Ik heb al wat oude draadjes gelezen hier en bij de gewaardeerde collega's over portaalkranen.Wat zijn jullie ideeën daarover?
Bedoel je dan Faller kraan 120162?
En bedoel je dat je met die spindel de kraan als het ware vooruit duwt en trekt?
Of drijf je echt de loopwielen aan?
Jij gebruikt voor het draaien een minimotor? Dus niet de motor van Faller zelf?
En welke minimotor is dat? En is dat dezelfde die je gebruikt voor het hijsen?
En de Arduino-print zit ergens buiten de kraan?
Met hoeveel draden loop je van de print naar het machinistenhuis?Heb je daar extra flexibele litze-kabel voor gebruikt of gewone?
Kun jij vanuit Arduino de zwenk- en hijsmotoren ook regelen? Langzaam opstarten-draaien-langzaam stoppen?Of is het aan of uit?
Welke joystick en beeldscherm heb je gebruikt, daar zie ik geen foto's van.
Je schrijft dat je ook programmatisch kunt draaien.Praktische vraag dan. Het programma kan niet zien hoe hoog een berg is waar je wat vanaf wilt scheppen met de knijpbak.In theorie kan de knijpbak met geopende schalen op een berg gelegd worden en de hijslier gaat door met vierenwant het programma weet niet dat ie al op het materiaal ligt. Loopt dan de hijskabel niet van de trommel?
Ik heb in een grote LEGO-kraan ooit gezien dat ze dat oplosten met een klein schakelaartje tegen de hijsdraad. Staat de draad strak omdat er gewicht in hangt, dan is het schakelaartje bediend, hangt de draad los omdat de knijpbak op een berg materiaal ligt dan is het schakelaartje niet bediend en stopt de liermotor meteen.Ik wil zelf geen knijpbak gebruiken met spoel er in maar ik wil hem openen en sluiten zoals dat vroeger gebeurde; met een extra kabel. Dus voor mij is het extra belangrijk om te weten wanneer die knijpbak geopend op het materiaal ligt want anders gaan er 2 draden op trommels verkeerd lopen.