Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 20:39:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14

Auteur Topic: Ontraxs 2025  (gelezen 28492 keer)

d.vanaalst

• Offline Offline
Re: Ontraxs 2025
« Reactie #105 Gepost op: 16 March 2025, 23:01:28 »
Als je in de buurt woont en een museumkaart hebt, is het erg verleidelijk om zondagmiddag toch nog even een kijkje te komen nemen. Tweede helft van de middag was er een kluisje vrij, kon de rugzak erin en waren veel banen prima te bekijken. Grappig om te merken dat een bezoekje zonder al teveel handel in bakken (die ik ga doorspitten op zoek naar dat ene product) best snel kan.

Op de beurs zelf heel veel moois gezien, Oostende was imponerend vanwege de grootte en Rudolf 2 ook maar dan anders. Viel me op dat er veel banen waren met een Belgisch thema, niets mis mee, misschien viel het me deze meer op, kan ook. Mijn persoonlijke favorieten: Restbetrieb in die filiale, Terminus en Saint Hilaire.

Speciaal compliment aan Huib Maaskant van Karakura, apart thema en mooi gemaakt, maar deze baan was in een mum van tijd in het geheel naar boven en naar beneden te bewegen en het was vooral mooi om te zien dat dit voor de jongere bezoekers gedaan werd zodat ze goed konden kijken.

Groet Dennis
« Laatst bewerkt op: 16 March 2025, 23:05:26 door d.vanaalst »
Groeten Dennis

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #106 Gepost op: 16 March 2025, 23:02:42 »
Bij mij geen plexiglas noch hekken. Ik kan me nog goed herinneren dat held Welberg de hekken wegordoneerde in Warley, bij zijn grote baan. “Wat kapot gaat repareer ik wel weer”, zei hij. Sindsdien mijn grote voorbeeld. De intense belevenis voor mijn kijkers is belangrijker. Ik wil er zelf graag ook met mijn neus bovenop staan. Er als het ware midden in staan. Dat kan alleen live als je er bent. Ik beleef een modelbaan meer als sfeer als ik er voor sta, de details zie ik eigenlijk pas op video’s achteraf.

Nog even over de banen: De havenbaan van Oostende was ook erg bijzonder.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #107 Gepost op: 16 March 2025, 23:42:00 »
Toch fraai dat afgeven op een enthousiaste modelbouwer die zijn creatie showt en ondertussen door schade en schande heeft geleerd dat of de afstand van baan tot publiek meer dan een armlengte plus 50 cm moet zijn . Of mensen wel dichterbij laten komen maar er een fysieke afscheiding tussen maken.
Dus beste klagers zorg dat uw mede bezoekers hun vetzure klauwen buiten de bak houden of accepteer een afscheiding.

PS toch een heel fraaie baan zoals ik vrijdag kon zien
Zeg Fluitje...

Ik heb met 3 banen zo'n 14 evenementen gedaan. En
in '22 had ik voor het eerst een per ongeluk veroorzaakte
schade. Armen in de baan gebeurd bij mij zelden, omdat
ik de arm al aan zie komen en dan waarschuw. En raar
maar waar, dit soort dingen zijn tot nu toe bij mij alleen
in Nederland gebeurd. Dus Fluitje, geen klagerij maar
pure ervaring... zonder afscheiding, want dat kan gewoon.

(y) (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 16 March 2025, 23:43:33 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Wisselwachter

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 16 March 2025, 23:56:46 »
Ik heb deze zondag een zeer mooie Ontraxs 2025 beleefd.
Vroeg mij wel nu en dan af of ik niet op een Belgische modelspoortentoonstelling was.

Zijn er in Nederland geen, op een bepaald niveau acterende modelspoorbouwers meer (ik ben het niet)

Vond het vandaag, zondag, heel goed te doen qua publiek. Kon bij alle banen snel en goed bij.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #109 Gepost op: 17 March 2025, 00:39:57 »
We hebben veel gelachen en een beetje gehuild. We hebben veel gegeten en beetje gedronken, maar vooral weer nieuwe herinneringen voor heel lang gemaakt
Namens mij een ieder heel erg bedankt die de moeite heeft genomen om langs te komen
Om exact te zijn zijn er 11083 bezoekers geweest, een kleine toename met 2024
Nummers 1 zijn bekend, maar laten we vooral nummer 2 en 3 niet vergeten, Gezicht op een dorp aan de rivier van Henk van Rhenen en Réseau 21, rue des Haies van Vincent Cleren
Maar zoals de meester voorspelster zei ( nml mijn dochter  :) ) was dit de eerste keer dat ze een top 6 had in voorspelling ipv een top 3

Helaas, of helaas, elk bouwwerk in elke schaal is me even lief, zijn er inderdaad Minder banen met een Nederlands thema, en uiteraard zouden wij de verhouding zeker anders willen zien, maar wat er niet is, kan er niet komen, dus mensen, als je je aangesproken voelt, ga vooral bouwen  :)
En niet gaan zeggen dat kan ik niet, de nummers 2 en 3 zijn beide bouwers die nog nooit een modelbaan gebouwd hebben.
Om terug te komen op dat het erg Belgisch was qua thema, er waren er 5, tegen over 10 banen met een Frans thema. en dus ook nog 16 met een ander soortig land als Thema
Maar een ieder moet het evenement zelf beleven zoals hij,zij,het , het wil beleven

Dat het als heel druk ervaren wordt, dat horen wij graag, want dat is de grootste graadmeter voor het voortbestaan van Ontraxs.

Op naar 2026, die mag wat mij betreft volgende week al beginnen......
« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 00:42:16 door Marty »
Mvg Marty,

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #110 Gepost op: 17 March 2025, 01:16:09 »
Vlg mij was een van de Belgische clubs (sorry ben slecht in namen) in het hotel al de baan voor volgend jaar aan het tekenen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Loki

• Offline Offline
  • 🇳🇴
« Reactie #111 Gepost op: 17 March 2025, 06:57:27 »
Vrijdag met 3 Noren op sleeptouw naar Ontraxs geweest. Zo'n grote show hadden ze nog nooit gezien dus ze keken hun ogen uit en hebben er van genoten. Ze hebben zoveel op de beurs, bij Kuijpers en zaterdag in Amersfoort gekocht dat ik serieus overwoog commissie te gaan vragen  :P

Vrijdag avond heb ik wel onder dwang (en wat biertjes) een contract moeten tekenen dat ik een baan moet bouwen voor de 2028 editie  :-X
Med venligst hilsen,

Lennert

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #112 Gepost op: 17 March 2025, 07:47:18 »
Helaas, of helaas, elk bouwwerk in elke schaal is me even lief, zijn er inderdaad Minder banen met een Nederlands thema, en uiteraard zouden wij de verhouding zeker anders willen zien, maar wat er niet is, kan er niet komen, dus mensen, als je je aangesproken voelt, ga vooral bouwen  :)
Jaja, ik ben al bezig. Al vrees ik dat het niet als zodanig herkend wordt :D

Gezellig je 'even' gesproken te hebben. Was een mooie afsluiting.

Groet,
michel

PS. U heeft mail overigens

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #113 Gepost op: 17 March 2025, 08:33:16 »
Ik kijk weer terug op een geslaagde editie, ook voor het NSM was het door voldoende bezoekers een prima evenement.
Qua banen heb ik wel een paar persoonlijke favorieten:

Boui-a-Beze, wat mij betreft een terechte winnaar, meer als thema dan modelbouwtechnisch maar het gaat om het totaalplaatje.

Mersault, sprak mij persoonlijk aan door de heerlijk rustige leegte van het Franse platteland. Gelijk Urbanus zei, "meer moet da nie zijn"

Het Belgische sterfhuis, wie er wel eens geweest is weet dat het allemaal klopt, ik vond het treffend weergegeven.

Een fijn stukje Azie, netjes gebouwd met mooie aansluiting op de achtergrond, maar vooral leuk om eens buiten Europa te kijken.

Een lekkere brok industie: voor de leek een saaie bende misschien, maar de ervaren bouwer weet hoewel werk het is om zo'n realistische bende te bouwen en daarom weet ik dit zo te waarderen

En dat Henk van Rhenen in de prijzen viel is mijns insziens ook zeker terecht, besef wel dat ondanks de hoge detailleringsgraad je hier naar N spoor werk zit te kijken wat volledig uit eigenbouw bestaat.

En tenslotte de lol van het leren, het was toch fijn om een heel aantal mensen die geïnspireerd raakten door al het moois, te vertellen hoe ze het hopeloos weigerende treintje wat al 40 jaar op een stoffige zolder ligt weer eenvoudig op weg kunnen helpen.

« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 08:54:49 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #114 Gepost op: 17 March 2025, 09:07:18 »
Mooie modules

En ik weet van welke printer de zandtrechters op de module van Henk afkomstig zijn ( :angel: )

Ronald Visser
(doe je toch een beetje mee met de winnaar..s..)  (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #115 Gepost op: 17 March 2025, 09:12:24 »
Vlg mij was een van de Belgische clubs (sorry ben slecht in namen) in het hotel al de baan voor volgend jaar aan het tekenen.

Klopt. Ze zaten in de bar al aan het schetsen voor een nieuwe baan.

In ieder geval was het een leuke editie! Veel van de banen gezien? Niet alles. Alleen maar in de ochtend en in de avond.... Het was erg rustig op de momenten zo tussen 8:00 uur en 10:00uur... Heel raar dat veel mensen het zo druk vonden. Kon overal goed kijken. Plexiplaat? Niet gezien... Maar goed het kan zijn dat het pas voor gezet worden als het druk of de beurs. Of het mooi is: Nee, dat vind ik niet. Al veel beurzen mee geweest. Daar eigenlijk nooit echt grote problemen gehad met bezoekers. Het is ook goed opletten door de eigenaar en een manier van aanspreken. Of simpele dingen als een opstapje voor kinderen iets verder van de baan te houden. Dan zorgen dat de kinderen "vrij" zicht houden. Dus iedereen moet achter het opstapje blijven. Dat werkt ook altijd goed. Het blijft wel goed communiceren.

Maar het was lekker druk bij het knutselen van een huisje. De 10 plekken (en soms wat meer) waren eigenlijk altijd goed bezet. Op zaterdagmiddag en zondag vanaf 11uur hadden we een echte wachtrij voor het plakken. Daardoor hebben we 300+ huisjes kunnen bouwen. Kinderen en ouders genoten van het bouwen. Van een halfuurtje tot lekker twee uur bouwen. Het waren allemaal stuk voor stuk echte pareltjes. Soms was er een jonge bouwer die er goed gevoel voor hadden.  Voor sommige vrijwilligers voelde het als echt werken  ;D  ;D Goed, lekker ontspannend werken.

Leugenaar.

Nou.... Gert voor leugenaar uitmaken is wel een stelling.... Dat zou ik niet zomaar doen. Ik weet niet of je Gert kent maar denk dat je maar eens goed met hem moet praten als hij een demo geeft in het kasteel op OnTraXS!

Het was weer een goede editie! Tevreden! Zeker. Ook dit jaar bedank ik de sponser Hobbytime en Faller voor de huisje, de lijm en de happymeal doosjes!  Tot volgend jaar!
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #116 Gepost op: 17 March 2025, 09:17:41 »
Twee dagen geweest. Vrijdag en zondag. En beide dagen genoten en heel veel mensen kort of langer gesproken.
Toch wil ik mij aansluiten dat ik (plexi) glas voor een baan niet vind kunnen. Het nam de hele sfeer van de baan weg. Als je dan iets ervoor wil zetten dan is de enige optie museumglas. Maar ja, dat is feitelijk onbetaalbaar voor een particulier.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #117 Gepost op: 17 March 2025, 11:01:52 »
Zo, het zit er weer op. Wil graag iedereen bedanken die zich de moeite heeft genomen om het evenement te bezoeken. Wij zijn ondertussen al weer druk doende met de editie voor 2026. Goodgoan!!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #118 Gepost op: 17 March 2025, 11:22:29 »
Zo, het beloofde iets langere fotoverslagje! Ik zou oorspronkelijk 3 dagen komen en daar 3 dagdelen gaan demo'en bij team Mitropa maar dwarsliggende vingers hebben mij doen besluiten te vluchten naar de kinderhoek. Lekker makkelijk dacht Ronald, allemaal leuke moedertjes met kinderen en dus 2 vingers in de neus.... wrong! Gewoon 2 dagen keihard werken was het met enthousiaste kindertjes en soms minder enthousiaste vaders en moeders. Op mijn werk heb ik het een stuk rustiger! ;D
Alle gekheid, de meesten waren best fanatiek. Alles heb ik voorbij zien komen; van echt goede bouwertjes en meebouwende ouders/grootouders/verzorgers tot zelfs op zaterdagmorgen een Duitse opa met kleinzoon waar het Faller huisje met militaire precisie door opa werd gebouwd en de kleinzoon ietwat beteuterd mij af en toe aankeek met een blik van "waarom mag ik dat niet zelf doen"  :) Best sneu maar ik kon het mannetje helaas niet helpen.
Mooie huisjes gezien, strakke huisjes maar ook huisjes waar lijm op plekken zat die je zelf niet voor mogelijk had gehouden dat je daar ook een huisje kon plakken  ;D ;D Geweldig!

Wat het mij ook liet zien is dat de mens zo verschillend is. Waar de een een motoriek heeft waar een sloopkogel operator jaloers op wordt heeft de ander een fijne motoriek die je niet zou verwachten bij een jong kind. Zondagmorgen zat er een superleuk Brabants koppel bij mij met hun 2 zonen en alle 4 waren ze echt fanatiek aan het bouwen. Kijkende naar hun aller 4 handen was het duidelijk; lange dunne vingers, grote handen en een enorme fijne motoriek, bijna genetisch gemanipuleerd  ;D Mannetjes waren rond de 11 en 12 en de huisjes waren echt supernetjes. Kan ik echt van genieten! Plus; de ouders waren super ondersteunend en ik merkte dat de jongens echt gestimuleerd werden om thuis een baantje te bouwen.
Andere leuke anekdote was eind zaterdagmiddag waar een moeder-van-6 dochters met de jongste van 12 heerlijk aan het bouwen was. Het gezamenlijke gesprek leerde dat zij allemaal erg creatief waren en dat er thuis ipv op schermpjes kijken veel geknutseld werd. En dat is misschien wel de beste les in de huidige tijd; meer creativiteit met de handjes en minder schermtijd. Het zou mijns inziens onze samenleving zeker positief beïnvloeden.
Wat ik ook gezien heb is dat er ook een groep mensen in onze samenleving is met een beperking.... en die hebben meer moeite met deze activiteit. Zo had ik een meisje wat zichtbaar een jaar of 8 was maar in ons gesprekje 16 bleek te zijn. Zij kreeg het huisje best goed in elkaar maar ik zag haar toch vaak worstelen. Maar samen hebben we het toch gered en zij was zichtbaar trots. Daar doe je het toch voor?  :angel:

Ik heb mij echt prima vermaakt en het was druk. Zo druk dat de lunches moeizaam waren en er amper tijd was voor de sanitaire stop. Maar het was dankbaar werk om te doen en mijn waardering voor deze groep ondersteuners is alleen maar groter geworden. Goed gedaan RonaldK!! (y) (y)

Mijn foto's; van alles wat. Had niet veel tussentijd dus het meeste is voor en na de openingstijden geschoten.

De u bekende plek waar we al vanaf 2009 3 dagen bivakkeren in Maart:

20250315_190032 by Ronald Halma, on Flickr

Uw auteur in actie in de kinderhoek:

20250315_144746 by Ronald Halma, on Flickr

Alwaar druk geplakt werd:

20250315_111529 by Ronald Halma, on Flickr

De 3e prijs winnaar was sfeervol en echt mooi:

20250315_093234 by Ronald Halma, on Flickr

Vriend Diger (Madiro) had weer een uiterst sfeervol baantje in N gebouwd:

20250315_100210 by Ronald Halma, on Flickr

Het kleine baantje bij de Bimmelbahner maakte mij erg blij:

20250315_170213 by Ronald Halma, on Flickr

Heerlijke desolaatheid bij onze Poolse vrienden:

20250315_170653 by Ronald Halma, on Flickr

Effe lekker lunchen:

20250316_125232 by Ronald Halma, on Flickr

Vriend Michael Kohler uit Zwitserland had een uiterst sfeervol Frans baantje bij zich:

20250315_171702 by Ronald Halma, on Flickr

Frank zijn baantje:

20250316_091601 by Ronald Halma, on Flickr

Had een fijne sfeer:

20250316_091620 by Ronald Halma, on Flickr

Leo Bettonviel had zijn mooie US baantje klaar:

20250316_094318 by Ronald Halma, on Flickr

Heerlijk dit!:

20250316_094450 by Ronald Halma, on Flickr

De zaagmolen van Bernard Junk:

20250316_094703 by Ronald Halma, on Flickr

Alexander Losch is al een grote goede vriend van mij sinds ik hem early 2000 in Lahnstein tegenkwam. Hij had samen met zijn vriend Frank Maule een mooie spoor I baan meegenomen:

20250316_094753 by Ronald Halma, on Flickr

Henk van Rhenen met een verdiende 2e plaats:

20250316_164123 by Ronald Halma, on Flickr

En ik eindig met een mooi gebouwd huisje:

20250316_111852 by Ronald Halma, on Flickr

Een heerlijk eind diner:

20250316_180240 by Ronald Halma, on Flickr

Een laatste blik:

20250316_082006 by Ronald Halma, on Flickr

Een afsluitend toetje bij de u aller welbekende vreetschuur:

20250316_193347 by Ronald Halma, on Flickr

En vermoeid met de poten languit omhoog na thuiskomst:

20250316_204814 by Ronald Halma, on Flickr

Dank aan de organisatie en natuurlijk het NSM in de vorm van Pim. Het was weer helemaal prima en ik zeg; op naar 2026! :)

hervé

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 17 March 2025, 11:35:00 »
  "Wat ik ook gezien heb is dat er ook een groep mensen in onze samenleving is met een beperking.... en die hebben meer moeite met deze activiteit. Zo had ik een meisje wat zichtbaar een jaar of 8 was maar in ons gesprekje 16 bleek te zijn. Zij kreeg het huisje best goed in elkaar maar ik zag haar toch vaak worstelen. Maar samen hebben we het toch gered en zij was zichtbaar trots. Daar doe je het toch voor? "

Erg mooi.   
Hiervoor, minstens twee à drie schoolbanken vooruit en een zoen van de juf.  (dit is onverkort ernstig bedoeld)

« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 11:42:19 door hervé »