Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
20 jaar BNLS door Tjalling
Vandaag om 14:44:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39

Auteur Topic: Bachman modelspoor materiaal  (gelezen 6826 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Bachman modelspoor materiaal
« Gepost op: 29 May 2008, 16:19:16 »
Beste mensen,

Heb op een modelbeurs een demonstratie gezien van Bachman modelspoor materiaal. Is van amerikaanse makelij, zag er goed en verzorgd uit, van goed materiaal gemaakt,digitaal voorbereid.
Ben niet bekend met dit merk, heb het ook nog niet in winkels gezien.
Kreeg van de standhouder een goede uitleg. Voel mijzelf niet aan Tijdperk 1-2 of welke dan ook gebonden, heb wel wat met mooie modellen op de baan.
Mijn vraag:  Zijn er mensen op dit forum, die ervaring hebben met dit voor mij nieuwe merk ?

Vriendelijke groet:

J.Kuipers

Whis

• Offline Offline
Re: Bachman modelspoor materiaal
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2008, 16:38:53 »
Bachmann draait alweer een tijdje mee...
Het bedrijf is gestart in Amerika ergens eind van de 19e eeuw (!)
Sinds 1952 maken ze ook modeltreinen. Eind jaren '80 heeft Bachmann voet op Europese bodem gezet. In eerste instantie richtte men zich vooral op Engeland, later ook op de rest van Europa. Goed, dat wat betreft de geschiedenis.

Zelf heb ik wat Amerikaans materieel van Bachmann, waar ik best tevreden over ben. Zeker wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding. Kenmerkend (voor de USA modellen) zijn: zwaar, grote motoren, vliegwielen, rp 25 wielen....
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

stig

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2008, 17:16:22 »
Met de Bachmann USA modellen is bijna altijd wel wat mis. Ze zijn het "net niet". Tot die conclusie kom ik teminste na het doornemen van zo'n 15 jaar Model Railroader Product reviews. De nieuwprijs van Bachmann is laag, dat klopt, maar als je even goed zoekt, dan vind je ook Proto's, Atlassen en Kato's voor minder en die hebben een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Ik heb één Bachmann modelletje, en dat is eigenlijk alleen maar omdat niemand anders die maakt. De Ge 44 tonner. Ik vind het maar een technisch onding.

Als je het mij vraagt, zou ik je Bachmann afraden. Er is veel ander moois te krijgen! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2008, 18:27:32 »
Ik heb minstens 8 Bachmanns rijden . Van shay tot SD40. Zowel Spectrum als standaards
Ben zeer tevreden over Bachmann, Rijdt goed, klinkt goed ( enkel locs standaard met dcc sound)  Bijzonder goed verpakt (mogen de Europese merken wel eens een voorbeeld aan nemen.Leuke prijs kwaliteit verhouding ( zeker als je zelf je import doet.)
Onderdlen service ook prima( wordt al ergens op forum besproken.)

Had onlangs defecte Highrailer ( aalthans dat dacht ik ) en kreeg op vertoon van aankoop nota ( pdfje ) een gratis nieuwe toegestuurd.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2008, 20:06:39 »
Sluit me gedeeltelijk bij Stig aan. De 44 tonner is zeker een onding. Maar goed, het alternatief is messing en dat is ook niet te betalen.
Verder H0 materieel wil ik niet van ze hebben omdat het gewoon minder van kwaliteit is dan Atlas, Kato en de iets goedkopere LifeLike Proto's.

Op 0N30 gebied is het een heel ander verhaal. Goede motoren, geheel van metaal, uitstekende rijeigenschappen en een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Mijn advies; handen weg van het H0 spul, en net wat Stig zegt; neem liever Atlas of Kato. Heb zelf net een SD90/43MAC gekocht. 2e hands, niet gebruikt (dus eigenlijk brandnieuw) voor 110 euro;

(Foto copyright aat-net.de)

Als je ziet hoe dit rijdt, daar kan een Bachmann (met alle respect) niet tegenop! En zeker niet in afwerking en detaillering!

Grtz,  8) Ronald 8)

stig

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2008, 20:10:50 »
Sluit me gedeeltelijk bij Stig aan. De 44 tonner is zeker een onding. Maar goed, het alternatief is messing en dat is ook niet te betalen.

395$, voor de correcte CB&Q uitvoering. En dat loopt ook voor geen meter... ;D Maar ziet er wel mooi uit!

Ik had niet aan het On30 spul gedacht. Dit is prima spul inderdaad. Echter geen ervaring mee. Ronald wel.

Ook de modellen van Chinese locs van Bachmann zijn prima en mooi gedetailleerd.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2008, 20:46:18 »
Toch ben ik het niet helemaal eens dat Bachmann h0 troep is.
De stoomlocs van Bachmann behoren tot het beste wat je momenteel op de Amerikaanse markt kunt krijgen - zowel qua detaillering als rij-eigenschappen.

Wat je moet laten staan van Bachmann zijn de speelgoedachtige modellen van diesellocs, zoals de B30-7, GP30, GP40-2, GP38-2, SD40-2, SD45, F40PH, C40-8 etc. Ook de goederenwagens en rijtuigen zijn geen aanrader.

Het is met Bachmann hit or miss. Soms zitten er aardige modellen tussen. Zo heb ik zelf enkele Doodlebugs (vooroorlogse "railbussen") die best leuk zijn en redelijk goed rijden. De On30 modellen en recente modellen als de Peter Witt trams zijn zelfs erg goed.

Goede modellen worden alleen geleverd door Kato (nr. 1 qua rij-eigenschappen en techniek), Atlas, Proto2000 en Athearn Genesis.
Als je bij een van de grotere winkels koopt, kosten US locs gemiddeld 100-125 eurios. Niet al te veel dus.

CKLX

stig

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2008, 21:27:52 »
De grote vraag is nu, van WELKE modellen heeft de topic starter een demonstratie gehad.  ;D

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2008, 21:29:34 »
ik denk dat ik maar weer chips ga halen:)

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2008, 22:11:59 »
Citaat
De stoomlocs van Bachmann behoren tot het beste wat je momenteel op de Amerikaanse markt kunt krijgen - zowel qua detaillering als rij-eigenschappen.

Mhoahh... Ook hier ben ik het niet helemaal met je eens. Ik wilde destijds een stomertje van Bachmann kopen (een 4-6-0 ten wheeler) maar was niet onder de indruk van de rijeigenschappen. Detail ja; prima, maar rijden niet echt super.... Het ding wilde ook niet echt langzaam lopen. Heb een LifeLike 0-6-0 gekocht in plaats van de Bachmann, en was (en ben) onder de indruk van de rijeigenschappen van die loc.

Voor mij is het duidelijk... wat niet wil zeggen dat ik nooit meer Bachmann zal kopen, maar mijn voorkeur ligt in eerste instantie toch bij de andere, (in mijn ogen betere) merken.

En voor de rest maken ook de andere merken op dit moment erg mooie steamers... Zie de Athearn FEF-3, Challenger en BigBoy, en ook de BLI's zijn erg mooi. Oh ja, en natuurlijk de nieuwe MTH Triplex!

Grtz,  8) Ronald 8)

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2008, 22:30:18 »
Ja ik heb uiteraard ook Athearn Genesis Fjes, een challenger, big boy lopen en 2 weken terug nog een leuke FRX van BLI voor 109 dollar ( met sound) ;D ;D

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2008, 23:05:34 »
Ghe, ik had dit draadje nog niet eerder gezien. Leuk, weer Amerikaans materieel!  ;)

Ik heb een beetje dubbel gevoel bij Bachmann. De oudere modellen zijn vaak erg goedkoop, maar vergelijkbaar met de kwaliteit van Lima zo'n 25 jaar terug. Dat betekent dus niet bepaald verfijnd. Alles werkt, het rijdt vooruit en achteruit, maar vaak met veel lawaai en geschommel. Detaillering is grof. Echter, Bachmann heeft ook een wat duurdere lijn: Spectrum. Hier zijn de modellen wel weer met de tijd meegegaan, met fijnere detaillering, redelijk moderne techniek onder de kap en betere rijeigenschappen.

Wat ik wel geweldig vind aan Bachmann, is de service. Je krijgt altijd antwoord op je vragen en onderdelen worden doodleuk per post opgestuurd, kleine onderdeeltjes soms zelfs gratis. Kom daar maar eens om bij de Europese merken...

Tsja, en een conclusie? Zoals anderen al hebben gezegd, er bestaan voor niet heel veel meer geld wel merken met fijnere en beter rijdende modellen, zoals Proto2000, Athearn Genesis en Atlas. Ik geef ze allemaal gelijk. Kato is wel duurder, maar daarbij moet je gewoon de aanbiedingen in de gaten houden. Kom je echter een voor jou interessant model tegen van Bachmann Spectrum voor een zacht prijsje, dan zul je jezelf er heus geen buil aan vallen. Zorg dus alleen dat je niet teveel betaalt, doe voor je aankoop dus even wat 'huiswerk'.

Succes met je aankopen,

Geoffrey

Hobojohn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 June 2008, 08:20:06 »
Treinenvrienden en vriendinnen,

De Bachmann Spectrumserie is prima, uitstekend zelfs.

Ik rij zelf 0n30 (1:45 op H0-spoor (16.5mm). Daar heeft Bachmann zelfs een hele nieuwe trend in de modelspoorwereld ingezet en die zich steeds verder in de wereld ontwikkeld. Google maar eens met 0n30 of On30.

Uitstekende modellen van goede kwaliteit. En als je een beetje durft te globaliseren: Wereldwijd nog goedkoop te krijgen ook. In Nederland komt er BTW, invoerrechten, dealerkosten, vervoerskosten e.d. overheen. Je ziet soms prijsverschillen van €100 op hetzelfde model gekocht in Nederland.

Kopen in Amerika is met die lage dollarkoers is nu helemaal het einde.
Het kan allemaal tegenwoordig. En makkelijk. Via Intranet.

Maar Liliput is ook van Bachmann. Kijk eens in Engeland. Alle modellen die daar rijden zijn zo'n beetje allemaal van dit merk afkomstig. In ons deel van de wereld: daar domineren Märklin, Roco/Fleischmann. En daar zijn we natuurlijk allemaal mee opgegroeid.  Ook prima kwaliteit overigens.

Maar Bachmann is hoofdzakelijk gericht op de Amerikaanse markt. Made in China. Die modellen zijn amerikaans van uiterlijk. Daar moeten we hier aan wennen. Ze maken ook modellen van  Chinese en Russische treinen.

Kijk maar een op www.bachmanntrains.com

Maar in het Amerikaanse zit vervolgens veel meer charme, historie en modelmogelijkheden.

Dus: de Bachmann Spectrum modellen, die kun je gerust aanschaffen. Die zitten kwalitatief goed in elkaar.

Groet
Jan. 

stig

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 June 2008, 10:10:50 »
Vergeet even de hoge verzendkosten niet. Die vergallen op dit moment een beetje het koopplezier...

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2008, 19:24:20 »
Hallo allemaal,

Hardstikke bedankt voor jullie reacties, kan nu duidelijke en bewuste keus maken met de BACHMAN modellen.

Vriendelijke groet:

Johan Kuipers