Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Rob Ellerman
Vandaag om 14:34:37
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 14:29:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 14:18:25
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: Piko G 37300 Schienenbus VT98 + VS98  (gelezen 2070 keer)

Sjoerd85

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Piko G 37300 Schienenbus VT98 + VS98
« Gepost op: 05 January 2025, 11:32:22 »
Ik heb afgelopen week een Piko G Railbus set binnen gekregen. Hierbij wat eerste bevindingen.

Het model ziet er erg goed uit, met veel kleine opschriften conform het grote voorbeeld.

Het is aan de zware kant, wat tot resultaat geeft dat de motorwagen vrij veel trekkracht heeft.

Zowel de motorwagen (VT98) als de stuurstandwagen (VS98) hebben stroomafnemers op het spoor (net zoals LGB treinen), maar het lijkt erop dat alleen die van de motorwagen daadwerkelijk zijn aangesloten; als ze gekoppeld zijn, en je tilt de motorwagen iets van het spoor af (terwijl de stuurstandwagen nog op het spoor staat), dan stopt de motor en gaan de lichten in beide wagens uit.
De stroomafnemers (met kleine flens-achtige opstaande rand aan de binnenzijde) zijn op de stuurstandwagen vermoedelijk dan ook alleen aangebracht om de eenassige draaistellen in de krappe LGB R1-bogen te sturen.

De sluitlichten van de stuurstandwagen aan de niet-stuurstand zijde branden helemaal niet. Logisch als je bedenkt dat aan deze zijde eigenlijk altijd de motorwagen wordt gekoppeld (of nog een andere bijwagen), maar als dit het einde van de trein zou zijn (bv de motorwagen staat aan de andere kant), dan heb je hier dus geen functionele sluitseinen.

De motorwagen en stuurstandwagen zijn elektrisch gekoppeld met twee tweepolige draden die je handmatig moet koppelen (er zitten kleine stekkertjes aan de einden ervan) op de plaats waar in het grote voorbeeld de luchtremmen gekoppeld zouden worden. Deze moeten beiden gekoppeld zijn, anders werken de binnenverlichting en de front/sluitseinen van de stuurstandwagen niet. Daarom heb ik het idee dat hoewel de kabeltjes en de stekkers tweepolig zijn, dit functioneel eigenlijk niet waar is, en ze dus toch éénpolig functioneren (waardoor ze dus beiden gekoppeld moeten zijn om de verlichting te laten werken).

Het model is volgens de handleiding voorbereid op de inbouw van een decoder en een geluidsmodule, maar dan heb je het over een toename in de kosten van rond de 270 euro (even snel via Google gekeken; rond de 100 euro voor de decoder #36192, en ongeveer 170 euro voor de geluidsmodule #36122). Dat is het wat mij betreft niet waard, zeker aangezien je voor (net iets meer dan) dat bedrag beter nog een extra bijwagen zou kunnen bijkopen.

Het model is standaard voorzien van één koppeling op de motorwagen en één koppeling op de bijwagen, om de twee wagens aan elkaar te koppelen. De verpakking bevat echter nog twee koppelingen die je met één schroefje zelf kunt monteren om beide wagens aan beide zijden een koppeling te geven. Handig voor als je extra bijwagens (of motorwagens) beschikbaar hebt en je een langere trein wilt maken. Of als je goederenwagens wilt bijkoppelen, wat in het echt ook wel gebeurde.

Ik heb wel nog een foutje gevonden in het model; de stuurstandwagen heeft aan de niet-stuurstand zijde een ruitenwisser op het raam zitten. Dat klopt niet; de ruitenwissers horen alleen bij de stuurstanden te zitten.

Er zit een bestuurder in de motorwagen aan één kant (en geen in de stuurstandwagen), logischerwijze is deze geplaatst aan de kant waar geen koppeling aanwezig is (die je dus wel zelf nog kunt plaatsten als je dat wilt), aangezien aan de andere kant meestal de stuurstandwagen wordt gekoppeld. Er zijn verder geen reizigers aanwezig, maar deze kun je eenvoudig wel zelf plaatsen: het grijze deel van het dak zit slechts met klemmetjes vast, en kun je dus redelijk eenvoudig open maken om bij het interieur te komen.

Ik vind het jammer dat Piko schijnbaar geen VB98 bijwagen aanbiedt als uitbreiding optie. Als ik online ga zoeken naar extra bijwagens, dan lijkt het erop dat je toch altijd weer bij een VS98 stuurstandwagen uit komt. Een echte driewagenset in de configuratie waar de ZLSM in Limburg vaak mee rijdt (VT+VB+VS) is dus niet mogelijk.

« Laatst bewerkt op: 05 January 2025, 15:47:12 door Sjoerd85 »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko G 37300 Schienenbus VT98 + VS98
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2025, 12:03:00 »
Mooie bespreking! Maar... stel je even voor in de daarvoor bestemde draad ;) Weten we wie je bent en wat je doet.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction

Sjoerd85

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2025, 12:34:48 »
Mooie bespreking! Maar... stel je even voor in de daarvoor bestemde draad ;) Weten we wie je bent en wat je doet.

Gedaan ;)

jarag

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2025, 13:15:36 »
hallo Sjoerd,

Zelf heb ik ook deze Schienenbus van Piko, vind hem prima, maar ben niet geheel te spreken over de motor. Deze wordt nml erg warm en stopt dan steeds, ik ben benieuwd hoe jij het ervaart.
Dit jaar probeer ik hem te digitaliseren en hopen dat het dan beter is. En dat de verlichting ook beter blijft branden, er zal in de bijwagen een functie decoder komen, ben alleen nog op zoek welke dit moet zijn ivm een hogere spanning als de kleinere schalen.

mvg Jan

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2025, 14:34:38 »
De sluitlichten van de stuurstandwagen aan de niet-stuurstand zijde branden helemaal niet. Logisch als je bedenkt dat aan deze zijde eigenlijk altijd de motorwagen wordt gekoppeld (of nog een andere bijwagen), maar als dit het einde van de trein zou zijn (bv de motorwagen staat aan de andere kant), dan heb je hier dus geen functionele sluitseinen.

Dat vindt ik raar. Ik heb een Ferkeltaxe in h0 ook van Piko.
Als ik daar de motorwagen alleen van laat rijden heeft hij op beide zijden keurig verlichting.
Hang ik de bijwagen er dan achter dan brand de sluitverlichting op de motorwagen niet.
Net als de verlichting op de voorkant van de bijwagen.
Dat wissel ook keurig met het veranderen van de rijrichting.
De bijwagen wordt ook gevoed van uit de motorwagen als die niet gekoppeld is brand er niks aan het ding. 
Gezien het verschil in afmetingen kan ik mij niet voorstellen dat die zelfde techniek niet ook in jou Schienenbus zit..

Of is het al een ouder model.. Mijn Ferkeltaxe heb ik juni '222 gekocht.

« Laatst bewerkt op: 05 January 2025, 15:48:22 door Reinout van Rees. Reden: citaat enorm ingekort »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ajb42

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2025, 14:44:13 »
Ik ben begonnen mijn PIKO railbus te verfaaien, te beginnen met het interieur van de bijwagen:

De binnenzijde van de kap gebroken wit schilderen en verlichting aangebracht.
Een koersrol aan de voorruit en tralies voor het bagage gedeelte.

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2025, 15:05:59 »
De stroomafnemers (met kleine flens-achtige opstaande rand aan de binnenzijde) zijn op de stuurstandwagen vermoedelijk dan ook alleen aangebracht om de eenassige draaistellen in de krappe LGB R1-bogen te sturen.
Niet alleen voor R1, voor iedere bocht. R1 heeft hij zelfs wat moeite mee :( Het is leuk bedacht, maar geeft in de praktijk best veel problemen, door die gekke slepertjes ontspoort hij snel op wissels of geeft kortsluiting omdat de wielen scheef blijven staan na een bocht. Doordat het niet echt super goed werkt blijven de wielen vaak verkeerd gedraaid staan, en dan slijpen die slepers je rails... even in de gaten houden, eventueel verwijderen want zonder slepers onder die bijwagen rijdt hij net zo goed.
Slepers in de stuurstand nemen inderdaad geen stroom af trouwens.

De sluitlichten van de stuurstandwagen aan de niet-stuurstand zijde branden helemaal niet.
In het echt ook niet, zit niet eens een lamp in dacht ik ;D

rond de 100 euro voor de decoder #36192, en ongeveer 170 euro voor de geluidsmodule #36122). 
Als je er geen geluid in wilt kan ik de Uhlenbrock 77500 decoder aanraden, diezelfde decoder verkocht Piko ook onder eigen naam. Zelfs met een losse soundmodule erbij ben je nog goedkoper dan de decoder van Piko zelf kopen.

het grijze deel van het dak zit slechts met klemmetjes vast, en kun je dus redelijk eenvoudig open maken om bij het interieur te komen.
Handig systeem maar heel erg kwetsbaar... dus uitkijken ermee.
Eddy

Sjoerd85

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2025, 15:42:08 »
Zelf heb ik ook deze Schienenbus van Piko, vind hem prima, maar ben niet geheel te spreken over de motor. Deze wordt nml erg warm en stopt dan steeds, ik ben benieuwd hoe jij het ervaart.
Ik heb hier tot nu toe nog niets van gemerkt. Maar ik zal er eens op letten als ik wat langer achter elkaar aan het rijden ben.

Dit jaar probeer ik hem te digitaliseren en hopen dat het dan beter is. En dat de verlichting ook beter blijft branden, er zal in de bijwagen een functie decoder komen, ben alleen nog op zoek welke dit moet zijn ivm een hogere spanning als de kleinere schalen.

Klopt; het verschil is 22V versus 16V geloof ik. Maar waarom wil je de stuurstandwagen ook een decoder geven? De kop/sluit verlichting wisselt met de rijrichting, en de voeding verloopt via de motorwagen. Dus alleen een decoder in de motorwagen lijkt me dan voldoende (waar dan dus ook de gekoppelde wagens mee doorverbonden zijn).

Dat vindt ik raar. Ik heb een Ferkeltaxe in h0 ook van Piko.
Als ik daar de motorwagen alleen van laat rijden heeft hij op beide zijden keurig verlichting.
Hang ik de bijwagen er dan achter dan brand de sluitverlichting op de motorwagen niet.
Net als de verlichting op de voorkant van de bijwagen.
Dat wissel ook keurig met het veranderen van de rijrichting.
De bijwagen wordt ook gevoed van uit de motorwagen als die niet gekoppeld is brand er niks aan het ding. 
Gezien het verschil in afmetingen kan ik mij niet voorstellen dat die zelfde techniek niet ook in jou Schienenbus zit..

Of is het al een ouder model.. Mijn Ferkeltaxe heb ik juni '222 gekocht.

Op dit model werkt de verlichting op de motorwagen aan beide kanten, óók als de stuurstandwagen gekoppeld is. De verlichting op de stuurstandwagen, aan de kant van de stuurstand, werkt ook. De lichten op de stuurstandwagen aan de niet-stuurstand zijde werken niet.

Rij je digitaal? Misschien dat daar het verschil zit?

Ik ben begonnen mijn PIKO railbus te verfaaien, te beginnen met het interieur van de bijwagen

De binnenzijde van de kap gebroken wit schilderen en verlichting aangebracht.

Wow! Dat ziet er écht heel goed uit!!  (y) (y)
Misschien dat ik dat ook moet doen! Was het makkelijk om het model te openen om erbij te komen voor het verven?

Als je er geen geluid in wilt kan ik de Uhlenbrock 77500 decoder aanraden, diezelfde decoder verkocht Piko ook onder eigen naam. Zelfs met een losse soundmodule erbij ben je nog goedkoper dan de decoder van Piko zelf kopen.

Voorlopig zet ik niet in op digitaal. Ik weet dat het voordelen heeft (simpele bedrading om het spoor aan te sluiten omdat je geen elektrisch gescheiden secties meer nodig hebt voor meer-treinen inzet, en altijd maximale spanning waardoor treinen ook traag rijdend beter presteren), maar het nadeel wat mij betreft groter; als je het online al kunt vinden, praat je al over honderden euro's alleen al voor de regelaar, en dan moet je ook nog eens flink investeren per locomotief voor de decoders.

Ja, ik zou graag de geluidsmodule erin hebben; ik zie op Youtube dat die heel goed klinkt en ook de typische tyfoon heeft voor dit materieel. Maar als ik dan bedenk wat voor investeringen ik zou moeten doen om daaraan te beginnen, dan denk ik "dit gaat 'm niet worden".

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2025, 17:22:54 »

Op dit model werkt de verlichting op de motorwagen aan beide kanten, óók als de stuurstandwagen gekoppeld is. De verlichting op de stuurstandwagen, aan de kant van de stuurstand, werkt ook. De lichten op de stuurstandwagen aan de niet-stuurstand zijde werken niet.

Rij je digitaal? Misschien dat daar het verschil zit?

Dat is bij analoog gebruik. Maar het ding wel voorbereid natuurlijk. ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2025, 19:48:48 »

Weet je wel zeker dat de koersrol achter de voorruit moet zitten?

Normaal gesproken zaten deze achter het bovenraampje van het middelste zijraam (dat in werkelijkheid geen tweedeling had).

Zie hier de h0-versie:
Schienenbus

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2025, 20:13:02 »
https://www.larsbrueggemann.de/pages3/db-baureihe-798.html

Op deze pagina staan zowel motor- als stuurwagens met een koersrol achter het rechter frontraam.
Dus beide varianten zijn mogelijk
« Laatst bewerkt op: 05 January 2025, 20:14:56 door Quinzeedied »

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2025, 20:24:03 »
Dank voor de link.

Ik kende alleen de versie aan de zijkant.

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #13 Gepost op: 01 April 2025, 10:32:28 »
Betreft de draadaansluitingen bijwagen,indien de bijwagen wordt voorzien van front en sluitlichten dient een andere bedrading te worden aangebracht zodat bij terugrijden de frontverlichting ook mee wisselt wat betreft de originele kabels deze zijn voorzien van een aansluiting om de binnenverlichting op aan te sluiten (bij mij wel de vernieuwde versie van de vt 98) zijn de slepers wel degelijk functioneel de sleepcontacten geven bjj mij (ik rij ook op pikorails) geen kortsluiting/ ontsporingen indien je deze verwijderd gaan de wielen na de bogen niet meer recht staan en deze zorgen voor een onrustige loop en slijpen je rails binnenzijde buitenboog compleet af.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/