Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 11:08:23
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14

Auteur Topic: Hoe krijg ik het drijfwerk van een Fleischmann BR94 (4094) weer op zijn plaats  (gelezen 4525 keer)

Die Bahn

• Offline Offline
Re: Hoe krijg ik het drijfwerk van een Fleischmann BR94 (4094) weer op zijn plaats
« Reactie #15 Gepost op: 11 March 2025, 16:41:33 »
Dag Sam,
Ja, de faulhaber-setjes van SB Modellbau zijn aan de prijs.
Maar dan heb je tenminste wel iets moois!
Flachmotoren van SB ben ik niet van gecharmeerd.

Dat met die cd-rom motoren heb ik nooit geprobeerd omdat ik analoog rij.
Digitaal zijn die cd-rom motoren best te temmen qua snelheid
.
Misschien zijn die motoren van Micro-Motor een optie.
Crazytrains staat ook op de modelspoorbeurs in Houten met de Micro-Motoren en heeft een ruime keuze in deze motoren.
Kijk maar eens op crazy-toys.nl

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Quinzeedied

• Offline Offline
Re: Hoe krijg ik het drijfwerk van een Fleischmann BR94 (4094) weer op zijn plaats
« Reactie #16 Gepost op: 11 March 2025, 18:36:01 »
Micromotor komt binnenkort voor een motor ter vervanging van een Fleischmann rondmotor, de huidige zijn te dik.

Zelf heb ik voor een br86 op Ali een motortje voor een tatoeëerapparaat gekocht, zijn dunne motoren van 27mm doorsnede dus ook een soort flachlaufer. Door de tandwielen blijft de loc wel wat lawaaiig

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2025, 19:30:31 »
Hoi,

Met de "echte"faulhabers ben je een paar herrie makende tandwielen kwijt in de overbrenging. Dus dat verklaart misschien waarom het stiller is ??? . Ik heb zo'n "vlaggenloper" (leuk voor een treinen parade, en ja ik weet dat het niet correct is :P ) in mijn Fleischmann BR 65 zitten. Ik hoor inderdaad nog wat tanden tikken, maar het rijdt wel mooier dan het oude 3-polige anker (y) . En de aandrijving is so soepel dat ik er een andere loc aan kan hangen die m dan kan slepen zonder dat de wielen slippen. Doordat er geen ankerkleef is en de vlaklopers een directe tandwiel overbrenging hebben zonder worm kan je de loc zo wegduwen/trekken.

Ik vroeg mij al af waar Micromotor bleef met de vervangers voor pannenkoekmotoren (Lima, Fleischmann en de Märklins met groot anker). Goedkope klokankertjes genoeg (oa via Ali), maar juist die vlakdraaiers (geef er even een andere "draai" aan) bleven behoorlijk duur.

Mvg,

Robert (excuses voor topic vervuiling)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2025, 19:38:11 »
Voor Ali-begrippen zijn de vlakke motoren inderdaad aan de dure kant, maar ze draaien mooi en inderdaad, de rij-eigenschappen verbeteren aanzienlijk

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2025, 22:17:56 »
#Quinzeedied,
Wat versta je onder een te dikke motor?
Zo dik zijn die motoren voor de br78 van Micromotor toch niet.
Die ik in 2024 bij Crazytrains gekocht heb, is kleiner dan de FLEISCHMANN rondmotor.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 March 2025, 22:20:30 »
Een Fleischmann rondmotor is maar 10 mm dik ongeveer en zit bij sommige stoomlocs in het frame, tussen de drijfwielen. Daar past dus geen dikkere motor tussen, want dan past het niet tussen de wielen. Er stond ooit op de website dat ze een motor hadden voor de br78 en br86 (en die had ik dus gekocht voor mijn br86), maar die was ook te dik. Dat is inmiddels ook aangepast op de website.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2025, 22:22:24 door Quinzeedied »

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2025, 22:49:16 »
Hmm,
Ga morgen even kijken.
Ik vermoed dat je de lengte van de Micromotor bedoelt.
Groet,
Erwin

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2025, 23:03:24 »
Ja zo kun je het ook noemen, met de aandrijfas als lengterichting.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #23 Gepost op: 13 March 2025, 15:48:39 »
Dag Sam,
Dat klopt, ik stoorde mij aan die herrie die uit de lok kwam.
Dit was mijn eerste BR94 destijds omgebouwd met een Faulhabermotor van SB Modellbau.

Dit was toen (begin jaren 90) een eenvoudige klus en best te doen.
Onlangs in Dortmund tijdens Intermodellbau nogmaals een Flachlaufer ook bij SB Modellbau aangeschaft en gemonteerd.

Ik moet zeggen dat die flachlaufers niet echt geluidloos zijn, nee geef mij maar een echte Faulhaber.

Nu ja, nu ik toch aan de gang ben met die faulhabers dan het volgende er ook nog maar bij  :)

Daarna kwam de Fleischmann BR78.... ook zo'n herrieding. je zag hem niet in het schaduwstation, maar je hoorde waar hij was!
Dus ook die moest er aan geloven....
Kan ik een boek over schrijven hoe die winter (jaren 90)verlopen is met het ombouwen van 2 x de BR78 (doe het niet nog een keer)
Groot nadeel is dat de wielen verwijderd moeten worden en toen had je (voor zover ik weet) nog geen setjes voor het kwarteren van de wielen bij het terugplaatsen.
Maar ik heb nu wel fluisterstille lok's op de baan, het is het wel meer dan waard.
Kijk maar eens op de site van SB-Modellbau.de

Heb onlangs in Houten wel een Micromotor bij Crazytrains gehaald, om te kijken of dat wat is.
Dus zodra ik een Fl.Mann BR78 voor een prikkie vind, wil ik dat ook nog eens uitproberen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
Het is dus kennelijk mogelijk setje van SB Modellbau met Faulhaber (of Maxon?) in te bouwen in een BR 94 zonder de wielen te hoeven demonteren. Hoe krijg je dan het anker eruit? Of moet je gaan zagen of frezen terwijl het anker er nog in zit? Zo te zien op de foto van de Flachläufer niet.
Het te moeten demonteren van de wielen is voor mij altijd een belemmering geweest zo'n setje van SB in te bouwen. Ik heb ervaring met de BR 78 ;). Het kwarteren van 3 assen was nogal een dingetje, laat staan 5 assen van de BR 94....
Zijn er trouwens hulpmiddelen om het kwarteren te vergemakkelijken? (Dan heb ik daar sowieso nog wel een toepassing voor )

Groet, Bas

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 March 2025, 16:06:20 »
Dag Bas,
Ik reageer, als ik op tijd weer thuis ben, er vanavond even op.
Anders morgen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 March 2025, 12:14:24 »
Hallo allen,
Ik zie dat er nogal gereageerd is.
#Biesje "Robert"
Ik ben het met je eens dat het een stuk soepeler rijd, maar het geluid in de lok blijft, ook bij een BR94 hetzelfde.
Dus om het geluid van de lok te verminderen, vind ik deze Flachlaufer niet geschikt.

#Bas,
Het verwijderen van de rondmotor is inderdaad wel een uitdaging.
Je kan de zaag er in zetten, maar dat vond ik zonde!
Wat ik heb gedaan is een kras (markering) op zowel het wiel als de as te maken.
Het gaat om de twee achterste wielen, de andere 3 kunnen blijven zitten.
De wielen schuif je een eindje van de as, net zover dat je eerst het anker verwijderd (messing tandwiel slijp ik van de as)
Zodra het anker eruit is, kun je de ronde magneet ook weghalen.
Zodat het bij terugplaatsing alles weer netjes op zijn plaats komt, zie foto

Er zal best een andere manier zijn om te kwarteren. mogelijk is er gereedschap voor, maar is bij mij niet bekend.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #26 Gepost op: 14 March 2025, 13:12:18 »
Duidelijk verhaal Erwin.
Dank!

Groet, Bas

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 March 2025, 16:21:07 »
Nog even een vraag van Quinzeedied beantwoorden.

Wilde de micromotor eerst bij Crazytrains omruilen voor de juiste motor voor de FLEISCHMANN BR78.... maar die schijnt
zoals Quinzeedied al aangaf, er niet te zijn.
Was eigenlijk wel benieuwd naar de rijeigenschappen met een Micromotor, maar dat gaat dus voorlopig nog niet lukken.
Was een stuk eenvoudiger geweest als de Faulhaber van SB Modellbau.
Omruilen in Houten bij Crazytrains was ook niet meer mogelijk, omdat "in de mail aangegeven" ook zij niet meer in Houten aanwezig zijn....
Hierbij enkele foto's van de ombouw van een BR78.

Fijn weekend en volgende week toch maar even rondsnuffelen in Houten  :)

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #28 Gepost op: 14 March 2025, 17:16:41 »
Inderdaad, zo ziet mijn 78-er van binnen ook uit. Met dien verstande dat er ook nog decoder in zit, beneden in het machinistenhuis.

Als je analoog een nog mooiere uitloop wilt hebben, dan moet je nog een stukje elektronica toevoegen, die de remmende werking van de gloeilampjes teniet doet. Ook te koop bij SB Modellbau.

Mijn exemplaar had zo'n gierende rondmotor. De vreselijke herrie was de reden om 'm om te bouwen. Die herrie is enorm teruggebracht. Maar er bleek ook herrie in de overbrenging te zitten. Die is dus gebleven. Het frame stond (en staat) trouwens ook niet geheel recht.
Het kwarteren is bij deze loc voldoende gelukt, zij het niet super. Achteruit rijdend slaat de (verende) drijfas soms op de rail. Of dat inderdaad met kwartering te maken heeft weet ik niet geheel zeker. Maar ik wat ik wel zeker weet is dat ik er niets meer aan doe.

Een Fleischmann BR 65 die ik van een "premium-aandrijving" van SB Modellbau voorzien heb, loopt overigens wel fluisterzacht. Super.

Groet, Bas

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2025, 19:00:22 »
Bas,
Ik rij met het anloge optrek en afremsysteem van Uhlenbrock in het bloksysteem van FLEISCHMANN, werkt perfect.

Alle BR78 hebben dat gierende geluid.
Het ligt vermoedelijk aan o.a. ook aan de behuizing die als een soort klankkast fungeert

Dat jij nu nog herrie in de lok hebt is mogelijk te wijten aan het kromme frame.
Als het frame krom is, is er wrijving op de rails en daarom klakt de verende drijfas ook op de rails.
Niets meer aan doen, want bij het minst of geringste scheurt je frame verder.
Want die van mij hebben dat niet en zijn fluisterstil.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
« Laatst bewerkt op: 14 March 2025, 19:02:33 door Die Bahn »