Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:43:14
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 19:14:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 18:50:58
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
ArjanB
Vandaag
om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 (gelezen 2319 keer)
rjr
Offline
Berichten: 2066
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Gepost op:
02 June 2025, 12:03:24 »
Hallo,
Vraagje of mensen hier ook het volgende probleem kennen, en belangrijker nog, info hebben om dit te voorkomen.
Het gaat om Spoor 1 materiaal van KM1.
De loks werken op zich prima, geluid, en rook. Echter, als je ze laat roken, en dan langere tijd niet mee rijd, door wat voor omstandigheden dan ook.
En je wilt dan weer rijden met rook, dan maken de ventilatoren een heel hoog piepend geluid, en draaien ze blijkbaar niet goed, want de rook komt er zeer beperkt uit.
Met name bij de schoorsteen merk ik dat, al had ik het gisteren ook voor de cilinder rook bij 1 lok.
Heb dit ook bij relatief nieuwe loks, b.v. de DB74, die eind vorig jaar uitgegeven is. Intussen doet die het wel weer, maar had er pas wel even last van.
Heb hierover natuurlijk contact gehad met KM1, en die reageren snel, maar geven aan dat dit van tijd tot tijd gebeurd, met name als je rook gebruikt, en dan een tijdje niet.
Ligt aan de ventilatoren, (maar hoe precies zeggen ze niet). Die kunnen ze vervangen, maar dan komt het toch wel weer terug geven ze aan.
Als oplossing geven ze aan Seuthe rook olie te gebruiken, 1 sec aan met de vinger op de schoorsteen, dan 5 minuten wachten. Dan zou het geluid weg kunnen zijn.
Ben nog met ze in contact wat er aan te doen is om het te voorkomen of zo. Verwacht dit probleem niet bij nieuwe loks van deze prijsklasse. De nieuwste is nog geen 6 maanden oud.
Vraag me vooral af of mensen hier dit probleem herkennen, en misschien wat info hebben over hoe dit te voorkomen ( behalve dan de rook generator helemaal niet te gebruiken ) Gebruik hem niet vaak, maar is wel heel mooi om ze zo vol te zien roken, zeker op een beurs in een grotere ruimte.
Bedankt,
Roelco
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 13:25:52 door Reinout van Rees. Reden: Kleine titelcorrectie
»
Gelogd
Dave.......
Offline
Berichten: 4462
Re: problemen met rook generator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #1 Gepost op:
02 June 2025, 12:12:18 »
Mijn ESU diesel heeft dat ook. ( H0)
Even twee keer laten opstarten en het is weg.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: problemen met rook generator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #2 Gepost op:
12 June 2025, 09:06:10 »
Nou bij mij is het na twee keer opstarten echt niet weg.
Bij 1 lok is het intussen wel weg, al is het terug als ik blijkbaar 1 week de rook niet heb gebruikt.
Bij de andere twee loks krijg ik het niet weg.
Maar hier blijkbaar niemand anders die met deze schaal/loks rijdt en dit probleem kent.
Groet,
Roelco
Gelogd
sncf231e
Offline
Berichten: 1989
Re: problemen met rook generator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #3 Gepost op:
12 June 2025, 10:17:11 »
Citaat van: rjr op 12 June 2025, 09:06:10
Maar hier blijkbaar niemand anders die met deze schaal/loks rijdt en dit probleem kent.
Groet,
Roelco
Ik rijd ook met KM1 en andere spoor 1 stoomlocomotieven zoals o.a. Kiss en Märklin maar ken het probleem niet omdat ik de rook generator nooit gebruik (elk voordeel heeft zijn voordeel
).
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Wies
Offline
Berichten: 1215
Re: problemen met rook generator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #4 Gepost op:
12 June 2025, 13:31:15 »
Hallo Roelco,
Welke olie gebruik je bij jouw KM1 locomotieven? Ik gebruik enkel KM1 olie bij hun locs en heb bij die locs nooit een piepend geluid gehoord van de ventilator. Wel kan het voorkomen dat de ventilator niet meer vast op de as zit, maar dat is een ander verhaal.
Bij mijn KISS locs komt het wel eens voor, maar na een tijdje stomen, gaat het vanzelf over. Bij die locs gebruik ik SR24 olie, die is wat "vettig".
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #5 Gepost op:
12 June 2025, 14:10:10 »
Ik gebruik enkel de vloeistof van KM1 zelf.
Ben zelf ook bang dat de ventilator los zit van de as, maar hoe ik daar dan bij kom om dat te herstellen?
Bij een BR50 kon ik de rook generator via de rookkastdeur er uit halen, maar dat past volgens mij niet bij mijn BR91.
(De andere 2 heb ik nog niet bekeken wat dit betreft.)
Roelco
Gelogd
Wies
Offline
Berichten: 1215
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #6 Gepost op:
12 June 2025, 15:29:09 »
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Opsturen aan KM1?
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #7 Gepost op:
12 June 2025, 15:56:21 »
Heb het probleem al bij KM1 neer gelegd, en dit als antwoord gekregen:
that’s a problem of the fans, that happens from time to time. We can remove the fans, but it will come back, if smoke is used and then not used for a while.
You can try to use 1 Pipette of the smoke-oil of Seuthe. Fill in that oil, then let the model smoke and lay your finger on the chimney for a second. Then turn of the smoke and wait for 5 minutes, than run again. The whisteling sound may be gone.
Heb intussen om meer info gevraagd. Vind het een beetje jammer dat je dit soort loks blijkbaar 1 (of een paar keer) kunt gebruiken, en dat er dan iets vernieuwd moet worden. De loks opsturen is niet echt waar ik op zit te wachten. Zeker niet als het probleem dan blijkbaar zo weer terug kan komen.
En als het alternatief is wat Fred doet, geen rook gebruiken, kan ik dat nu ook al wel zonder opsturen. Maar hoop toch een oplossing te vinden om het wel te kunnen blijven gebruiken.
Niet zo vaak, maar een paar keer per jaar op een evenment is wel leuk.
Roelco
Gelogd
Kees-Jan
Offline
Berichten: 318
BarbapapaSpoor
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #8 Gepost op:
12 June 2025, 17:24:11 »
Je hebt gewoon twee jaar garantie (das EU wetgeving) op een nieuw gekocht product.
Ik bouw en verkoop ook spoor 1 locomotieven maar bouw geen rook generator in.
Mag de klant zelf doen en als ze dit doen vervalt mijn garantie die ik normaliter moet geven.
Daarnaast doe ik niet moeilijk over eventuele gebreken (in sommige gevallen ook niet na 2 jaar).
Dus terugsturen naar KM1
Succes.
Gelogd
Ik wist niet dat je modeltreinen had?
Heb ik ook niet.
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #9 Gepost op:
12 June 2025, 18:30:53 »
KM 1 doet ook niet moeilijk, maar geven wel aan dat het zo weer terug komt, en dan schiet het dus niet op. Zeker ook om dat verzendkosten ook niet niets zijn, en ik ze wel geruime tijd kwijt ben. Zit niet echt om de hoek om even langs te brengen.
(al is eentje wel ouder dan 2 jaar, die heb ik niet nieuw gekocht )
Net nog weer even geprobeerd, en vanavond hadden ze er weer zin in, ze doen het alle drie weer goed, maar voor hoe lang?
Ben vooral op zoek naar de oorzaak, en wat ik anders kan/moet doen om dit probleem niet terug te krijgen.
Als ook, hoe ernstig is het? Als hij te veel draait met dat geluid ( om te proberen of het goed is ) beschadig ik dan zaken waardoor hij het misschien helemaal niet meer gaat doen? Of kan dat geen kwaad.
Gebruik hun eigen vloeistof, probeer ze leeg te roken aan het eind van een evenement. En daarna te laten drogen in de lucht, dus niet te lang in de doos na z'n evenement.
Heb die vragen natuurlijk ook naar KM 1 gestuurd, maar misschien is/was er hier iemand die het kent, en goed advies heeft hiervoor.
Roelco
Gelogd
Wies
Offline
Berichten: 1215
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #10 Gepost op:
12 June 2025, 21:31:40 »
Hoi Roelco,
"Leeg roken" lijkt me niet zo verstandig. Het zou zelfs de oorzaak kunnen zijn van de piepende geluiden. Ook zouden materialen in de rookgenerator beschadigd kunnen worden wanneer ze "droog worden gestookt".
Naar mijn mening beter om nog wat in de lok te laten. Dat zal na verloop van tijd verdampen, maar de wat vettige bestanddelen zullen langer achterblijven. Ik zou zeggen, probeer dat eens.
Met vriendelijke groet,
Wies.
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 21:33:22 door Wies
»
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #11 Gepost op:
12 June 2025, 23:15:38 »
"leeg roken" is ook niet droog roken, maar wel zo dat de losse vloeistof ongeveer op is. Er zit dan nog vloeistof in de viltjes.
Dus de hitte elementen komen niet tegen droog vilt, en dat kan ook niet verbranden.
Tijdens transport rond de beursen heb ik dan alleen niet zo veel vloeistof meer er in zitten die alle kanten op kan stromen.
Roelco
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #12 Gepost op:
16 June 2025, 22:15:51 »
Heb nog weer contact gehad KM1.
Die geven aan dat het wel beter is de rookgenerator leeg (niet droog) te roken aan het eind. Ze schrijven dit:
at first – the sound is from the motor – yes! And the motors are wear parts, they will get broke from time to time.
If you use the smoke-generator, make sure after use there is not so much fluid in there. As you said, the smoke is coming out everywhere, thats a good point to stop.
Leaving the box open for cooling and evaporating is perfect.
Prima advies waar we wat mee kunnen natuurlijk. En ik snap ook best dat een motor aan slijtage onderhevig is. Was wel een beetje verbaasd door dit statement:
I think motor has to be changed within the next 2 years, but maybe it works for a longer time.
Zeker omdat 1 van de loks de nieuwe BR74 is die ze december 2024 nieuw hebben uitgeleverd.
Dus heb ik nog even na gevraagd of z'n motor dan dus inderdaad maar iets van 2 jaar mee gaan.
Kreeg ik dit terug:
maybe the life span is only some months, maybe upt o 5 years. It’s difficult to say.
Dat valt me dan wel behoorlijk tegen, een lok van een paar duizend euro, waarbij je, als je pech hebt, elke paar maand 1 of 2 motoren moet vervangen?
al hoop ik natuurlijk dat het meer richting de 5 jaar gaat.
Snap wel dat Kees-Jan de loks levert zonder rook generator.
Voor mensen die er ook tegen aanlopen hoop ik dat je wat hebt aan deze info.
En neem dan zeker ook contact op met KM-1, want ze reageren goed en willen ook zeker mee werken.
Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2066
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #13 Gepost op:
Vandaag
om 13:50:49 »
Nog een kleine update betreffende de problemen.
Nadat de loks de gehele zomer stil gestaan hadden, waren de problemen voor alle loks terug toen ik ze rond okt nodig had voor een lokale beurs.
En aangezien ik de 50er al eens onder handen heb gehad omdat daar een ventilator miste, en het vilt in de rookgenerator vervangen moest worden heb ik deze nu weer open gemaakt om het probleem eens beter te bekijken. De kleine motoren voor de ventilatoren draaide wel, maar piepte behoorlijk. En dit leek de motortjes ook wat af te remmen.
Heb vervolgens een klein beetje olie aangebracht rond de lager as van deze motoren, daarna draaien. Dit heeft het probleem opgelost.
Vervolgens alle loks onder handen gehad, en heb zonder problemen kunnen rijden tijdens de beursdag in okt.
Of het probleem nu over een aantal maanden terug gaat komen weet ik natuurlijk (nog) niet.
Groet,
Roelco
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2288
Re: Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
«
Reactie #14 Gepost op:
Vandaag
om 16:55:39 »
Dat piepen en gieren is meestal inderdaad de motortjes die "droog" staan. Bij ESU denk ik ook. Maar bij ESU kan je niet makkelijk bij de motortjes komen, de hele rook unit zit in elkaar gelijmd. Mijn theorie is dat als het motortje een tijdje stil staat de olie verharst, ofwel hard wordt. De motortjes zijn waarschijnlijk coreless (klokanker) motortjes die je voor een paar cent kan kopen bij Ome Ali. Maar ik weet niet of deze bij KM1 makkelijk te vervangen zijn. Bij ESU in ieder geval niet, dan moet je een complete rook unit bestellen bij ESU
. Deze motortjes werken met hoge toeren en zijn wellicht daardoor gevoeliger met de lager toleranties.
Mvg,
Robert
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1