Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: digitaal of analoog  (gelezen 769 keer)

linda oli4

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • Probeer het gewoon maar
digitaal of analoog
« Gepost op: 01 June 2025, 10:27:40 »
[/url]
[/img]

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zou graag advies krijgen over het aanleggen van mijn baan. Even wat over mijzelf, ik ben pas gestopt met werken en woon nu op Bali, waar ik eindelijk de tijd en ruimte heb om met deze nieuwe hobby te beginnen.
Mijn ideale baan heeft niveau verschillen zodat ik een soort “infinity” baan kan maken waarop ik 1 of meerdere locomotieven in een “loop” kan laten rijden. Het thema is het landschap hier, dus tropisch, met rijstvelden, regenwoud, lokale architectuur, fauna en transport.
HO is, denk ik, de beste keus voor mij zodat ik het landschap en details zo realistisch mogelijk kan maken zonder dat het te pietepeuterig wordt en niet meer kan zien wat ik aan het doen ben.
Maar, start ik met een startset (def. stoom loco en rails met beddding, (aanbevelingen?) ) of begin ik vanaf 0 met een baan zonder bedding en misschien met flextrack? Heeft iemand een idee over het vinden van zulke lay-outs? Want ik wil een super interesante lange doorlopende baan met een trein(en) die in en uit het zicht verschijnt etc.
Alle hulp/advies is welkom aangezien ik los van een idee nog niets heb, bedankt, Linda       

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
Re: digitaal of analoog
« Reactie #1 Gepost op: 01 June 2025, 11:03:43 »
Beste Linda, welkom op het forum. De vragen over keuzes die je wil maken zijn niet echt met 1 beste mogelijkheid te beantwoorden. Sommigen rijden analoog anderen digitaal. De een met gelijkstroom DC de ander met wisselstroom AC. Etc. Etc. Als je gewoon actief gaat meelezen op het forum vind je vanzelf antwoorden op alle vragen.

Een startset is makkelijk om mee te beginnen. Flexrail bouwen kan ook maar dat is moeilijker. Wat kan je zelf aan qua niveau?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: digitaal of analoog
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2025, 15:12:14 »
Linda,

Hoeveel ruimte heb je voor je baan?
Dat bepaalt ook je keuze voor de schaal N 1:160, TT 1:120, H0 1:87 of nog groter.
Kijk wat je lokaal kan kopen want ik heb begrepen dan in Indonesie niet alles te koop is.
Welk landschap wil je maken, USA, Alpen, Middelgebergte, Laagland, dat kan je keuze voor een treinset ook bepalen.

En tip kijk eens op het draadje van Hans G in Djakarta https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.0
zijn keuze Fleischmann H0 wordt helaas niet meer gemaakt, maar er zijn genoeg alternatieven.
Denk ook aan het vocht en de warmte op Bali, bijvoorbeeld een ontvochtiger om corrosie van je spoor tegen te gaan.

Ben benieuwd waar je voor kiest.

Eric

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • Confusius zei het al.
Re: digitaal of analoog
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2025, 15:41:51 »
Bali? Mooie locatiekeus. Zelf woon ik in Thailand en er is nog een Nederlandse modelspoorder in Jakarta. Verder zijn er niet erg veel hier in de buurt. Van de lokale bevolking weet ik ook niet of die met deze hobby bezig zijn. Het grote probleem is dat er geen winkels in de buurt zijn waar je je spullen kunt kopen. Persoonlijk koop ik alles in NL of D, bij voorkeur nieuw dan betaal je daar geen BTW. Die moet je dan wel betalen aan de douane op Bali. Ik weet niet wat de tarieven in Indonesië zijn voor modeltreintjes. Dat zul je daar bij de douane (customs) moeten navragen. Hier in Thailand is heet 7% VAT en 10% invoer. Daardoor zijn de spullen net iets geodkoper dan in de EU maar er komen wel flinke verzendkosten bij. Als er al lokale handelaren zijn, die moeten die kosten ook allemaal betalen en willen er dan nog een flinke winst op maken. Dat drijft de prijs behoorlijk op.
Zes jaar geleden ben ik hier begonnen met en baan in het AC 3-railsysteem (Märklin dus). Dat was een grote deceptie. Mede door het klimaat, vochtige warmte, roeten de metalen delen van de Märklin rails er lustig op los en was ik meer bezig met poetsen dan met rijden. Vorig jaar heb ik alles afgebroken en ben opnieuw begonnen met Peco, Roco en Piko tweerail materiaal. Dat is allemaal vervaardigd met nieuwzilver en er zit totaal geen ijzer in. De corrosie is daarmee vrijwel volledig van de baan en mijn treintjes rijden gewoon prima.
Tja dan de treintjes. Je zegt een baan te willen bouwen naar Indonesies voorbeeld. Ben bang dat er niet veel modellen zijn van Indonesische treinen. De mensen die ik hier in dit deel van de wereld ken die een modelbaan bouwen rijden allemaal Duits materieel of Amerikaans. Een alternatief zou Japans materieel kunnen zijn maar die fabriceren voornamelijk in N-spoor en heel weinig H0.

De keuze tussen analoog en digitaal is heel persoonlijk. Indien je met meerdere treinen handmatig wilt rijden is digitaal heel simpel. Analoog alweer iets moeilijker omdat de snelheid daarbij bepaalt wordt door de trafo die de spanning op de rails zet. Bij digitaal wordt de snelheid bepaalt door de decoder die in iedere trein apart zit. Gaan we dan praten over automatisering dmv van blokbesturing of computer besturing dan wordt het echt ingewikkeld. Dat is echter wel iets wat je in overweging moet nemen omdat het naderhand niet meer is aan te passen zonder grote delen van de baan af te breken.

Met deze tips hoop ik je enkele handvatten te hebben gegeven waarmee je enkele beslissingen kunt nemen. Verder de tip die hierboven ook wordt gegeven. Lees je in op het forum en met name de encyclopedie staat vol met nuttige informatie. Succes.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.