Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door bask185
Vandaag om 15:40:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:36:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
  

Auteur Topic: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen  (gelezen 1323 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Gepost op: 06 April 2025, 09:40:41 »
Ik heb magnetische koppelingen van Nighttrain en Almrose. Beide bevallen uitstekend en zijn zeer sterk qua magneet koppeling..  :-)  Ik heb ze onder een paar treinstellen gemaakt, samen met Symoba koppelingen.

Daar komt mijn vraag vandaan.   Ik heb het idee als ik de treinstellen wil loshalen van elkaar dat ik relatief veel kracht moet gebruiken. Ik heb het vermoeden dat de Symoba's dat niet lang volhouden. Gevolg zal dan zijn nieuwe Symoba's onder de treinstellen zetten ...  En de Symoba's zitten met 10 seconden plak vastgemaakt....  :-(

Heeft iemand een goede tip om de treinstellen op een veilige manier te ontkoppelen ipv "brute force"   Iets met een potlood / stokje onder de koppelingen plaatsen en rechtstandig omhoog tilllen of zo?  Of is er iets beter te bedenken hiervoor ?
Met vriendelijke groet,   Ronald

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7445
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2025, 10:01:06 »
Als je er niet een hele sleep achter hebt hangen dan is er ook geen geweldige kracht nodig om ze te laten "plakken".

Het reduceren van de magneet kracht kan je doen door er een stukje (proef)papier of zelfs niet te dik karton tussen de beide delen van de koppeling te plaatsen.
Testen en je weet wat nog kan om er mee te kunnen rijden.
Daarna opplakken en mooi bijsnijden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2025, 10:07:48 »
Hi Ronald,

Hartelijk dank voor je antwoord.   Ik was even vergeten te vermelden dat ik de magnetische koppeling ook gebruik voor stroom doorvoer.  Er komen maximaal 4 of 5 treinstellen aan te hangen dus echt veel heb ik niet nodig qua magneet koppeling sterkte.   Maar het uit elkaar halen is juist de vraag. De magneten zijn gewoon erg sterk  :-)   En daarmee denk ik dat ik de symoba's een keer stuk ga maken
Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22757
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2025, 10:14:45 »
Ik ben nu vooral benieuwd naar ervaringen. Misschien maak je je voor niets zorgen.

Zelf nooit over nagedacht. Ik heb sinds een jaar of 10 de combinatie Symoba en magnetische koppelingen op mij SSN-trein met de Belgische K1-rijtuigen. Tot nut toe hebben de Symoba's alle ontkoppelingen overleefd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7445
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2025, 11:47:09 »
Ja dan, aluminium folie.... :-X

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2025, 12:16:21 »
Kun je niet een schroevendraaiertje gebruiken als een soort "breekijzer" tussen de beide koppelingen?
De kracht komt dan op de koppeling zelf en niet op de Symoba kkk en dier lijmverbinding.

Ik doe dit altijd bij de mechanische meerpolige stekkers zoals bij de Hondekop van Piko/Artitec) ea.

Of misschien nog simpeler als de trein niet op de baan staat maar op tafel ligt:
Met beide handen de twee koppelingen goed vasthouden en dan de magneetverbinding "buigen".
Je hoeft dan in een keer de hele magneetkracht te leveren, maar ahw vezel voor vezel.
De krachten door het buigen komen zo niet in de kkk omdat je de koppelingen met de vingers vasthebt.



Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2025, 07:38:46 »
T S  heeft het over 4 a 5 treinstellen,
Daar ben ik nu vooral benieuwd naar.haha
Als ik daaraan denk dan zie ik voor me 4 of 5 hondekoppen aan elkaar.

Dan heb je best veel handen nodig om alles even op de tafel te leggen.

Schroeven draaier methode gebruik ik ook voor die ene keer.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • Confusius zei het al.
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2025, 13:32:11 »
T S  heeft het over 4 a 5 treinstellen,
Daar ben ik nu vooral benieuwd naar.haha
Als ik daaraan denk dan zie ik voor me 4 of 5 hondekoppen aan elkaar.


Schroeven draaier methode gebruik ik ook voor die ene keer.

Hahaha leuke woordkeus. Hij zal wel rijtuigen bedoelen, denk je niet?
Schroevendraaier is een beproefde methode, beter nog met niet magnetisch materiaal (messing). Andere manier is schuiven. Maar dat gaat ook niet wanneer het spul nog op de rails staat.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2025, 14:03:38 »
 ;)  rijtuigen idd...   :)
Met vriendelijke groet,   Ronald