Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 16:09:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:08:38
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 15:54:43
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:02
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 15:29:30
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 14:15:17
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
  

Auteur Topic: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag  (gelezen 2089 keer)

Robvl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Gepost op: 12 June 2025, 10:46:44 »

Beste mensen het volgende:

Wij bezitten een Viesmann 5214 pendelbesturing, die heeft goed gewerkt in het begin, echter nu doet zich het volgende voor.

Als de tram een bepaald richting oprijdt gaat de rode led branden van “Uberlast” als deze de stopsectie inrijdt, wat kan dit zijn.
Ook stop de tram niet in het gedeelte waar de zaag snede zit aan een kant van de rails.
Als we de tram gewoon laten rijden met een trafo/rijregelaar en sluit de zaagsnede kort dat rijdt de tram gewoon over de gehele baan lengte.

Wat kan het zijn dat de rode led “Uberlast” gaat branden en dat de tram niet stopt in de stop secties.

Alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2025, 12:48:17 »
Antwoord heb ik niet, maar dit is wel de tweede keer dat je deze vraag stelt.  Dat is niet gebruikelijk hier.  ;)

Wat wel gebruikelijk is, is dat je na de eerste vraagstelling (waar je nog geen antwoord op hebt gekregen) deze vraag nog een keer onder de aandacht brengt door op je eigen vraag een reactie te plaatsen in de trant van:  misschien toch iemand met een idee ?
Of zoiets als:  hierbij nog wat extra gegevens (plaatje van de aansluitingen).

En om tot een antwoord op de vraag te komen lijkt enig testen mij de aangewezen weg.   Alles losmaken en opnieuw aansluiten.  Het gehele stuk dient dan losgekoppeld te zijn van de rest van de baan, zodat je dan weet of het wel/niet werkt.  Wel:  ligt dus aan de aansluiting aan de rest van de baan.  Niet:  ligt aan de aansturing zelf.

Wat ik vermoed, dus alleen een mogelijkheid, is dat er een keer kortsluiting is geweest waardoor het omschakelrelais niet meer functioneert, oftewel "plakt".   Als het elektronisch omschakelt zonder relais, dan zit daar een defect.
Een multimeter doet wonderen.  Wat gebeurt er precies als er "kortsluiting" wordt aangegeven ?

Robvl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #2 Gepost op: 13 June 2025, 13:33:30 »
Hallo Maarten.

Sorry van mijn kant voor het wederom plaatsen van ons bericht.

Bedankt voor de info m.b.t. het probleem van de pendelautomaat, zoals jij aangeeft kan het zitten in de omschakel relais in het kastje.

Weet jij soms een schema zodat wij verder kunnen kijken of wij de relais kunnen vervangen.

Alvast heel hartelijke dank voor je medewerking.

Met vriendelijke groet,
Rob

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #3 Gepost op: 13 June 2025, 15:04:26 »
Schema heb ik helaas niet.
Voordat je iets gaat proberen zou ik eerst wat metingen doen:
-wat is de normale stand op het middenstuk (spanning, stroomafname)
-wat zijn dan de gegevens aan de ene kant en aan de andere kant (spanning, want als het goed is is er geen stroomafname)
-standen van de led's

dan gaan rijden en naar één kant over de scheiding;  herhaling van metingen en gegevens.  Uit wat ik gelezen heb begrijp ik dat de tram dan zou moeten stoppen, maar dat niet doet.

Rijregelaar op teruguit zetten en wederom alle metingen vastleggen 

Misschien dat daaruit voorzichtige conclusies getrokken kunnen worden

O ja, vergeet niet om te luisteren of er intern een relais schakelt, bromt of iets dergelijks. *want stel dat het relais wèl schakelt, dan lijkt het veel op een vastzittend contact)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #4 Gepost op: 13 June 2025, 15:11:06 »
Ik zie nu, dat de pendelautomaat uitsluitend gevoed wordt door een wisselstroom bron. (zie plaatje)
Dat betekent, dat de plus en min aansturing geheel door het kastje geregeld wordt.  Dan is dat mogelijk uitsluitend door elektronica, dus zonder relais.
Om dat te weten te komen:  kastje openmaken en op aanwezigheid relaisblokje controleren.


maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #5 Gepost op: 13 June 2025, 15:27:57 »
Ik zie nu in de handleiding dat de "plus" en "min" van de baan gepakt worden. Maar dat moet de uitvoer naar de baan zijn ?
Daar kom ik zo niet uit, en dan snap ik het ook niet meer.  Plus en min moeten over de hele baan omwisselen na een bepaalde stoptijd aan één van de uiteinden. Dus voorlopige conclusie:  "plus" en "min"  zijn alleen maar aanduidingen, geen werkelijke gegevens.

« Laatst bewerkt op: 13 June 2025, 15:30:23 door maartenvdb »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7079
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #6 Gepost op: 13 June 2025, 16:18:56 »
Voor zover ik het overzie..... :angel:
Alles is elctronica. Er is geen fysiek relais aanwezig. Controleer alles volgens onderstaande

Van een apart stuk rails kies je een afstand waartussen de trein heen en weer moet rijden (abb3  vrije baan)
Zet met de stift op die plaatsen een streep over beide rails.

Kijk naar de afbeelding abb3
-   zaag 1 rails door links over de streep (groene ring)
-   zaag 1 rails door rechts over de streep (groene ring)

sluit van viesmann no 9 aan en no 10  zwarte draad (linker snede)
sluit van viesmann no 11 aan en no 12 rode draad (rechter snede)

stroom toevoer is wisselstroom (lijkt me) 12 tot 16 volt.

Dan is 5 en 6 bv een reedcontact links en rechts (of een eigen drukknop) met voor beide de massa op 3
7 en 8 zijn voor een signaalmast

Knop 1 en 2 zijn de in te stellen wachttijden voor links en rechts. (na reed contact aan / na knop ingedrukt)
Besleunigung is de in te stellen optreksnelheid (tot max)
Geschwindigkeit is de in te stellen max snelheid.

Ronald Visser

edit  ??  ??:
door 3 en 4 te verbinden gaat de zaak automatisch en heb je geen reed of drukknoppen nodig (5 en 6)
« Laatst bewerkt op: 13 June 2025, 16:35:26 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2025, 16:31:00 »
Beste,

Da ding heeft 'n relay voor omschakelen rijrichting en 'n dikke transistor BDxxx voor snelheidsregelaar.

Rob, je verhaal is nogal onduidelijk
Pendelbaan heeft 2 uiteinde n Links en Rechts als voorbeeld.

Wat gebeurt er Links en wat Rechts.
Heb je hem automatisch of handmatig  aangesloten? zo ja wat gebeurd er dan?

Hooe werkt het,

lok op middendeel van baan en schakelaar op automatisch
Railsectie midden op  aansluiting 10 (Rechts) en 11 (Links), op 9  geen spanning aanwezig. Regelaar regelt automatich op naar rechts.

Als stopsectie Rechts wordt ingereden dan word contact van 10 naar 9 gemaakt. Spanning word afgebouwd tot stop, aansluiting 9 blijft actief en na w8tijd omgepoold en  opgeregeld tot de ingestelde snelheid.

Als dan stopsectie Links is bereikt, dan wordt kontakt gemaakt door aansluiting 11 met 12 en begint het verhaal in omgekeerde versie opnieuw

Ik denk dat je verbindingen 9 - 10 - 11 - 12 niet goed zitten.

als je de trafo gebruikt dan doe je dat door de aansluitingen 10 en 11 en waarschijnlijk gebruik je een naald of draadje tussen de zaagsnede en dan werk je zonder verdere bekabeling en dus geen kortsluiting.
Sluit de trafo eens aan op 9&10 en 11&12 en rijd dan eens naar beide zijden de stopsectie in





Greetz Caspar

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7079
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2025, 16:46:52 »


start situatie:
lok staat op dal locatie rechts van de onderbreking.

Viesmann zet stroom op zwarte draad (10) en op de rode draden (11 en 12)
loc gaat rijden naar links over vrije baan tot na de onderbreking links (no 9 is niet geactiveerd, geen stroom) en stopt.

Viesmann stopt de stroomtoevoer.   automatisch, reed aan of drukknop :   wachttijd gaat in.
Viesmann zet stroom op 9 en 10 en op 11.

Loc gaat rijden over de vrije baan tot na de rechtse onderbreking (no 12 is niet geactiveerd)

etc...

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Robvl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2025, 17:01:52 »
Beste mensen,

iedereen heel hartelijke dank voor allo info, ik er zeker mee aan de slag met jullie informatie.

Echter de baan staan bij mijn  vriend en die gaat morgen met vakantie, dus na zijn vakantie gaan wij direct ermee aan de slag met al jullie informatie en uitleg.

Tot nu toe iedereen heel hartelijke dank voor alles.

Met vriendelijke groet,
Rob

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2025, 18:32:26 »
Ronald, prima uitleg, zo zou het moeten werken.
Maar dat is het probleem niet..
Probleem is dat het NIET werkt zoals het zou moeten werken.

Dus eerst maar even afwachten tot er weer naar gekeken is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7079
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2025, 19:00:15 »
Controleren aan de hand van de opgenomen beschrijving.  (y)
En daarbij inzicht hoe het zou moeten werken.

Wordt na de vakantie van diegene opgepakt.

Ronald Visser
(info binnen de topics zijn ook de basis voor anderen, die wllicht hetzelfde willen opnemen op hun baan....)

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Robvl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2025, 11:02:05 »
Beste mensen,

Mijn collega is weer terug van vakantie en hebben de suggesties m.b.t. de pendelautomaat 5214 van jullie uitgeprobeerd op de baan.
Als wij de tram laten rijden met een gewone rijregelaar dan rijdt de tram gewoon heel goed, dus de tram staat stil in de onderbreking zowel links als recht.
En als wij de onderbreking ook van spanning voorzien dan rijdt de tram gewoon tot het eind punt.

Wat ons wel opviel als wij rijden met de pendelautomaat en de tram komt in een onderbreking stuk blijft er gewoon rijspanning op de rails staan. Dus de tram stopt niet.

Zou het mogelijk zijn dat het relais in de pendelautomaat kapot zijn en op deze manier niet de spanning afschakelen zodra de tram in een onderbreking komt.
Je hoort het relais niet schakelen etc. dus wij denken dat het relais defect is, klopt onze gedachte?.




Jullie allemaal alvast heel hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #13 Gepost op: 06 July 2025, 12:17:56 »
Misschien ooit kortsluiting geweest of te grote stroomafname over de relais.  Dan zouden ze vastgeplakt kunnen zitten en niet meer schakelen.
Controle:  meet de multimeter kijken wat voor verandering aan spanning er op een/de relais komt.  Verandert deze dan zijn de relais defect (hoogstwaarschijnlijk).  Verandert de spanning niet, dan wordt het relais niet bediend en is de elektronica hoogstwaarschijnlijk defect.

PS ikzelf gebruik voor baanspanning nooit deze kleine relais (in mijn terminologie: truttenrelais, chinese rommel ook al komen ze misschien ergens anders vandaan.  Nogmaals:  mijn terminologie) Ik gebruik relais voor minimaal 5A voor baanspanning, voor stuurspanning met laag amperage zijn deze relais uiteraard wel geschikt.

Robvl

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2025, 14:59:28 »
Hallo maarten,

Bedankt voor je reactie, wij hebben enkele keren gehad dat de pendelautomaat aangaf overspanning etc.
Dus het kan zoals je aangeeft dat de relais defect zijn.
Ik heb op internet gekeken daar kan ik alleen het volgend relais vinden.

Tianbo HJR 1-2C  L-12V vinden kan ik deze ook gebruiken of moet ik precies Tianbo HJR 1-2C  M-12V hebben.

Maarten alvast weer hartelijke dank voor het meedenken.

Groeten
Rob