Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:12:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:03:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 21:55:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35

Auteur Topic: Misschien kan je een mailtje sturen.....  (gelezen 2668 keer)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Re: Misschien kan je een mailtje sturen.....
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2025, 13:00:38 »
maar in alle eerlijkheid

Als je altijd eerlijk bent hoef je het er nu niet bij te zetten  ;) ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2025, 13:08:41 »
Eerlijk naar jezelf toe is vaak het moeilijkste  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2025, 13:26:45 »
Mwah, als er gereageerd wordt met 'heb je een mail gestuurd' is dat een heel natuurlijke reactie op een vraag die je niet kan beantwoorden

- een goedbedoelde duw in de richting naar antwoorden, zeker als antwoorden uitblijven.
- geen inzicht hebben in wat iemand al heeft geprobeerd.
- geen idee hebben waarom de vraag wordt gesteld. jij wil ervaringen, maar dat zit dan niet zo duidelijk in de vraagstelling. De vraag 'hoe gaat iets open' is een andere dan 'iemand ervaring met het openen van'.
- duidelijk vragen naar kennis die zeker bij winkels/fabrikanten aanwezig is en misschien bij iemand hier op het forum. 'Gaat iets uitgebracht worden?' is er zo één. Of 'heeft winkel xyz dit en dit nog?'. Dan kan je toch beter daar contact opnemen?

Ergo, bedenk heel goed WAT je wilt weten, bedenk ook of die kennis OP HET FORUM aanwezig is en VERWOORD het dan ook zo precies mogelijk.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2025, 13:46:26 »
Ik snap het wel, soms is het gewoon makkelijker om de vraag hier te stellen. Vaak krijg je aanzienlijk sneller reactie en ervaringen dan als je de fabrikant / winkel bereikt en dat is als ze al reageren. Hier zitten best wel wat mensen die vaak korte lijntjes hebben met leveranciers e.d. en dat merk je.

Daarnaast zit er ook wel een groot verschil tussen adviezen om te mailen. Een "je kunt het beste partij x even mailen, die reageren meestal snel en duidelijk" komt al heel anders over dan "en heb je ze het zelf al gevraagd???".
Groet,

Martijn

hervé

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2025, 13:51:28 »
Als énerzijds een fabrikant/winkelier/invoerder (enz..) een wildvreemde voor je is
en je anderzijds de BNLS-forumgroep als een soortement kennissenkring ('familie') ervaart,
dan is het voor sommigen wellicht prettiger vragen 'alhier' te stellen, misschien...

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 January 2025, 15:09:09 »
Zeker, Hervé.
Ik denk weleens: zal ik een mail sturen (dan is het maar afwachten, wat moet ik in tussentijd doen?), óf een vraag in het onvolprezen forum plaatsen? Dan heb ik direct antwoord.
Ik zeg niet dat Paul ook zo dacht, maar...  ;D
Ik heb al een trein

TonM

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 January 2025, 16:13:07 »
Paul,

Even terug naar de directe aanleiding voor dit alles, in dat vliegwielendraadje, maar nu bekeken van de kant van een mede-forumlid:
- Jij gaf aan dat je bij GM&S had willen kijken voor een vliegwiel, maar dat Piet helaas in Rijswijk niet aanwezig was. De argeloze lezer kan daaruit opmaken dat GM&S jouw eerste voorkeur was.
- Een paar posts verder geef je aan dat je op de website van GM&S had gekeken maar er niet uitkwam doordat de site rommelig was en niet bijgewerkt. Weer een schijnbare voorkeur voor GM&S.
- Je bent op zoek naar andere leveranciers; gezien het voorgaande lijkt het alsof je de moed hebt opgegeven om je vliegwiel bij GM&S te kopen, terwijl dat wel je voorkeur was.

Is het dan zo raar dat iemand denkt: "Goh, hij weet blijkbaar niet dat je bij Piet ook tussendoor via de mail iets kan bestellen."? Als jij aangeeft dat je op de beurs had willen vragen en dat je op de site hebt gezocht, is het dan een open deur intrappen als iemand wijst op de mogelijkheid om per email zaken te doen?
Er staan op die beurzen immers genoeg handelaren die niet verkopen via mail of internet.

Als je dan toch uit je panty schiet als iemand de suggestie doet om een mailtje te sturen, is het misschien goed om ook in de spiegel te kijken en je af te vragen wie nu de aanleiding gaf tot die irritante opmerking "stuur eens een mailtje". En zelfs als je denkt dat de reageerder ontzettend dom is omdat hij wellicht denkt dat jij te dom bent om zelf op het idee te komen, dan nog kan je het opvatten als "dom maar goed bedoeld" en het daarbij laten.
Daarmee voorkom je in ieder geval dat iemand gepikeerd raakt door een chagrijnige reactie op zijn goedbedoelde suggestie en bij de volgende vraag van jou denkt: "Hij zoek het maar uit, ik heb geen zin om weer een snauw te krijgen."

Grtz, Ton

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 January 2025, 16:37:23 »
Beste Ton, je hebt helemaal gelijk, op alle aspecten. Ik heb geprobeerd om het zo netjes mogelijk in te kleden en dit issue ook los te trekken van de aanleiding omdat dat gewoon niet fair is. Desalniettemin blijft mijn reactie natuurlijk de reactie hoeveel mantel der liefdes ik er ook overheen hang en wanneer dat gaat betekenen dat iemand denkt: de volgende keer kijk ik wel uit om te reageren dan snap ik dat volkomen. Wat niet wil zeggen dat ik het mij niet aantrek.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 January 2025, 16:38:41 »
En inderdaad had GMenS mijn eerste voorkeur. Dat heb je goed gezien en je suggestie was objectief de enige juiste

TonM

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 January 2025, 16:47:16 »
Beste Paul,

Je had het inderdaad heel netjes ingekleed. In ieder geval zodanig dat ik mijn niet op mijn p*k getrapt voelde.
En ja, ik heb ook op dit forum wel eens reacties gehad waar mijn bloeddruk aanzienlijk van steeg. En, hand in mijn eigen boezem, heb ik daarop ook wel eens te fel gereageerd.

Wat mij betreft dus goed om het hier in alle openheid te bespreken; dat kan bij alle partijen vervelende gevoelens wegnemen. Ook bij iedereen die dit leest en de ergernissen herkent.

Grtz, Ton

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 January 2025, 17:01:50 »
Dankjewel Ton! En voor wat het waard is: ik waardeer je bouwwerken en bijdragen altijd enorm

sncf231e

• Online Online
    • Mijn website
« Reactie #26 Gepost op: 14 January 2025, 17:21:57 »

Iemand heeft een vraag, bijvoorbeeld: weet iemand of winkel X of producent Y dit product in de schappen heeft liggen/of ervaring met het prod  of is het hier geschikt voor.

Dan kan je gaan aftellen totdat er zich hier iemand meldt met de suggestie: misschien kan je winkel X of producent Y een mailtje sturen/even bellen met de vraag...

Zou een vragensteller dan denken: Hallelujah, een openbaring! Wat voor diepe inzichten worden hier aangeboord en wat fijn dat mijn blinde vlek nu volledig in het licht staat. Ik had dit nooit bedacht en slinger gelijk mijn Outlook op.

Nee, natuurlijk niet!
Paul,

Toevallig kwam ik vandaag dit tegen op een US forum:

For anyone not familiar with Elettren, founded in 1945, it’s an Italian manufacturer of highly detailed hand-crafted model trains. Products are made entirely in Italy in batches of about 20 per year.  All feature full interiors with removable roofs.

When helping with the 2015 TCA convention in NY, I saw a set for sale, a 428 engine with 3 CIWL passenger cars.  I found them pretty breathtaking, and my mother, seeing my eyes bug out, bought them for me.  The only problem was a broken front bogie and missing wheelset on the engine.  But the seller assured us he could provide a replacement.  That never happened.

I’ve spent the last decade looking for a replacement part to no avail, and finally emailed Elettren directly.

To my enormous surprise, I received a response from Maurizio Ravasini, one of the brothers who currently runs the company, and grandson of the founder.  He offered to make me a replacement bogie.  Mine is an early model and the bogies have undergone changes over the years, but he took care to match the original exactly. Now it wasn’t fast – but my newly crafted bogies arrived from Italy today, and I can’t thank Maurizio and Elettren enough.

At what other train manufacturer would the owner go to the trouble of responding personally and re-creating an 70 year-old part???  That’s truly taking care of Elettren owners and redefining ‘customer service.’

So I wanted to say a very public “thank you” to Maurizio and Elettren.  It took a decade, but soon, my beautiful Italian set will be running on the layout where it belongs.

By all means, check out their website https://elettren.it/.  I’m so glad I got mine when and where I did as I notice the catalogue contains no prices.  I guess if you have to ask… <g>

All the best,

Of in het NL:
Voor iedereen die Elettren niet kent, opgericht in 1945: het is een Italiaanse fabrikant van zeer gedetailleerde handgemaakte modeltreinen. De producten worden volledig in Italië gemaakt in batches van ongeveer 20 per jaar. Ze hebben allemaal een volledig interieur met afneembare daken.

Toen ik hielp met de TCA-conventie van 2015 in NY, zag ik een set te koop, een 428-eloc met 3 CIWL-passagierswagons. Ik vond ze behoorlijk adembenemend en mijn moeder, die zag dat mijn ogen uitpuilden, kocht ze voor me. Het enige probleem was een kapot voorste draaistel en een ontbrekend wielstel op de motor. Maar de verkoper verzekerde ons dat hij een vervanging kon leveren. Dat is nooit gebeurd.

Ik heb het afgelopen decennium tevergeefs gezocht naar een vervangend onderdeel en heb uiteindelijk Elettren rechtstreeks gemaild.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik een reactie van Maurizio Ravasini, een van de broers die momenteel het bedrijf runt en kleinzoon van de oprichter. Hij bood aan om een ​​vervangend draaistel voor me te maken. De mijne is een vroeg model en de draaistellen zijn in de loop der jaren veranderd, maar hij heeft er wel voor gezorgd dat ze precies bij het origineel passen. Het ging niet snel, maar mijn nieuw gemaakte draaistellen zijn vandaag uit Italië aangekomen en ik kan Maurizio en Elettren niet genoeg bedanken.

Bij welke andere treinfabrikant zou de eigenaar de moeite nemen om persoonlijk te reageren en een 70 jaar oud onderdeel opnieuw te maken??? Dat is echt zorgen voor Elettren-eigenaren en het herdefiniëren van 'klantenservice'.

Dus ik wilde Maurizio en Elettren heel openlijk 'bedankt' zeggen. Het heeft tien jaar geduurd, maar binnenkort zal mijn prachtige Italiaanse set op de baan rijden waar hij hoort.

Bekijk zeker hun website https://elettren.it/. Ik ben zo blij dat ik de mijne heb gekocht toen en waar ik dat deed, want ik zie dat de catalogus geen prijzen bevat. Ik denk dat als je het moet vragen... <g>

Alle goeds,

Als hij 10 jaar geleden een vraag op dat forum hierover had gesteld had ik hem toen geantwoord: misschien kan je Elettren een mailtje sturen. Dan was het probleem dus veel eerder opgelost en zou de vragensteller denken: Hallelujah, een openbaring! .

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 January 2025, 17:35:58 »
Hij had zich een hoop tijd kunnen besparen met die route inderdaad  :)

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #28 Gepost op: 14 January 2025, 18:14:54 »
Oude uitspraken;" Er zijn geen domme vragen", "twee weten meer dan een" en "In het land der blinden is één oog koning". Hier kun je ook nog gedrag aan toe voegen zoals "etiketten" (nee, niet die dingen die je ergens op kunt plakken.

Kortom; Je kunt je een heleboel (zoek) tijd besparen door gewoon een vraag te stellen en dan hopen dat de ander de kennis met je deelt. Je staat versteld hoe groot de kennis van een groep is die bij het stellen van de vraag ook daadwerkelijk nuttig antwoord kan geven. Zelfs als het het onontgonnen terrein is kan het halve antwoord/weten, wat wordt gedeeld, de aanzet geven tot een kortere zoektocht naar het antwoord.

Waarom etiketten? Heel simpel; Kraak de vraagsteller nooit af maar ook niet die gene die een antwoord geeft, domme vragen zijn er niet, maar domme antwoorden ook niet. Gewoon iemand die probeert te helpen met zijn of haar oplossing en tja, als alles fout loopt is een e-mail met sorry of excuus of oplossing de juiste weg om te bewandelen.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

sncf231e

• Online Online
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 14 January 2025, 18:36:57 »

Nee, natuurlijk niet! Dat kan iedereen bedenken en doet dat ook.
Nee, natuurlijk niet is dus niet zo natuurlijk. Heb je toch weer wat geleerd Paul (nooit te oud om te leren, toch ;)).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/