Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:20:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 14:20:34
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:09
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 13:28:59
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 13:22:11
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
  

Auteur Topic: Hoek-Warszawa Express D1245 1974  (gelezen 1149 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Gepost op: 19 December 2024, 16:44:52 »
Het belang van de Hoek-Warszawa Express trein is ontstaan in de tweede wereldoorlog. Door de inval in Polen door de Duitsers zorgde voor een ongekende exodus van Polen.Veel namen hierbij dienst in het Poolse leger en vochten mee met de geallieerden. Na de val van Hitler en de invl van de Russen bleek voor velen een terugkeer naar Polen niet mogelijk. Zeker 150.000 ex-soldaten vonden hun plek in het Verenigd Konikrijk.
Ondanks het communistische bewind ontstond er een leverdig verkeer naar Polen. Steunpakketten, geld, medicijnen etc werden door organisaties zoals Tazab vanuit de UK naar Polen vervoerd. Toen de import tarieven door Polen werden verhoogd, werd het alternatief om het zelf te brengen.
Met de trein was in de jaren 60 en 70 nog steeds een goede optie. Aansluitend op de dagboot vanuit Harwich vertrok in die dagen de D1245 Hoek Warschau Express. Deze kwam in de loop van de volgende middag in Warschau aan.
Een tweede deel van de Hoek-Warszawa Express was het verkeer met andere hoofdsteden van het Oostblok, te weten Berlijn en Moskou. Handelaren en diplomaten namen de couchette of Slaapwagen naar en van die steden vanuit Londen.
Door de organisaties als Tazab en Carriageway werd voor het vakantie/familiebezoek extra wagens aangehaakt aan deze trein. Voor de passagiers couchettes, voor de volgeladen Ford Granada's, Cortina's en Escorts, Morris Marina's en Austin Allegro's autotransporters. Tot wel 6, wat leidde tot een sleep van maximaal 13 'bakken'.
Met de val van de muur, de opkomst van goedkope vluchten en de verbetering van het wegennet in het oosten verdween de noodzaak voor de trein.

Deze samenstelling betreft het jaar 1974, de zomerdienstregeling. In de winter was het verkeer er nauwelijks en reed de Russische WLAB en een PKP AB met de Nord West Express mee naar Osnabrück en verder.

De samenstelling is afgebeeld zoals uit vertrek uit HvH met een aantal wagens voor de reisorganisaties toegevoegd.
Allereerst de autotransporters. In 1974 waren dit nog wagens van de Reichsbahn die met stoomleiding en Elektrische kabels werden voorzien en het remwerk werd aangepast om 120 km/h te kunnen rijden. In later jaren werd het gebruik door de DB verboden en werden er DDm van de DB ingezet. Helaas bestaan deze DR wagens alleen in TT, niet in h0.
Vervolgens twee facultatieve Couchettes van de PKP, gevolgd door de traditionele WLAB van de SZD, de Russische Spoorwegen. In 1974 nog met MCK opschriften. De Piko past perfect, aangezien de afleverdatum op het model april 1974 is. Dit rijtuig wordt gevolgd door het treindeel dat in Warschau eindigt met een Poolse AB en een B.
Voor een kleurelement zorgt de Plan D als facultatieve B en een DR couchette en een BD die alledrie in Berlijn uit de trein gaan.
In Utrecht wordt uiteraard kop gemaakt en wordt er vooraan de trein nog een postwagen van de Bundespost geplaatst die tot Osnabrück meerijdt.

Omdat Piko nog maar weinig PKP HCP rijtuigen in het groen heeft uitgebracht heb ik Robo Modelle wagens genomen. Aangezien Roco de BD van de DR heeft uitgebracht zijn de DR rijtuigen Roco geworden. Tussen de moderne modellen van de Oostblok wagens valt de kwaliteit van de Plan D helaas negatief op. Tijd voor een eigentijds model?

Plaatje: de Laaekqss-z [4357], gebouwd door Niesky in 1960


De samenstelling:


dirkjan

Voor het uitzoeken heb ik onder andere de volgende URL's gebruikt:
« Laatst bewerkt op: 20 December 2024, 14:40:26 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2024, 17:49:44 »
Ik heb (natuurlijk) weer een paar vragen:

1. Om het onderscheid niet te groot te maken (ik vind de Roco Plan D's ook nog wel kunnen hoor) zou dat Plan D-rijtuig ook vervangen kunnen worden door één van de Piko-rijtuigen die je in de Harz Express noemde (Y/Bme'69) denk / hoop ik?
2. Het artno van de Roco DR Bcm (64843) leidt me naar een tweekleurig DR-rijtuig. Die waren er toch nog niet in 1974? Klopt dat nummer wel? Of zijn er onder hetzelfde nummer meerdere varianten uitgebracht?

Ik behoud me het recht voor nog met meer vragen te komen ;)
« Laatst bewerkt op: 19 December 2024, 19:21:54 door 1200blauw »

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2024, 18:39:41 »
Bedankt weer Dirk Jan!

Wel 1 opmerking over het laatste rijtuig. Wat jij laat zien is een BD van de DR die in 1976 in dienst kwam (type Y). Tot en met zomer 1973 reed er een DR D mee (Piko 53059) en vanaf zomer 1974 tot zomer 1976 een DR BD van het type Reko.

Het is echt te hopen dat die autotransporters nog eens in model komen, want dat maakt deze trein wel extra leuk!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 19 December 2024, 18:46:13 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2024, 18:40:46 »
64843 is een groen/creme ligrijtuig.
De groene Bcm(e) van de DR zaten voor zover ik weet alleen in sets 64145, 64146, 64148 en de huidige set 6200029.
Met 64145 heb je ook gelijk een BDms en een B erbij. Bij de andere heb je meer bijvangst, vooral Mitropa slaaprijtuigen.

Ooit zijn er "modellen" van de autowagens geweest van het merk Dahmer, maar eerder speelgoed en ttv de echte D1245 al niet meer als "echt" model te beschouwen.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2024, 18:43:00 »
Het is echt te hopen dat die autotransporters nog eens in model komen, want dat maakt deze trein wel extra leuk!

En ook diverse andere treinen naar de Balkan en de Zwarte Zeekust (niet vanuit Nederland maar vanuit de DDR).


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2024, 14:41:01 »
2 alternatieve wagens opgevoerd. th voor de suggesties

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2024, 14:53:16 »
Iets zegt mij dat ik deze trein volgend jaar te zien ga krijgen.
Carpe Diem

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2024, 15:06:38 »
Nope, dit is voor mij leuk om uit te zoeken, maar qua model heb ik hierin geen interesse.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2024, 15:30:04 »
Je doet er veel / een aantal mensen een groot plezier mee Dirkjan, dankjewel! (y)
Wel jammer dat die rijtuigen zo slecht verkrijgbaar zijn trouwens. Dat zijn me een stelletje exoten bij elkaar...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2024, 16:26:42 »
Ik kan zo‘n 50% van m’n samenstellingen zelf neerzetten. Is wel genoeg😎

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2024, 17:05:45 »
Patser! ;D
Van deze heb ik alleen het Plan D-rijtuig, en die is nog facultatief ook. Misschien moet ik die dan ook maar weglaten ::)
Ach, wel leuk als doel om weer eens lekker op een beurs rond te snuffelen...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Hoek-Warszawa Express D1245 1974
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2024, 17:49:17 »
Patser! ;D
Niet allemaal tegelijk natuurlijk!