Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 10:47:52
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:39:23
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:18
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 09:48:44
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:38
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:06
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:00:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:39:29
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59
  

Auteur Topic: Eindhulzen, vertinnen of koper  (gelezen 1853 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Eindhulzen, vertinnen of koper
« Gepost op: 27 December 2024, 13:48:16 »
Voor het aansluiten van decoders, melders etc heb ik een vraag. Ik heb al een paar draadjes gelezen maar ik zoek nog naar een goed advies.

Welke methode is nu de beste manier om je bedrading aan te sluiten ?

Vertinnen werkt wel maar bij het losmaken is het behoorlijk vervormd. Gewoon onvertinde koper is ook lastig te hergebruiken en moet je eerst weer in elkaar draaien (en dat kan lastig zijn)

Ikzelf denk dat eindhulzen een goede methode is maar ik laat mij graag informeren door de experts   :)
Met vriendelijke groet,   Ronald

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2024, 13:53:43 »
Ik doe beide niet, wat mij betreft overbodig. Hier gaan de blanke draadjes gewoon in de klemstrook.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2024, 14:00:31 »
Zonder te pretenderen dat ik een expert ben ben ik vorig jaar overgestapt op aderhulzen voor de meeraderige draden. Op advies van een expert overigens. Voor de enkele aderige draden heeft dat natuurlijk geen zin.

Vertinnen heb ik ook geprobeerd maar dat druk je kapot als je het gemonteerd hebt.

De aderhulzen blijven bij mij echt perfect zitten waardoor ik veel minder storingen heb. Ze kosten overigens geen drol en zijn soms bij de L**dl in de aanbieding.

Grt,
Niels

C-rails

  • Gast
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2024, 15:15:52 »
Hier stond - volgens mede-forumgebruiker - onzin. Dan zit er maar één ding op: verwijderen, hetgeen aldus is geschied.
Stel je eens voor, dat ik verkeerde informatie op het forum zou zetten. Niet te best.

In mijn beleving:
Werken met kroonsteentjes oid.: wel adereindhulzen
Werken met PCB-klemmen/WAGO: geen adereindhulzen
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 06:26:55 door Cor--24 »

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2024, 15:17:30 »
De electra van mijn nieuwe baantje (Eindstation Daarhuizen)sluit ik ook aan met behulp van adereind hulzen. Werkt perfect en geeft een stabiele verbinding
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2024, 11:19:31 »
:-)   Adereindhulzen worden het dus.   Heb net de spullen gekocht en inderdaad het werkt prima en is nog sneller te fabrieken dan vertinnen

Wel heb ik voor de DR4018's de 0,25mm2'(of 0,14)  hulsjes nodig want de 0,5mm2 past net niet in de adergaatjes van de DR4018.  De 0,25 of de 0,14 zal denk ik wel passen. Deze moet ik nog even los bestellen maar daar die zijn prima online te vinden  :-)

Hartelijk dank voor de snelle reacties......
Met vriendelijke groet,   Ronald

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2024, 11:44:51 »
Die 0,14 heb je wel nodig inderdaad ook om de draden goed klemvast te krijgen. Ik heb ze bij Reichelt gekocht, maar op een of andere manier kwamen die bij het zoeken niet direct naar boven. Als je wil, heb ik het bestelnummer voor je.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2024, 12:25:22 »
Hi Niels,

Hartelijk dank voor je antwoord, ik heb ze bij mecktronics.nl gevonden. De tang die ik heb (niet te verwarren met iets anders) gaat tot 0,25 maar ik verwacht dat 0,14 ook wel zal lukken. Anders gebruik ik iets anders om aan te knijpen  (y)

Met vriendelijke groet,   Ronald

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2024, 12:48:19 »
 ;D

Ik heb de tang ooit bij de L**l gekocht, was spotgoedkoop en werkt prima.

Grt,
Niels

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2335
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2024, 13:04:04 »
0.14 heb je al voor 12 euro bij onze chinees
Greetings,salutations,groetjes,

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3488
    • modulebaan.nl
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2024, 14:19:40 »
;D

Ik heb de tang ooit bij de L**l gekocht, was spotgoedkoop en werkt prima.

Grt,
Niels

Wat bedoel je met l**l? Zolang je niet overduidelijk reclame maakt, is het geen enkel probleem om de winkel te noemen.
Als je probeert het mannelijk geslachtsdeel te vermijden, kont het als opscheppen over. 8)


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2024, 21:54:25 »
Je tikfout vind ik dan weer grappig. Ik bedoelde de Lidl.

Grt,
Niels

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2024, 23:51:42 »
Er zijn een aantal methoden om draden met een soepele kern aan te sluiten:
[...]
3. Draad strippen, draaien, adereindhuls erom en dan vastmaken in de aansluiting
4. Draad strippen, draaien, adereindhuls erom, adereindhuls krimpen en dan vastmaken in de aansluiting
En deze twee zijn allebei niet aan te raden. Laat bij 3 de adereindhuls maar gewoon achter wege als je 'm toch niet krimpt, want dan moet de verbinding het hebben van de klemkracht van de schroef. Die moet dan namelijk de huls zo ver indrukken dat deze de draad platknijpt/vastklemt. Das bij kleinere printkroonstenen vragen om moeilijkheden.

Voor beide methodes gaat op dat je de individuele aders NIET in elkaar moet draaien. Je wil na het knijpen een stevige verbinding hebben tussen de huls en de draad en als je de aders gaat draaien kunnen deze na het krimpen vrolijk weer een stukje terugdraaien en heb je een onbetrouwbare verbinding. De huls fungeert als bescherming van de aders én de rest van de kabel.
Vele malen beter zijn dan de PCB-klemmen. Deze hebben een strip - dubbel gevouwen - waar je het koperdraad tussen legt en met een schroef druk je de dubbelgevouwen strip samen. Het koperdraad plet dan, maar wordt niet vermalen. Deze methode is zeer bedrijfszeker, maar niet te gebruiken met adereindhulzen.
Pardon? Op m'n vorige werk werden hele schakelkasten op die manier bedraad en dat heeft nog nooit tot een hoger aantal storingen geleid.

En aan de anderen: kunnen we alsjeblieft stoppen met dat krampachtige gebruik van merknamen? Dit is echt het enige forum wat ik ken waar men zo panisch allerlei rare afkortingen gebruikt.

C-rails

  • Gast
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2024, 06:41:23 »
Ik zal tegen de installateur van onze dependance zeggen, dat hij het gebruik van de adereindhulzen mij helemaal verkeerd heeft uitgelegd. Mijn excuses voor de verkeerde in formatie. Ik zal de moderatie vragen mijn bijdrage te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 06:26:40 door Cor--24 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5072
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2024, 08:21:03 »
Je bedoelt toch niet deze ondingen? Cor?


Voor deze nachtmerries gebruik ik exclusief hulzen anders vouwt mijn draadje dubbel of hij wordt weer naar buiten geperst. Vooral als ik er lastig  bij kom, is de kans dat de draad niet goed zit erg groot. Ik gebruik ze dan ook nooit meer.

Die dingen met zo'n kooi constructie zijn veel makkelijker om draad in te krijgen.
https://nl.rs-online.com/web/p/pcb-terminal-blocks/6487879

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)