Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:48:22
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Hans.F
Vandaag
om 11:41:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:38:00
Oud model gangbaar maken
door
Torikoos
Vandaag
om 11:29:41
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:17:18
Project X......
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:24
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
tothebeach
Vandaag
om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 09:59:26
Rondom Charlois
door
Vislijn
Vandaag
om 09:56:35
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond
door
robstuart
Vandaag
om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0)
door
VulcanRaven
Vandaag
om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:49:53
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:26
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:16:44
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat? (gelezen 2217 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1367
Klaar voor vertrek
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #15 Gepost op:
06 December 2024, 18:25:53 »
Ongetwijfeld spelen bij modern materieel in het groot, en digitaal materieel in het klein, allerlei extra factoren mee. In model kan een decoder, als ik het goed begrijp, de motorbelasting meten en compenseren om de snelheid constant te houden. Dergelijke regelingen zitten vast ook in moderne locomotieven en treinstellen.
Maar het gaat hier om Mat ‘36 t/m ‘57. Ik vermoed dat de regeling van de motoren daarvan nog “analoog” gebeurde, vergelijkbaar met mijn analoge modellen.
Aan het wormwiel in de overbrenging in model had ik nog niet aan gedacht.
Bij grote snelheidsverschillen tussen locomotieven in model is dat misschien van belang
.
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Thom
Offline
Berichten: 4074
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #16 Gepost op:
06 December 2024, 23:33:53 »
Bij het materieel wat je noemt wordt door de rijcontroller eigenlijk alleen bediend tot waar de tractieregeling maximaal mag opschakelen (Alle tractiemotoren van een treinstel in serie, serie-parallel of parallel).
Elk van die standen begint daarin met het maximaal aantal voorschakelweerstanden in serie met de tractiemotoren, en de installatie schakelt steeds een weerstandspakket af wanneer de stroom door de toeneemende snelheid voldoende afgenomen is, en dat gebeurd bij elk aangekoppeld treinstel afzonderlijk.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7713
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #17 Gepost op:
07 December 2024, 16:11:57 »
Kijk dat klinkt logisch Thom. Dan vangen ze zelf de verschillen op.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?