Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:35:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06

Auteur Topic: Een nieuw begin  (gelezen 31390 keer)

741230

• Offline Offline
Re: Een nieuw begin
« Reactie #105 Gepost op: 22 September 2025, 18:17:49 »
Goed verzonnen Drees met die oude lappen. Maarre kunnen al je lange wagons door die bocht zonder tegen de rotsen te botsen? Ik neem aan dat er ook nog wat groensels op komen is daar plek voor? En ik zou even de rails afplakken als je gaat kliederen, dat scheelt weer schoonmaken. Succes met de bouwsels.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #106 Gepost op: 22 September 2025, 19:41:39 »
goeie vraag, maar ik ga niet echt met lange wagons rijden, de langste gaat er als het goed is door, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens checken. en dat met die rails afplakken ja, dat had ik inderdaad ff moeten doen..

Thanx voor de tip
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #107 Gepost op: 27 September 2025, 15:19:47 »
Avonturen met mijn modeltreinen PWM!

De afgelopen dagen ben ik helemaal ondergedompeld in mijn modeltreinen PWM-wereld. Ik had een testbaantje opgebouwd om mijn locjes uit te proberen – en geloof me, dat was een avontuur op zich! Van de 10 locjes kreeg ik er uiteindelijk 5 goed aan de praat. De rest ligt nog te wachten op schoonmaak en reparatie…

Het idee: L298N-mini + PCA9685
Tijdens het bouwen van het testbaantje kwam ik op het idee de L298N-mini te combineren met de PCA9685 om het aantal PWM-uitgangen van de Arduino Mega te verminderen. Elegant in theorie, chaos in praktijk!

Aansluiten

- Arduino Mega → PCA9685 → L298N-mini → railblok
- SDA en SCL van Mega naar PCA9685
- PWM van PCA9685 naar IN1/IN2 van L298N-mini
- Motor A-uitgangen van L298N → railstuk
- L298N voeding: 9–10V

Chaos en frustratie
Tijdens het aansluiten ging er regelmatig wat magic smoke de lucht in. Kapotte transistoren, rookwolken, onderdelen die letterlijk om mijn hoofd sprongen. Af en toe viel het hele testbaantje van de tafel – opnieuw opbouwen dus! 😅

Schoonmaken
Voor onderhoud gebruik ik schoonmaak-alcohol uit de Corona-tijd. Een loc die niet wilde rijden? Uur uit elkaar halen, poetsen, testen, in elkaar zetten. Repeat.

Het moment van de waarheid
Met mijn Aliexpress scope kon ik eindelijk het signaal controleren. Zie hieronder hoe mooi de blokgolf opbouwt:

Het programma laat de trein geleidelijk optrekken, 5 minuten volle snelheid de ene kant op, afremmen, stilstaan, weer optrekken en 5 minuten de andere kant oprijden. Deze cyclus herhaalt zich continu – hypnotiserend mooi om te zien!

Conclusie
Het aansluiten is een klus en frustraties zijn onvermijdelijk, maar als alles eenmaal rijdt, is het fantastisch om te zien – mits alles schoon is, zowel de trein als het spoor.

Lees het volledige blogbericht hier:
Avonturen met mijn modeltreinen PWM in actie
« Laatst bewerkt op: 27 September 2025, 15:25:19 door dreezy »
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #108 Gepost op: Vandaag om 14:38:24 »
Mini-pueblo in de kloof – N-schaal experiment met lasersnijden

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een klein experiment op mijn modelbaan: een verborgen pueblo in een kloof, volledig in N-schaal! Ik heb een stuk spoor verwijderd en in het XPS-foam een landschapsbreuk gemaakt waar de huizen komen te staan.

Voor de huisjes gebruik ik lasersnijden op karton, en het is verrassend hoe snel er een dorpje ontstaat. Oké, soms gaat het mis en rookt het karton even, maar dat hoort er een beetje bij 😅.

De losse stukjes uit de zakjes plak ik met secondenlijm van de Action. Super handig voor het pizzadoos-karton, maar opletten dat je vingers niet vastplakken 😉.

Wil je het hele verhaal lezen, inclusief humoristische bijna-brandmomenten en alle details over de maten van de huisjes? Kijk dan op mijn blog: modelbouw.kloppenburgweb.nl.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: Vandaag om 15:44:18 »
Citaat
Tijdens het aansluiten ging er regelmatig wat magic smoke de lucht in.
Waarschijnlijk dat chatGpt iets niet snapte maar tijdens het aansluiten vind ik bijzonder. Haal je nooit de spanning van je systeem als je koperdraadjes gaat trekken?

Ik lees in je verhaal, niks over kortsluit beveiliging? Geen shunt weerstand of een optocoupler oid. Je kan wellicht nog beveiligen door goede voedingskeuze. Als je een ~1A kortsluitvaste voeding neemt, kunnen je H-bruggen een sluiting wellicht overleven. Maar als je die voeding ook voor je arduino gebruikt, zal die dan ook uitvallen. Als gevolg daarvan valt het PWM signaal weg en verdwijnt de sluiting. 

Ik zie ook op je scope beelden dat je frequentie op de 1kHz ligt. Vind je dat geen storend geluid maken? Ik heb zelf daar veel mee geexperimenteerd, maar alles tussen 100Hz en 32kHz vond ik uitermate irritant. En op 32kHz is het rijgedrag weer om te huilen, dan moet je tegen EMK feedback gaan implementeren. Ik zou die frequentie lekker op 100Hz of lager zetten. Dat is IMO de beste trade off tussen geluid en rijgedrag.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #110 Gepost op: Vandaag om 15:51:21 »
Waarschijnlijk dat chatGpt iets niet snapte maar tijdens het aansluiten vind ik bijzonder. Haal je nooit de spanning van je systeem als je koperdraadjes gaat trekken?
In dit geval, had ik iets verkeerd aangesloten. Mijn eigen fout dus  :o

Citaat
Ik lees in je verhaal, niks over kortsluit beveiliging? Geen shunt weerstand of een optocoupler oid. Je kan wellicht nog beveiligen door goede voedingskeuze. Als je een ~1A kortsluitvaste voeding neemt, kunnen je H-bruggen een sluiting wellicht overleven. Maar als je die voeding ook voor je arduino gebruikt, zal die dan ook uitvallen. Als gevolg daarvan valt het PWM signaal weg en verdwijnt de sluiting. 
Hier heb ik inderdaad nog niet aan gedacht, maar dat is even iets voor het vervolg om uit te zoeken. BVD voor de tip
Citaat
Ik zie ook op je scope beelden dat je frequentie op de 1kHz ligt. Vind je dat geen storend geluid maken? Ik heb zelf daar veel mee geexperimenteerd, maar alles tussen 100Hz en 32kHz vond ik uitermate irritant. En op 32kHz is het rijgedrag weer om te huilen, dan moet je tegen EMK feedback gaan implementeren. Ik zou die frequentie lekker op 100Hz of lager zetten. Dat is IMO de beste trade off tussen geluid en rijgedrag.
Tot nu toe heb ik het nog niet echt als storend ervaren, maar ik zal eens proberen of dat beter werkt onder de 100Hz.. Dank je

groeten Andre