlijk meerdere treinbanen in 1.

Bij digitaal zit er, zoals aangegeven hierboven, een decoder in. Er staat constant stroom op de rails en de decoder (micro computer) heeft obv opdrachten de juiste snelheid en richting aan de loc. Je kan ook meer, zoals lampen bedienen en sommige loc's hebben bv geluid (sound). Digitaal kan vrij simpel (met een loc en rondje en met de hand bedienen) tot volledig computergestuurde banen.

De mogelijkheden met digitaal zijn groot, maar ook wat complexer en kostbaarder.

Ik verwacht dat het materieel wat je noemt allemaal analoog is, zeker gezien de leeftijden (het is wat ouder spul). Dat werkt dus niet (goed) op digitaal. Andersom kan vaak wel, maar is een beetje een dure loc voor wat je er dan mee kan.

Ik snap de optie die Fred noemt, maar ik ben het met hem eens. Ik zou voor de ene of de andere optie kiezen. Dus of wisselstroomrails of gelijkstroomrails...

Groeten,
Rogier

Lucavm203

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2025, 14:14:41 »
Inderdaad ik moet voor het een of het ander kiezen voor de drie treinen.
ik denk dat ik voor de eerste baan me focus op de Marklin 3086.3 de wisselspannings trein.

als ik zoek staat daar inderdaad dat hij analoge is. zou dan de marklin starterset zoals als Märklin Start up - Startset "Mijn start met Märklin" goed zijn. zolang het analoge is.

dan kan ik dat gebruiken als ingang in de hobby en zo uit eindelijk naar digitaal gaan en naar gelijkspanning

groet,
Luca

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 June 2025, 14:39:10 »
Hoi Luca,

Heb je een link naar de startset die je precies op het oog hebt? Er zijn er nogal wat, maar ik denk dat deze startsets nogal eenvoudig zijn en daarmee vooral voor kinderen bedoeld. Ik weet niet wat je leeftijd is, maar dat lijkt mij niet echt passen bij de andere 3 locomotieven die je net gekocht hebt.

Persoonlijk denk ik dat het goed is om echt te kiezen voor wisselstoom of gelijkstroom. Dat is een keuze die veel invloed heeft op je verdere treinenhobby. Beide systemen wijken flink van elkaar af, waardoor materieel niet (makkelijk/goedkoop) op het andere systeem bruikbaar is. Märklin is een sterk merk, degelijk, met veel liefhebbers. Aan de andere kant is de keuze vaak wat beperkter. Bij gelijkstroom zijn er wel 10 verschillende merken, daardoor heb je een grotere kans dat specifieke treinen ook op jouw baan kunnen rijden. En qua uitstraling is het (vaak) gedetailleerder, maar daardoor wel kwetsbaarder. Het is dus afhankelijk van wat je zoekt.

Idem is eigenlijk ook een beetje voor analoog en digitaal. Ik vermoed dat je huidige treinen niet 1-2-3 te digitaliseren zijn. In nieuwe(re) treinen kan je een decoder makkelijk plaatsen (inklikken), bij ouder materieel moet je solderen en soms echt de loc zelf aanpassen.

De grote vraag is, wat voor een treinen vind je leuk? Stoomlocs? Electrisch? Oud of juist modern? Ik zou daar even goed op puzzelen voordat je nu (veel) geld uitgeeft. Roco of bv Piko heeft ook mooie startsets namelijk. Eigenlijk alle merken gebruiken startsets om hun merk aantrekkelijk te maken om te starten. Zoek maar eens op Piko startset of Roco startset.

Groeten,
Rogier

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2025, 14:53:47 »
Tja, om helemaal eerlijk te zijn. Ik ben geen fan van Märklin en vindt het waardeloze zooi wat ze tegenwoordig produceren. Weet ook dat alle Märklin startup en 'My World' spullen in China geproduceerd worden. En dat merk je ook aan de kwaliteit.
En ja, de grote massa rijdt met Märklin, waarom? Vroeger, pak em beet tot 25 jaar geleden was Märklin een goed en gerespecteerd kwaliteitsmerk. En op die roep teren ze nog steeds hoewel de kwaliteit sindsdien achteruit geholt is. Zo erg dat ik een jaar geleden mijn Märklin baan heb afgebroken en weer met 2-rail gelijkstroom ben begonnen. Een beslissing waar ik beslist geen spijt van heb. En ik ben lang niet de enige die een dergelijke beslissing heeft genomen of overweegt. Ik ken er vele.

Waarmee ik maar wil zeggen; bezint eer ge begint.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2025, 15:34:19 »
Als ik het goed begrijp heb je nu drie locs uit verschillende landen (Groot Brittannië en Duitsland) in twee systemen die niet samen kunnen en ook waarschijnlijk verschillende schalen. Die Wrenn is waarschijnlijk 00 (1:76) tegen H0 van de andere twee  :)

Nou, dan kan je gelijk met de dilemmas aan de slag. Maakt het je niet uit wat bij elkaar hoort en past dan is alleen het stroomsysteem relevant (en de koppelingen van de Wrenn die totaal anders zijn dan die van de Märklin). Wil je echter op land of thema gaan rijden dan moet je je even inlezen. Dat kan je al snel gaan duizelen. Ik zou zeggen: koop voor een habbekrats een paar jaargangen oude Railhobby of Railmagazines en neem die mee op vakantie. Op een gegeven moment vallen de basics wel op zijn plaats en dan kan je gerichter keuzes maken  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2025, 15:37:53 »
In grote lijnen is de keuze niet zo moeilijk. Tweerail is fraaier. Drierail is technisch gemakkelijker. Met andere woorden: ben je een echte serieuze modelbouwer met oog voor detail, dan kies je voor tweerail; ben je een rijder die zijn baantje ook wel eens wil veranderen en waarvoor alles buiten dat rijden minder belangrijk is kies dan voor drierail. Daarbinnen zijn er een heleboel detailoverwegingen, maar de grote lijn heb je zo denk ik wel.

Verder heb je voor beide kampen grote groepen fanatieke voor- en tegenstanders. Daar hebben we hier al de nodige stammenoorlogen van gehad. Wellicht heb je er met je vraag weer eentje ontketend. We gaan het zien ;D

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2025, 15:41:38 »
Ik ga niks adviseren, ik zou even hier een paar draadjes lezen over starten met tweerail of drierail. De voor jou logische conclusie moet je dan zelf trekken  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2025, 17:12:33 »
Tja, om helemaal eerlijk te zijn. Ik ben geen fan van Märklin en vindt het waardeloze zooi wat ze tegenwoordig produceren. Weet ook dat alle Märklin startup en 'My World' spullen in China geproduceerd worden. En dat merk je ook aan de kwaliteit.
En ja, de grote massa rijdt met Märklin, waarom? Vroeger, pak em beet tot 25 jaar geleden was Märklin een goed en gerespecteerd kwaliteitsmerk. En op die roep teren ze nog steeds hoewel de kwaliteit sindsdien achteruit geholt is. Zo erg dat ik een jaar geleden mijn Märklin baan heb afgebroken en weer met 2-rail gelijkstroom ben begonnen. Een beslissing waar ik beslist geen spijt van heb. En ik ben lang niet de enige die een dergelijke beslissing heeft genomen of overweegt. Ik ken er vele.
Het spul wat Marklin nu maakt is beter als dat van 25 jaar geleden Henk, zelf ben ik geen fan van Roco dat is echte Aziatische zooi geworden helaas! Piko wat ook in Azie word gemaakt is duidelijk van een betere kwaliteit!
Wat mij betreft is de keuze tussen 2rail of 3rail het zelfde als tussen Apple en Samsung!
Veel mensen laten zich gewoon beïnvloeden door anderen!
Op bvb beursen zien veel mensen vaak niet eens het verschil tussen 2rail of 3rail banen als ze goed zijn aangekleed!
Mvg Mark

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2025, 17:15:09 »
ROFL

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2025, 17:20:56 »
Er zijn ook mensen die hybride rijden met bvb een aangepaste Marklin K-rails baan en ze rijden dan om de buurt met 3rail AC of 2rail DC.
Je kunt je beter afvragen hoe je wilt gaan rijden analoog of digitaal.want bij 2rail is bijna alles nog analoog te koop nieuwe, maar bij 3rail is alles nieuw digitaal met sound dus al snel 100 euro duurder voor een nieuwe lok!
« Laatst bewerkt op: 25 June 2025, 17:24:13 door hmmglaser »
Mvg Mark