Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 18:03:15
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:37:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:01:35
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:48
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:51:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35

Auteur Topic: Flexrail jaren '60, kartonnen bielzen  (gelezen 1054 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Flexrail jaren '60, kartonnen bielzen
« Gepost op: 16 December 2024, 12:39:31 »
In de jaren '60 kwam ik voor het eerst in aanraking met flexrail. Maar dat was niet met plastic dwarsliggers zoals we het nu kennen. Bielzenmat en spoorstaven werden los geleverd. De bielzenmat was van zwart karton en daarin waren lipjes omhoog geponst. De spoorstaven moest je daar zelf in schuiven. Het kostte wat tijd om daar handigheid in te krijgen.

In die tijd ben ik een keer op bezoek geweest bij de AMC (Amsterdamse Modelbouwersclub). Daar gebruikten ze die rails ook en ik herinner me nog dat een paar mannen aan een tafel bezig waren om spoorstaven in de bielzenmatten te schuiven. Bij de AMC gebruikten ze tientallen meters van dat spul.
Zelf kocht ik deze rails bij mevrouw Glasius in Badhoevedorp. Zij was zo'n beetje de hofleverancier van de AMC.

Herinnert iemand zich die flexrails nog? Bestaat het nog steeds? En wie was de fabrikant?
Het is niet dat ik die rails weer wil gaan gebruiken, maar ik moest er in een vlaag van nostalgie aan denken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Flexrail jaren '60, kartonnen bielzen
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2024, 12:48:37 »
Flexrails met kartonnen bielzen kan ik me niet herinneren. Ik weet wel dat Trix Expres kartonnen bielzen leverde. Later werd dat kunststof en kon je een overgangsrail gebruiken.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2024, 13:00:22 »
De Trix Express rail was van een heel andere constructie. Dat waren holle blikken spoorstaven die met metalen lipjes aan de bielzenmat waren bevestigd.
Bij de flexrail die ik bedoel waren het massieve spoorstaven die je onder de omhoog geponste lipjes moest schuiven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2024, 13:10:34 »
Al in de boeken van Dorgelo gekeken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2024, 13:54:24 »
Ik heb één boek van Dorgelo. Volgens mij de oereditie van het handboek voor Modelspoorwegbouw. Met een handgeschreven opdracht van de schrijver zelf, met een datum in 1948.
In dat boek wordt wel aandacht besteed aan het zelf fabriceren van rails, maar het begrip flexibele rails of iets wat daar op lijkt komt er niet in voor. Daarvoor was 1948 ook te vroeg, toen had nog niemand van flexrail gehoord.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2024, 13:56:42 »
Ik weet niet of het hetzelfde is. Maar Peco heeft in zijn beginjaren flexrails op kartonnen bielzen geproduceerd. Volgens mij waren dat toen messing railstaven.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2024, 13:58:51 »
De oerversie is van 1941 Klaas. De opzet was gebaseerd op wat er in de jaren dertig kant-en-klaar te koop was. De versie van 1948 is compleet anders, omdat er weinig meer te koop was, zodat zo ongeveer alles zelf moest worden gemaakt.

Ik zal vanavond eens in de edities van de jaren vijftig en zestig kijken.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2024, 14:39:27 »
Citaat
Het is niet dat ik die rails weer wil gaan gebruiken, maar ik moest er in een vlaag van nostalgie aan denken.

Meelezende, voor een bos railstaven van een meter zoek ik (nieuwe) bielzenmatten, omdat de oude eraf gesmolten zijn in een hete zomer op een H0 baan in de tuin.

Er zijn wel losse kunststof matten, maar die gaan per lengte van plm 20 cm en zijn bijna duurder dan losse rails. In mijn geval paste deze ook nog niet eens op de staven.

Ik las op mijn eerdere vraag ook eens dat bielzenmatten 'op rol' zouden bestaan, maar nooit gevonden.

Bielzenmatten of losse bielzen met railstoelen her-ontwerpen voor de 3d printer, is dat een idee? Bielzen zijn meestal het eerst de pineut als er iets stuk gaat.

Verder ben ik benieuwd of de kartonnen matten nog bij de AMC in gebruik zijn, Klaas zou zijn antwoord dan hebben.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2024, 15:46:52 »
Ik denk niet dat ze die rails nog hebben bij de AMC. Intussen zijn ze al 2 keer verhuisd, als het niet vaker is.
Even wachten tot schipcas dit topic ontdekt. Hij is lid van de AMC en van mijn leeftijd. Misschien heeft hij dit nog meegemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Keska

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2024, 16:05:07 »
Herinnert iemand zich die flexrails nog? Bestaat het nog steeds? En wie was de fabrikant?

Advertentie in het decembernummer van het toen nieuwe maandblad Doe Het Zelf.
Redacteur..... R. Zondervan.
Het eerste nummer van DHZ kwam in october 1957 uit.

Ik kan mij niet herinneren dat je zelf de railstaven in de mat moest wurmen.
Volgens mij was de meterrail gewoon kant en klaar te koop.
De rail schoot wel snel uit de mat en dan was het ook wurmen om de lipjes netjes om de railvoet te krijgen...
Dus met dat sijsteem had je wèl buigproblemen... ;D

« Laatst bewerkt op: 16 December 2024, 16:26:08 door Keska »
Walter

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2024, 16:19:04 »
De oerversie is van 1941 Klaas. De opzet was gebaseerd op wat er in de jaren dertig kant-en-klaar te koop was. De versie van 1948 is compleet anders, omdat er weinig meer te koop was, zodat zo ongeveer alles zelf moest worden gemaakt.

Ik zal vanavond eens in de edities van de jaren vijftig en zestig kijken.

Even gekeken.
In de uitgave van 1948 gaat het alleen over losse bielzen, railstaven en railstoeltjes.

In de twee uitgaven uit de jaren vijftig worden de bielzenmatten genoemd in zowel fiber als carton (met een c). Geen merk erbij alleen dat de matten in de handel verkrijgbaar waren. Dat doet vermoeden dat het er meedere fabrikanten waren. Vooral in karton waren de matten natuurlijk ook niet moeilijk te maken. Er wordt niet gesproken over al gemonteerde stoeltjes. Bevestigen van de rails met eveneens verkrijgbare losse railstoeltjes of railspijkers. Voor bogen aan één kant de verbindingen tussen de bielzen verwijderen.

In de twee uitgaven uit de jaren zestig is de tekst bijna gelijk. Alleen wordt nu gesproken over fiber en kunststof. In carton (met een c) kennelijk minder gebruikelijk geworden.

Keska

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2024, 16:21:41 »

Of er bij de introductie van modelrail al direct overgangrails oud/nieuw waren weet ik niet, hierbij een zelf zestig jaar gefabriceerde...

In de advertentie van Eric's worden wisselspoelen aangeboden...  Was niet echt succesvol, poging Fleischmann engels wissel...
Stootblok met blikrail en kartonnen biels, wissel blik spoor met kunstof biels.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2024, 16:28:58 door Keska »
Walter

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2024, 16:29:26 »
De naam Ericflex laat wel een herinnering boven komen. Dat zou het wel eens kunnen zijn.
Overigens waren daar geen losse railstoelen bij nodig, de omhoog gedrukte lipjes dienden als railbevestiging.

En die redacteur, ik ken uit mijn naaste omgeving twee personen met de naam R. Zondervan, maar die waren het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

odaoda

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2024, 18:26:08 »
Eric-shop was gevestigd tegenover het RTM-station in de Rosestraat. Zij adverteerden ook in het toenmalige Miniatuurbanen en Hobby-bulletin. Ik heb slechte ervaringen gehad met deze flex-rail, na eenmalig leggen diende heel secuur te worden gewerkt als iets moest worden opgebroken of verlegd (1959). De staven sprongen zo uit hun fiber-stoeltjes. De middenrail van Peco was nauwelijks in het midden vast te zetten en toen heb ik de messing-rail maar gebruikt ter vervanging van de Märklin omgezette blikkenrails met, uiteraard, gebruikmaking van de blikken Märklin-railstoelen.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2024, 19:09:10 »
In het begin van de jaren 60 ,of eerder? heb ik fiber dwarsligger matten gehad. Die hadden gaatjes voor de spoorspijkertjes.Je moest dus mat + railstaaf ergens op vast spijkeren
Ik heb ook complete flexrail gehad met midden rail.
Er zat dan  onder de dwarsliggermat een blikken  kam waarvan de uiteinden door een gaatje in de dwarsligger stak.
 Leverancier ? Vellekoop? Het Winkeltje (Dordrecht)   of mss zelfs Ericshop aan de Rosestraat ?
Het was mijn eerste poging om  aan wat ruimere boogstralen te komen dan die van  de Marklin rails.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen