Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Een modelspoorclub discussie  (gelezen 11682 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Laatst bewerkt op: 25 March 2025, 12:15:42 door Jeronimos »
Jeroen

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Een modelspoorclub discussie
« Reactie #91 Gepost op: 25 March 2025, 12:52:10 »
Ach, de meeste formele vergaderingen zijn compleet nutteloos en overbodig.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #92 Gepost op: 25 March 2025, 13:13:31 »
 ;D

Als vergaderen een doel is in plaats van een middel, is het middel zijn doel ver voorbij.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #93 Gepost op: 25 March 2025, 13:54:22 »
Ach, de meeste formele vergaderingen zijn compleet nutteloos en overbodig.

Vandaar dat wij er maar 1 per jaar hebben, en die is o.a. voor het decharge verlenen aan de penningmeester (= mijn persoontje), en mede daardoor absoluut wél zinvol.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #94 Gepost op: 25 March 2025, 14:09:31 »
En die 1 keer per jaar is ook verplicht indien de modelspoorclub in de vorm van een vereniging is gegoten. Kortom, soms moet je wel vergaderen  ;D.

Maar, ik heb het idee dat er nu wel veel aandacht gaat naar vergaderen. Naar mijn ervaring hadden we 1 of misschien 2x per jaar een ALV, die niet altijd de hele avond duurde.

Groeten,
Rogier

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #95 Gepost op: 25 March 2025, 14:24:31 »
Hoe je dat kunt voorkomen/realiseren heeft Klaas al geschreven ...

Ik heb ook wel ledenvergaderingen meegemaakt die eindeloos duurden omdat sommige mensen maar blijven doorzeuren. Hangt ook van de voorzitter af. We hebben ooit een doortastende voorzitter gehad. Legde aan het begin van de rondvraag uit wat de bedoeling van de rondvraag is. Was er toch iemand die terugkwam op een punt dat al besproken en afgehandeld was. Reactie voorzitter: ik heb net uitgelegd dat dit geen onderwerp is voor de rondvraag, volgende vraag.

We hebben nu een zeer efficiënt systeem voor de ledenvergadering. Op zaterdag hebben we een bouwmiddag. Aan het eind van de middag is de vergadering gepland met daarna een barbecue. Je moet eens zien hoe snel de vergadering klaar is. :)
Obdam

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 25 March 2025, 15:29:00 »
Dat idee van de pingpongballetjes komt toch uit de Donald Duck Eric?  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Fred_G

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 25 March 2025, 15:32:30 »
Goed, als iemand die vooral meeleest zal ik hier maar eens mijn mening neerzetten...o.a.voor die stickerplakker die erom gevraagd heeft..:)

Tja tja tja....waarom zou een weldenkend mens lid worden van een msv ergens in den lande..... geen flauw idee eerlijk gezegd.
Alle mogelijke redenen zijn al gepasseerd hier, en elk met een goede reden voor de desbetreffende persoon.

Zelf, als druk werkend mensch, al jaren betrokken bij modelspoor, via mijn vader, via mijn eigen spullen, via internet, via uitstapjes met mensen die ik heb leren kennen op dat zelfde internet.
Maar zoals altijd, de tijd veranderd alles, de hoeveelheid tijd die je voor de hobby hebt( door je werk b.v), vrienden/kennissen verhuizen/stoppen met de hobby/verdwijnen uit je gezichtsveld en zo verder.

Ik denk dat het gewoon ook met de tijdsgeest van het heden te maken heeft, de mens is (over het algemeen) toch iets minder sociaal geworden, kan zijn of haar info op alle mogelijke en onmogelijke manieren bij elkaar scharrelen waardoor het elkaar i.r.l opzoeken toch minder prioriteit gekregen heeft m.i.

Er zal altijd een groep overblijven die elkaar opzoekt, is het maar voor de gezelligheid, het vergaderen tot je een ons weegt of om je ergens toch een beetje een baasje te voelen, ieder heeft zijn eigen redenen en dat is maar goed ook.
Want als we allemaal hetzelfde zouden wezen was het een knap saaie wereld wezen denk ik.

Gelukkig heeft de hobby die wij (dan toch maar) gezamelijk hebben zeer vele uitingen, de een gaat helemaal los op het landschap bouwen(en ach...er keutelt toevallig ook nog een treintje langs), de ander verliest zich compleet in de digitale mogelijkheden die we nu hebben, de volgende soldeert zich de blaren op alle vingers om toch maar precies het goede aantal klinknagels op de veels te kleine kl@#$5n stoomketel te krijgen en de laatste pleurt de hele zooi neer op het tapijt/laminaat en rijdt lekker een dagje/middag/avond om daarna de hele bende weer in de doos te smijten.......ieder zijn ding.

Om daaruit een grote, goed draaiende vereniging uit te destileren lijkt mij bij voorbaat een hele uitdaging, huld voor de clupjes die dat voor elkaar gekregen hebben.

Ook denk ik dat je jeugd moeilijke aan je bindt als je je vastlegd in een clubverband met een bepaald doel voor ogen, hoe mooi en goedbedoeld dan ook.
De jongeren zijn in hun dagelijks leven van heden ten dage toch gewend om overal een beetje van te proeven/knabbelen, de ene keer vinden ze dit leuk, een paar maanden/jaren later weer totaal wat anders.

Ik denk niet dat de modelspoorwereld op zijn einde loopt, daarvoor zijn er gelukkig nog heel veel mensen die het wel leuk vinden maar om de mensen(en vooral de jeugd) naar een club met vaste avonden, regels, bepalingen en dergelijke te krijgen gaat wel een uitdaging worden door , mijn inziens, de veranderende maatschappij.

Wie weet gebeurd het toch, en meld ik mij nog een keer aan bij een clupje in mijn omgeving om te kijken wat het is....het is soms raar wat leeftijd met je doet...
Vooralsnog heb ik het genoegen om vele goede, en sommigen minder goede herrineringen te hebben aan mensen waarmee ik, soms individueel, soms in groepjes mijn hobby mee heb kunnen delen en leuke en minder leuke momenten mee heb kunnen mee maken.

Ik verbaas mij.....het is nog een heel verhaal geworden...vergeef mij en ik kruip gauw weer in mijn hok en internet er weer op los.

Groeten Fred

Never argue with an idiot, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #98 Gepost op: 25 March 2025, 15:41:30 »
Dat idee van de pingpongballetjes komt toch uit de Donald Duck Eric?  ;)

Uit de praktijk, iets leuks na de vergadering, bekort de vergadering  :)

En dat eerste, inderdaad: De rondvraag is NIET bedoelt voor punten die al op de agenda stonden, of op basis van in de tijd tussen het opstellen van de agenda en de aanvang van de vergadering binnengekomen stukken daaraan toegevoegd zijn.
Die punten worden tijdens de vergadering afgehandeld, dan wel op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.
De rondvraag is bedoeld voor algemene vragen, een kort antwoord kan direct worden gegeven, is het antwoord langer of moeilijker, dan kan de vraag ook doorgeschoven worden naar de volgende vergadering, of schriftelijk worden beantwoord.
De rondvraag is ZEKER NIET bedoeld voor eindeloos doorzeuren, -zemelen, -zeveren etc. een goed voorzitter grijpt daar resoluut op in.
En als er na de vergadering iets leuks gepland is, helpen de overige leden daar graag bij.;D
Obdam

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 25 March 2025, 15:55:20 »

Niet alleen uit de praktijk. Het heeft een ingenieur zelfs een patent gekost omdat het Donald Duck verhaal al in 1949 werd gepubliceerd  ;D

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 25 March 2025, 16:06:24 »
Ik ken het verhaal maar wist niet dat het al zo oud was!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #101 Gepost op: 25 March 2025, 16:07:12 »
Mea culpa Paul, niet goed gelezen, ik dat dat je het ergens anders over had.

DD klopt natuurlijk.
Obdam

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 25 March 2025, 16:11:31 »
Ja, de meester Carl Barks is in 1942 begonnen en tekende tot zijn pensioen altijd 1 pagina per dag. Ik vind het knap. Maar nu weer terug naar de studio  :angel:

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #103 Gepost op: 25 March 2025, 16:30:26 »
De mannen van Smit en van der Tak wisten het ook: Martin S, Sukkertoppen in Groenland!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #104 Gepost op: 25 March 2025, 16:45:11 »
Uit de praktijk, iets leuks na de vergadering, bekort de vergadering  :)

En dat eerste, inderdaad: De rondvraag is NIET bedoelt voor punten die al op de agenda stonden, of op basis van in de tijd tussen het opstellen van de agenda en de aanvang van de vergadering binnengekomen stukken daaraan toegevoegd zijn.
Die punten worden tijdens de vergadering afgehandeld, dan wel op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.
De rondvraag is bedoeld voor algemene vragen, een kort antwoord kan direct worden gegeven, is het antwoord langer of moeilijker, dan kan de vraag ook doorgeschoven worden naar de volgende vergadering, of schriftelijk worden beantwoord.
De rondvraag is ZEKER NIET bedoeld voor eindeloos doorzeuren, -zemelen, -zeveren etc. een goed voorzitter grijpt daar resoluut op in.
En als er na de vergadering iets leuks gepland is, helpen de overige leden daar graag bij.;D
Als ideetje, wij beginnen met een rondvraag om eventuele manco's in de agenda te voorkomen, aan het einde nog een tweede rondvraag. Werkt prima bij onze vereniging.
Als hadden komt, is hebben te laat!