Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
spoorzeven
Vandaag
om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
Vandaag
om 22:55:21
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan 2022
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Baan 2022 (gelezen 2544 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Baan 2022
«
Gepost op:
14 March 2025, 22:33:48 »
Hier ook maar alle berichten plaatsen over de bouw van mijn nieuwe baan.
Alles vanaf het begin in 2022. Niet zo bijzonder en wat wat fragmentarisch maar ik ga het proberen bij te houden
want bouwen is toch veel leuker
Na afbraak van mijn vorige baan (die in het geheel niet af was, sterker nog; ik kon alleen maar rijden) en de verbouw van de zolder ben ik afgelopen maanden maar wee begonnen met een nieuwe baan.
Hierbij natuurlijk geleerd van de vorige baan dus bij de opbouw probeer ik nu ook rekening te houden met de inbouw van de benodigde elektronica en verdeel ik de sporen in veel geïsoleerde secties die ik voeden uit een ringleiding of apart kan aansturen.
Het wordt een L-vormige baan met een dubbelsporige hoofdbaan op twee niveuau’s met op het onderste niveau een stevig schaduwstation en boven een klein station met doorgaande sporen en een kopspoor als eindpunt voor de stopdienst. Daarnaast zal wat goederenverkeer plaatsvinden in het station. Buiten het station komt een redelijk dubbelsporig paradebaanvak.
Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.
Omdat er nog het een en ander aan de radiatoren moet gebeuren en ik daar nog geen zin in heb, bouw ik de ondergrond van links naar rechts op.
Begonnen met het onderste gedeelte van de baan, het schaduwstation, bouw ik van links naar rechts op. Zo kan ik, ondanks dat de onderplaat nog niet klaar is, toch al beginnen met het experimenteren met het leggen van wat sporen.
Geheel aan de linkerzijde komt een dubbelsporige helix die uitmond in een bundel van vier opgaande en vier teruggaande doorgaande opstelporen waartussen een doorgaand dubbelsporig hoofdspoor. Deze opstel- en doorgaande sporen gaan van linksvoor naar rechtsachter over de onderplaat. De opstelsporen worden zo lang dat er per spoor twee treinstammen kunnen worden opgesteld.
Het geheel op de onderplaat wordt omsloten door een ringspoor dat vanaf de helix kan worden bereikt. Vanaf het ringspoor kunnen zowel de teruggaande- als opgaande opstelsporen worden bereikt.
Hoe de nog niet bestaande dubbelsporige helix aan de rechterkant moet worden bereikt staat nog niet vast maar dat zal zich vanzelf wel wijzen.
Om het wat duidelijker te maken wat plaatjes.
Af en toe zal ik weer wat laten zien, er moet per slot van rekening ook nog wat aan modellen gebouwd worden (dat is er de laatste maanden wel bij ingeschoten)
20220727_174552
by
G. van Vliet
, on Flickr
Helix Links eerste ring
IMGP0026a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Eerste ring helix links, daarachter het omloopspoor. De opstelsporen en doorgaande sporen lopen schuin en aan de rand van de tafel de overloop van helix naar omloopspoor. Onder de helix ligt de overloop van omloopspoor naar opstelsporen.
IMGP0029a
by
G. van Vliet
, on Flickr
De handel van de andere zijde bekeken, linksonder het omloopspoor met overloop naar opstelsporen.
Het rechtergedeelte van de ondertafel moet vanaf het computerscherm onder het dakraam tot de muur rechts uit beeld nog worden gemaakt.
De eerste plaat met decoders is afkomstig van de vorige baan en hangt nu neergeklapt onder het schaduwstation.
IMGP0030a
by
G. van Vliet
, on Flickr
De ruimte gezien over de linker helix.
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2025, 22:50:35 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #1 Gepost op:
14 March 2025, 22:38:46 »
De afgelopen weken toch weer wat gedaan aan de baanbouw.
De in de weg hangende radiator is vervangen en verplaatst waardoor er verder gebouwd kon worden aan het niveau nul.
Het niveau nul, het deel voor het schaduwstation, is nu in ruwbouw klaar en ook op het korte einde van de L kan nu een helix gebouwd worden, waaraan ondertussen al aan begonnen is.
IMGP0093
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP0092
by
G. van Vliet
, on Flickr
Het omloopspoor, dat zowat langs de gehele voor- en muurzijde van de de L loopt, is grootdeels gelegd. Dit compleet met twee paar dubbele overloopwissels zodat vanuit elke richting vanaf niveau 1 een trein van richting op de hoofdbaan kan veranderen en alle vier de opstelsporen per richting in het schaduwstation kunnen worden bereikt.
IMGP0095
by
G. van Vliet
, on Flickr
De sporen leg ik op het bekende blauwe isoschuimspul voor laminaat. Dit blauwe spul is trouwens door de bouwmarkt vervangen door zwart 3 mm isoplaat. Deze isoplaat leg ik vast met repen dubbelzijdig tape. De isoplaat dempt het rijgeluid van de trein behoorlijk op de tafelplaat welke als ongewenst klankbord fungeert.
IMGP0090
by
G. van Vliet
, on Flickr
De rails fixeer ik voorlopig met 2,5x13 schroefjes met een 3,2mm carrosseriering onder de kop. Om de flexrail recht te leggen richt ik deze uit langs een stalen 1 meter rei, de rei leg ik tegen de rails zelf aan, niet tegen de biels.
IMGP0099
by
G. van Vliet
, on Flickr
De opstelsporen in het schaduwstation zijn nu allen gedeeltelijk gelegd, gaat aardig wat meters flexrail in zitten. De flexen worden met losse railverbinders van Piko aan elkaar gekoppeld. De railklemmen van de eerste biel snij ik er af zodat de railassen mooi over de rail zelf kunnen passen.
IMGP0100
by
G. van Vliet
, on Flickr
Ik gebruik trouwens voor het schaduwstation code 100, rails van Roco welke uit mijn vorige baan is gekomen en nieuwe Piko A rails. Alle wissel zijn van Roco afkomstig uit de vorige baan.
Alle raillassen, ook die van de fabrieksnieuwe rail, soldeer ik aan beide zijden aan de rail voor en goede elektrische verbinding. Tevens komt er een stervormige versterkingsleiding onder de tafel die naar behoefte wordt doorverbonden met een bovenliggend railgedeelte.
IMGP0106
by
G. van Vliet
, on Flickr
Het rondloopspoor is in elektrisch in twee delen gedeeld, scheidingen bij de beide dubbele overloopcomplexen. Ook de twee helixen, die in de hoofdbaan komen liggen, worden aparte elektrische delen, beiden met dubbelspoor zoals de hele hoofdbaan.
De dubbelsporige hoofdbaan in het schaduwstation wordt natuurlijk ook elektrisch gescheiden van de eveneens gescheiden opstelsporen.
De opstelsporen worden overigens ook elektrisch in tweeën gedeeld zodat er op sommige opstelsporen twee aparte treinen achter elkaar kunnen worden opgesteld.
Hoe één en ander met bezetmelders en zo moet worden geregeld moet nog bestudeerd gaan worden.
Het later aan te leggen niveau 1 komt elektrisch geheel apart van het schaduwstation op niveau 0.
De opbouw ligt nu even stil, er moet weer gespaard worden voor de volgende container rails.
Ondertussen ben ik weer heel lief bezig materieel te fotograferen op het fotodijkje en de plaatjes een beetje te bewerken naar een geloofwaardig beeld.
Het volgende dat op de actielijst staat is om eens een schetsmatige tekening te maken van hoe de baan in opbouw er nu bij ligt, zodat het ook duidelijk kan zijn waar ik over ik hier vertel :mrgreen: .
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2025, 22:53:44 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #2 Gepost op:
14 March 2025, 22:39:58 »
Zo, na een lange tijd weer wat vorderingen te melden.
Het hele nivo 0, het schaduwstation met omloop voor rijdend materieel is gelegd, foto's volgen.
Na eerst een groot gedeelte met schroeven en sluitringen te hebben vastgelegd de schroeven toch maar weer verwijderd omdat ondanks het isolatieschuim toch een hels kabaal ontstond. Nu alles vastgelegd op het schuim met dubbelzijdig dun (geen schuim)tape van Tesa. Rijd wonderlijk stil. Mochten rails toch weer verwijderd moeten worden (er zijn al wat wijzigingen aangebracht) dan de tape tussen de biels naar beneden drukken en voorzichtig de biels lostrekken. Gaat prima.
Het geheel is een dubbelsporige baan met opstelsporen en een enkelsporige rondloopbaan in CCW richting.
Na een hele tijd stoeien om Koploper op de computer te krijgen, nou ja, koploper laten communiceren met de computer, is het eindelijk gelukt de juiste instellingen te vinden en ook in te stellen.
Het hele niv0 0 in Koploper getekend, de wissels in het programma gezet en de verbindingen van alle baandelen ingedeeld. Gelukkig is bij het leggen al rekening gehouden met het indelen in baanvakken het aanbrengen van aansluitingen voor de bezetmelders.
In de hardware zijn alle wissels op de decoders gezet en ingedeeld. Met de hand kan ik via de Intellibox II al rijden en ik kan ook alles via het scherm bedienen of op het scherm weer terugzien.
Nu ook nog de bezetmelders in koploper gaan aanbrengen en dan gaan onderzoeken hoe ik alles moet indelen om een beetje via de computer te kunnen rijden.
Dat hele computer gestuurd rijden is nieuw voor mij dus de ontdekkingsreis zal nog wel even duren
Hieronder de indeling van nivo 0 met rondom de rondloopbaan CCW. Er zijn op diverse plaatsen overloopwissels van rondloop naar opstelsporen en sporen naar nivo 1
Aan nivo 1 is nog niets gedaan behalve de helixen die voor de helft in hoogte zijn gebouwd en op onderstaande tekening links en rechts eindigen.
Vooralsnog wordt nivo 0 alleen een technisch baandeel zonder scenery. Op nivo 1 moet een station en een stukje polder komen.
Plan 1 niveau 0 Schaduw
by
G. van Vliet
, on Flickr
De bovenste sporenbundel heeft vier opstelsporen CW en een doorgaand spoor CW.
De onderste sporenbundel heeft van boven naar beneden een opstelspoor CCW, het doorgaand spoor CCW en dan weer drie opstelsporen CCW.
Buitenom ligt het rondloopspoor dat alleen CCW wordt bereden.Daaronder een programmeer kopspoor dat verbonden is met het rondloopspoor.
Tussen rondloopspoor en het doorgaand spoor CCW zijn op drie plaatsen overloopwissels waardoor er zowel voor als na de opstelsporen voor het rondloopspoor dan wel voor het CCW doorgaand spoor (en CCW opstelsporen) kan worden gekozen. Tussen het CW spoor rechts en rondloop rechts liggen twee overloopwissels waardoor treinen makkelijk van richting kunnen wisselen of via doorgaand- of opstelsporen CW weer naar nivo 1 kunnen gaan.
En de schematische weergave;
Verbindingsschema niveau 0 schaduw
by
G. van Vliet
, on Flickr
Zo, nu weer even een tijdje verder puzzelen
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #3 Gepost op:
14 March 2025, 22:41:34 »
Het bouwen gaat traag verder.
De laatste maanden bezig geweest met het neerleggen van het schaduwstation en de omloop op niveau 0.
Gewoon zonder uitgewerkt plan verder bouwen en zien wat er van komt. Natuurlijk zat er wel een basis idee in mijn hoofd en was dit enigszins gevisualiseerd in Koploper maar hoe precies rails neer te leggen stond nog niet vast.
Duidelijk een ‘trail and error’ ofwel ‘hoe verras je jezelf’.
Betekend ook diverse keren iets wat gelegd is weer opbreken en weer beter terug laten komen.
Ook natuurlijk meteen blokken en bezetmeld vakken geïsoleerd aangelegd.
Toen dit allemaal werkte via de Intellibox eens na gaan denken hoe dit allemaal via de computer aan te sturen……
Niet handig dus want ondanks dat de basis in Koploper was ontworpen zijn er toch een boel fouten gemaakt.
Na een paar maanden Koploper bestuderen en in praktijk toe te passen op de reeds gelegde rails bon ik Koploper wat meer te begrijpen.
Hier kwam het voordeel van het neerleggen met dubbelzijdig tape volledig tot zijn recht, tig keer konden baandelen worden losgehaald, extra bezetmelddelen worden ingevoegd, delen worden herontworpen , totaal gefrustreerd raken omdat Koploper niet reageerde zoals begrepen was, weer bestuderen enz, enz.
Baanoverzicht 3.0
by
G. van Vliet
, on Flickr
Blokken 3.0
by
G. van Vliet
, on Flickr
Maar nu ben ik eindelijk zover dat niveau 0 in CCW richting automatisch rijdt, opstelsporen automatisch gekozen worden, met blokafstand kan worden gereden enz.
In CW richting rijdt het in principe ook goed maar doordat beide helixen nog niet met elkaar verbonden zijn via toekomstig niveau 1 is het niet verstandig de treinen al die kanten op te laten rijden. De Helixen en toeleidende wisselrichtingen zijn dus voorlopig in het programma geblokkeerd.
De stand van bouwen op dit moment;
Overzicht
20230425_133814
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1649
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1650
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1651
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1652
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1655
by
G. van Vliet
, on Flickr
Voordat de helixen afgebouwd worden is het verstandig om in de helixen per winding de geleide bovenleiding aan te leggen. Dit omdat de hoogte tussen twee dekken van de helix maar ongeveer 9 cm is, lager dan de uitslag van stroomafnemers. Ook waar op sommige plaatsen de baan op niveau 0 onder de helix doorgaat moeten geleidingen komen.
Waar op niveau 0 de bovenzijde vrij is hoeft geen geleidebovenleiding te komen, daar steken de stroomafnemers gewoon de lucht in. Veel van het schaduwstation op niveau 0 zal er niet te zien zijn denk ik nu. Zo nodig kan modelbovenleiding later nog toegevoegd worden.
Op Niveau 1, waar het miniatuurleven zich gaat afspelen ben ik van plan met de stroomafnemers tegen de draad te rijden en moet dus (waarschijnlijk zelfgemaakte) modelbovenleiding komen.
De geleide bovenleiding maak ik door op de draadeinden van de helix zig-zag een hangdraad van halfhardgetrokken 1mm messingdraad te spannen (op één of ander manier heb ik hier een bos van 100 meter van liggen) een oude messingrail (natuurlijk zonder bielsmat) ondersteboven aan de hangdraad te solderen. Op sommige plaatsen is een extra draadeindbovenleidingmast nodig.
Elk los gedeelte geleidebovenleiding krijgt natuurlijk een in- en uitkoopgedeelte, beginnend en eindigend op ongeveer 11 cm BS.
Op het laagste gedeelte onder een helixdeel liggen de stroomafnemers bijna plat en in de helix ziet het er met de stroomafnemers ‘Zoetermeerlijnachtig’ uit.
Wanneer het ‘open’ gedeelte van de eerste helixwinding van bovenleiding is voorzien kan de volgend helixwinding gelegd worden. Voordeel van deze manier van werken is dat de ‘bovenleiding’ los ligt t.o.v. de helixwinding erboven dus ook nog goed te corrigeren is.
Voor verduidelijking; zie foto’s.
IMGP1657
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1660
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1663
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1664
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1669
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP1673
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #4 Gepost op:
14 March 2025, 22:42:39 »
De eerste winding van de helix aan de linkerzijde is nu ook van ‘bovenleiding’ voorzien.
De voor wisselstraten en inloop bedoelde messingrails die ik als bovengeleiding rond de helix gebruikte was op en dus een overgangsstuk gemaakt naar het getrokken messingdraad dat ik ook voor de hangdraden gebruik.
Aan dit dunnere messingdraad is het iets zorgvuldiger solderen en controleren of de sleepstukken van de panto’s goed en zonder haken passeren maar wanneer ik de bovengeleidingsdraad via de soldeermal aan de hangdraad soldeer krijg ik in ieder geval een goede vlakke verbinding zonder kans op haken aan de onderzijde.
IMGP1723
by
G. van Vliet
, on Flickr
Bij de linker helix kan nu het dek van de tweede winding gelegd worden.
IMGP1724
by
G. van Vliet
, on Flickr
Bij de rechter helix is ondertussen begonnen met het leggen van het tweede dek, maar nu eerst een voorraadje helixsegmenten aanmaken voor er weer verder gegaan kan worden met de tweede winding rechts. Voor zover de tweede winding al ligt, op deze alvast de geluidsisolatie aangebracht.
IMGP1726
by
G. van Vliet
, on Flickr
Een doorkijkje in de eerste winding van de helix met de bovenleidingconstructie
IMGP1727a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #5 Gepost op:
14 March 2025, 22:44:01 »
Gelukkig weer wat tijd gehad om te bouwen.
Het schaduwstation en bijbehorende omloop in nieveau -1 is klaar en in Koploper gezet, net als de helixen.
Alles werkt nu (denk ik) en als de hele baan klaar is kan het inregelen beginnen.
Eindelijk kan aan het uiteindelijk zichtbare gedeelte begonnen worden, ook omdat het langzamerhand duidelijk wordt hoe dat er uit moet gaan zien.
Aan de rechter korte kant komt een klein station met vijf sporen waarvan vier langs twee perrons en wat sporen voor een losweg en zo. Het station komt half in een boog te liggen (Waldijks) Het eigenlijke stationsgebouw komt gedeeltelijk over de rechter helix te liggen en moet suggereren dat de sporen recht doorlopen in plaats van de helix in te gaan. Wellicht is hier een hoge overkapping voor nodig.
IMGP3153a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Op het middendeel moet de spoorbaan een redelijk scherpe boog (R= 480/540) naar de voorkant van niveau 0 maken , gecamoufleerd door bebouwing met aan de rand nieuwbouw in 70/80er jaren stijl en flatgebouwen. De spoorbaan verlaat de bebouwing en gaat een veenpolder gebied in met een grote boog om een uitloper van een meer en komt op een recht gedeelte dat uitkomt op de linker helix.
IMGP3154a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Over de linkerhelix komt een N weg (provinciale weg) die ook over de spoorbaan heengaat en hier de ingang van de linker helix camoufleert. Via de helix weer het schaduwstation in met alle keuzemogelijkheden.
De spoorbaan wordt dubbelsporig en geëlektrificeerd.
IMGP3155a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Niveau 0 is gemaakt van 9 mm MDF op een houten frame en ligt 23cm boven niveau -1.
De spoordijk wordt gemaakt van groen isolatie zachtboard van 15 cm breed met daarop een strook van hetzelfde zachtboard van 13 cm breed om een spoordijkprofiel te simuleren.
Daarbovenop komt een dunne laag iso-schuim van 3mm als ondergrond voor het ballastbed (is meteen opvulling om ballastmateriaal te besparen) en op dat dunne laagje isoschuim wordt de rails gelegd.
IMGP3143a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Alle materialen voor spoordijk en railbevestiging worden met dubbelzijdig Tesa tape bevestigd (Tesa 4970). Ideaal spul, als er iets gewijzigd moet worden is alles (met voorzichtigheid natuurlijk) los te trekken en zonder schade her te gebruiken. Tevens heb je geen enkel contactgeluid naar de onderplaat wat je met schroeven wel hebt. Je hoort de trein bijna niet maar wel het gewone wiel/rails geluid.
In de bogen komt een lichte verkanting van de sporen.
Dit bereik ik door aan de hoge kant van het spoor, vanaf het einde van de inloopboog, onder de werkelijke boog een gewone laagspanningsdraad van 1,2mm buitendiameter te leggen. Dit eveneens vastgelegd met dubbelzijdig tape met daarover nog een laagje tape om de dwarsliggers vast te leggen. Waar ik bij recht spoor in het midden van de dwarsliggers om de 10 cm een strookje dubbelzijdig tape leg, doe ik dat in bogen aan de lage kant van de boog. In combinatie met de tape op de draad ligt de rail voldoende vast totdat de definitieve ballastlaag wordt gestort.
IMGP3142a
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP3147a
by
G. van Vliet
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2025, 22:59:17 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #6 Gepost op:
14 March 2025, 22:45:07 »
Het ballasten van het permanent zichtbare deel van de baan is begonnen.
IMGP6728a
by
G. van Vliet
, on Flickr
IMGP6726a
by
G. van Vliet
, on Flickr
De ballasttrein arriveert.
IMGP6676
by
G. van Vliet
, on Flickr
Handmatig ballasten met Koemo steenslag.
IMGP6683
by
G. van Vliet
, on Flickr
Ballast met Koemo steenslag op dijk van twee lagen isolatie zachtboard en 1 laag isolatieschuim 3mm voor de ballastbedhoogte.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #7 Gepost op:
14 March 2025, 22:45:56 »
IMGP6740a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Er is vandaag weer lekker doorgewerkt aan het ballasten van de baan.
14 maart 2025.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 243
Re: Baan 2022
«
Reactie #8 Gepost op:
15 March 2025, 07:50:18 »
Een erg indrukwekkend plan Gerard. Zo te zien ben je nog wel even bezig met dit project. Houd vol, want dat vind ik zelf vaak het moeilijkst.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #9 Gepost op:
15 March 2025, 22:18:26 »
250101 IMGP6165a
by
Gerard van Vliet
, on Flickr
Roco's eerste blokkendoos set (04190) uit de 80er jaren wat opgewerkt.
Ondanks dat de motorwagen vol fouten zit dit verder zo gelaten wat indeling betreft. Wel het dak opgeknapt, de isolatoren verkleind, dakleidingen aangepast, nieuwe stroomafnemers geplaatst, goede frontverlichting en sluitverlichting gemaakt met diepliggende LED's en aan de binnenkant wit geschilderde koplampen zodat de lichtbron echt ver naar achter in de lamp ligt. Interieurverlichting met de leds naar het plafond gericht zodat via het wit geschilderde plafond een indirecte verlichting ontstaat.
Digitaal gemaakt Met LoPi 5.
Alles zo gemaakt dat de kap makkelijk afneembaar blijft en geen verlichting in aan de kap bevestigd. Interieur aangepast en aangevuld en in de juiste kleuren geschilderd.
Ook de aandrijving aangepast en de bekende veer tussen motor en worm vervangen door een cardankoppeling. Rijdt daardoor een stuk rustiger.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
wob
Offline
Berichten: 2832
Aachenau West
Re: Baan 2022
«
Reactie #10 Gepost op:
16 March 2025, 11:27:12 »
Citaat van: Frits C op 15 March 2025, 07:50:18
Een erg indrukwekkend plan Gerard.....
Sluit ik me bij aan.
Groet, Bas
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #11 Gepost op:
16 March 2025, 21:20:44 »
Het lijkt erger dan het is
, de rails ligt er al, koploper werkt en voorlopig komt er alleen op niveau 1 stad en landschap.
Daar eerst maar eens ballasten, nu is het stuk vrije baan aan de beurt.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #12 Gepost op:
17 March 2025, 16:14:16 »
IMGP6752
by
Gerard van Vliet
, on Flickr
Nog steeds ballasten dus
IMGP6760a
by
G. van Vliet
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 16:47:58 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 243
Re: Baan 2022
«
Reactie #13 Gepost op:
17 March 2025, 16:24:25 »
Dat gaat nog wel even duren met al die 'opzichters' denk ik.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: Baan 2022
«
Reactie #14 Gepost op:
17 March 2025, 16:48:09 »
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan 2022