Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:15:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:04:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 16:03:22
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:59:53
Molenbaan (werktitel)
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
NS DE-1 Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen) & RET 515 + 1008
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NS DE-1 Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen) & RET 515 + 1008 (gelezen 1338 keer)
Erwin.K
Nieuwe gebruiker
NS DE-1 Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen) & RET 515 + 1008
«
Gepost op:
29 December 2024, 16:31:48 »
Hallo mede modelspoorders,
Ik zal mij eerst een voorstellen!
Ik bezoek regelmatig het forum opzoek naar oplossingen en ideeën, zodat ik niet altijd alleen zelf hoef uit te vinden, maar nu denk ik dat ik mijn ombouwverhaal van een DE1 en een tram van de RET beide met defect aandrijving dermate uniek zijn dat mijn ombouw verhaal anderen wellicht ook kan helpen.
Eerst over mijzelf. Na jaren een vitrine modelspoorder te zijn geweest daar mijn toenmalige woning gewoonweg geen ruimte had, de hobby weer actief opgepakt na de verhuizing 8 jaar geleden. Naast het verzamelen ben ik ook aan het bouwen aan een modelbaan welke een vrije interpretatie is van station Rotterdam Maas van na het bombardement.
Ik kwam een defecte RET tram tegen (de museumtram 515+1008, lijn 10) Het was de bedoeling om de tram als statisch object op de achtergrond te plaatsen. Nu blijkt dat op de bedachte plaats geen plaats was, en er bleek dat de tram vanaf het stationsplein doorreed naar de straat aan de walzijde van het station (Rotterdam Maas lag namelijk aan de rivier, waar nu het voormalige Tropicana staat). Ik kwam hier achter na het bestuderen van een van de weinige foto`s van het station in voorbereiding van de scenery. Een rijdende tram is dan wel leuk.
Goed, tram open, en de boel eens bekeken. De koolborstels bleken scheef te zitten. Na richten van de fragile constructie draaide motor soms als het anker in precies 1 positie stond. Alle andere posities van het anker veroorzaakte kortsluiting. Na poging de collector te reinigingen is collector afgebroken Tevens bleek de aandrijving in het draaistel vast te zitten.
Het is gelukt om de boel iets soepeler te krijgen, maar zelfs de accu-tol had moeite om de (snaar) aandrijving soepel te laten draaien. Op Aliexpress een motortje gevonden welke zou kunnen passen. Succes waarschijnlijk nihil.
Op zoek naar een oplossing bedacht ik mij dat er voor de Atlas trammetjes aandrijvingen bestaan. De zoektocht hiernaar was niet succesvol, maar ik stuitte op de site van Halling. Na wat onderzoek naar de gemotoriseerde draaistellen bleken deze wat lastig in te bouwen. Ik zag dat Halling ook compleet gemotoriseerde onderstellen verkoopt. Een onderstel voor de Weense C1 tram blijkt wat betreft de radstand, wiel diameter en afstand tussen de draaistellen te moet passen. Bijvangst is dat de C1 draaistellen beter lijken dan de Japanse draaistellen onder het trammetje.
Van het onderstel en de bestaande RET tram 3d tekeningen gemaakt, en in de digitale wereld past het.
Geïnspireerd door het engineeren aan de RET tram gelijk door gegaan met de DE-1 van Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen). Dit model wordt aangedreven door een Tenshodo WB-31 spud. Ik wist bij aankoop dat de aandrijving niet werkte. Motor draaide als een dolle, maar de assen draaiden nauwelijks. Na openmaken van de spud, bleken de tandwielen los te zitten. Met secondelijm de tandwielen vast gezet, maar dit hield een minuut of 5. De zoektocht naar een nieuwe WD-31 of een look-a-like strand steevast bij webshops buiten Europa.
Op dit forum regelmatig gelezen over de rijkwaliteiten van de spud, en eigenlijk wilde ik er geen. De zoektocht naar een alternatieve aandrijving is al even bezig. Een Roco 2200 draaistel zou kunnen. Die is iets te kort maar de wieldiameter is maar 0,5mm te groot. Groter probleem is het inbouwen van het draaistel en de motor zelf; Het draaistel klikt in een houder in het metalen onderstel. Een stukje van het metalen frame zou in de DE-1 geplaatst moeten worden. De motor zou vervolgens in de passagiersruimte moeten komen, wat weel problemen zou geven met de bevestiging van de kap op het chassis. De schroefpilaar zou zomaar in de weg komen te zitten.
Schaal technisch zou een draaistel van een EMD F7A of F9A kunnen. De Bachmann F7A heeft exact de juiste radstand, en de wielen zijn op schaal (grootbedrijf 1100mm -> 1:87 = 12,64mm) De F7A heeft wielen van 12.4mm. De wielen van de spud zijn echter 10.5mm, evenals de wielen in het loopdraaistel. Dit zou wel weg te moffelen zijn door het draaistel iets hoger in het frame te plaatsen. De F7A heeft een centrale bevestiging precies in het hart van het draaistel. Met een hoge messing bevestigingsbrug zou het draaistel in te bouwen zijn.
De 3d tekening wees echter uit dat de minimale radius te groot zou worden, waardoor de inzet op de modelbaan eigenlijk niet mogelijk is. Ook zou de motor in de passagiersruimte moeten komen. Ook lijkt het er op dat de totale hoogte van de aandrijving wel eens te hoog zou kunnen uitpakken. Een F7A is een hoog robuust model, terwijl de DE-1 een wat fijnere lagere bouw heeft
De draaistellen die ik in 1e instantie bedacht had voor de RET motorwagen zou prima toegepast kunnen worden, echter is maximale verkrijgbare radstand van deze klokanker motordraaistellen 24mm. Jammer Of niet?
Halling blijkt ook andere type motordraaistellen te hebben. Ook een met een aanpasbare radstand met Mabuchi motor en 2 vliegwielen, waarbij de grootste radstand 30,4mm is. De 0,6mm vertaalt zich in een verschil van 0.3mm bij de aspotten. Wielen zijn 9mm, 1,5 mm kleiner dan de 10.5mm van de spud. Dit betekent een 0,75mm lagere rijhoogte. Halling verkoopt echter ook losse assen van 10mm met antislipband speciaal voor het gekozen draaistel. Dat is maar 0,5mm minder, en dus een 0,25mm lagere rijhoogte. Denk niet dat dit te zien is.
De draaikom zit bij het Halling draaistel onder de motor, en bestaat uit een strip met een pen welke in het draaistel valt, en 2 bevestigingsgaten. Passing in het 3d-model liet zien dat dat de rijhoogte nagenoeg gelijk zou zijn als bij de Tenshodo spud.
Om het draaistel te plaatsen moet en een flink gat gemaakt worden zoals bij de Lima/Marklin/Fleischmann klassieke motoropstellingen. Dit zorgt voor er voor dat er een dermate verzwakking van het frame van de DE-1 ontstaat dat de boel bij de 1e de beste aanraking tegen een ander railvoertuig of stopblok in een verbuiging resulteert. In het ontwerp heb ik het frame versterkt met messing kokers van 4x4 mm. Om voldoende wieluitslag toe te laten zullen er stukjes uit het messing kokerprofiel gehaald moeten worden. Ter hoogte van de wielen wordt het vierkante kokerprofiel een profiel in de vorm van een “G”. In de digitale wereld zou het stel de R1 boogstraal (356,5mm) van Fleischmann moeten kunnen hebben
Vandaag heb ik de materialen besteld bij Halling. Als het binnengekomen is, ga ik er mee aan de gang en volgen er foto`s. Nu kan ik alleen de 3d-ontwerpen laten zien.
Spoorse groet Erwin
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 21:17:27 door Erwin.K
»
B2
Re: DE-1 Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen) & RET 515 + 1008
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2024, 17:07:46 »
Dag, Erwin,.
Welkom op dit forum en gelijk met een leuk item.
De Allan 4 asser uit Rotjeknor.
Als rasechter Rotterdammert en zoon van een trambestuurder (die daar mee heeft gereden),doet mij deugd.Ik mocht altijd met mijn vader meerijden.
Je kunt een kijken bij Skiptram voor meer info over aandrijflijnen .
http://www.skiptram.nl/
Ik ben we benieuwd naar de trams! .
Dus foto's zijn zeker welkom
Met vr gr Koos Wijmans
IJmc
Take It Or Leave It
«
Reactie #2 Gepost op:
29 December 2024, 18:08:07 »
Citaat van: B2 op 29 December 2024, 17:07:46
Als rasechter Rotterdammert en zoon van een trambestuurder (die daar mee heeft gereden).
Als onderdaan van mijnheer Harmsen van de RET?
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 18:54:29 door IJmc
»
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Erwin.K
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #3 Gepost op:
29 December 2024, 20:29:39 »
Hier zijn de beloofde 3d modellen. Moest even uitvogelen hoe dat moest...
Ook foto`s toegevoegd van de tram en de DE-1
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 20:38:29 door Erwin.K
»
Erwin.K
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #4 Gepost op:
29 December 2024, 20:43:38 »
Dank voor dit warme welkom
Als rasechte niet Rotterdammert veel liefde voor de stad. Ik kom veel in de haven voor mijn werk, en woon dus in de regio.
Grappig eigenlijk dat beide modellen met aandrijfproblemen Allan modellen zijn :-)
De trams zijn niet heel strak gebouwd, maar met de 30cm regel lijkt het heel wat...
De aandrijvingen zijn besteld bij Halling. Zal wel ff duren voor ze er zijn. Moeten uit Wenen komen, en ze zijn nog met kerstverlof daar...
De ombouw voor de Atlas tram op de site van Skitram gebruikt de draaistellen en motor van de door mij bij Halling besteld onderstel. Ik ga het complete onderstel gebruiken, nadat ik het ingekort heb. De afstand tussen de draaistellen bij Halling komen namelijk exaxt overeen met mijn RET tram. Lucky me.
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2024, 20:52:08 door Erwin.K
»
B2
Re: NS DE-1 Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen) & RET 515 + 1008
«
Reactie #5 Gepost op:
30 December 2024, 16:38:40 »
Haha, mijn vader was een echte Crooswijker en liet zich niets vertellen.Reed op lijn 3.
Men had toen een chef, die heette Oosterboer.Die chef was niet geliefd bij het rijdend personeel.
Een geinponum had een keer ,aan het eindpunt Groene Zoom ,in het gras een suikerbiet gezet met een bordje erbij met de tekst : "Voer voor Oosterboer".
Met vr. gr. Koos
R1954
Re: NS DE-1 Schaalmodel Exact HO (Theo Roozen) & RET 515 + 1008
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2024, 17:40:19 »
Zoals hierboven al aangestipt, de tijd van meneer Harmsen...
Toen was geluk heel gewoon.
Vrindelijke groet.
R.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|