Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08

Auteur Topic: Onderhoud wissels en sporen in schaduwstation  (gelezen 1985 keer)

Jan.vast

• Offline Offline
Onderhoud wissels en sporen in schaduwstation
« Gepost op: 27 November 2024, 12:49:57 »
Ik zie vaak prachtige ontwerpen, met veel wissels, van schaduwstations. Zelf heb ik ook de neiging, immers een extra opstel spoor is nooit weg, maar dan vraag ik me wel af, hoe kom ik bij die wissels als er een probleem is. Bij veel schaduw stations lijkt mij de bereikbaarheid van de wissels bijna ommogelijk, weinig werkhoogte en van opzij nauwelijks bereikbaar. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe je dat doet. Is het een optie om de wissels op een sektie te leggen die je kunt uitschuiven of  laten zakken? En hoe krijg je dan, na uitnemen, de toe leidende sporen weer precies hart op hart? Lijkt me een hele puzzel

Karben

• Offline Offline
Re: Onderhoud wissels en sporen in schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2024, 13:13:04 »
Simpel. Bij het ontwerpen rekening houden met de bereikbaarheid. Heb ik ook gedaan met mijn vorige h0 baan. Kon overal bij, doch soms niet even makkelijk, maar het ging wel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2024, 13:15:32 »
Meestal hebben mensen dan iets van een helix constructie zodat je makkelijk meer dan genoeg ruimte kan maken. Met een helix kan je zo een meter omhoog of omlaag als het moet.

Als je weinig ruimte heb, 10cm ofzo. Dan moet je slim worden en proberen om problemen te vermijden in plaats van op te kunnen lossen.

Ik heb niet al te lang terug in dit draadje daar dingen over gezegd. Ook met wat technische oplossingen. Ik zou dat even doorlezen en de plaatjes bekijken dan snap je wel wat ik bedoel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2024, 14:29:18 »
Een helix is feitelijk zelf al een onderhouds-nachtmerrie... en als je die hoogte niet kunt overbruggen ben je op standaard oplossingen aangewezen. In dit geval zorgen dat je voldoende hand-ruimte hebt om bij je treintjes te komen en dan kom je denk ik snel aan een 15 tot 20 cm tussenruimte. Wisselstraten proberen op een plek te krijgen die makkelijk toegankelijk is van meerdere kanten of iig met weinig er boven.

Kijk rond, lees de tips van o.a Bas en probeer daarmee te plannen aan je modelbaan. Gaat je zeker lukken :)

EDIT ik zou zelf nooit iets maken waar een hele straat uitneembaar is... dat gaat onherroepelijk leiden tot ontspringen en problemen. Iets met Murphy  ;D ;)

Jan.vast

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2024, 21:43:14 »

Nooit verwacht dat een helix een nachtmerrie kan zijn, zou je dat willen uitleggen
« Laatst bewerkt op: 04 December 2024, 11:10:31 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2024, 22:18:25 »
da's eenvoudig. Een helix in H0 gaat meestal met een hoogteverschil van 8 tot 10 cm per rondje naar boven (of beneden). Dat is het hoogteverschil tussen de bovenkanten van je spoorstaven. Van die 8 of 10 cm moet je dan aftrekken: de hoogte van je rail met dwarsliggers (meestal 4 tot 5mm) je kurkbed (ook zo'n 4mm) en je draagplaat (zo'n 12mm), samen dus zon' slordige 2cm.
Er blijft dus 6 tot 8 cm over om je helix te poetsen, met een sponsje van zo'n 3cm dik en je hand van  ook om en bij de 3 cm als je iets vastgrijpt... Moeten we nog verder rekenen ...  ::)

Het probleem zit hem dus niet in het opbouwen of het rijden, maar in het ontsporen en poetsen. En geloof me, dat ontsporen gebeurt altijd wanneer je het niet verwacht en net in de hoek waar je niet goed bij komt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2024, 09:13:06 »
Wat ik als belangrijk punt heb ervaren, en dat geld voor schaduwstations, wisselstraten op moeilijk bereikbare plaatsen, en helix:
test rijden.

Heb mijn schaduwstation gemaakt, en daarna met verschillende treinen in verschillende samenstellingen lange tijd test gereden. En met lange tijd bedoel ik meer dan 1 jaar.

Helix zelfde, en probeer deze zo ruim mogelijk te maken, kun je minder stijl wat minder problemen geeft, of kun je wat extra hoogte winnen om er beter bij te kunnen ( al heeft het eerste mijn voorkeur, liever minder problemen en de uitzondering dan eens minder makkelijk kunnen oplossen dan problemen makkelijk kunnen oplossen, maar er ook wel veel te hebben.
En dan is een helix echt geen probleem. Goed aanleggen, bij testen de problemen goed aanpakken, en daarna pas verder. Helix naar boven, daar gelijk via een nood oplossing draaien en naar beneden, en test rijden.

Heb op moment redelijk wat ruimte nog boven mijn eerste schaduwstation van wel 30 cm. Bij mijn tweede schaduwstation wordt dat max 15 cm, daar wordt nu test gereden ( intussen al langere tijd dus kan gaan nadenken over de volgende laag.)
Daar boven komt mijn landschap, en daarvan worden wel delen uitneembaar voor een betere bereikbaarheid.

In het verleden schaduwstations en complexe wisselstraten gehad met maar 10 cm. En dat werkte ook prima na uitgebreid test rijden. Enige nadeel dan is dat je de voorste treinen weg moet rijden als je bij een achterliggende trein moet, en alle treinen weg als je een keer alle sporen met de hand wil schoonmaken.

En schoonmaken: Houd je kamer gewoon goed schoon, geen stof, dus iets van laminaat op de vloer, geen gordijnen zodat de hoeveelheid stof minimaal is. Wat schoonmaakwagens standaard mee laten rijden. Heb al in geen 2 jaar, als het niet langer is, de rails schoongemaakt. En zelfs de sik rijdt gewoon rond. Al probeer ik meestal 1 keer per jaar wel alles even schoon te maken, en dan wil een helix ook prima. Blijf je ook lenig van.

Roelco

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2024, 09:43:45 »
Nooit verwacht dat een helix een nachtmerrie kan zijn, zou je dat willen uitleggen

Antwoord van Frans, ik kan er niks aan toevoegen ;)

Frans

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2024, 10:45:40 »
Blijf je ook lenig van.

Daar zit goed wat in en ook gezond. Maar je blijft geen 50, als je 76 bent  begint de lenigheid ook te tanen.
Voor het plezier in je hobby moet je hier ook rekening mee houden. Ervaring weet je.

Frans

Jan.vast

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2024, 22:21:24 »
Dat is een serieuze aanpak, maar nooit problemen gehad met een moeilijk bereikbaar wissel, want daar zit mijn angst, zo'n wissel gangbaar moeten maken of vervangen en dan is zelfs 30cm hoogte opeens erg krap

kar

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2024, 23:05:12 »
Bij veel schaduw stations lijkt mij de bereikbaarheid van de wissels bijna ommogelijk, weinig werkhoogte en van opzij nauwelijks bereikbaar. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe je dat doet.
Bij de aanleg heb ik er rekening mee gehouden dat de wissels van een schaduwstation zo mogelijk aan de voorzijde vertakken, en dat in combinatie met gaten in het frame waar ik -weliswaar met een beetje gedoe- altijd bij de wissels kan mocht het nodig zijn voor onderhoud. Ik heb ook dankbaar gebruik gemaakt van Anyrail (ontwerpprogramma) zodat de aandrijvingen van de wissels van de bovenbouw ook allemaal toegankelijk zijn ondanks het schaduwstation. Is even wat gepuzzel bij het ontwerpen, maar heb er in de praktijk veel plezier van.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Jan.vast

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2024, 09:17:34 »
Bij de aanleg heb ik er rekening mee gehouden dat de wissels van een schaduwstation zo mogelijk aan de voorzijde vertakken, en dat in combinatie met gaten in het frame waar ik -weliswaar met een beetje gedoe- altijd bij de wissels kan mocht het nodig zijn voor onderhoud. Ik heb ook dankbaar gebruik gemaakt van Anyrail (ontwerpprogramma) zodat de aandrijvingen van de wissels van de bovenbouw ook allemaal toegankelijk zijn ondanks het schaduwstation. Is even wat gepuzzel bij het ontwerpen, maar heb er in de praktijk veel plezier van.
Dat is inderdaad een goed idee, door in lagen te werken in het ontwerp programma, kun je service luiken plannen.