Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2  (gelezen 3819 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Gepost op: 13 April 2025, 10:49:13 »
Vraagje aan de kenners,
Onderstaande 28er zit in een set van 2 liliput 382803.
Wie weet zo in welke internationale trein deze reed.
Ben zelf ook aan het zoeken maar soms komt hier meer info dan via google.




sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1908
    • Mijn website
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2025, 11:55:54 »
In "Komfort auf Schienen" staat dat er een trein met Mitropa slaapwagen 1/2e klas tussen Berlijn en Vlissingen reed in winter 1924/25. En de aansluiting naar London is niet onlogisch. In de dertiger jaren waren dit de treinnummers van Berlijn-Vlissingen met slaapwagen: 174/138/137/173. Verder vond ik (nog) niks.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 12:06:54 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2025, 12:25:41 »
De rijtuigen zijn van 1928, dus winter 1924/25 is niet mogelijk. Maar wrs wel een van de treinnummers:

In het NS spoorboekje van 15 mei 1930 staat de boottrein D137 aangegeven van Vlissingen naar oa Berlijn en Leipzig met 1/2 klasse en slaaprijtuig.
Vertrek Vlissingen 18:33, via Roosendaal, Arnhem, Zutphen, aankomst Oldenzaal 23:24, verdere route niet aangegeven (binnenlands spoorboekje).


Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #3 Gepost op: 13 April 2025, 12:34:13 »
Ja over die D137 vond ik ook een en ander .
Met dat er ook volgens mij een groene bolkop en een groene ovaalramer (zal wel uitdaging worden te vinden) en een stalen D groen dat moet een 6 deurs zijn geweest omdat ik ergens anders weer las dat de 4 deurs binnenlands zijn en de 6 deurs internationaal ingezet zijn.


Als dat werkelijk zo geweest is met deze 28ers is er echt een leuke trein te maken in model lekker bond.
Als er iemand is die dit al gedaan heeft zou en opsomming of foto geweldig zijn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2025, 19:36:55 »
De bolkoppen kwamen pas vanaf 1935-1939 (afhankelijk van de indeling ABC, C, AB) in dienst, dus dat beperkt het jaartal.
Ovale ramers zijn er al vanaf 1928 dus net zo oud als de Mitropa.
Stalen D V kwamen iets later (1932), evenals de stalen D IV, maar die waren in het begin alleen nog binnenlands, vanaf 1937 ook een paar internationaal (D7601-7606).

In Miba Zugbildung 3 wordt het treinenpaar D171/D172 besproken, die ook enkele rijtuigen uit Amsterdam en Hoek van Holland (niet Vlissingen) meeneemt.
Op de foto staan een ovale ramer en een bolkop, de bagage is een houten rijtuig met een kansel in het midden, kan een Duitse (ex Pruisische) wagen zijn maar evt ook een NS.





Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2025, 20:26:42 »
Langzaam komen we er wel
Het is vooral lastig te zoeken  naar artikel nrs van groene bolkoppen uit epoche 2,
Artitec ovaalramers zijn zeldzaam ben ik achter

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2025, 20:34:54 »
Strikt genomen is het Roco-model alleen in tijdperk 3a en 3b verkrijgbaar geweest, met hoge klasseborden.
Bovendien alleen de AB (later A), op basis van de 3e klasser plan D met een gewijzigd dak.

"Echte" bolkoppen zijn er alleen van Philotrain geweest en ongeveer net zo zeldzaam als de ovale ramers.


Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #7 Gepost op: 13 April 2025, 20:45:04 »
Het nadeel van de Roco Bolkoppen (die gebaseerd zijn op de Plan D 9-ramer), is dat de klasseborden zijn meegegoten in de wanden, zodat je alleen rijtuigen kunt maken van ná WO-2, toen de klasseborden omhoog gingen, in plaats van onder de ramen.

Forumgenoot FRIE (Erwin Frick) levert sinds een jaar of wat ook kits om zelf Bolkoppen te bouwen. Het zijn messing kits, waarbij je als donor een Roco Plan D rijtuig gebruikt wordt. Hier heb je het dak en de bodemplaat van nodig. Hiermee bouw je je dan een echte Bolkop. Aan aantal aanpassingen moeten wel gedaan worden, te weten: de regengoten op het dak, het aantal halve torpedoventilatoren en bij de C een waterbak op het dak (want: maar één toilet). Volgens mij zijn er ook al wat draadjes hierover verschenen.
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #8 Gepost op: 13 April 2025, 20:55:38 »
Langzaam komen we er wel
Het is vooral lastig te zoeken  naar artikel nrs van groene bolkoppen uit epoche 2,
Artitec ovaalramers zijn zeldzaam ben ik achter

Stefan er zijn helaas géén Roco Bolkoppen voor tp. 2, dit i.v.m. het beschreven verhaal over de klasseborden. Verder zie het verhaal hierboven. Ik vermoed ook dat er over een tijdje ook wel weer Ovaalramers van Artitec zullen verschijnen, gezien het recente opnieuw uitbrengen van de C12c’s met nieuwe nummers.
Tbinnebarretije…

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2025, 21:27:31 »
Ik zal eens kijken
Staat mij ineens iets bij dat mijn pa er ooit 1 had
Ik vermoed philotrain niks of bijna niks mee gedaan,
Mischien de meest passende voor in dit soort treinen.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2025, 12:00:34 »
Gevonden.



Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2025, 15:18:01 »
Alleen volgens mij is dit een AB  en dat is nu net die vanaf 1939 als ik het goed heb.
Sh*t

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2025, 15:28:49 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2025, 15:54:51 »
Het nadeel van de Roco Bolkoppen (die gebaseerd zijn op de Plan D 9-ramer), is dat de klasseborden zijn meegegoten in de wanden, zodat je alleen rijtuigen kunt maken van ná WO-2, toen de klasseborden omhoog gingen, in plaats van onder de ramen.

Als je een stukje (fijn) schuurpapier weet te bemachtigen, is dat probleem volgens mij snel opgelost.

Verder niet vergeten dat tussen de ovale ramers en de bolkoppen nog een andere serie rijtuigen zat, nl de serie AB7521-7555 uit 1932. Ook voor de internationale dienst.
En zelfs voor degenen die niet zelf bouwen, is daar aan te komen.

Grtz, Ton

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2025, 16:09:23 »
Ik denk dat dat het beste idee is
In iedergeval is deze voor mij niet bruikbaar .

De exact train is erg gaaf alleen nodige aan negatieve punten zijn erover online te vinden.
Details lijken prachtig maar toch flinke misser is voor mij die ruimte tussen andere rijtuigen

« Laatst bewerkt op: 14 April 2025, 16:37:44 door Stefan88 »