Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
Vandaag om 18:08:25
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:08:04
Wat zit er in deze tender? door maartenvdb
Vandaag om 18:06:34
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
  

Auteur Topic: Eindhulzen, vertinnen of koper  (gelezen 2076 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Eindhulzen, vertinnen of koper
« Gepost op: 27 December 2024, 13:48:16 »
Voor het aansluiten van decoders, melders etc heb ik een vraag. Ik heb al een paar draadjes gelezen maar ik zoek nog naar een goed advies.

Welke methode is nu de beste manier om je bedrading aan te sluiten ?

Vertinnen werkt wel maar bij het losmaken is het behoorlijk vervormd. Gewoon onvertinde koper is ook lastig te hergebruiken en moet je eerst weer in elkaar draaien (en dat kan lastig zijn)

Ikzelf denk dat eindhulzen een goede methode is maar ik laat mij graag informeren door de experts   :)
Met vriendelijke groet,   Ronald

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6983
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2024, 13:53:43 »
Ik doe beide niet, wat mij betreft overbodig. Hier gaan de blanke draadjes gewoon in de klemstrook.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2024, 14:00:31 »
Zonder te pretenderen dat ik een expert ben ben ik vorig jaar overgestapt op aderhulzen voor de meeraderige draden. Op advies van een expert overigens. Voor de enkele aderige draden heeft dat natuurlijk geen zin.

Vertinnen heb ik ook geprobeerd maar dat druk je kapot als je het gemonteerd hebt.

De aderhulzen blijven bij mij echt perfect zitten waardoor ik veel minder storingen heb. Ze kosten overigens geen drol en zijn soms bij de L**dl in de aanbieding.

Grt,
Niels

C-rails

  • Gast
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2024, 15:15:52 »
Hier stond - volgens mede-forumgebruiker - onzin. Dan zit er maar één ding op: verwijderen, hetgeen aldus is geschied.
Stel je eens voor, dat ik verkeerde informatie op het forum zou zetten. Niet te best.

In mijn beleving:
Werken met kroonsteentjes oid.: wel adereindhulzen
Werken met PCB-klemmen/WAGO: geen adereindhulzen
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 06:26:55 door Cor--24 »

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2024, 15:17:30 »
De electra van mijn nieuwe baantje (Eindstation Daarhuizen)sluit ik ook aan met behulp van adereind hulzen. Werkt perfect en geeft een stabiele verbinding
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2024, 11:19:31 »
:-)   Adereindhulzen worden het dus.   Heb net de spullen gekocht en inderdaad het werkt prima en is nog sneller te fabrieken dan vertinnen

Wel heb ik voor de DR4018's de 0,25mm2'(of 0,14)  hulsjes nodig want de 0,5mm2 past net niet in de adergaatjes van de DR4018.  De 0,25 of de 0,14 zal denk ik wel passen. Deze moet ik nog even los bestellen maar daar die zijn prima online te vinden  :-)

Hartelijk dank voor de snelle reacties......
Met vriendelijke groet,   Ronald

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2024, 11:44:51 »
Die 0,14 heb je wel nodig inderdaad ook om de draden goed klemvast te krijgen. Ik heb ze bij Reichelt gekocht, maar op een of andere manier kwamen die bij het zoeken niet direct naar boven. Als je wil, heb ik het bestelnummer voor je.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2024, 12:25:22 »
Hi Niels,

Hartelijk dank voor je antwoord, ik heb ze bij mecktronics.nl gevonden. De tang die ik heb (niet te verwarren met iets anders) gaat tot 0,25 maar ik verwacht dat 0,14 ook wel zal lukken. Anders gebruik ik iets anders om aan te knijpen  (y)

Met vriendelijke groet,   Ronald

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2024, 12:48:19 »
 ;D

Ik heb de tang ooit bij de L**l gekocht, was spotgoedkoop en werkt prima.

Grt,
Niels

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2024, 13:04:04 »
0.14 heb je al voor 12 euro bij onze chinees
Greetings,salutations,groetjes,

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2024, 14:19:40 »
;D

Ik heb de tang ooit bij de L**l gekocht, was spotgoedkoop en werkt prima.

Grt,
Niels

Wat bedoel je met l**l? Zolang je niet overduidelijk reclame maakt, is het geen enkel probleem om de winkel te noemen.
Als je probeert het mannelijk geslachtsdeel te vermijden, kont het als opscheppen over. 8)


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2024, 21:54:25 »
Je tikfout vind ik dan weer grappig. Ik bedoelde de Lidl.

Grt,
Niels

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2024, 23:51:42 »
Er zijn een aantal methoden om draden met een soepele kern aan te sluiten:
[...]
3. Draad strippen, draaien, adereindhuls erom en dan vastmaken in de aansluiting
4. Draad strippen, draaien, adereindhuls erom, adereindhuls krimpen en dan vastmaken in de aansluiting
En deze twee zijn allebei niet aan te raden. Laat bij 3 de adereindhuls maar gewoon achter wege als je 'm toch niet krimpt, want dan moet de verbinding het hebben van de klemkracht van de schroef. Die moet dan namelijk de huls zo ver indrukken dat deze de draad platknijpt/vastklemt. Das bij kleinere printkroonstenen vragen om moeilijkheden.

Voor beide methodes gaat op dat je de individuele aders NIET in elkaar moet draaien. Je wil na het knijpen een stevige verbinding hebben tussen de huls en de draad en als je de aders gaat draaien kunnen deze na het krimpen vrolijk weer een stukje terugdraaien en heb je een onbetrouwbare verbinding. De huls fungeert als bescherming van de aders én de rest van de kabel.
Vele malen beter zijn dan de PCB-klemmen. Deze hebben een strip - dubbel gevouwen - waar je het koperdraad tussen legt en met een schroef druk je de dubbelgevouwen strip samen. Het koperdraad plet dan, maar wordt niet vermalen. Deze methode is zeer bedrijfszeker, maar niet te gebruiken met adereindhulzen.
Pardon? Op m'n vorige werk werden hele schakelkasten op die manier bedraad en dat heeft nog nooit tot een hoger aantal storingen geleid.

En aan de anderen: kunnen we alsjeblieft stoppen met dat krampachtige gebruik van merknamen? Dit is echt het enige forum wat ik ken waar men zo panisch allerlei rare afkortingen gebruikt.

C-rails

  • Gast
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2024, 06:41:23 »
Ik zal tegen de installateur van onze dependance zeggen, dat hij het gebruik van de adereindhulzen mij helemaal verkeerd heeft uitgelegd. Mijn excuses voor de verkeerde in formatie. Ik zal de moderatie vragen mijn bijdrage te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 06:26:40 door Cor--24 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: Eindhulzen, vertinnen of koper
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2024, 08:21:03 »
Je bedoelt toch niet deze ondingen? Cor?


Voor deze nachtmerries gebruik ik exclusief hulzen anders vouwt mijn draadje dubbel of hij wordt weer naar buiten geperst. Vooral als ik er lastig  bij kom, is de kans dat de draad niet goed zit erg groot. Ik gebruik ze dan ook nooit meer.

Die dingen met zo'n kooi constructie zijn veel makkelijker om draad in te krijgen.
https://nl.rs-online.com/web/p/pcb-terminal-blocks/6487879

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)