Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 10:39:59
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Petertje
Vandaag om 10:38:35
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door R1954
Vandaag om 10:19:58
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29

Auteur Topic: Misschien kan je een mailtje sturen.....  (gelezen 2464 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Misschien kan je een mailtje sturen.....
« Gepost op: 14 January 2025, 11:58:39 »
Naar aanleiding van de meest recente ervaring trek ik mijn visie hierop even los van het draadje in kwestie. Dat is ook netter ten aanzien van de behulpzame persoon die het daar triggerde, het is een bredere kwestie.

Wat ik hier al jaren zie gebeuren is het volgende:

Iemand heeft een vraag, bijvoorbeeld: weet iemand of winkel X of producent Y dit product in de schappen heeft liggen/of ervaring met het prod  of is het hier geschikt voor.

Dan kan je gaan aftellen totdat er zich hier iemand meldt met de suggestie: misschien kan je winkel X of producent Y een mailtje sturen/even bellen met de vraag...

Zou een vragensteller dan denken: Hallelujah, een openbaring! Wat voor diepe inzichten worden hier aangeboord en wat fijn dat mijn blinde vlek nu volledig in het licht staat. Ik had dit nooit bedacht en slinger gelijk mijn Outlook op.

Nee, natuurlijk niet! Dat kan iedereen bedenken en doet dat ook. Waar mensen naar op zoek zijn dat zijn ervaringen, kennis van onafhankelijke derden en een snel antwoord in plaats van een (mogelijk) zwart gat waar de mail in verdwijnt of een vervreemdend telefoongesprek met een winkelbediende die het ook niet weet. Deze suggestie is, in mijn beleving, een gigantische open deur die we niet in een behulpzame reflex, iedere keer weer opnieuw hoeven in te trappen.

Maar wellicht zie ik het verkeerd en zit ik in de grumpy old geezer modus, dat sluit ik totaal niet uit. Alvast mijn nederige excuses aan iedereen die ik hier tot op het bot beledig.  :angel:
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Mark D.

• Offline Offline
Re: Misschien kan je een mailtje sturen.....
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2025, 12:09:08 »
vaak vergeet men het meest voor de hand liggende.
google ofzo, vliegwiel, modeltrein....
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 12:11:34 door Mark D. »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2025, 12:14:45 »
Oh ja die ook: Google is je beste vriend. Geloof nou maar dat elk vraagstuk begint met de weg van de minste weerstand en dat is Google.

Dat zegt nog niets over of de ene of de andere leverancier sneller levert of dat Piko vliegwielen beter passen dan die van Roco (ik noem maar wat)

Blinde vlekken bestaan natuurlijk altijd

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2025, 12:18:49 »
Je beledigd voelen is een keuze. Ik maak andere keuzes.... ;)

Ik (zei de gek) ben idd iemand die betreffende TS in zo'n geval zou vragen even een mailtje te sturen.
Die vanzelfsprekendheid die je suggereert is er namelijk niet. Ik zie om mij heen wekelijks/maandelijks/onregelmatig (heb ze niet geteld) voorbeelden van mensen die met een heel verhaal komen over een kapotte loc of ander onderdeel en als ik dan vraag of ze al contact hebben gehad met de leverancier cq winkelier is het antwoord nee. Op de vraag waarom dan niet blijft het antwoord of achterwege of er komt een vaag verhaal. Zo heb ik eens een beursorganisator gebeld voor iemand die graag wilde exposeren maar niet verder kwam dan de wens. Ik vraag me af of het niet een vorm is van onbewuste gemakzucht of het gebrek aan lef om te bellen/mailen. Vooral als het dan ook nog in het Engels of Duits moet. (Dat kan ik dan nog snappen) Telefoonangst / mailangst. Soms is een zetje in de rug van een forumgenoot al genoeg.

Overigens ben ik nooit te beroerd om iemand uit bovenstaande voorbeelden te helpen hoor...... ik doe het graag.

Albert

ps: inderdaad: google is je vriend. Daar geldt hetzelfde voor: dan komt er een heel verhaal met halve waarheden en als ik dan vraag heb je het zelf al even opgezocht (google of wikipedia) dan is het:  euh euh nou neuh.....
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 12:23:12 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2025, 12:23:15 »
Ik voel mij niet beledigd hoor, wees gerust. Ik ben ook blij met alle behulpzaamheid op deze plek. En gemakzucht is het zeker niet. Ik zoek vaak specifiek naar ervaringswijsheid en ik heb hele wisselde ervaringen met het contacteren van producenten en winkels. Van maniakale tekefoongesprekken, mailtjes die in de Bermuda Driehoek verdwijnen of onsamenhangende antwoorden...

En daar staan hele leuke, constructieve en to-the-point gesprekken tegenover

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2025, 12:34:11 »
Ik denk dat wij het over 2 verschillende dingen hebben. Dit nadat ik jou draadje zag over vliegwielen. Dat is een vraag van een heel andere orde (van iemand die wel zelf zoekt) dan wat ik bedoel in mijn bijdrage.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2025, 12:36:15 »
Citaat
Die vanzelfsprekendheid die je suggereert is er namelijk niet
Dito met googlen. Er zijn natuurlijk meer manieren om informatie te vergaren, soms is direct hier vragen het beste, soms iemand een PB sturen, soms googlen, soms winkelier bellen, soms handleiding eerste lezen, soms 'gewoon doen'.

Soms vraagt men vragen hier terwijl google de betere methode was. En die krijgt dat dan te horen. Het is net wat je zegt, soms even een duwtje in de goeie richting alleen al kan erg helpen. Ik heb ook wel eens ene vraag gesteld dat ik dacht, ik had eigenlijk gewoon kunnen googlen joh.

Wat ik vaak vraag. "Heb je de handleiding al gelezen" (en ik vraag dit altijd bijzonder voorzichtig, omdat sommigen licht ontvlambaar zijn) en "Heb je al geprobeerd te googlen" en "heb je de winkelier al gebeld" past eigenlijk ook wel in dat rijtje I suppose.

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 12:37:57 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2025, 12:39:11 »
Ja, het voor de hand liggende wordt vaak vergeten. Handleiding zijn soms ook in een horrorstijl en in puntgrootte 3,5 geschreven, maar dat is een andere kwestie

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2025, 12:44:35 »
Ooit wees ik je op het bestaan van google maps omdat je een winkel niet kon vinden, je reed er telkens voorbij. Ik kreeg de wind van voren met een reactie van het type: "denk je soms dat ik gek ben?" Ik dacht dat toen inderdaad, niet omdat je iets niet kon vinden want dat kan de beste overkomen maar vanwege je reactie.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2025, 12:45:41 »
Heb je die spuitbus groen nu al gehaald?

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2025, 12:51:42 »
Ooit wees ik je op het bestaan van google maps omdat je een winkel niet kon vinden, je reed er telkens voorbij. Ik kreeg de wind van voren met een reactie van het type: "denk je soms dat ik gek ben?" Ik dacht dat toen inderdaad, niet omdat je iets niet kon vinden want dat kan de beste overkomen maar vanwege je reactie.

Hier mist wat context en historie in onze interactie, maar in alle eerlijkheid dacht ik zelf dat ik gek was geworden
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 12:59:59 door Pauldg »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2025, 12:53:15 »
Heb je die spuitbus groen nu al gehaald?

Nee, maar dat gaat wel absoluut gebeuren. Die winkel in de GH laan is gewoon een hele goede tip. Over twee dagen zijn de kinderen weer bij mijn ex, dat geeft meer ruimte om rustig dit soort excursies te doen

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2025, 12:56:36 »
Ik begrijp je frustraties wel een beetje Paul, maar als je bij Google staat aangemeld krijg je gewoon een ander resultaat dan iemand anders ivm je zoek geschiedenis. Dus wat jij niet te zien krijgt kan bvb bij een ander wel gelijk verschijnen.

Zo ben ik zelf op zoek naar een schijnwerper 1/87, ik weet dat ze er zijn tot op heden heb ik alleen kunststof en messing giet spul kunnen vinden bij herpa en weinert.
Mvg Mark

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2025, 12:58:14 »
Yup! En dan nog alle vliegwielen voor een Mercedes 190D steeds wegklikken  ;)

R1954

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2025, 12:58:23 »
Hi,

Even domme opmerking.
Wat de een voor resultaat krijgt op een vraag aan Google hoeft niet hetzelfde te zijn als wat een ander voor reactie ontvangt.
Op basis van ieders internetverleden...
Vrindelijke groet.

R.