Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Pendel module door saskia
Vandaag om 13:52:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Sporlijn Úje
Vandaag om 13:31:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:31:02
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:43:41
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 12:32:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 11:31:39
NS 3502 van zwart naar groen door MathynK
Vandaag om 10:52:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Wat doen jullie als het koud wordt? door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
  

Auteur Topic: ? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren  (gelezen 1112 keer)

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Gepost op: 19 June 2025, 21:18:34 »
L.s.

Regelmatig rij ik via de A15 van Nijmegen naar Rotterdam.
Kort voor verkeersplein Deil is een aanvang gemaakt met een verbindingsboog welke de Betuweroute vanuit Rotterdam naar het zuiden v.v. verbindt met de lijn Utrecht – Den Bosch v.v.
Elke week vraag ik mij af wat de zin is van deze verbindingsboog; daarom de vraag maar even hier gesteld.

Goederentreinen hoeven dan weliswaar niet meer via Breda en Tilburg te rijden maar in plaats daarvan via Den Bosch. Over pakweg een jaar of 10 moet toch het derde spoor Emmerich – Oberhausen klaar zijn, wat m.i. voldoende capaciteit oplevert om geen verbindingsboog bij Meteren richting het zuiden v.v.  (Venlo) hoeven te realiseren.

"De huidige Betuweroute wordt over een lengte van circa 2 kilometen in noordelijke richting verschoven  om ruimte te maken voor twee grote spoorviaducten over de A15 en twee ongelijkvloerse spoorkruisingen".

Ik vraag mij ook af hoe langzaam in- of uitvoegende goederentreinen op de druk bereden lijn Utrecht – Den Bosch kunnen worden ingepast.
Bij Oud Zaltbommel zie ik nu al soms een goederentrein richting het zuiden stilstaan op het wachtspoor. Gezien de lading moet deze trein vanaf de Betuweroute gekomen zijn en kan doorgaand niet  Den Bosch bereiken. Er moet daarbij immers de lijn Den Bosch - Utrecht worden overgestoken.

Het bord “Straks soepeler treinverkeer” bij de werkzaamheden brengt mij nog meer in verwarring; hoe zo soepeler treinverkeer ?

De website van Prorail helpt mij ook niet echt verder:
“Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. “

M vr groet Cor H.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2025, 21:16:29 door CHH »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re: Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2025, 23:37:55 »
Als ik dit hier lees: https://www.prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/phs-meteren-boxtel
Dan wil men dus in de toekomst goederenvervoer van andere plaatsen meer naar de Betuweroute verplaatsen waarvoor deze boog nodig is om het vervolgens weer aan te laten sluiten op de rest van (zuidoost?) Nederland

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: ? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2025, 11:43:27 »
Als ik het filmpje van de link bekijk hoor ik vanaf 0:55 de motivatie van deze aanleg.

Voor de geïnteresseerden een nog meer gedetailleerd gebeuren van de plannen, inclusief filmpjes, animaties en vanuit "vogelvlucht" de plannen:
https://prorail.projectatlas.app/phs-meteren-boxtel/trace/straks?map=51.807364,5.310416,10.81,0,0
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT