Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:31
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door bellejt
Vandaag om 20:08:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 18:34:32
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:22:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: ? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren  (gelezen 909 keer)

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Gepost op: 19 June 2025, 21:18:34 »
L.s.

Regelmatig rij ik via de A15 van Nijmegen naar Rotterdam.
Kort voor verkeersplein Deil is een aanvang gemaakt met een verbindingsboog welke de Betuweroute vanuit Rotterdam naar het zuiden v.v. verbindt met de lijn Utrecht – Den Bosch v.v.
Elke week vraag ik mij af wat de zin is van deze verbindingsboog; daarom de vraag maar even hier gesteld.

Goederentreinen hoeven dan weliswaar niet meer via Breda en Tilburg te rijden maar in plaats daarvan via Den Bosch. Over pakweg een jaar of 10 moet toch het derde spoor Emmerich – Oberhausen klaar zijn, wat m.i. voldoende capaciteit oplevert om geen verbindingsboog bij Meteren richting het zuiden v.v.  (Venlo) hoeven te realiseren.

"De huidige Betuweroute wordt over een lengte van circa 2 kilometen in noordelijke richting verschoven  om ruimte te maken voor twee grote spoorviaducten over de A15 en twee ongelijkvloerse spoorkruisingen".

Ik vraag mij ook af hoe langzaam in- of uitvoegende goederentreinen op de druk bereden lijn Utrecht – Den Bosch kunnen worden ingepast.
Bij Oud Zaltbommel zie ik nu al soms een goederentrein richting het zuiden stilstaan op het wachtspoor. Gezien de lading moet deze trein vanaf de Betuweroute gekomen zijn en kan doorgaand niet  Den Bosch bereiken. Er moet daarbij immers de lijn Den Bosch - Utrecht worden overgestoken.

Het bord “Straks soepeler treinverkeer” bij de werkzaamheden brengt mij nog meer in verwarring; hoe zo soepeler treinverkeer ?

De website van Prorail helpt mij ook niet echt verder:
“Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. “

M vr groet Cor H.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2025, 21:16:29 door CHH »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re: Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2025, 23:37:55 »
Als ik dit hier lees: https://www.prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/phs-meteren-boxtel
Dan wil men dus in de toekomst goederenvervoer van andere plaatsen meer naar de Betuweroute verplaatsen waarvoor deze boog nodig is om het vervolgens weer aan te laten sluiten op de rest van (zuidoost?) Nederland

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: ? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2025, 11:43:27 »
Als ik het filmpje van de link bekijk hoor ik vanaf 0:55 de motivatie van deze aanleg.

Voor de geïnteresseerden een nog meer gedetailleerd gebeuren van de plannen, inclusief filmpjes, animaties en vanuit "vogelvlucht" de plannen:
https://prorail.projectatlas.app/phs-meteren-boxtel/trace/straks?map=51.807364,5.310416,10.81,0,0
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT