Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:37:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:23:39
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:19:48
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 14:14:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01
Mooi weer om buiten te spelen door tijgernootje
Vandaag om 14:06:21
Liliput Datenbank in de maak door tijgernootje
Vandaag om 13:50:09
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 13:48:21
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 13:21:49
trix vraagje door henk
Vandaag om 13:00:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 12:28:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:40
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 11:35:58
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 11:30:05
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:22:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:32:57
Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad? door MOVisser
Vandaag om 10:29:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:27:01
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 10:21:13
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 10:06:03
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 09:57:52
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 09:52:51
Minder wissels door Huup
Vandaag om 09:21:57
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 08:48:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 08:23:51
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 07:57:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11

Auteur Topic: portaalkraan voor kolenoverslag  (gelezen 1501 keer)

BR41

• Offline Offline
portaalkraan voor kolenoverslag
« Gepost op: 16 December 2024, 09:42:17 »
Ik heb al wat oude draadjes gelezen hier en bij de gewaardeerde collega's over portaalkranen.
Mooie dingen maar te "plastikerig" en bepaald prul als je leest hoe vaak die plastic tandwieltjes kapot gaan.
Ik wil zelf een portaalkraan gaan bouwen in messing met de volgende functies;
rijden, zwenken, toppen, hijsen, bediening knijpbak. En een geluidskaart.
Alles bestuurd met Arduino. Ik ga het niet met de hand besturen, laden, lossen, knijperbak open en dicht gaat allemaal automatisch. Snelheden zijn allemaal instelbaar.
Ik heb geen exacte tekening omdat veel afhankelijk is van wat ik aan kan komen.
Voor nu concentreer ik mij op het rijden.
Mijn idee is dat ik in 2 van de 4 poten een rijmotor bouw die via een tandwiel de draaiing overbrengt op 2 rijwielen.
Beetje zoals het gebeurt bij de meeste locomotieven.
Omdat ik met een automatische besturing werk, moet ik dus weten waar de onderbouw van de kraan staat en dus moet ik een lengtemeting doen.  Dat kan met een encoder op de rijmotor of een stappenmotor, en anders met een lineaal langs de rails.
Meest voor de hand liggend is een stappenmotor maar die zijn groot om in te bouwen.
Voor nu zoek ik dus kleine stappenmotoren, liefst met vertraging (omdat ie dan niet zo schokkerig draait).
Ik vond bij Ali wel hele kleine gelijkstroommotoren met aangebouwde vertraging maar daar zit geen encoder op.

Ander dingetje is de voeding. Het machinistenhuis zit ws propvol met zwenkmotor, lier voor het toppen en lier met dubbele trommel voor hijsen en knijperbak. Dus ik hou weinig ruimte over voor prints. Mijn idee is om de benodigde prints onder de baan te bouwen en dan met een kabel naar het machinistenhuis te gaan. Maar dat moet dan een soepele 20-aderige kabel zijn. En niet te dik.  Volgens mij ook niet om te doen.  Of ik neem een 2-aderige kabel met een decoder net zoals in een loc. Maar dan wordt de combinatie decoder/Arduino erg moeilijk.

Wat zijn jullie ideeën daarover?

Mark D.

• Offline Offline
Re: portaalkraan voor kolenoverslag
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2024, 14:09:35 »
https://www.youtube.com/watch?v=X0u0JvCHq4E&list=LL&index=2

ik versta er niks van, maar je kan er ook kolen mee scheppen begreep ik.

BR41

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2024, 14:13:28 »
@Mark. Dat is een hydraulisch bediende kraan.
Een portaalkraan werkt met kabels.

Paul1969

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2024, 12:28:20 »
Misschien moet je eerst kijken wat voor soort kraan je wilt bouwen.  Een kleinere voor bij een BW, of een grotere industrie kraan. Dit kan misschien ook een bovenloop kraan zijn, Het tijdperk is denk ik ook wel bepalend denk ik.
Wel een interessant onderwerp.
Gr Paul

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2024, 14:13:00 »
Ik heb al wat oude draadjes gelezen hier en bij de gewaardeerde collega's over portaalkranen.

Wat zijn jullie ideeën daarover?

Ik heb de portaalkraan van Faller laten rijden, draaien hijsen en de bak openen reeds gerealiseerd.
Om de problemen met het rijden te vermijden heb ik een stappenmotor gestuuurde spindel gebruikt.
In de kraan heb ik 2 mini motoren met tandwielkast ingebouwd voor hijsen en draaien.
Voor de bak heb ik een Märklin bak Baggerschauffel gebruikt.

e.e.a wordt aangestuurd door een Arduino.

Ik heb daar een handbediening bijgemaakt met een 4D joystick, dat werkt prima en vanuit de Arduino worden de commando's op een LCD getoond.

Door deze aanpak kan ik zowel programmatisch (geheel automatisch) als handmatig besturen.

Kijk maar eens op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.msg3222321487#msg3222321487
of https://www.alt-wutachtalbahn.nl/portaalkraan-bw-futzen/

Als je nog vragen hebt, weet je me te vinden.

Eric

« Laatst bewerkt op: 17 December 2024, 14:14:51 door Eric v C »

BR41

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2024, 16:07:23 »
dag Eric

Dat ziet er heel mooi uit en lijkt al veel op wat ik wil maken.
Bedoel je dan Faller kraan 120162?
En bedoel je dat je met die spindel de kraan als het ware vooruit duwt en trekt?
Of drijf je echt de loopwielen aan?

Jij gebruikt voor het draaien een minimotor?  Dus niet de motor van Faller zelf?
En welke minimotor is dat?  En is dat dezelfde die je gebruikt voor het hijsen?
De sites die in jouw link staan bestaan niet meer of er is iets anders, ik kan ze niet openen.

En de Arduino-print zit ergens buiten de kraan?
Met hoeveel draden loop je van de print naar het machinistenhuis?
Heb je daar extra flexibele litze-kabel voor gebruikt of gewone?
Erg interessant, jouw Arduino. Mechanisch ben ik goed maar met Arduino kan ik moeilijk uit de voeten.
Kun jij vanuit Arduino de zwenk- en hijsmotoren ook regelen? Langzaam opstarten-draaien-langzaam stoppen?
Of is het aan of uit?

Welke joystick en beeldscherm heb je gebruikt, daar zie ik geen foto's van.

Je schrijft dat je ook programmatisch kunt draaien.
Praktische vraag dan. Het programma kan niet zien hoe hoog een berg is waar je wat vanaf wilt scheppen met de knijpbak.
In theorie kan de knijpbak met geopende schalen op een berg gelegd worden en de hijslier gaat door met vieren
want het programma weet niet dat ie al op het materiaal ligt.  Loopt dan de hijskabel niet van de trommel?
Ik heb in een grote LEGO-kraan ooit gezien dat ze dat oplosten met een klein schakelaartje tegen de hijsdraad. Staat de draad strak omdat er gewicht in hangt, dan is het schakelaartje bediend, hangt de draad los omdat de knijpbak op een berg materiaal ligt dan is het schakelaartje niet bediend en stopt de liermotor meteen.

Ik wil zelf geen knijpbak gebruiken met spoel er in maar ik wil hem openen en sluiten zoals dat vroeger gebeurde; met een extra kabel. Dus voor mij is het extra belangrijk om te weten wanneer die knijpbak geopend op het materiaal ligt want anders gaan er 2 draden op trommels verkeerd lopen.

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2024, 18:43:26 »
Bedoel je dan Faller kraan 120162?

JA

En bedoel je dat je met die spindel de kraan als het ware vooruit duwt en trekt?

JA

Of drijf je echt de loopwielen aan?

Nee, met twee M2 draadeinden aan het plateau van de spindelbaan (die door ogen die aan de kraan vast zitten gaan)  wordt de beweging overgedragen

Jij gebruikt voor het draaien een minimotor?  Dus niet de motor van Faller zelf?

Correct een minimotor zie foto

En welke minimotor is dat?  En is dat dezelfde die je gebruikt voor het hijsen?

Ik gebruik 2 soorten, één met de aandrijfas haaks op de tandwielkast en één met de aandrijfas versprongen in de asrichting.
De sites die in jouw link staan bestaan niet meer of er is iets anders, ik kan ze niet openen.

Deze mini motoren zijn zowel in China, op beurzen bij elektronicazaken en bij modelbouwzaken te koop
Effe zoeken. kom je erniet uit stuur dan een PB.

En de Arduino-print zit ergens buiten de kraan?

Ja opgenomen in het bedieningspaneel

Met hoeveel draden loop je van de print naar het machinistenhuis?
Heb je daar extra flexibele litze-kabel voor gebruikt of gewone?

Er gaat een 4 aderige kabel naar de stappenmotor, 12V een 2 aderige naar de eindcontacten om de stappenmotor aan het einde van de spindelbaan uit/om te schakelen.
Ook gaat er een 10 aderige bandkabel naar het distributiepunt voor het kraanhuis om 5V en 16V en GND en de stuursignalen voor de motoren/bak en LED daar te krijgen,
De bandkabel worden losse draden na het distributiepunt (bedoeld om eea te kunnen loshalen voor onderhoud.

Kun jij vanuit Arduino de zwenk- en hijsmotoren ook regelen?
Langzaam opstarten-draaien-langzaam stoppen?
Of is het aan of uit?

Aan/Uit volstaat voor mij gezien de tandwielkasten

Welke joystick en beeldscherm heb je gebruikt, daar zie ik geen foto's van.

Op het filmpje in deze link is deze 4D joystick JH-D400X-R4 10 kOhm, het 1602 LCD schermpj  en het aansluitschema te zien.
Je moet wel even naar beneden scrollen

https://www.alt-wutachtalbahn.nl/portaalkraan-bw-futzen/

Je schrijft dat je ook programmatisch kunt draaien.
Praktische vraag dan.
Het programma kan niet zien hoe hoog een berg is waar je wat vanaf wilt scheppen met de knijpbak.
In theorie kan de knijpbak met geopende schalen op een berg gelegd worden en de hijslier gaat door met vieren
want het programma weet niet dat ie al op het materiaal ligt.  Loopt dan de hijskabel niet van de trommel?

Je kunt de handmatige bedieningsbewegingen vastleggen in de EEPROM van de Arduino en dan het eea weer afspelen.
Of zelf de bedieningshandelingen in een programma vastlegen.
Dit deel heb ik nu allen in test gedaan,  tot op heden niet operationeel tegepast

Ik heb in een grote LEGO-kraan ooit gezien dat ze dat oplosten met een klein schakelaartje tegen de hijsdraad. Staat de draad strak omdat er gewicht in hangt, dan is het schakelaartje bediend, hangt de draad los omdat de knijpbak op een berg materiaal ligt dan is het schakelaartje niet bediend en stopt de liermotor meteen.
Ik wil zelf geen knijpbak gebruiken met spoel er in maar ik wil hem openen en sluiten zoals dat vroeger gebeurde; met een extra kabel. Dus voor mij is het extra belangrijk om te weten wanneer die knijpbak geopend op het materiaal ligt want anders gaan er 2 draden op trommels verkeerd lopen.

Dat is wel uitdagend als je dat zo wilt laten werken.
Ik heb eea op H0 1:87 schaal gedaan.
Een bak met rollieren moet natuurlijk wel kunnen maar detectie van "bak ligt op materiaal" is niet eenvoudig denk ik.

Misschien kun je iets met spanningsdetectie tussen kraan en GND van de kolenhoop op de grond of in een wagon.

Succes.

Eric
« Laatst bewerkt op: 17 December 2024, 19:16:30 door Eric v C »

BR41

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2024, 10:31:10 »
Ik heb ooit eens geprobeerd om dit te bouwen met als basis een Vollmer portaalkraan
maar dat is nooit gelukt omdat de poten al niet evenwijdig stonden.
Vandaar dat ik het zelf wil bouwen in messing, en als het in schaal h0 niet lukt omdat ik dan te weinig ruimte heb
dan doe ik het in schaal 0, omdat ik ook een 0-baan heb.
Voor het inregelen van de kraan wil ik hem met een MPG bedienen, maar daarna volautomatisch, met een programma zodat de knijpbak niet steeds op dezelfde plek opschept maar verdeeld over de kolenbunker. Lossen wel steeds boven dezelfde trechter.

Ik heb hier een paar grote CNC-machines staan en ik vind de controllers en MPG die daarbij zitten wel prettig om mee te werken. Weet je of er op zo'n Arduino besturing ook een wat groter beeldscherm kan en vooral een MPG?  Ik kies dus eerst een as, (5 assen; rijden, hijsen, toppen, draaien, knijpen) en dan draai ik aan wiel en de bijbehorende as gaat draaien.

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2024, 13:00:45 »

BR41

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2024, 13:15:07 »
Inderdaad, zoiets.
Wat hangt er in de hijsdraad? Het is iets wat omhoog beweegt als de bak sluit.

BR41

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2024, 16:59:27 »
Weet iemand toevallig waar die transportband in het filmpje vandaan komt?

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2024, 17:36:35 »
De bouwers kunnen je er ongetwijfeld meer over vertellen.
Zie https://mscmaasenwaal.nl/
« Laatst bewerkt op: 18 December 2024, 21:37:53 door Alewijn »