Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: ? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren  (gelezen 1224 keer)

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Gepost op: 19 June 2025, 21:18:34 »
L.s.

Regelmatig rij ik via de A15 van Nijmegen naar Rotterdam.
Kort voor verkeersplein Deil is een aanvang gemaakt met een verbindingsboog welke de Betuweroute vanuit Rotterdam naar het zuiden v.v. verbindt met de lijn Utrecht – Den Bosch v.v.
Elke week vraag ik mij af wat de zin is van deze verbindingsboog; daarom de vraag maar even hier gesteld.

Goederentreinen hoeven dan weliswaar niet meer via Breda en Tilburg te rijden maar in plaats daarvan via Den Bosch. Over pakweg een jaar of 10 moet toch het derde spoor Emmerich – Oberhausen klaar zijn, wat m.i. voldoende capaciteit oplevert om geen verbindingsboog bij Meteren richting het zuiden v.v.  (Venlo) hoeven te realiseren.

"De huidige Betuweroute wordt over een lengte van circa 2 kilometen in noordelijke richting verschoven  om ruimte te maken voor twee grote spoorviaducten over de A15 en twee ongelijkvloerse spoorkruisingen".

Ik vraag mij ook af hoe langzaam in- of uitvoegende goederentreinen op de druk bereden lijn Utrecht – Den Bosch kunnen worden ingepast.
Bij Oud Zaltbommel zie ik nu al soms een goederentrein richting het zuiden stilstaan op het wachtspoor. Gezien de lading moet deze trein vanaf de Betuweroute gekomen zijn en kan doorgaand niet  Den Bosch bereiken. Er moet daarbij immers de lijn Den Bosch - Utrecht worden overgestoken.

Het bord “Straks soepeler treinverkeer” bij de werkzaamheden brengt mij nog meer in verwarring; hoe zo soepeler treinverkeer ?

De website van Prorail helpt mij ook niet echt verder:
“Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. “

M vr groet Cor H.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2025, 21:16:29 door CHH »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2025, 23:37:55 »
Als ik dit hier lees: https://www.prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/phs-meteren-boxtel
Dan wil men dus in de toekomst goederenvervoer van andere plaatsen meer naar de Betuweroute verplaatsen waarvoor deze boog nodig is om het vervolgens weer aan te laten sluiten op de rest van (zuidoost?) Nederland

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4863
    • Filmpjes op YouTube
Re: ? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2025, 11:43:27 »
Als ik het filmpje van de link bekijk hoor ik vanaf 0:55 de motivatie van deze aanleg.

Voor de geïnteresseerden een nog meer gedetailleerd gebeuren van de plannen, inclusief filmpjes, animaties en vanuit "vogelvlucht" de plannen:
https://prorail.projectatlas.app/phs-meteren-boxtel/trace/straks?map=51.807364,5.310416,10.81,0,0
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT