Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
MarcNL
Vandaag
om 16:09:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:08:38
Heroplage Artitec Plan W?
door
gtw6016
Vandaag
om 15:54:43
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:49:05
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:48:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:35:02
Raadplaatje
door
Huup
Vandaag
om 15:29:30
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
saskia
Vandaag
om 14:58:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:23:39
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 14:15:17
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
henk
Vandaag
om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
henk
Vandaag
om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:42:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:45
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Eric v C
Vandaag
om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan
door
Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen"
door
Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag (gelezen 2089 keer)
Robvl
Offline
Berichten: 15
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Gepost op:
12 June 2025, 10:46:44 »
Beste mensen het volgende:
Wij bezitten een Viesmann 5214 pendelbesturing, die heeft goed gewerkt in het begin, echter nu doet zich het volgende voor.
Als de tram een bepaald richting oprijdt gaat de rode led branden van “Uberlast” als deze de stopsectie inrijdt, wat kan dit zijn.
Ook stop de tram niet in het gedeelte waar de zaag snede zit aan een kant van de rails.
Als we de tram gewoon laten rijden met een trafo/rijregelaar en sluit de zaagsnede kort dat rijdt de tram gewoon over de gehele baan lengte.
Wat kan het zijn dat de rode led “Uberlast” gaat branden en dat de tram niet stopt in de stop secties.
Alvast hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Gelogd
maartenvdb
Offline
Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #1 Gepost op:
12 June 2025, 12:48:17 »
Antwoord heb ik niet, maar dit is wel de tweede keer dat je deze vraag stelt. Dat is niet gebruikelijk hier.
Wat wel gebruikelijk is, is dat je na de eerste vraagstelling (waar je nog geen antwoord op hebt gekregen) deze vraag nog een keer onder de aandacht brengt door op je eigen vraag een reactie te plaatsen in de trant van: misschien toch iemand met een idee ?
Of zoiets als: hierbij nog wat extra gegevens (plaatje van de aansluitingen).
En om tot een antwoord op de vraag te komen lijkt enig testen mij de aangewezen weg. Alles losmaken en opnieuw aansluiten. Het gehele stuk dient dan losgekoppeld te zijn van de rest van de baan, zodat je dan weet of het wel/niet werkt. Wel: ligt dus aan de aansluiting aan de rest van de baan. Niet: ligt aan de aansturing zelf.
Wat ik vermoed, dus alleen een mogelijkheid, is dat er een keer kortsluiting is geweest waardoor het omschakelrelais niet meer functioneert, oftewel "plakt". Als het elektronisch omschakelt zonder relais, dan zit daar een defect.
Een multimeter doet wonderen. Wat gebeurt er precies als er "kortsluiting" wordt aangegeven ?
Gelogd
Robvl
Offline
Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #2 Gepost op:
13 June 2025, 13:33:30 »
Hallo Maarten.
Sorry van mijn kant voor het wederom plaatsen van ons bericht.
Bedankt voor de info m.b.t. het probleem van de pendelautomaat, zoals jij aangeeft kan het zitten in de omschakel relais in het kastje.
Weet jij soms een schema zodat wij verder kunnen kijken of wij de relais kunnen vervangen.
Alvast heel hartelijke dank voor je medewerking.
Met vriendelijke groet,
Rob
Gelogd
maartenvdb
Offline
Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #3 Gepost op:
13 June 2025, 15:04:26 »
Schema heb ik helaas niet.
Voordat je iets gaat proberen zou ik eerst wat metingen doen:
-wat is de normale stand op het middenstuk (spanning, stroomafname)
-wat zijn dan de gegevens aan de ene kant en aan de andere kant (spanning, want als het goed is is er geen stroomafname)
-standen van de led's
dan gaan rijden en naar één kant over de scheiding; herhaling van metingen en gegevens. Uit wat ik gelezen heb begrijp ik dat de tram dan zou moeten stoppen, maar dat niet doet.
Rijregelaar op teruguit zetten en wederom alle metingen vastleggen
Misschien dat daaruit voorzichtige conclusies getrokken kunnen worden
O ja, vergeet niet om te luisteren of er intern een relais schakelt, bromt of iets dergelijks. *want stel dat het relais wèl schakelt, dan lijkt het veel op een vastzittend contact)
Gelogd
maartenvdb
Offline
Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #4 Gepost op:
13 June 2025, 15:11:06 »
Ik zie nu, dat de pendelautomaat uitsluitend gevoed wordt door een wisselstroom bron. (zie plaatje)
Dat betekent, dat de plus en min aansturing geheel door het kastje geregeld wordt. Dan is dat mogelijk uitsluitend door elektronica, dus zonder relais.
Om dat te weten te komen: kastje openmaken en op aanwezigheid relaisblokje controleren.
Gelogd
maartenvdb
Offline
Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #5 Gepost op:
13 June 2025, 15:27:57 »
Ik zie nu in de handleiding dat de "plus" en "min" van de baan gepakt worden. Maar dat moet de uitvoer naar de baan zijn ?
Daar kom ik zo niet uit, en dan snap ik het ook niet meer. Plus en min moeten over de hele baan omwisselen na een bepaalde stoptijd aan één van de uiteinden. Dus voorlopige conclusie: "plus" en "min" zijn alleen maar aanduidingen, geen werkelijke gegevens.
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2025, 15:30:23 door maartenvdb
»
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 7079
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #6 Gepost op:
13 June 2025, 16:18:56 »
Voor zover ik het overzie.....
Alles is elctronica. Er is geen fysiek relais aanwezig. Controleer alles volgens onderstaande
Van een apart stuk rails kies je een afstand waartussen de trein heen en weer moet rijden (abb3 vrije baan)
Zet met de stift op die plaatsen een streep over beide rails.
Kijk naar de afbeelding abb3
- zaag 1 rails door links over de streep (groene ring)
- zaag 1 rails door rechts over de streep (groene ring)
sluit van viesmann no 9 aan en no 10 zwarte draad (linker snede)
sluit van viesmann no 11 aan en no 12 rode draad (rechter snede)
stroom toevoer is wisselstroom (lijkt me) 12 tot 16 volt.
Dan is 5 en 6 bv een reedcontact links en rechts (of een eigen drukknop) met voor beide de massa op 3
7 en 8 zijn voor een signaalmast
Knop 1 en 2 zijn de in te stellen wachttijden voor links en rechts. (na reed contact aan / na knop ingedrukt)
Besleunigung is de in te stellen optreksnelheid (tot max)
Geschwindigkeit is de in te stellen max snelheid.
Ronald Visser
edit ?? ??:
door 3 en 4 te verbinden gaat de zaak automatisch en heb je geen reed of drukknoppen nodig (5 en 6)
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2025, 16:35:26 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Mar-Cas
Offline
Berichten: 257
Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #7 Gepost op:
13 June 2025, 16:31:00 »
Beste,
Da ding heeft 'n relay voor omschakelen rijrichting en 'n dikke transistor BDxxx voor snelheidsregelaar.
Rob, je verhaal is nogal onduidelijk
Pendelbaan heeft 2 uiteinde n Links en Rechts als voorbeeld.
Wat gebeurt er Links en wat Rechts.
Heb je hem automatisch of handmatig aangesloten? zo ja wat gebeurd er dan?
Hooe werkt het,
lok op middendeel van baan en schakelaar op automatisch
Railsectie midden op aansluiting 10 (Rechts) en 11 (Links), op 9 geen spanning aanwezig. Regelaar regelt automatich op naar rechts.
Als stopsectie Rechts wordt ingereden dan word contact van 10 naar 9 gemaakt. Spanning word afgebouwd tot stop, aansluiting 9 blijft actief en na w8tijd omgepoold en opgeregeld tot de ingestelde snelheid.
Als dan stopsectie Links is bereikt, dan wordt kontakt gemaakt door aansluiting 11 met 12 en begint het verhaal in omgekeerde versie opnieuw
Ik denk dat je verbindingen 9 - 10 - 11 - 12 niet goed zitten.
als je de trafo gebruikt dan doe je dat door de aansluitingen 10 en 11 en waarschijnlijk gebruik je een naald of draadje tussen de zaagsnede en dan werk je zonder verdere bekabeling en dus geen kortsluiting.
Sluit de trafo eens aan op 9&10 en 11&12 en rijd dan eens naar beide zijden de stopsectie in
Gelogd
Greetz Caspar
MOVisser
Offline
Berichten: 7079
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #8 Gepost op:
13 June 2025, 16:46:52 »
start situatie:
lok staat op dal locatie rechts van de onderbreking.
Viesmann zet stroom op zwarte draad (10) en op de rode draden (11 en 12)
loc gaat rijden naar links over vrije baan tot na de onderbreking links (no 9 is niet geactiveerd, geen stroom) en stopt.
Viesmann stopt de stroomtoevoer. automatisch, reed aan of drukknop : wachttijd gaat in.
Viesmann zet stroom op 9 en 10 en op 11.
Loc gaat rijden over de vrije baan tot na de rechtse onderbreking (no 12 is niet geactiveerd)
etc...
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Robvl
Offline
Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #9 Gepost op:
13 June 2025, 17:01:52 »
Beste mensen,
iedereen heel hartelijke dank voor allo info, ik er zeker mee aan de slag met jullie informatie.
Echter de baan staan bij mijn vriend en die gaat morgen met vakantie, dus na zijn vakantie gaan wij direct ermee aan de slag met al jullie informatie en uitleg.
Tot nu toe iedereen heel hartelijke dank voor alles.
Met vriendelijke groet,
Rob
Gelogd
maartenvdb
Offline
Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #10 Gepost op:
13 June 2025, 18:32:26 »
Ronald, prima uitleg, zo zou het moeten werken.
Maar dat is het probleem niet..
Probleem is dat het NIET werkt zoals het zou moeten werken.
Dus eerst maar even afwachten tot er weer naar gekeken is.
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 7079
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #11 Gepost op:
13 June 2025, 19:00:15 »
Controleren aan de hand van de opgenomen beschrijving.
En daarbij inzicht hoe het zou moeten werken.
Wordt na de vakantie van diegene opgepakt.
Ronald Visser
(info binnen de topics zijn ook de basis voor anderen, die wllicht hetzelfde willen opnemen op hun baan....)
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Robvl
Offline
Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #12 Gepost op:
06 July 2025, 11:02:05 »
Beste mensen,
Mijn collega is weer terug van vakantie en hebben de suggesties m.b.t. de pendelautomaat 5214 van jullie uitgeprobeerd op de baan.
Als wij de tram laten rijden met een gewone rijregelaar dan rijdt de tram gewoon heel goed, dus de tram staat stil in de onderbreking zowel links als recht.
En als wij de onderbreking ook van spanning voorzien dan rijdt de tram gewoon tot het eind punt.
Wat ons wel opviel als wij rijden met de pendelautomaat en de tram komt in een onderbreking stuk blijft er gewoon rijspanning op de rails staan. Dus de tram stopt niet.
Zou het mogelijk zijn dat het relais in de pendelautomaat kapot zijn en op deze manier niet de spanning afschakelen zodra de tram in een onderbreking komt.
Je hoort het relais niet schakelen etc. dus wij denken dat het relais defect is, klopt onze gedachte?.
Jullie allemaal alvast heel hartelijke dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Rob
Gelogd
maartenvdb
Offline
Berichten: 402
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #13 Gepost op:
06 July 2025, 12:17:56 »
Misschien ooit kortsluiting geweest of te grote stroomafname over de relais. Dan zouden ze vastgeplakt kunnen zitten en niet meer schakelen.
Controle: meet de multimeter kijken wat voor verandering aan spanning er op een/de relais komt. Verandert deze dan zijn de relais defect (hoogstwaarschijnlijk). Verandert de spanning niet, dan wordt het relais niet bediend en is de elektronica hoogstwaarschijnlijk defect.
PS ikzelf gebruik voor baanspanning nooit deze kleine relais (in mijn terminologie: truttenrelais, chinese rommel ook al komen ze misschien ergens anders vandaan. Nogmaals: mijn terminologie) Ik gebruik relais voor minimaal 5A voor baanspanning, voor stuurspanning met laag amperage zijn deze relais uiteraard wel geschikt.
Gelogd
Robvl
Offline
Berichten: 15
Re: Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
«
Reactie #14 Gepost op:
06 July 2025, 14:59:28 »
Hallo maarten,
Bedankt voor je reactie, wij hebben enkele keren gehad dat de pendelautomaat aangaf overspanning etc.
Dus het kan zoals je aangeeft dat de relais defect zijn.
Ik heb op internet gekeken daar kan ik alleen het volgend relais vinden.
Tianbo HJR 1-2C L-12V vinden
kan ik deze ook gebruiken of moet ik precies Tianbo HJR 1-2C M-12V hebben.
Maarten alvast weer hartelijke dank voor het meedenken.
Groeten
Rob
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag