Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:06:53
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 17:01:52
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 16:32:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:46
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R v/d Hoven
Vandaag om 16:22:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 16:12:33
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07

Auteur Topic: ABT impressie rond Ossendrecht met Backer en Rueb stoomtram Nm?  (gelezen 3782 keer)

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
ABT impressie rond Ossendrecht met Backer en Rueb stoomtram Nm?
« Gepost op: 28 January 2025, 22:50:04 »
mijn eerste topic  ;D

ik lees hier al een tijdje mee om het een en ander te leren. Het werd nu hoog tijd om te laten zien waar ik op aan het prullen ben:

Ik woon in Ossendrecht, en tot ongeveer 1935 heeft hier door het dorp een tram gereden. De lijn ABT, Antwerpen, Bergen op Zoom, Tholen. Al heel mijn leven krijg ik hints van het bestaan zoals, hier was een station(van m'n opa),een straatnaam: trambaan, hier was het tolkantoor/douane, en zulke dingen. Ik had al wel het plan om me hier wel eens verder in te verdiepen, maar dat was er nog niet van gekomen, tot vorig jaar mijn interesse voor modelspoor waar aangewakkerd werd doordat ik tegen een beginners zet in schaal Z  van Marklin tegen kwam. Lang geleden had ik al een een simpele lay-out, met Piko treinen, maar die bestaat al meer dan 35 jaar niet meer, al heb ik het rollend materiaal nog wel.

Door de set van Marklin, heb ik het idee opgevat om in deze schaal, of althans gebruik makend van de rails, een baan te maken die een impressie zou moeten worden van een  stuk van de ABT lijn langs Ossendrecht.
Al internet afstruinend naar info ben ik ook hier terecht gekomen, want 1 van de uitdagingen is om deze kleine schaal een van de trams na te bouwen die hier gereden heeft. Uit de archieven blijken dit onder andere een aantal Backer en Rueb stoom trams geweest te zijn. En zo is de keuze gemaakt, er moet een B&R rijden.
uiteraard rijdt geen tram zonder rails, dus ook met een baan planning ben ik aan de gang gegaan. Een aantal van jullie zullen me eigenwijs vinden, omdat er veel hun schaduw stations buiten het landschap houden of zelfs naast de hele lay-out. Bij mij wilde ik alles binnen 120x30cm passen. Ook wilde ik het trammetje zien als het op de route zat, een richting op, het was enkelspoor wat hier lag. dus een open rondje ging niet. ook een rondje waarvan de helft verborgen is, wilde ik niet, want dan zou het trammetje elke keer voorbij komen op het zelfde traject. Dit zou geen probleem zijn als het af en toe van richting zou veranderen, want op een enkel spoor van Bergen op Zoom, naar Zandvliet in dit geval, komt het trammetje een keer heen en een keer terug. Dit heb ik uiteindelijk opgelost met 2 keerlussen, wat op de beperkte ruimte wel betekende dat de Marklin rails niet ging werken vanwege de ruime radius. Ik heb daarom Rokuhan rails gekocht want die hebben extreem kleine radiussen, maar dat werkt dan weer alleen met hele korte wielbasis treintjes of draaistellen. De BR89 van Marklin die bij de startset zit komt er niet op rond.
En dit gaf dan ook meteen de uitdaging, hoe ga ik m'n tram aandrijven? het kleinste Marklin Z treintje verbouwen gaat niet werken. Via PB hier op het forum heb ik daarom eens nagevraagd bij ervaren bouwers, die al dergelijk kleine trammetjes hadden rijden, hoe dat op te lossen, en het antwoord was: dat gaat niet, of je moet een ghost lokje maken. En dat was dan ook het eerste plan, de Rokuhan shorty voorzien van een goederenwagon jasje en die het trammetje laten duwen.
Dit heeft even gewerkt, maar het shorty lokje is niet echt betrouwbaar, en moest elk rondje ergens een zetje of meer krijgen.
Ik heb in schaal N wel diverse chassis online te koop gevonden, waar op verder gebouwd kan worden, en ook een die schijnbaar op Z rails zou passen. Deze is volgens mij wel te groot om daar een B&R omheen te bouwen die ook nog de indruk geeft een B&R te zijn. Zo klein kunnen toch niet alle details er op, maar het moet wel redelijk blijven lijken. Dus uiteindelijk heb ik bedacht dat, met behulp van de 3d printer, een chassis met motor ook zelf te doen zou moeten zijn.
Het geluk is dat het tramspoor smaller is dan de standaard, of het ooit officieel als smalspoor gezien kan worden weet ik niet. Maar als ik de tekeningen van de B&R en de Z rails combineer komt het trammetje feitelijk op schaal N uit, 1/160.(is dit dan Nm?)
Een 716 micromotor horizontaal geplaatst lijkt al op de stoomketel, dus dat is het uitgangspunt.
Nu ben ik een jaar prullen verder en is het gelukt, vandaag is het test chassis voorzien van een 3d geprinte test body, of kap(hoe je het wil noemen) en rijdt het trammetje op mijn baantje.
Dit test chassis geeft voldoende vertrouwen om ook aan de rest verder te gaan, zonder rijdend lokje op een baan met te korte bochten had ik weinig ambitie om het landschap verder in te vullen..

foto's en andere plaatjes volgen nog, maar bij deze alvast een kleine indruk van m'n, nog ongeschilderde, trammetje(echt vers uit de printer  ;D):
https://youtube.com/shorts/gkTTSn4_yrU?si=wYjHQPge6khTVQBW

« Laatst bewerkt op: 29 January 2025, 21:37:10 door Tirman »

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
Re: ABT impressie rond Ossendrecht met Backer en Rueb stoomtram N/Z?
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2025, 09:45:30 »
Hoi,

Mooi verhaal.

Bij ons op de club (modelspoor club in BoZ)

Kunnen we je misschien wel verder helpen.

We zijn er op dinsdagavond vanaf 19:30. naast de zeeman vlak bij de Grote Markt.

Verder heb ik een boek over de sporen rondom Bergen op Zoom met ook de trams er in.

Mvg

Kees-Jan

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2025, 20:46:27 »

Bij ons op de club (modelspoor club in BoZ)

Kunnen we je misschien wel verder helpen.

We zijn er op dinsdagavond vanaf 19:30. naast de zeeman vlak bij de Grote Markt.

bedankt voor het aanbod Kees-Jan, ik wist niet dat er in Bergen ook een club zat.

Verder heb ik een boek over de sporen rondom Bergen op Zoom met ook de trams er in.

Toevallig een ander boek dan deze?

ik ben nog op zoek naar de kleur van de trammetjes. Ik zie veel B&R trams in groen, maar als ik de beschikbare zwart wit foto's laat inkleuren door software blijft de tram zwart of heel donker grijs..

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2025, 21:24:18 »
Zoals beloofd, nog wat meerplaatjes en foto's van de huidige status van mijn baan:

De lay-out heb ik ontworpen in Anyrail, werkte prima met de Rokukan rails, en zo wist ik ook meteen welke delen ik moest bestellen.

na eerst alles op een afval plank aan elkaar gemaakt te hebben om te zien hoe de flextrack bochten zouden werken, heb ik het later op een frame vast gemaakt en bedraad.

omdat er maar een trammetje gaat rijden en ik het spul automatisch wil laten rijden heb ik een Arduino gebruikt om de trein en wissels te bedienen.
de Rokuhan wissels hebben een hele korte puls nodig om te schakelen dat bleek bij mijn eerste programeer testen waarbij bij een keer een te lange puls meteen het elektromagneetje te warm werd en de wissel vast gesmolten was.
de bediening van de wissels gebeurt nu door kleine servos, een stuk goedkoper dan een nieuwe wissel en ook makkelijker te vervangen.
De arduino "weet" waar de tram is doordat tussen de rails op plaatsen waar de tram moet of kan stoppen hall sensoren zijn ingebouwd, en de tram zelf heeft een magneet aan de onderkant. Deze sensoren zorgen ook dat de wissels bediend worden als de tram op de omkeer lus is.

Ontwerp van het chassis en natekenen van de B&R tram body doe ik in Fusion 360. Dit ben ik al gaande weg aan het leren, en dat gaat steeds beter. Het is niet het eerste programma dat ik gebruik voor 3d ontwerpen, dus de vorige ervaring helpt me wel iets.

En dan komt er na veel tekenen en test printen soms iets uit wat werkt:

op de fotos is te zien hoe de grootte zich verhoud tot de Marklin BR89 in schaal Z. Ook is het oude niet aangedreven rollend chassis te zien, wat voort geduwd werd door de Rokuhan shorty.

het nog ongeschilderd kapje is weer een proto-type om te zien of het op het chassis past, daar mag nog hier en daar wat extra detaillering op. OOk heb ik blijkbaar nog niet alle supports van het printen weg gehaald zie ik nu op de foto :-[

Toch ook nog een plaatje van het Rokuhan shorty ghost lokje. verstopt in een goederen wagonnetje, ook na een aantal proto-types passend zoals ik dat wilde.

Scratchbuilt

• Offline Offline
Re: ABT impressie rond Ossendrecht met Backer en Rueb stoomtram Nm?
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2025, 23:52:23 »
Het is idd het kleinste Backertje wat ik ooit heb gezien!
Verbazingwekkend en knap gemaakt. Chapeau.  (y)

Albert

ps: Is er een boek voor je bij? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114010.0

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2025, 11:20:16 »
Hier staan kleuradviezen. Dezelfde kleuren heb ik gebruikt voor de B&R lok: https://tramfabriek.co.uk/gs18/gs18-3.html

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2025, 17:13:13 »
Hallo Tirman,

Jouw Backer & Rueb locje ziet er leuk uit.Zelf hou ik het op spoor 0m dus 1:45, maar dat terzijde.Op bovenstaande foto zie ik dat je ook nog een drie-assig locje hebt, een DB Baureihe 89 naar ik begrijp.Deze zou je wellicht nog kunnen gebruiken voor de drie-assige locomotieven die Thiriau in 1901 en 1906 aan de ABT geleverd heeft en die daar de nummers ABT 14 en 15 kregen.Deze locomotieven waren gelijk aan het standaard type 4 van de Belgische Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen en die zagen er zo uit :

NMVB loc type 4 by Jan den Haan, on Flickr

Op deze tekening staat dat deze locomotieven niet alleen voor het in België gebruikelijke meterspoor maar ook voor 1067 mm spoorwijdte gebouwd werden.Dat is juist wegens de ABT-lijn tot Merksem bij Antwerpen, die met kaapspoor werd aangelegd.Tussen 1919 en 1921 werd het baanvak vanaf Merksem tot de grens bij Zandvliet omgebouwd tot meterspoor zoals Leideritz in zijn hierboven getoonde boek beschrijft en was doorgaand verkeer niet meer mogelijk.

Dat deze DB Baureihe 89 niet door de bogen kan zou je kunnen oplossen door de flenzen van de wielen van de middelste as af te draaien.

Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 30 January 2025, 18:19:14 door Jan den Haan »

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2025, 19:36:19 »
Hier staan kleuradviezen. Dezelfde kleuren heb ik gebruikt voor de B&R lok: https://tramfabriek.co.uk/gs18/gs18-3.html

bedankt voor de link Sven, ik denkt dat het kleur schema zoiets zal worden, tot nog toe heb ik nog weinig anders gezien.

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2025, 19:40:54 »
Hallo Tirman,

Jouw Backer & Rueb locje ziet er leuk uit.Zelf hou ik het op spoor 0m dus 1:45, maar dat terzijde.Op bovenstaande foto zie ik dat je ook nog een drie-assig locje hebt, een DB Baureihe 89 naar ik begrijp.Deze zou je wellicht nog kunnen gebruiken voor de drie-assige locomotieven die Thiriau in 1901 en 1906 aan de ABT geleverd heeft en die daar de nummers ABT 14 en 15 kregen.Deze locomotieven waren gelijk aan het standaard type 4 van de Belgische Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen en die zagen er zo uit :

NMVB loc type 4 by Jan den Haan, on Flickr

Op deze tekening staat dat deze locomotieven niet alleen voor het in België gebruikelijke meterspoor maar ook voor 1067 mm spoorwijdte gebouwd werden.Dat is juist wegens de ABT-lijn tot Merksem bij Antwerpen, die met kaapspoor werd aangelegd.Tussen 1919 en 1921 werd het baanvak vanaf Merksem tot de grens bij Zandvliet omgebouwd tot meterspoor zoals Leideritz in zijn hierboven getoonde boek beschrijft en was doorgaand verkeer niet meer mogelijk.

Dat deze DB Baureihe 89 niet door de bogen kan zou je kunnen oplossen door de flenzen van de wielen van de middelste as af te draaien.

Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

bedankt Jan,

die tekening had ik nog niet.
Voorlopig hou ik het bij mn B&Retjes. Maar mocht er in de toekomst een baanuitbreiding komen zal ik zeker kijken of er een Thiriau bij kan. Deze waren schijnbaar het meest betrouwbaar en erg geschikt om zware lasten in de vorm van wagon ladingen vol suikerbieten de brabantse wal op te trekken.

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2025, 19:46:31 »
Voor de tekening liefhebbers.. ik ben met deze bezig, voor zover mogelijk dan...

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2025, 23:31:39 »
Hoi,

Lees het nu pas…..

Dit boek;

Met plaatjes van Hoogerheide en ossendrecht maar ook veel info over de ABT

Dinsdagavond ben ik er meestal wel bij de club.

Je mag m’n boek wel lenen.

Mvg

Kees-Jan

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2025, 13:41:41 »
Hoi Kees-Jan,

bedankt voor het aanbod, en de titel  ;D
van het bestaan van deze (blijkbaar serie) wist ik nog niet.
Een online zoek actie gedaan, en ik heb een setje tweedehands gevonden. Niet dat ik de jouwe niet zou willen lenen, maar ik heb zulke boeken ook graag zelf.

Tirman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2025, 22:10:19 »
Toch maar een beetje verf op het prototype gekliederd. gewoon om te zien hoe het er uit komt te zien als het micro motortje geschilderd is..
https://youtube.com/shorts/-netYT1B9ac?si=CSGeqA_k7COY4tDJ