Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 12:14:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door henk
Vandaag om 12:05:34
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
  

Auteur Topic: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder  (gelezen 2914 keer)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2224
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2025, 15:23:12 »
je kan beweren wat men wil maar als je van v3 naar v4 en dan v5 gaat blijft de mapping netjes intact.De andere parameters moet je dan zelf aanpassen.Bij loks van speciale bouwers kan dat lekker handig zijn (bv VBV , olaerts) omdat die soms rare mappings gebruiken

PS : wel te verstaan als je in hetzelfde type decoder blijft dus gewone naar sound is wel anders
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22498
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2025, 16:07:22 »
Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Twee vragen hierover.

Joop gebruikt niet de programmer van ESU maar de Multicontrol van Uhlenbrock. Kan dat dan ook?

Hoe werkt dat eigenlijk met de programmer. De mapping cv's van de LP3 zijn echt heel anders dan die van de LP4 en LP5. Is de programmer dan in staat het resultaat - bijvoorbeeld de feitelijke lichtwisseling - hetzelfde te laten zijn? Ik snap best dat de software dat in beginsel moet kunnen omwerken.

Maar met de motorparameters gaat dat toch niet lukken. Joop wil feitelijk dat de rijeigenschappen identiek blijven, zodat hij een model niet opnieuw in Itrain moet inleren. Daarvoor zijn er te veel parameters die uitgebreid op elkaar inwerken met telkens weer andere uitkomsten. En werkelijk niet één parameter heeft dezelfde range. In de LP3 loopt het in de regel van 0 tot 64 of 0 tot 80. Bij de LP5 altijd tot 255.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2224
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2025, 18:33:36 »
ik kan enkel spreken aangaande een decoder programmer van ESU en het bijhorende programma.Logisch dat deze alles kent om de betreffende CV's juist toe te kennen omdat er een omvormer in het programma zit met hun decoders.
Greetings,salutations,groetjes,

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #18 Gepost op: 27 February 2025, 12:57:39 »
@Borotov
Volgens mij niet zoals iTrain. Als je wilt dat de trein 7 cm voor het sein stopt, dan stopt ie ook 7 cm voor het sein. Rijden op posities betekent ook dat het midden van de trein keurig in het midden van een perron stopt. Je geeft de positie van het perron aan in de blokgegevens, het programma doet de rest. Hetzelfde geldt voor stoppen boven een ontkoppelaar, waarbij je kunt aangeven welk deel van de trein boven de ontkoppelaar moet stoppen.
Maar goed,  ik heb niet zo'n behoefte om te wedijveren over treinstuurprogramma's, ik schreef alleen maar dat ik de nauwkeurige instellingen nodig heb om mijn treinenprogramma naar wens te laten werken.
Ik heb ook met Koploper en met RocRail gereden, ze zijn geen van drieën slecht, elk programma vraagt alleen een andere aanpak. :)
« Laatst bewerkt op: 27 February 2025, 12:59:26 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #19 Gepost op: 27 February 2025, 13:18:13 »
@Bellejt
Vanmiddag valt de decoder door de brievenbus. Ik zal de methode T&E gebruiken, Try&Error. Dus eerst de decoder inlezen met Multicontrol. Indien de loc rare bokkensprongen maakt dan maar resetten en handmatig. Ik zal de bevindingen delen.

@Henk,
Het programma Multicontrol bewaart alleen de basisparameters en wijzigingen van de decoder. Het is dus niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Decoderpro of Lokprogrammer. Er bestaat dus een risico dat als de andere parameters in de nieuwe decoder die niet in het bestandje staan gewijzigd zijn, dat de lok na het inlezen alsnog niet goed rijdt. We hopen vandaag te ontdekken wat er gebeurt.  ???
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #20 Gepost op: 27 February 2025, 19:19:32 »
@Joop. Het ging mij om het inMETEN van de snelheid van de lok. Dat hoef je toch niet met de cv's te doen ? Koploper (en ik neem aan Itrain ook) MEET de snelheid per rijstap en daarna kun je op positie rijden. Heeft toch niets met de REGELING in de lok te maken ?

mvgrt Rob

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #21 Gepost op: 28 February 2025, 17:48:52 »
Ik neem aan dat je het inregelen van de schaalsnelheid van de lok bedoelt: dat doet iTrain.
Maar voor een mooie loop moet je wel wat parameters in de decoder aanpassen, zoals de minimum en maximum snelheid. Anders heb je kans dat de lok met stand 14 van 28 met een noodgang over het spoor rijdt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #22 Gepost op: 28 February 2025, 17:58:35 »
Het laden van de oude cv-data in in de nieuwe decoder is niet gelukt. Bij het wegschrijven kreeg ik een foutmelding.Dat zou ook nog aan de Intellibosx kunnen liggen, want die heeft het laatste jaar wel vaker kuren. Het bijstellen van het aantal parameters viel mee, minimum en maximum snelheid, lichtsterkte van de frontseinen halveren, want gloeilampjes 12V (cv262 en 270 beide op 15 i.p.v. 31.
overigens, zo'n zespolige decoder is tegenwoordig wel wat uitgebreider dan de oude generatie.



Hartelijke groet,
Joop ter Laak