Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 12:37:07
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen  (gelezen 18454 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #75 Gepost op: 24 February 2025, 23:03:47 »
Ik denk dat er (zéker in de techniek) bést veel mensen zijn, die vreugde vinden in sleutelen aan "iets dat hun oude werkgever ooit bouwde"... Bedenk bijvoorbeeld, dat Kromhout óók Dieselmotoren bouwde; in eerste aanleg voor hun schepen, maar die dingen belandden dus óók in bussen! (Die stampende 5-cilinder in de GVBA 157 bijvoorbeeld...) En later werd dat verfijnd en die 'tak-van-sport' afgestoten. Kromhout werd Stork-Diesel en nu dus Wartsila (sorry, dat ik even niet alle 'juiste accenten' weet te plaatsen :-*)
Zeker, maar het ene type vrijwilliger, sluit het andere type vrijwilliger niet uit natuurlijk

Mijn uitspraak kwam danook vanuit het oogpunt van een vrijwilligers organisatie.

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #76 Gepost op: 25 February 2025, 09:40:08 »
Ik heb het net gevraagd, is terug naar de eigenaar in Nijmegen.

Bedankt Bob  (y)
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #77 Gepost op: 25 February 2025, 19:21:00 »
Heel jammer.

Maar als ik de balans en V en W over 2023 lees dan werd er € 20.000 verlies geleden op de exploitaite. Het jaar er voor zelfs € 100.000,--.

De Algemene Reserve (het vermogen) was eind 2023 bijna € 150.000 negatief.

Als ik die cijfers zie dan zeg ik: rijp voor een faillisement.

Hoe kun je met zulke cijfers zelfs maar denken aan nieuwbouw of huur? Een bank geeft geen hypotheek met zulke cijfers en een verhuurder heeft ook geen behoefte aan een failliete huurder.

Ik zie ook een prachtig Buisnessplan met daarin een aanname dat de gemeente € 11.000.000 bijdraagt aan de toekomstplannen en anderen nog eens € 2.570.000.

Maar onder 9.1 komt ineens een investeringsbegroting van € 3.500.000 om de hoek kijken. De (bouw?) kosten zijn wel erg laag.

En onder 9.4 een exploitaite met een een subsidie die er niet om liegt.
Als ik eerlijk ben zie ik veel optimisme en weinig realiteitszin.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #78 Gepost op: 25 February 2025, 19:35:53 »
Dat klinkt niet best.... Ik denk dat er nu eigenlijk alleen nog maar moet worden nagedacht hoe het pronkstuk nog gered kan worden.
De rest is reddeloos verloren, zo te horen.

Bor

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #79 Gepost op: 25 February 2025, 19:53:09 »
Tja en dan zagen we zojuist op het RegioJournaal dat de koninklijke bus van vm koningin Beatrix met kenteken AA-81vanaf morgen te zien is in het Nationaal Bus Museum in Hoogezand-Sappemeer.
De directeur hoopt dat het een publiekstrekker wordt.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2025, 19:55:11 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #80 Gepost op: 25 February 2025, 20:24:20 »
Dat klinkt niet best.... Ik denk dat er nu eigenlijk alleen nog maar moet worden nagedacht hoe het pronkstuk nog gered kan worden.
De rest is reddeloos verloren, zo te horen.

Bor

Nou, een groot deel van de stukken is kennelijk bruikleen van een derde partij of van één van de deelnemende stichtingen. Die moeten dan wel op zoek naar alternatieve stalling.
https://nederlandstransportmuseum.nl/collectielijst/

Maar de TEE is dan weer wel eigendom van het museum voor zover ik weet.


« Laatst bewerkt op: 26 February 2025, 03:49:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #81 Gepost op: 25 February 2025, 21:39:10 »
Ik ben bang dat ze van welke gemeente dan ook geen subsidie hoeven te verwachten, zeker als het de laatste jaren slecht ging ,zpals mijn voorganger schrijft.
Volgend jaar is het " Ravijn jaar "en dat betekent dat de gemeentes nog meer moeten doen maar er minder geld voor krijgen vanuit  Den Haag.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #82 Gepost op: 26 February 2025, 08:03:36 »
Ik kan de PCC 1006 niet terugvinden op de collectielijst. Helemaal volledig is deze dus niet
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #83 Gepost op: 26 February 2025, 09:00:48 »
De lijst is inderdaad niet volledig, want ook de NS 162 en het bijbehorend rollend materieel (ex USTC) zie ik niet op de lijst staan.

Het geeft echter wel een beeld, als ik zo inschat is het grootste gedeelte wel in bruikleen. Dan is het wel de vraag of de eigenaar er ergens plek voor heeft. En bv een kwart van de collectie neemt alsnog veel ruimte in......

Groeten,
Rogier

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #84 Gepost op: 26 February 2025, 09:10:36 »
Ik was vorig jaar op een festivalcamping in de Noordoostpolder. Daar staat over het terrein heen een verzameling transportmiddelen. Een grote legerhelicopter, een Mig en een Rotterdamse tram. Wellicht hebben ze daar nog wat plekjes over. Dan wordt het buitenlucht, maar dat is altijd nog een stapje beter dan recyclen tot schemerlampen
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #85 Gepost op: 26 February 2025, 16:19:37 »
En dan hebben we nog de bekende boerderij in Hoogwoud. Die staat trouwens te koop, compleet  met een bak de2, een MIG, wat trams en bussen, etc.  :D
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/345331/te-koop-unieke-bb-met-trams-trein-en-gevechtsvliegtuig-in-de-tuin

Lang niet alles in het pand van het NTM is/was even uniek.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2025, 16:28:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #86 Gepost op: 26 February 2025, 16:25:19 »
Die staat trouwens te koop,

Voor een beste prijs..... duur oud ijzer! ;D Volgens mij staat dat ding trouwens al heel lang te koop.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #87 Gepost op: 26 February 2025, 16:26:20 »
@Henk: overigens is het geen mat46-bak, maar helft van een DE-2 ;)
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #88 Gepost op: 26 February 2025, 16:29:22 »
Ah ja, even aangepast.
Het klopt trouwens dat het spul ruim 10 jaar geleden ook al te koop stond.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ned.Transport Museum nog steeds in grote problemen
« Reactie #89 Gepost op: 26 February 2025, 16:36:54 »
Wat al aangeeft dat het niet echt iets is voor een doorsnee koper.... je moet wel echt liefhebber zijn. En even ergens 1,1 miljoen euro hebben liggen wat m.i. een beetje erg overpriced is. Maar goed, ik ben dan ook geen makelaar  ;D