Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Jasperkc
Vandaag om 19:59:18
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32

Auteur Topic: Spielwarenmesse 2025 en nieuws van fabrikanten  (gelezen 10828 keer)

spoorzeven

• Offline Offline
Spielwarenmesse 2025 en nieuws van fabrikanten
« Gepost op: 26 December 2024, 14:18:11 »
Van 28 januari tot en met 1 februari 2025 vindt de bekende Spielwarenmesse plaats te Nürnberg. Waar in het recente verleden al steeds meer modeltreinfabrikanten afhaakten, staat op dit moment   geen enkele fabrikant op de lijst met deelnemers. Hoewel het nog geen 28 januari is, lijkt de kans niet groot dat er nog deelnemers verschijnen.
Ook opvallend is dat nog niemand een datum heeft gepubliceerd voor het bekendmaken van nieuwtjes 2025 op internet (of heb ik iets gemist?). Zou 2025 het jaar worden van inhaalslagen en geen 'nieuwe nieuwtjes'? Veel aankondigingen uit het (soms al iets verre) verleden moeten immers nog verschijnen. Wie het weet, mag het hier zeggen ;)
Groet, Frank

André82

• Offline Offline
Re: Spielwarenmesse 2025 en nieuws van fabrikanten
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2024, 14:51:22 »
Piko is altijd de eerste met het einde van het jaar en daarna komen de andere fabrikanten.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2024, 15:14:30 »
Waar in het recente verleden al steeds meer modeltreinfabrikanten afhaakten, staat op dit moment   geen enkele fabrikant op de lijst met deelnemers.
Als ik af ga op de plattegrond staan er de volgende firma's:
Märklin, Faller, Noch en Beli-Beco.   Hal 7, weggedrukt door een overweldigend aantal andere bedrijven uit een andere branche.

Is niets meer van over (zelfs van de M* stand niet), in een duiventil valt meer te beleven.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2024, 15:20:15 »
Ik denk dat de rest van de fabrikanten rond eind januari met hun nieuws gaan komen, ten tijde van de start van de Spielwarenmesse.

Als het inderdaad klopt dat er (bijna) geen enkele modelspoorfabrikant meer naar Neurenberg komt is dat een direct gevolg van corona. De eerste beurs tijdens de pandemie, eind januari 2021, is toen gecanceld. De daarop volgende beurzen waren steeds matiger bezet. Dat kwam doordat de winkeliers alle nieuws via internet kregen en ook hun bestellingen op dezelfde manier deden.
De hele logistiek rond die beurs was voor een heleboel producenten altijd een forse klus, met het maken van modelbanen,  handmonsters plus het regelen van de bemensing van de stand. Daarbij niet te vergeten de reis-en hotelkosten, plus de kosten voor het plaatsen van de stand op de beurs (met een hele forse prijs per m2). Ook voor de de winkeliers scheelt het reistijd en - kosten, hotelkosten plus eten en drinken, plus het op een lager pitje draaien (of sluiten van de winkel) voor de periode van het beursbezoek.

Veel fabrikanten en winkeliers  zullen er niet rouwig om zijn, anderen zullen de sfeer en toch een beetje ‘de magie’ missen, want daar werden toch de nieuwe modellen gepresenteerd en was het contact met vertegenwoordigers en producenten.

Nu krijgen we alles via internet op ons bord. ‘De nieuwe tijd, net wat u zegt’.

Rob
« Laatst bewerkt op: 26 December 2024, 15:23:08 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2024, 15:23:56 »
Volgens mij is de afgelopen jaren in soortgelijke draadjes over de Messe als eens de conclusie getrokken dat dit niet meer hét evenement is waarop nieuwtjes worden aangekondigd. Met name na Corona is het belang van de Messe had ingestort, als ik het zo her en der lees. Volgens mij zijn ook steeds minder fabrikanten aanwezig.
No dress rehearsel, this is our life.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2024, 15:27:05 »
Als het inderdaad klopt dat er (bijna) geen enkele modelspoorfabrikant meer naar Neurenberg komt is dat een direct gevolg van corona. De eerste beurs tijdens de pandemie, eind januari 2021, is toen gecanceld. De daarop volgende beurzen waren steeds matiger bezet. Dat kwam doordat de winkeliers alle nieuws via internet kregen en ook hun bestellingen op dezelfde manier deden.
Ik denk, dat dat weinig met Corona te maken had.  Die trend was al tien jaar voor Corona zichtbaar, kijk maar naar het steeds kleiner worden van de hallen waar de modeltreinen stonden. En zelfs in die steeds kleinere hallen drongen er andere branches binnen.
Corona was hooguit de doodsteek.

Ieder jaar dat ik er was (laatste keer 2020, net voor Corona) heb ik de bezoekers-enquète ingevuld.  Met de opmerking, dat ik vond, dat firma's die hun noviteiten aankondigden vóór de beurs, zwaar beboet dienden te worden. De Messe en de bedrijven hebben er zo zelf voor gezorgd dat er een neergang plaatsvond.  Het gebruik van informatiekanalen als internet is misschien wel voordelig voor een heleboel, maar niet voor het houden van een Messe.
Het vreemde is alleen, dat er in Neurenberg toch weer meer bedrijven staan in meer hallen, dus op een groter oppervlak.  Heeft de modeltreinindustrie toch iets fout gedaan ?  Of juist iets goeds ?  ???  In ieder geval iets anders.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2024, 15:33:32 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2024, 16:27:28 »
Ik lees in deze jaarlijks terugkerende discussie nog steeds de neiging om 'Neurenberg' als 'monoliet' te zien. Dat is gewoon al een tijdje niet meer zo. Sterker nog, de opzet van Neurenberg als vakbeurs werkt blijkbaar gewoon niet goed voor de modelspoorhobby. In diverse landen worden de landelijke beurzen, waar ook gewoon normaal publiek komt, aangegrepen om nieuwtjes aan te kondigen. Franse fabrikanten kondigen bijvoorbeeld bij elke grote beurs wat nieuws aan, in andere landen zie je iets dergelijks. Dat de jaarcatalogus (bij de grotere firma's) rond deze tijd uitgebracht wordt staat daar deels los van en de band met Neurenberg is er logischerwijs gewoon niet meer, want die ene vakbeurs is gewoon niet meer het belangrijkste jaarlijkse moment voor de modelspoorfirma's. Ik weet niet hoe het met ander 'speelgoed' zit, maar in onze hobby bestellen de winkeliers n.a.v. het aantal (verwachte) bestellingen van afnemende klanten, dus is aankondigen op een beurs zonder de eindklant helemaal geen logisch moment meer.
Dat alles in één keer naar buiten komt via de hobbypers die daar rondloopt met een blocnote is pure nostalgie en achterhaald door de digitale werkelijkheid. Niemand heeft er voordeel bij om alles onder embargo te zetten tot Neurenberg, want binnen een uur nadat de deuren open zijn zou alles toch online staan. Ja ook ik heb nog het wachten op de februari-edities van de hobbymagazines meegemaakt, maar dat was echt vroeger.
Het wel of niet komen van de fabrikanten op Neurenberg kun je helemaal los zien van het moment dat de nieuwtjes aangekondigd worden. Ze zijn niet afwezig omdat de nieuwtjes al eerder aangekondigd worden, ze zijn afwezig om andere redenen, blijkbaar is het gewoon niet nuttig genoeg. Ik vermoed dat dat komt omdat het netwerk van fabrikanten, vertegenwoordigers en handelaren gewoon zo beperkt en overzichtelijk is geworden dat het Neurenberg-moment niet meer bepalend is.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2024, 20:34:56 »
Allemaal begrijpelijk,
Hoe gaan ze nu dan zorgen dat ze de klant bereiken?
En eventueel nieuwe aanwinst qua klanten?

Ik verzamel hobby en pruts al een tijdje, probeer de nieuwe aankondiging via het www bij te houden, maar ondanks dat ik op verschillende fora zit, de fabrikant volg enz. Mis ik regelmatig nieuws , of heb ik ze niet eens gezien.

Benieuwd naar de toekomst

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2024, 20:45:15 »
Sja, de overzichten verschijnen nog net zo goed in de bladen als vroeger.....alleen toen was et de enige bron

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2024, 23:20:34 »
Elders wordt dat allemaal heel goed bijgehouden, maar hier houden we ons kennelijk liever bezig met mopperen op postdiensten, het dubbel of zelfs drievoudig plaatsen van foto's van nieuwe aanwinsten, het bespreken van modellen als die eindelijk na veel te lange tijd verschijnen of simpelweg mopperen op elkaar. Ieder zijn hobby.   ;D

Wat de Spielwarenmesse betreft: die floreert naar het schijnt nog wel degelijk, maar is voor onze hobby niet meer van belang. Over nog eens tien jaar moet je aan jonge hobbyisten uitleggen waarom men het vroeger over 'Neurenberg' had. Het is gewoon afgelopen uit, Schluss. Maakt niet uit. Het nieuws komt toch wel.

Bor

Zillertalbahn002

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2024, 11:12:49 »
Vergeet ook niet hoeveel geld het kost voor fabrikanten om op de Messe te staan,
Van kosten die ze aan de Messe (organisatie) zelf moeten betalen is mij niets bekend,
maar de merken hebben natuurlijk altijd eigen personeel bij om de stand te bemannen, ze hebben vaak vele modellen, vitrinekasten, demontratiebanen etc.
bij, dat moet allemaal maar Neurenberg getransporteerd worden, Personeel moet ondergrbracht worden in een hotel.

Als ik zou moeten kiezen, voor een loc die misschien 10€ goedkoper is zonder Messe, óf voor een stand op de Messe, waardoor mijn loc 10€ duurder wordt.... Dan kies ik toch voor het eerste  :angel:

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2024, 11:21:12 »
Van kosten die ze aan de Messe (organisatie) zelf moeten betalen is mij niets bekend

Ha, ha! Dacht je dat het gratis was? Op veel kleinere schaal: in Houten verdient de organisatie niet alleen door de kaartverkoop aan de bezoekers, maar ook aan de standhouders die moeten betalen voor een plek.
Op de Spielwarenmesse is dat uiteraard niet anders.

Cynisch gezegd zou je kunnen zeggen dat het coronavirus voor de modelspoorindustrie een geschenk uit de hemel was: enerzijds (her)ontdekten velen de hobby en anderzijds kwam er een einde aan de 'verplichte' gang naar Neurenberg. Op zich is het jammer, maar waarom werpt Intermodellbau zich niet op als de nieuwe place to be?

Bor

henk

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2024, 11:27:07 »
In ieder geval is het lang geleden dat we uit Neurenberg nog wat nieuws hoorde. Het is al jaren ruimschoots van te voren bekend, bijvoorbeeld via deze site.

En als vakbeurs heeft de beurs voor modelspoor kennelijk weinig betekenis meer. Fabrikanten en handel ontmoeten elkaar kennelijk op een andere manier.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2024, 11:32:45 »
De laatste keer dat ik daar was, 2003, had ik tijd tekort om na al de treinen eens naar al het andere "speelgoed" te gaan kijken. Hallen vol met rijen kasten en tafels/stoelen met vertegenwoordigers (veel uit een ver oosterse landen) Iedereen klaar voor een onderhandelingsgesprek want het gaat daar om de grootschalige handel voor winkeliers.
Eigenlijk was het voor mij veel interessanter om eens over de treinen-horizon te kijken.
Of ik Europa-vertegenwoordiger voor MTH wilde worden....toch maar niet.

« Laatst bewerkt op: 28 December 2024, 11:34:31 door FritsT »

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2024, 11:37:13 »
Of ik Europa-vertegenwoordiger voor MTH wilde worden....toch maar niet.

Hoeveel eigen geld moest je van hen meebrengen?

Bor