Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
  

Auteur Topic: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen  (gelezen 1157 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Gepost op: 06 April 2025, 09:40:41 »
Ik heb magnetische koppelingen van Nighttrain en Almrose. Beide bevallen uitstekend en zijn zeer sterk qua magneet koppeling..  :-)  Ik heb ze onder een paar treinstellen gemaakt, samen met Symoba koppelingen.

Daar komt mijn vraag vandaan.   Ik heb het idee als ik de treinstellen wil loshalen van elkaar dat ik relatief veel kracht moet gebruiken. Ik heb het vermoeden dat de Symoba's dat niet lang volhouden. Gevolg zal dan zijn nieuwe Symoba's onder de treinstellen zetten ...  En de Symoba's zitten met 10 seconden plak vastgemaakt....  :-(

Heeft iemand een goede tip om de treinstellen op een veilige manier te ontkoppelen ipv "brute force"   Iets met een potlood / stokje onder de koppelingen plaatsen en rechtstandig omhoog tilllen of zo?  Of is er iets beter te bedenken hiervoor ?
Met vriendelijke groet,   Ronald

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2025, 10:01:06 »
Als je er niet een hele sleep achter hebt hangen dan is er ook geen geweldige kracht nodig om ze te laten "plakken".

Het reduceren van de magneet kracht kan je doen door er een stukje (proef)papier of zelfs niet te dik karton tussen de beide delen van de koppeling te plaatsen.
Testen en je weet wat nog kan om er mee te kunnen rijden.
Daarna opplakken en mooi bijsnijden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2025, 10:07:48 »
Hi Ronald,

Hartelijk dank voor je antwoord.   Ik was even vergeten te vermelden dat ik de magnetische koppeling ook gebruik voor stroom doorvoer.  Er komen maximaal 4 of 5 treinstellen aan te hangen dus echt veel heb ik niet nodig qua magneet koppeling sterkte.   Maar het uit elkaar halen is juist de vraag. De magneten zijn gewoon erg sterk  :-)   En daarmee denk ik dat ik de symoba's een keer stuk ga maken
Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2025, 10:14:45 »
Ik ben nu vooral benieuwd naar ervaringen. Misschien maak je je voor niets zorgen.

Zelf nooit over nagedacht. Ik heb sinds een jaar of 10 de combinatie Symoba en magnetische koppelingen op mij SSN-trein met de Belgische K1-rijtuigen. Tot nut toe hebben de Symoba's alle ontkoppelingen overleefd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2025, 11:47:09 »
Ja dan, aluminium folie.... :-X

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2025, 12:16:21 »
Kun je niet een schroevendraaiertje gebruiken als een soort "breekijzer" tussen de beide koppelingen?
De kracht komt dan op de koppeling zelf en niet op de Symoba kkk en dier lijmverbinding.

Ik doe dit altijd bij de mechanische meerpolige stekkers zoals bij de Hondekop van Piko/Artitec) ea.

Of misschien nog simpeler als de trein niet op de baan staat maar op tafel ligt:
Met beide handen de twee koppelingen goed vasthouden en dan de magneetverbinding "buigen".
Je hoeft dan in een keer de hele magneetkracht te leveren, maar ahw vezel voor vezel.
De krachten door het buigen komen zo niet in de kkk omdat je de koppelingen met de vingers vasthebt.



Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2025, 07:38:46 »
T S  heeft het over 4 a 5 treinstellen,
Daar ben ik nu vooral benieuwd naar.haha
Als ik daaraan denk dan zie ik voor me 4 of 5 hondekoppen aan elkaar.

Dan heb je best veel handen nodig om alles even op de tafel te leggen.

Schroeven draaier methode gebruik ik ook voor die ene keer.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2025, 13:32:11 »
T S  heeft het over 4 a 5 treinstellen,
Daar ben ik nu vooral benieuwd naar.haha
Als ik daaraan denk dan zie ik voor me 4 of 5 hondekoppen aan elkaar.


Schroeven draaier methode gebruik ik ook voor die ene keer.

Hahaha leuke woordkeus. Hij zal wel rijtuigen bedoelen, denk je niet?
Schroevendraaier is een beproefde methode, beter nog met niet magnetisch materiaal (messing). Andere manier is schuiven. Maar dat gaat ook niet wanneer het spul nog op de rails staat.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Magnetische koppeling & Symoba loskoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2025, 14:03:38 »
 ;)  rijtuigen idd...   :)
Met vriendelijke groet,   Ronald