Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Spoor010
Vandaag
om 08:31:32
US diorama in H0
door
Spoor010
Vandaag
om 08:27:23
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 08:02:04
Tandwieltje Electrotren NS 1300
door
VAM65
Vandaag
om 07:37:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 07:11:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:49:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 05:40:08
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
12 June 2025, 23:15:38
Aachenau West
door
MichielB
12 June 2025, 23:04:35
Verschil in grootte huizen......
door
Klaas Zondervan
12 June 2025, 22:57:40
Alternatief gezocht voor Roco motoren
door
hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
12 June 2025, 22:50:53
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Ervaring nieuwe Z21 app
door
reinderlf
12 June 2025, 21:42:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Roco 290 digtaliseren
door
Quinzeedied
12 June 2025, 21:06:37
Sound inbouwen in roco 185.2
door
bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
12 June 2025, 20:09:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
12 June 2025, 19:27:36
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven
door
Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder.
door
AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Scratchbuilt
12 June 2025, 17:03:35
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
12 June 2025, 14:36:32
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok
door
AlbertG
12 June 2025, 13:38:43
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
maartenvdb
12 June 2025, 12:48:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
12 June 2025, 12:42:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
digitaal of analoog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: digitaal of analoog (gelezen 656 keer)
linda oli4
Nieuwe gebruiker
Probeer het gewoon maar
digitaal of analoog
«
Gepost op:
01 June 2025, 10:27:40 »
[/url]
[/img]
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zou graag advies krijgen over het aanleggen van mijn baan. Even wat over mijzelf, ik ben pas gestopt met werken en woon nu op Bali, waar ik eindelijk de tijd en ruimte heb om met deze nieuwe hobby te beginnen.
Mijn ideale baan heeft niveau verschillen zodat ik een soort “infinity” baan kan maken waarop ik 1 of meerdere locomotieven in een “loop” kan laten rijden. Het thema is het landschap hier, dus tropisch, met rijstvelden, regenwoud, lokale architectuur, fauna en transport.
HO is, denk ik, de beste keus voor mij zodat ik het landschap en details zo realistisch mogelijk kan maken zonder dat het te pietepeuterig wordt en niet meer kan zien wat ik aan het doen ben.
Maar, start ik met een startset (def. stoom loco en rails met beddding, (aanbevelingen?) ) of begin ik vanaf 0 met een baan zonder bedding en misschien met flextrack? Heeft iemand een idee over het vinden van zulke lay-outs? Want ik wil een super interesante lange doorlopende baan met een trein(en) die in en uit het zicht verschijnt etc.
Alle hulp/advies is welkom aangezien ik los van een idee nog niets heb, bedankt, Linda
741230
Re: digitaal of analoog
«
Reactie #1 Gepost op:
01 June 2025, 11:03:43 »
Beste Linda, welkom op het forum. De vragen over keuzes die je wil maken zijn niet echt met 1 beste mogelijkheid te beantwoorden. Sommigen rijden analoog anderen digitaal. De een met gelijkstroom DC de ander met wisselstroom AC. Etc. Etc. Als je gewoon actief gaat meelezen op het forum vind je vanzelf antwoorden op alle vragen.
Een startset is makkelijk om mee te beginnen. Flexrail bouwen kan ook maar dat is moeilijker. Wat kan je zelf aan qua niveau?
Groet Erik
Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Fleischmann H0 modelbouwer
«
Reactie #2 Gepost op:
01 June 2025, 15:12:14 »
Linda,
Hoeveel ruimte heb je voor je baan?
Dat bepaalt ook je keuze voor de schaal N 1:160, TT 1:120, H0 1:87 of nog groter.
Kijk wat je lokaal kan kopen want ik heb begrepen dan in Indonesie niet alles te koop is.
Welk landschap wil je maken, USA, Alpen, Middelgebergte, Laagland, dat kan je keuze voor een treinset ook bepalen.
En tip kijk eens op het draadje van Hans G in Djakarta
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.0
zijn keuze Fleischmann H0 wordt helaas niet meer gemaakt, maar er zijn genoeg alternatieven.
Denk ook aan het vocht en de warmte op Bali, bijvoorbeeld een ontvochtiger om corrosie van je spoor tegen te gaan.
Ben benieuwd waar je voor kiest.
Eric
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Lobomotion69
Confusius zei het al.
«
Reactie #3 Gepost op:
01 June 2025, 15:41:51 »
Bali? Mooie locatiekeus. Zelf woon ik in Thailand en er is nog een Nederlandse modelspoorder in Jakarta. Verder zijn er niet erg veel hier in de buurt. Van de lokale bevolking weet ik ook niet of die met deze hobby bezig zijn. Het grote probleem is dat er geen winkels in de buurt zijn waar je je spullen kunt kopen. Persoonlijk koop ik alles in NL of D, bij voorkeur nieuw dan betaal je daar geen BTW. Die moet je dan wel betalen aan de douane op Bali. Ik weet niet wat de tarieven in Indonesië zijn voor modeltreintjes. Dat zul je daar bij de douane (customs) moeten navragen. Hier in Thailand is heet 7% VAT en 10% invoer. Daardoor zijn de spullen net iets geodkoper dan in de EU maar er komen wel flinke verzendkosten bij. Als er al lokale handelaren zijn, die moeten die kosten ook allemaal betalen en willen er dan nog een flinke winst op maken. Dat drijft de prijs behoorlijk op.
Zes jaar geleden ben ik hier begonnen met en baan in het AC 3-railsysteem (Märklin dus). Dat was een grote deceptie. Mede door het klimaat, vochtige warmte, roeten de metalen delen van de Märklin rails er lustig op los en was ik meer bezig met poetsen dan met rijden. Vorig jaar heb ik alles afgebroken en ben opnieuw begonnen met Peco, Roco en Piko tweerail materiaal. Dat is allemaal vervaardigd met nieuwzilver en er zit totaal geen ijzer in. De corrosie is daarmee vrijwel volledig van de baan en mijn treintjes rijden gewoon prima.
Tja dan de treintjes. Je zegt een baan te willen bouwen naar Indonesies voorbeeld. Ben bang dat er niet veel modellen zijn van Indonesische treinen. De mensen die ik hier in dit deel van de wereld ken die een modelbaan bouwen rijden allemaal Duits materieel of Amerikaans. Een alternatief zou Japans materieel kunnen zijn maar die fabriceren voornamelijk in N-spoor en heel weinig H0.
De keuze tussen analoog en digitaal is heel persoonlijk. Indien je met meerdere treinen handmatig wilt rijden is digitaal heel simpel. Analoog alweer iets moeilijker omdat de snelheid daarbij bepaalt wordt door de trafo die de spanning op de rails zet. Bij digitaal wordt de snelheid bepaalt door de decoder die in iedere trein apart zit. Gaan we dan praten over automatisering dmv van blokbesturing of computer besturing dan wordt het echt ingewikkeld. Dat is echter wel iets wat je in overweging moet nemen omdat het naderhand niet meer is aan te passen zonder grote delen van de baan af te breken.
Met deze tips hoop ik je enkele handvatten te hebben gegeven waarmee je enkele beslissingen kunt nemen. Verder de tip die hierboven ook wordt gegeven. Lees je in op het forum en met name de encyclopedie staat vol met nuttige informatie. Succes.
Met vriendelijke groet, Henk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal