Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32

Auteur Topic: Advies ESU Lokprogrammer en info graag?  (gelezen 2319 keer)

Von Rondstadd

• Offline Offline
Advies ESU Lokprogrammer en info graag?
« Gepost op: 26 May 2025, 16:15:35 »
Hallo, ik zit een beetje in tweestrijd.

Het gaat om het volgende.
Heb tijdens de corrona tijd twee Euro Duals BR159 Sudexpress aangeschaft. Één daarvan deed opeens niets meer. Gelukkig had ik nog garantie en was er achter gekomen dat sommige ESU decoders uitgebracht tijdens de corrona tijd een slechte chip hadden die kapot kon gaan. De boel is netjes gerepareerd en hij heeft meteen een firmware update gekregen. Nu zijn de functies en de volgorde nogal verandert ten opzichte van de andere wat ik nogal vervelend vind. Heb er over nagedacht om zelf een lokprogrammer aan te schaffen maar dat is natuurlijk nogal een extra uitgave. Maar als ik de andere ook die firmware update wil geven zal ik wel moeten denk ik? Mijn vraag is eigenlijk omdat ik niet bekent ben met een lokprogrammer is dit moeilijk te doen en gaat daar veel tijd in zitten? En wat kan ik nog meer doen met dit apparaat? Heb nog twee ESU Class 66 en een ESU Ludmilla. Graag hoor ik u aanbevelingen.
M.v.g. van Robert
m.v.g. Robert

Mark D.

• Offline Offline
Re: Advies ESU Lokprogrammer en info graag?
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2025, 16:30:23 »
Mijn ervaring.
Heel blij mee, heel erg gemakkelijk in het gebruik.

95% van mijn decoders is van ESU, dat geeft misschien een vertekend beeld, maar ook de reden van aanschaf.

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2025, 16:45:26 »
Gekocht, en nooit spijt van gehad.  (y)

Werkt makkelijk en scheelt een hoop inkloppen op de multimaus.
Heb een kapotte decoder gehad en die is door ESU netjes onder garantie vervangen.
« Laatst bewerkt op: 26 May 2025, 17:25:36 door Sikko »

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2025, 17:03:18 »
heb de ganse set hier al jaren en super makkelijk om te programmeren en goedkoper als je sounds wil gebruiken. Is er wat fout heb je uitgebreide garantie van esu en vaste herstelkosten ook.
Greetings,salutations,groetjes,

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2025, 17:16:23 »
Als je vind dat het teveel kost, niet kopen.
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 09:58:38 door ceuleer »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 May 2025, 17:31:32 »

Hallo, ik zit een beetje in tweestrijd.

Als het om een enkele lok / decoder gaat loont het niet. Je kunt dan evengoed hulp inroepen van iemand in de buurt of op een beurs. Bovendien: wat wil je bereiken met een firmware update, het je een bepaald probleem en is daar een wel fix voor?

En de Class66 en Ludmilla gaan echt niet beter rijden met zo'n LokProgrammer... ;)

Von Rondstadd

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 May 2025, 06:03:24 »
Allereerst bedankt voor al u reacties.

Inderdaad had ik niet goed gemeld waar het om gaat.
Het gaat om de 32 geluid en functies van de twee locomotieven die totaal niet meer overeen komen. En ja in principe gaat het maar om één lokomotief.
Waar en bij wie moet ik dan zijn op de beurs, Houten neem ik aan?
m.v.g. Robert

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #7 Gepost op: 27 May 2025, 08:05:29 »
Op een beurs geef ik je weinig kans. Daar moet maar net een standhouder zitten die een Lokprogrammer bij zich heeft. Ik geef je meer kans bij een modeltreinenvereniging bij je in de buurt. 

Alternatief is dat je bij ESU de gratis Lokprogrammer software download, en de geluidsfiles van de class 66 en de Ludmila. Dan pas je de functietoetsen aan  (= mapping, geluid x niet onder F3 maar onder F7, ik noem maar wat), en tot slot kijk je in het menu van de Lokprogrammer software welke CV's er zijn aangepast. Die kun je dan met je controller aanpassen (ik weet niet welke je hebt), en dat scheelt een investering van €150,-   

Lokprogrammer: https://www.esu.eu/en/downloads/software/lokprogrammer/
Geluidfiles: https://projects.esu.eu/projectoverviews/3?page=2&count=10&order=date&type=diesel&country=de&cat=3
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 08:10:38 door VAM65. Reden: Links naar ESU toegevoegd »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 May 2025, 08:53:51 »

Alternatief is dat je bij ESU de gratis Lokprogrammer software download, en de geluidsfiles van de class 66 en de Ludmila. Dan pas je de functietoetsen aan  (= mapping, geluid x niet onder F3 maar onder F7, ik noem maar wat), en tot slot kijk je in het menu van de Lokprogrammer software welke CV's er zijn aangepast. Die kun je dan met je controller aanpassen (ik weet niet welke je hebt), en dat scheelt een investering van €150,-   

Je redenering klopt niet: het is niet de Esu file die aangepast moet worden, die is al correct.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #9 Gepost op: 27 May 2025, 09:51:27 »
Dat heb ik ook nergens gezegd. Als je de mapping wilt aanpassen, en dat is wel wat de topic starter wil
Citaat
mu zijn de functies en de volgorde nogal verandert ten opzichte van de andere wat i
, dan zul je de geluidsfile(s) moeten downloaden, de mapping aanpassen, en dan de gewijzigde CV's in de decoder wegschrijven.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 May 2025, 10:11:17 »
Hi Robert

Volgens mij lopen er een paar dingen door elkaar, aan de ene kant de nieuwe firmware en aan de andere kant een nieuw project.

De firmware bepaalt eigenlijk hoe de decoder onder de motorkap werkt. Daar zie je weinig tot niets van, misschien dat er kleine verbeteringen merkbaar zijn in betrouwbaarheid en zo. Het project bepaald welke functies/geluiden op welke manier worden bediend. Dat betekent dus dat als je alleen de firmware update de lok nog steeds zo zou moeten werken als voorheen.

Het lijkt erop dat de kapotte lok een decoder heeft gekregen met een ander project (en misschien ook een update van de firmware). Dus wel met dezelfde geluiden (wellicht ook wel nieuwe) maar op andere plekken. Als je graag wilt dat beide loks op dezelfde wijze werken moet je het project van de één aan dat van de ander aanpassen. Een update van firmware van de andere, niet gerepareerde lok gaat niet helpen. Dat aanpassen gaat makkelijk met een lokprogrammer.

Ik denk dat, als jij van plan bent om dit soort acties vaker uit te voeren, de investering best aardig kan zijn. Ik heb de mijne 2e jands gekocht voor minder dan 100. Maar indien je zegt: het is éénmalig, kijk dan of je iemand in de buurt vindt met het ding.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Von Rondstadd

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 May 2025, 10:49:46 »
De twee locomotieven waren zijn aangeschaft in Duitsland bij Modelbahnshop-Lippe. Toen hij net geen twee jaar oud was werkte opeens niets meer ik hoorde alleen een zoemend geluid. Na heel veel spitwerk was ik er achter gekomen dat er tijdens de corrana periode toen er een chip tekort was er ESY decoders zijn uitgebracht met een slechte chip. Had contact met Sudexpress zelf en Modelbahnshop-Lippe. Moest hem terug sturen naar Modelbahnshop-Lippe en van daaruit ging hij naar een importeur Sudexpress. Daar is er een nieuwe decoder ingezet en heeft de decoder een firmwareupdate gekregen stond in de omschrijving. Maar de functie volgorde en geluiden staan helemaal op een andere volgorde en ook zijn er een aantal functies iets veranderd. Vandaar dat ik vermoed dat als er een firmware update over heen gaat er ook een andere volgorde van de functies over heen gezet zijn? Ik weet dat die te downloaden zijn maar heb daar nog niet naar gekeken.
m.v.g. Robert

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 May 2025, 10:55:12 »
een firmware update doet niets met je decoder instellingen.  Een update gaat je niet redden.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 May 2025, 10:59:27 »
is dit de file die je hebt?
ze verschillen wat functie mapping betreft.

https://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=br+159
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 11:01:58 door Mark D. »

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 May 2025, 11:33:59 »
ik heb de programmer en elke lok die hier uitgerust is met een esu (bijna allemaal met of zonder sound) wordt bij aankoop uitgelezen en opgeslagen op de PC.Dan kan je lekker spelen met aanpassen en is er eentje defect heb je simpel de originele om terug te zetten.
Greetings,salutations,groetjes,