Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje door Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51

Auteur Topic: Loconet (Yamorc YD6016LN & Z21) hulp gevraagd.....  (gelezen 4202 keer)

ronaldvd2000

• Offline Offline
Loconet (Yamorc YD6016LN & Z21) hulp gevraagd.....
« Gepost op: 02 February 2025, 10:56:15 »
Ik heb wat uitdagingen met mijn loconet melders. Geen idee wat het is maar ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen. Ik heb een simpel testbaantje gemaakt met 4 blokken. Elk blok heeft 2 melders. Ik heb een Z21 (zwarte) en gebruik Yamorc Loconet terugmelders, 1x YD6016LN-CS en 1 YD6016ES-CS.  Beide melder zijn nieuw uit de doos en hebben de laatste firmware. Ik heb aangegeven met de Yamorc configuratie dat er 1 S88 melder is aangesloten.

De loc rijd gewoon zijn rondjes en per blok heb ik 2 gescheiden baanvakken en per baanvak 1 melder, dus 2 melders per blok. Dit om de trein te laten stoppen bij de 2e melder van het blok.  Echter zover komt het nog niet.

Testbaantje met melders:

Melder aansluitingen:

De melders zijn met een standaard utp kabel aangesloten. De Loconet bus is op de Z21 aangesloten.  De melders zijn default aangesloten met adres 1 - 16 op de Loconet melder en adres 17 - 32 op de S88, 2e melder.

Adressen overzichtvoor zover nodig.
1e melder:  fb3=1  fb4=8  fb5=9  fb6=16
2e melder:  fb7=17  fb8=24  fb1=25  fb2=32

In Rocrail heb ik de melder monitor aangezet. Dus er komt signaal binnen op de Z21  :-)   Ik heb de fb's in Rocrail de adressen gegeven zoals ik heb aangesloten. Nu komt de onduidelijkheid.

Als ik de trein zijn rondjes laat rijden dan is de verwachting dat 1 voor 1 de melders oplichten met een rood icoontje. zichtbaar worden. Dat gebeurt bei sommige melders wel maar bij andere melders tussen de baanvakken branden beide melders tegelijkertijd en gaan dan ook tegelijkertijd uit?  Dat hoort volgens mij niet zo.  (Bij mijn R-Bus melders die ik ook heb is dat nl niet zo. Daar gaan de melders 1 voor 1 aan en uit (behalve natuurlijk als de loc net "tussen" 2 melder rijd maar dat is maar heel even zichtbaar)  De R-bus melders zijn niet aangesloten op deze testbaan maar ergens anders.

Meldermonitor:

Op de melder monitor zie ik verschillende adressen terugkomen die niet aangesloten zijn (zie foto)  Geen idee waar deze allemaal vandaan komen. Het lijkt wel een bekabelings probleem maar ik (denk) dat ik de juiste kabels heb gebruikt?

De standaard utp kabel tussen de melders is een kabel die getest is op 1Gbit/sec.   De loconet kabel is een 6 polige flatcable waar pen 1 naar pen 1 is aangesloten en 1 meter lang

Instelling van de Z21:

Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd heb gezien of iets verkeerd heb ik gesteld?  Je zou er Loco(net) van worden  :-)

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 16:51:05 door ronaldvd2000 »
Met vriendelijke groet,   Ronald

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Loconet (Yamorc YD6016LN & Z21) hulp gevraagd.....
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2025, 18:33:21 »
Ronald,
Heb je de adressen van de melders handmatig ingevoerd? Ik vermoed dat daar iets niet klopt.

Dit is de betere methode:
- Open de meldermonitor.
- Rijd handmatig met een loc over een melder. Deze melder verschijnt dan in de meldermonitor met het juiste adres en Node ID
- Sleep deze regel vanuit de meldermonitor naar de betreffende melder in je baanplan.
- Herhaal dit voor alle melders op je baan
- Rijd daarna een rondje om te controleren of de juiste melder oplicht in Rocrail als je er op je baan overheen rijdt.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2025, 13:38:46 »
Hi Albert,

Hartelijk dank voor je antwoord.  Ik heb gisteren inderdaad de melder monitor gebruikt en hiermee de de melder "nummers" op de juiste plaats gesleept in rocrail.  Als ik de loc weer laat rondrijden dan gaan sommige melders aan en bij een aantal anderen gaan er 2 tegelijk aan.  Dat vind ik vreemd.
De baanvakken / secties zijn gescheiden (nagemeten met de multimeter)

Ik ga morgen de melders verwijderen in rocrail en nogmaals opnieuw de melder monitor gebruiken. In de melder monitor zag ik gisteren wel dat er soms 2 melders tegelijk aangingen en ook weer uit gingen. (zijn altijd dezelfde melders.)
Er zijn ook melders (zoals het hoort) waarvan er maar 1 aangaat (en later als de loc weer verder is) uit gaat.

Is er iets wat ik in de Z21 moet instellen ?  Er staat iets van dispatch in. Ik heb her nummer 1 ingevuld maar ik krijg geen response in d e  Z21 maintenance tool. Er komen wel meldingen binnen op de loconet bus

Ik ga morgen ook proberen om 1 terugmelder te gebruiken (en de 2e S88 melder los te koppelen)

Ook ga ik de Z21 upgraden naar de laatste versie als die er is                           

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2025, 14:12:31 »
Hallo Ronald,

Heb je de rails waar de melder aan zit wel goed geisoleerd ?
Als je de rail geslepen hebt misschien niet ver genoeg doorgeslepen.

Jos

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2025, 15:04:48 »
Hi Jos,

Ik heb de plastic rail jonkers van piko gebruikt. De multimedia geeft aan dat ze geen contact maken met de andere secties

Dus dat lijkt goed te zijn. Ik ga ook andere poorten gebruiken op de terugmelders om dat ook uit te sluiten
« Laatst bewerkt op: 04 February 2025, 15:06:29 door ronaldvd2000 »

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2025, 15:09:26 »
Het verwijderen van de melders heeft geen zin, je zou hooguit de adressen en de N0de ID weer op 0 kunnen zetten.
Hoe reageert de Maintenance tool van de Z21 op de melders? Geeft die ze wel goed weer.

Ik zou om te beginnen alle melders aansluiten op de Loconet  melder en dan de adressen opzoeken met de meldermonitor. Dat moet in 1 keer goed kunnen gaan.
Als je op deze manier alle melders werkend hebt kun je er 1 overzetten van de Loconet melder naar de S88 melder en opnieuw het adres opzoeken.
Hartelijke groeten,
Albert.

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2025, 19:04:21 »
Hi Albert,

In de maintenance tool zie ik alleen het beeld zoals hierboven zichtbaar is. Ik heb wel adres1 ingevuld bij module adres. Dat is de default instelling die ik ook heb gechecked met de yamorc config tool.  Ik heb met de verschillende read buttons geprobeerd contact te krijgen met de loconet melder maar helaas...

Bij de rbus melders als die actief zijn (die zijn nu niet aangesloten en worden hier ook niet gebruikt) zie ik op het tabblad rbus wel de rbus melders.
Dat vind ik al vreemd. Waarschijnlijk doe ik iets niet goed met de loconet melders dat niet goed maar ik kan nergens iets vinden welk adres (ordernummer, module of loco adres) ik kan gebruiken?  Wellicht dat een tip wat ik in de maintenance tool kan instellen helpt ?

Ik ga morgen alle melders op de 1e loconetmelder aansluiten. De 2e S88 melder ga ik loskoppppelen en uit de config van de loconet melder halen met de yamorc config tool.  Dan de melder monitor aanzetten in rocrail en deze adressen invoeren op het baanplan.

Wellicht is het probleem dat er 2 melders tegelijk aangaan als de loc in het baanvak komt (fb4 & 5 aan. fb4 & 5 gaan uit als de loc in het volgende baanvak komt. En fb6 & 7 gaan dan aan, en weer uit als de loc in volgende baanvak komt) opgelost.    Melder fb2 en fb3 doen het prima en reageren zoals het hoort.

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2025, 15:48:47 »
Een update

De Z21 had al de laatste software versie.
Constatering met 2 melders (1 Loconet, versie 1.1.9 & 1 S88, versie 1.1.1) waarbij de loc langzaam een rondje maakt.

Melder2, fb1: melder geeft aan dat loc in baanvak is en gaat uit nadat de loc in baanvak 2 is
Melder2, fb2: melder geeft aan dat loc in baanvak is en gaat uit nadat de loc in baanvak 3 is
Melder1, fb3: melder geeft aan dat loc in baanvak is en gaat uit nadat de loc in baanvak 4 is
Melder1, fb4: melder geeft aan dat loc in baanvak is, ook fb5 wordt actief.  fb4 en 5 dus beide actief terwijl de lok in baanvak 4 is?
Melder1, fb5: melder geeft aan dat loc in baanvak is, fb4 gaat uit fb5 is actief
Melder1, fb6: melder geeft aan dat loc in baanvak is, ook fb7 wordt actief, fb6 en 7 beide actief. lok is alleen in baanvak 6
Melder2, fb7: melder geeft aan dat loc in baanvak is, fb7 actief en fb6 gaat uit.
Melder2, fb8: melder geeft aan dat loc in baanvak is, ook fb1 wordt actief. fb8 en 1 zijn actief...

Daarna heb ik melder 2 losgekoppeld en melder1 geprogrammeerd dat hij de enige is.
Ook hier als de loc in baanvak 4 bij fb4 komt wordt ook fb5 actief?
Daarna heb ik de aansluiting van fb5 van melder1 fysiek losgehaald en toch blijft melder1 fb4 en 5 actief als de lok in baanvak 4 staat..  ?   

In de melder monitor zie je ook dat er 2 melders actief zijn zoals hierboven aangegeven.

Beide melders zijn nieuw uit de doos...  Aangesloten volgens de voorschriften, geprogrammeerd met de usb poort en bijbehorende usb "" separator""   Het lijkt mij sterk dat beide melders een defect hebben? 

Wellicht dat de bekabeling een ding is maar tja als je een draadje fysiek verwijderd en d emelder geeft toch aan dat op die poort iets aanwezig is dan kan het niet d ebekabeling zijn op die poort    ;-)

Ik heb even geen idee meer hoe nu verder te testen ?

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2025, 19:44:43 »
Ik raad je aan de Loconet bezetmelder terug te zetten op de fabrieksinstellingen. Dan nummert hij standaard vanaf adres 1. Verder niets meer aan doen.
Zet je loc op de melder die is aangesloten op de eerste poort van de bezetmelder. Deze moet in Rocrail dus adres 1 hebben, met Node ID 1.

Als alleen de betreffende melder oplicht in Rocrail is dat goed. Als er meerdere melders oplichten dan denk ik toch dat je de rails niet op de goede manier hebt aangesloten.

Misschien kun je eens een foto maken waaruit blijkt hoe en waar je de scheidingen hebt gemaakt en waar de draden naar de Loconet module aan de rails zijn gesoldeerd.
Hartelijke groeten,
Albert.

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2025, 13:24:36 »
Hi Albert,

Ik ga dit morgen proberen en zal er een paar foto's van maken. 

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2025, 16:18:54 »
Hi Albert,

Ik heb een paar plaatjes zoals verzocht:

Testbaan waarvan de buitenste rail in secties is verdeeld met een plastic rail "joiner" (bovemste in de foto) per sectie heb ik de buitenste rail met een soldeerverbinding aan de melder aangesloten.  De binnenste ring is geheel doorverbonden met alle secties en is de andere aansluiting van de railspanning.  De loc rijd prima rond dus electrisch zou het in orde moeten zijn.

De secties heb ik met de multimeter weerstand technisch gemeten en maken geen verbindng met elkaar dus de plastic rail joiners werken ook prima lijkt het.

De fb nummers zijn iets verander tov de allereerste foto van het testbaantje...

Ik heb nog steeds dat de fb's niet correct reageren. Ik heb de melder naar factory default gezet en de melder monitor gebruikt om de melders met een drag / drop te verbinden. Dit resulteert nog steeds dat af en toe 2 melders oplichten ipv1

Ik heb wat gestoied met de blok & melder instellingen. Alleen bij de all enter + heb ik wat ingezet (heb ook combinaties gemaakt maar dan gaat het ook verkeerd.)
Moet ik de all enter +, de all enter - en de rijjweg voorzien dan de fb's?

Ik heb het idee dat hier de oplossing van het probleem te vinden is, ondanks dat de melder monitor ook 2 secties active heeft die niet met elkaar verbonden zijn   zoals op de laatste foto te zien is.  Het lijkt wel of er in de rocrail configuratie iets niet goed is verwijderd ?

Ik heb je meldervideo's een paar x bekekken maar zie niet wat in nu verkeerd doe ( en ik denk echt wel dat het aan mij ligt)

AlbertW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2025, 19:30:45 »
Bij mijn Digikeijs modules werkt een Utp kabel niet goed. Daar gebruik ik een STP kabel tussen de modules onderling en naar de z21.
Misschien dat dit hier bij Yamorc ook speelt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2025, 10:06:17 »
Hi Albert,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb geen STP kabel maar een UTP (unshielded idd) gebruikt. Dat gaf hetzelfde resultaat helaas.  Ook heb ik nog een nieuwe (platte) kabel en connectoren aangeknepen maar ook helaas zelfde resultaat....

Dus.....  Ik heb mijn R-bus CS (4088's) uit een bestaande omgeving gehaald en op mijn testbaantje aangesloten. Lbus melders uiteraard gedisconnect. De maintenance tool opgestart en alle Rbus melder poorten melden zich prima, 1 voor 1      Daarna de melder monitor in rocrail gestart :

En die geeft ook prima aan welke melder er actief is....  Voor de Rbus verbinding naar de Z21 heb ik ook dezelfde kabel gebruikt als bij de Lbus verbinding..  Mijn conclusie is Lbus/Rbus Kabel = ok.  Bedrading van de rail secties naar Rbus/Lbus melders= ok,

Het lijkt erop dat de Lbus anders reageert of meer storings gevoeliger is als de Rbus. (Of Roco/Z21 is nog niet helemaal ok met Lbus etc... Of ik heb geen goede instellingen in de Z21 gedaan maar daar heb ik geen idee how2do want adres 1, module 1 (van de Lbus melder) reageert niet)

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik dat graag (ik ga proberen STP kabel te vinden maar de meeste zijn met harde kern en die gaan niet lekker in RJ12 stekertjes..)

Als er geen goede tips zijn dan gaat Lbus de deur uit en wordt het verder gaan met Rbus denk ik.....

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2025, 10:18:26 »
Bij mijn Digikeijs modules werkt een Utp kabel niet goed. Daar gebruik ik een STP kabel tussen de modules onderling en naar de z21.
Het zou kunnen dat de nieuwe kabel wellicht in een betere toestand was. Die digikeijs modules hebben geen metalen RJ45 connectoren in tegenstelling tot die van marklin. Shielding voegt dan zo goed als niks toe, en het is waarschijnlijker dat die eerder problemen zou geven in de vorm van antenne werking dan het problemen zou wegnemen.

De twisted pairs, die zorgen eigenlijk voor de ontstoringen. En als shielding al helpt, dan kan je dat te samen met de twisted pairs zien als een tent in een tent. Je hebt maar 1 tent nodig.

Ik heb helaas ook geen bruikbare tips. Zelf zou ik het alleen op 1 soort melder houden. Dat hele concept van S88 ketens achter loconet melders werkt wel en het is iets goedkoper maar het is ook weer complexer. Ik zat de eerste keer met een loconet melder ook te kutteren omdat ik niet wist dat ik na het adres nog het aantal melders moest opgeven. Toen deed alleen het eerste contact van de melder zijn werk  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2025, 18:37:12 »
Hoi Ronald,
De toewijzing van de melders aan All enter + en All enter - moet je door Rocrail laten doen. Bij het genereren van de rijwegen activeer je de optie 'Verbind melders met blokken' en daarna niets meer aan doen.
En dit heeft niets te maken met de 2 melders die  tegelijkertijd oplichten.

Welke adressen hebben die 2 melders die tegelijkertijd oplichten?

Als ik je goed begrijp werken de melders goed als je ze aansluit op de bezetmelder via de R-bus. Klopt dat?
En de melders werken niet goed als je ze aansluit op de Loconet bus. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2025, 18:40:05 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.