Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: BIDIB ultieme stap of beperkend omdat je moet overstappen van systeem.  (gelezen 1823 keer)

Debvd

• Offline Offline
Hoi,

Ik twijfel momenteel, heb momenteel 22 bezetmelder (CS) ...en daar ik de baan volledig opnieuw ga opbouwen, zat ik te denken aan bidib modules.

Ben eigen op zoek naar de ervaringen van mensen die zijn geswitcht en hoe de ervaring is in combinatie met ITrain. Ben momenteel vervend aanhanger van Koploper, dus dat is ook 1 van de drempels dat ik me afvraag of Itrain al op he tnivo is van Koploper qua mogelijkheden. 

De reden dat ik aan Bidib denk is dat de baan weer wat groter wordt en eigenlijk weinig tijd wil verdoen aan checken of alle meldingen wel aankomen. Maar begrijp ook dat daardoor mijn intellibox2 ook werkeloos wordt. Jullie zien twijfels

Hoor graag jullie input.

Groetjes Björn

bask185

• Offline Offline
Re: BIDIB ultieme stap of beperkend omdat je moet overstappen van systeem.
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2025, 22:53:09 »
Citaat
22 bezetmelder (CS)
Dit zegt niks, behalve dat je waarschijnlijk 2-rail rijdt. Zijn het loconet melders? S88n melders? Maakt ook eigenlijk niet zo veel uit  ::)

iTrain kan ook meerdere interfaces aan. Koploper weet ik niet. Volgens mij is BiDib veel jonger dan koploper en koploper heeft geen ontwikkeling meer. 

Je kan dus je intellibox met melders gewoon blijven gebruiken voor zowel terugmelding als om de treinen aan te sturen. En dan kan je een losse BiDib interface er naast kopen zoals de Tams Zeus en dan kan je verder uitbreiden met nieuwe terugmelders. Je kan dan ook BiDib schakeldecoders toevoegen, alhoewel dat niet goedkoper of veel nuttiger is dan gewone DCC decoders.

Je kan ook ook kijken een naar een BiDib centrale en dan bijvoorbeeld al je accesoires, dus je wissel en seindecoders aansturen via de BiDib centrale terwijl je intellibox je treinen aanstuurt. Dit kan de betrouwbaarheid van je baan op meer dan 1 manier vergroten.

Al bij al, kan de overstap deels en/of geleidelijk uitvoeren. Maar ik heb 3 wijsheden voor je.
there is no shame in goed werkende S88 melders  ;)
If it works, it ain't stupid
If it ain't broke, don't try to fix it

En ook als je koploper fijn vindt, blijf het gebruiken zou ik zeggen. iTrain kan welliswaar meer, maar ze hebben elk ook hun cons. koploper kon vzik meer met virtuele blokken om iets te noemen. En ik zou vooral eerst zelf opzoeken wat iTrain meer kan wat jij denkt daadwerkelijk te willen hebben. Het is leuk dat zo'n programma zo godsgruwelijk veel features heeft, maar als je het niet gaat gebruiken...  En dan zou ik eerst nog eens kijken of rocrail dat niet ook kan, want = gratis.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Debvd

• Offline Offline
Re: BIDIB ultieme stap of beperkend omdat je moet overstappen van systeem.
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2025, 22:51:41 »
Hi Bas,

Dank je voor je reactie, idd 2 rail en loconet. Wissels en seinen worden geschakeld via OC32.

Hybride had ik nog niet over nagedacht. Is een idee.

Wat me wel verrast is dat je zegt dat I train verder is dan Koploper. Heb nog steeds het gevoel en hoor ik ook wel regelmatig dat Itrain nog niet op het nivo van Koploper is.

Affijn nog steeds de keuze om over na te denken. Enerzijds ben ik altijd wel van 100% om. 😅