Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Chrisjantje
Vandaag om 16:55:33
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:52:33
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:49:28
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 16:48:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 16:42:15
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
Vandaag om 16:40:25
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:37:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Wim Vink
Vandaag om 16:36:14
Vraag iz ballast door Voske
Vandaag om 16:23:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:17:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:13:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
Vandaag om 15:51:09
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door Pauldg
Vandaag om 15:41:38
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:22:46
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Vinkendrecht
Vandaag om 14:07:44
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:01:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:39:38
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:10:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
Vandaag om 12:16:09
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 11:54:16
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:04:56
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 10:20:22
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 10:12:43
Stations in Nederland door R v/d Hoven
Vandaag om 10:09:58
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 09:26:15
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 08:50:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:25

Auteur Topic: lais dcc decoder aan sluiten  (gelezen 785 keer)

gerhards

• Offline Offline
lais dcc decoder aan sluiten
« Gepost op: 23 June 2025, 22:03:56 »
  Hallo beste mede  model trein bouwers ik een vraagje mijn    hele treinspullen zijn fleischmann profi ho  rail locs fleischman roco lima  allemaal gelijk stroom en IB Bassic die nu op 16volt staat voor ho  nu al wat locs om laten bouwen en ook een paar zelf met uhlenbrock decoders omgeboud maar nu zie ik op internet ook lais decoders staan prijs gunstig denk na om die te gebruiken alleen een beetje huiverig  niet zon beste reactie gaan vaak stuk te hoge spanning bij ho 16volt en hoger 18 v
heb eens na gepluisd en van alles over gelezen  de een zegt  goed  andere slecht inde beschrijving staat max stroom16 volt anders niet gebruiken nou is mijn vraag heeft er een van jullie al succes met aansluiten  en hoe moet ik die  terug brengen naar 16volt met weerstand of zekering die bij 16volt uit schakelt aan  welke sleper draad moet ik die bevestigen zwarte of rode of aan allebei
 een als het mogelijk  zou ik misschien klein schema kunnen bij voegen
  bvd  andre

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: lais dcc decoder aan sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2025, 22:25:45 »
Hoi,

Aansluiten gaat hetzelfde als elke andere DCC decoder: zwart en rood aan de rails/wielen (als je 3-rail rijdt eentje aan de rails en de andere aan de sleper) oranje en grijs aan de motor (indien 3-rail, eerst motor ombouwen met hamo of ESU magneet indien allstrom motor met veldspoel), geel en wit zijn de negatieve aansluitingen voor de verlichting en blauw is de gezamenlijke plus voor de verlichting en eventuele andere functie aansluitingen (te weten groen en paars).

Ik had geen moeilijkheden met LAIS DCC decoders op mijn multimaus, maar de functie aansluitingen kunnen niet zoveel hebben. Bij moderne locs die een front- en sluitsein op 1 uitgang hebben met elk een apart gloeilampje dan kan er al een functie uitgang affikken. Ook motorstroom is gevoeliger dan andere decoders.

Maximum voltage moet je regelen in je centrale. Kan je centrale dat niet, dan krijgt de decoder gewoon de standaard spanning. Ik weet geen andere manier om dat te wijzigen.

Lima en Roco motoren rijden redelijk op Lais DCC decoders. Maar het programmeren van maximum snelheid vond ik lastig, dat lukt me niet met CV 5, maar alleen als ik een curve instel. Dan moet je 28 aparte stappen programmeren. Gedoe :(

Kortom ik rij gewoon met ESU in de meeste modellen. Wil je goedkoper dan kan je ook naar Trainomatic decoders kijken. Wat duurder maar betere kwaliteit en minder geneuzel.

Hier kan je mooi vergelijken: https://modelrailwayshop.com/categorie/158/loc-decoders.html?br=217%2c159&limit=filterbr

Mvg,

Robert

008200

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2025, 09:11:28 »
Zoals de vorige spreker al schrijft: LaisDCC is eenvoudig te programmeren, maar heeft nul beveiliging voor kortsluiting.
En inderdaad is het bij sommige locs lastig om de TGV-snelheden wat te dimmen. Maar ze waren in het verleden bij Ali spotgoedkoop.
Een enkele keer slaat een Loc met LaisDCC decoder bij de start zomaar op hol.
Tegenwoordig zijn ze niet echt goedkoop meer te noemen en vanwege de ontbrekende beveiliging op sluiting daarom niet echt aan te raden.
Als één uitgang ervan is doorgebrand is het omprogrammeren van een andere uitgang niet erg moeilijk.
François

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2025, 12:34:29 »
Hoi Andre,

Die vraag heb je op 1-3-2022 ook al gested, kijkn eens naar de antwoorden.

Jos

gerhards

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 10:13:07 »
hallo  Jos ik weet dat ik die vraag heb gesteld  maar nog altijd geen duidelijk antwwoord mijn vraag  hoe moet ik de 2 draad aansluiten op decoder en joe krijg ik de spanning niet hoger als 16volt
en hoe moet ik dan weerstand ertussen zeten en welke weerstand

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 10:45:55 »
Hoi,

Volgens mij worden de antwoorden toch gegeven?

Reactie van Biesje:
Citaat
Aansluiten gaat hetzelfde als elke andere DCC decoder: zwart en rood aan de rails/wielen (als je 3-rail rijdt eentje aan de rails en de andere aan de sleper) oranje en grijs aan de motor (indien 3-rail, eerst motor ombouwen met hamo of ESU magneet indien allstrom motor met veldspoel), geel en wit zijn de negatieve aansluitingen voor de verlichting en blauw is de gezamenlijke plus voor de verlichting en eventuele andere functie aansluitingen (te weten groen en paars).

Je geeft zelf al aan:
Citaat
IB Bassic die nu op 16volt staat voor ho

Citaat
Maximum voltage moet je regelen in je centrale. Kan je centrale dat niet, dan krijgt de decoder gewoon de standaard spanning. Ik weet geen andere manier om dat te wijzigen.

Wat wil je nog meer weten?

Groeten,
Rogier

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:49:24 »
IB Bassic die nu op 16volt staat voor ho

16volt (jouw gegeven)  terugbrengen naar 16 volt ?  ???
In geen geval met één of meerdere weerstanden tussen de rails/stroomafname en de decoder.  Dat stel je in in de centrale.

En waarom niet ?  Even heel simpel houden.  V = I x R.  In rusttoestand, bij minimaal gebruik door de decoder, is het verschil in spanning over de weerstand dan heel klein, want Volt is "heel klein" maal de weerstand.  Dus dan schiet je er niks mee op.
Bij zware belasting is het voltage over de weerstand veel groter.  Kortom:  ongeschikt om op die manier iets af te regelen.

En als je niet weet waar je draden aan moet sluiten:  lees de handleiding (je hebt er toch veel over gelezen ?)  of begin er niet aan.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:42:37 »
of blijf weg van die lais en voor paar euro meer heb je een degelijke esu die nog eens beveiligd is ook
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:54:30 »
Degelijk is subjectief.
Esu's kunnen vast het meest en zo, maar die V5 basics moeten wel vaak ingeregeld worden voordat je ze zelfs kan gebruiken.
Elk ander merk, kan vast veel minder. Maar die doen het gewoon. Die werken meestal wel goed out of the box.
En er zijn ooggetuigen die zelfs na het inregelen van een V5 nog steeds niet geweldig rijgedrag kunnen krijgen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110888.msg3222548206#msg3222548206
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:17:38 »
Ik ben ooit begonnen met Lais decoders. Maar geen goede ervaringen. slecht te regelen en een ging al heel gauw stuk. Daarna overgestapt op TAMS decoders. die zijn maar een paar euro duurder en werken perfect bij mijn oudere Roco loks. Later ook ESU en Uhlenbrock gebruikt wanneerd de TAMS decoders niet pasten. Uhlenbrock bevalt mij beter dan ESU (makkelijker in te regelen), maar dat is persoonlijk.

Groet Meino

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 12:20:58 »
voor ESU bestaat een trucje en dan is het vaak nog 2 CV's aanpassen en vergeet het piko C4/5 probleem niet
Greetings,salutations,groetjes,

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 12:53:49 »
Degelijk is subjectief.
Esu's kunnen vast het meest en zo, maar die V5 basics moeten wel vaak ingeregeld worden voordat je ze zelfs kan gebruiken.
Elk ander merk, kan vast veel minder. Maar die doen het gewoon. Die werken meestal wel goed out of the box.
Ja degelijk.
Ik gebruik alleen maar ESU's. Zelden een probleem.
En een Basic. Gewoon weg van blijven. Die vindt ik waardeloos. Weinig mogelijkheden.
En ESU's doen het ook gewoon. Je hoeft echt niet in elk decoder topic ESU te bashen. Dat riedeltje kennen we nu wel van je.
Gr.
Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 14:47:09 »
Eric, hoi. Leuk weer dat je mij weer aanvalt  ;). Maar zoals ik je eerder duidelijk heb proberen te maken: ik geef niet om dit soort meningen van lesser men. Ik kan niet uitdrukken in woorden hoe verschrikkelijk weinig jij mij interesseert  ;D  Wil je niet eens een bouwdraadje of uberhaupt ook maar iets van 'toegevoegde' waarde op dit forum plaatsen? Lijkt je dat niet leuker dan alleen maar gal spuien?

Ik had het overigens specifiek over de basics.
Citaat
En ESU's doen het ook gewoon
Heb je dit draadje gelezen?  Dit is dus niet wat ik noem 'doet het gewoon' of 'degelijk'. Dit probleem had ik zelf ook thuis, waarvan 1 met een locsound. Voor €120, was ik niet impressed, terwijl de Lopi4 wel out of the box werkte. Ik ben niet tegen Esu, ik ben nog altijd fan van de versie 3 en 4 decoders. En de EcosII  (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115499.msg3222548052#msg3222548052
Citaat
k heb een vraag/probleem met de ESU Lokpilot 5.
Ik heb inmiddels twee esu Lokpilot 5's, en beide hebben dit probleem.

Als ik de rij-regelaar in stand 1 zet, dan vliegen beide loccen weg

Citaat
Je hoeft echt niet in elk decoder topic ESU te bashen
Evenmin hoef je mij te bashen. Het is imo minder erg om een bepaald product op internet te bashen dan een persoon  ::). Maarja je zal maar geen respect kennen.
Bovendien, vind ik het zelf hypcriet als je hetzelfde product beschrijft als "waardeloos". Het enig wat ik zei, is dat ze vaak ingeregeld moeten worden en maakte duidelijk dat ze niet altijd out-of-the-box werkten.
Citaat
En een Basic. Gewoon weg van blijven. Die vindt ik waardeloos.

Een fijne dag verder  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 15:27:30 »
Maarja je zal maar geen respect kennen.

Bas

Lees nog eens even je eigen antwoord....  ::) De gebruikte term "lesser men" vind ik persoonlijk erg minderwaardig. Beetje uit de hoogte zeg maar. Mag wel wat minder, Bas.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 15:50:13 »
Dat weet ik wel hoor, Ronald. Daarom reserveer ik het voor iemand die het prima vindt om personal attacks uit te voeren wanneer die vindt dat hij gelijk heeft. Dan ben je wat mij betreft geen cent voor de knip meer waard. Als iemand persistent door blijft gaan met mensen te bashen, dan heb ik na verloop van tijd weinig respect meer over.
Train-Science.com
Train-Science github