Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:46:52
Bauarbeiten im gange door Hans GJ
Vandaag om 16:42:53
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 16:42:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:10:56
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:56:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
  

Auteur Topic: NS 6000 een Nederlandse Fransoos  (gelezen 6856 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Gepost op: 31 March 2025, 10:03:28 »
Hi,

Een Nederlandse Amerikaan is natuurlijk wel bekend maar een Nederlandse Fransoos wellicht wat minder.
Recent kwam ik een DJH  E191 tegen voor een prijs die mij wel aanstond. Dit is een broertje van de NS 6000. Destijds door het uitbreken van de eerste wereldoorlog kwamen deze locomotieven in Frankrijk terecht inplaats van bij de staatsspoorwegen/nederlandse spoorwegen. De kit is eigenlijk gelijk aan de E179 NS 6000 kit. Zelfs de nederlandse schoorsteen ketelfront en nummerschildjes zaten er nog bij.


De loc loopt goed. Vorige eigenaar kon best fatsoenlijk onderstellen bouwen.

De opbouw gaan we wel opnieuw in elkaar zetten. Na 2 witmetaal soldeer projectjes nu met een loc toch wel een opstapje. De vorige eigenaar heeft vrijwel alles aan elkaar gelijmd omdat ik toch de schoorsteen en ketelfront etc wil uitwisselen moet er toch veel los. dus hoppakee in een aceton badje. Dit is wel een eerste keer voor mij dus we gaan het zien :)





Met vriendelijke groet,

Adriaan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2025, 10:13:27 »
Morge,
Het waren wel degelijk Nederlandse locomotieven. Zij waren alleen door de R.O.D. geconfisqueerd tbv van de Grote Oorlog (WWI) en in Frankrijk gestationeerd. Zijn helaas nooit meer terug gegeven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11183
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2025, 12:34:41 »
Bij ons 6000 project hebben we serieus overwogen om ook een  Franse versie te maken want in de bouwgroep zit ook een persoon met sterke Franse belangstelling. Verder heeft niemand zich voor die versie aangemeld, ook vanuit Frankrijk niet. Dat ene model is er door tijdgebrek niet gekomen.
Er was destijds (2011) een Noord-Franse modelspoorclub die zelf versie wilde gaan maken. Nooit meer wat van gehoord.

In het boek van de 6000 van Paul Henken staat een heel hoofstuk over deze Franse locs.

Wil je vanuit een Nederlands model een Franse maken, dan moet je heel wat nieuwe onderdelen gaan maken want er is in de loop van de tijd heel wat aan gesleuteld.

« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 12:39:11 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2025, 12:52:25 »
Frits,

Het is de bedoeling hier een Nederlandse TP3 loc van te maken.
De loc is nooit afgebouwd geweest. Zover ik weet waren de DJH kits uitwisselbaar alleen de handleiding was anders. Bij de Franse versie zaten nederlandse delen en vice versa

Mvg,

Adriaan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2025, 13:02:37 »
Morge,
Het waren wel degelijk Nederlandse locomotieven. Zij waren alleen door de R.O.D. geconfisqueerd tbv van de Grote Oorlog (WWI) en in Frankrijk gestationeerd. Zijn helaas nooit meer terug gegeven.

De Staatsspoorwegen zijn goed gecompenseerd voor het verlies van deze locs. Teruggeven is nooit een optie geweest. De locs reden voor het ROD, waarna de Franse Nord ze overnam. De laatste ging in 1953 buiten dienst.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11183
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2025, 14:10:58 »
Tijdperk-3.... dan moet/mag/kan je het cylinderblok-rookkast en nog heel wat klein grut aanpassen. Die versie hebben we in 0 en 1 daarom niet ontworpen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2025, 16:42:41 »
Een cilinderblok zit er gelukkig niet bij maar ik heb ook zo'n kit voor een bouw naar TP3 liggen dus ben wel benieuwd wat er aan deze kit moet worden aangepast.

Stephan.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2025, 16:55:20 »
Heren,

Mijn leidraad zal de 6000 zijn die Meino hier op het forum heeft gebouwd.

Mvg,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11183
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2025, 18:48:02 »
... ben wel benieuwd wat er aan deze kit moet worden aangepast.

Stephan.

Dat wordt dan een hele studie met bv.:.
-Boek Paul Henken
-De lijst met CV's
-Fotomateriaal (o.a. NVBS archief en beeldbank)
-Bouwdraadje 6000 in 0 en 1 hier op BNLS
-Fabriekstekeningen met daarop NS aanpassingen.

Mutaties vanaf WOII tot buitendienststelling waren legio, dus wat is TP3?


« Laatst bewerkt op: 31 March 2025, 18:52:35 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2025, 21:32:51 »
Hi,

Terwijl de lijm nog aan het afbrokkelen is (lijkt toch verdomd goed vast gelijmd te zitten). Wat onderzoek vraagstukjes.
De DJH kit gaat uit van lange waterkasten dit betekend dus NS 6007-6026. Daarnaast kan men nummerschilden kiezen tussen de 6013 & 6015.
De 6001/6006 had korte waterkasten zie onderstaande verschil:


utrechts archief 151430 lange waterbakken  later NS6007-6026

utrechts archief 151429 korte waterbakken later NS6001-6006

Ook wat mij opvalt is het verschil in de voorste ondersteuning van de voetplaat boven de bogie. Ik meen dat dit later is weggehaald.

Welnu opbare foto's van de 6013 & 6015:

Vanuit het geheugen:


https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13056


https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13012


https://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13088

Vooroorlogs zijn er nog de volgende foto's die ik kon vinden:


utrechts archief 155261

utrechts archief 161086

Een andere naoorlogse foto van de NS 6012 met goed overzicht is de onderstaande link ivm copyright:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8B20D141D39714B9E0534701000A9433
Een tenderbel is hier nog aanwezig alsmede profielen voor bepansering.

Een aantal zaken valt op ten opzichte van de fabrieksituatie:
ganghendel is later naar rechts verplaatst
schoorsteen is somberder zonder krans
verder valt ook op dat de voorverwarminstallatie grotendeels is verwijderd na oorlogs https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C65FADF4642E0534701000A17FD

Met vriendelijk groet,

Adriaan

@Frits MOROP NEM818 noemt TP3 1947-1968 https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem818NL_d.pdf ik focus op 3a en 3b 1947-1958

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2025, 11:49:21 »
Adriaan

Ik volg je draadje ook met aandacht.
Een paar opmerkingen naar aanleiding van mijn bouw. Ik heb ook de voorverwarming weggelaten, na de oorlog is dat bij de meeste verwijderd, volgens de foto's die ik kon vinden. Dat loste bij mij ook het probleem op dat het gietdeel van de voedingspomp fout is. Wat bij de kit zit is een voedingspomp die aan de linkerkant gemonteerd moet worden (waarschijnlijk zoals die op de 3700 van DJH zit). Ik kon helaas geen correcte versie vinden.
Verder let op de positie van de hijsbok aan de achterkant, ik had die in eerste instantie gemonteerd zoals dat in de beschrijving stond, maar dan zit hij te ver naar voren. Hij moet eigenlijk op het hart van de bogie komen, maar dan klopt het opties niet goed met de waterkast en kolenkast daarboven. Ik heb hem dus zelf iets naar achteren geplaatst (niet helemaal in het hart van de bogie) zodat het optisch beter lijkt. Ik moest wel daarna de gereedschapskast, die tussen de bok en de bufferplaat zit, inkorten.
Overigens heb ik niet de rookkast veranderd, dat was me iets te veel werk en ik kwam nog ergens een foto tegen van een 6000 (schoorsteen zonder kroon en zonder voorverwarmer)  die nog de oorspronkelijke rookkast had.

Groet Meino


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11183
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2025, 12:20:16 »
Zoals ik al zei...wat betekent TP3 voor de 6000?. Dat dat na de oorlog is, is duidelijk, maar niet alle loks zagen er in die periode gelijk uit. Dat schrijft Meino dus ook. Kijk naar de lijst met CV's en kies voor een bepaalde lok en zoek daar de foto's en datum bij.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2025, 21:46:52 »
Meino,

Dank voor de feedback. Daar zal ik proberen wat mee te doen.

Meino en Frits, maar wat is het verschil dan in de rookkast? Ik staar me er een beetje blind op.

Frits ik ben er nog niet helemaal uit maar als ik zeg 6013 of 6015 1950-1958 is dat niet specifiek genoeg?

Mvg,

Adriaan
Mvg,

Adriaan


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11183
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2025, 23:37:42 »
Adriaan,

Als je vindt dat je genoeg info hebt voor het maken van  je model, de 13 of de 15, dan is dat toch prima.

Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7542
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2025, 08:01:37 »
1950-1958

De periode die ook mij interesseert, volgen staat bij deze aan  :)

Geen idee of je lid bent van de NVBS Adriaan, maar in de beeldbank aldaar staan zo'n 25 foto's waar één of beide van deze twee loc's in die periode op staan afgebeeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.