Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Boek over elektrische NS-locomotieven  (gelezen 4529 keer)

103 220-0

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Boek over elektrische NS-locomotieven
« Gepost op: 17 November 2024, 22:34:34 »
Binnenkort verschijnt ‘De elektrische locomotieven van NS – het laatste hoofdstuk’. Precies dit jaar is het een kwart eeuw geleden dat de elektrische locomotieven van NS werden verdeeld tussen NS Reizigers en NS Cargo. Ook in 1999 kwamen de eerste voormalige NS-elocs in dienst van een particuliere vervoerder. Beide gebeurtenissen hadden grote impact op de verdere levensloop van met name de series 1200, 1300, 1600 en 1700, maar ook een 1100 en een 1500 hebben, zij het minder opvallend, voor particuliere vervoerders dienst gedaan. In december 2023 stelde NS de laatste 1700’en buiten dienst en daarmee kwam na 75 jaar voor de nationale spoorwegmaatschappij het einde aan het tijdperk ‘eigen elektrische locomotieven’.



Het zijn genoeg redenen om de ontwikkelingen van vooral de laatste 25 jaar op een rijtje te zetten en terug te kijken op de moeizame pogingen van NS Reizigers 1600’en bij NS Cargo los te weken, de haast onverslijtbare 1200’en, de deels internationale avonturen van twee 1300’en, waarom de 1700’en mede dankzij de V250-treinstellen de meest boeiende NS-loopbaan hadden en het kleurrijke vervolg dat veel 1600’en aan hun bestaan wisten te geven. Maar ook: het niet eerder vertelde verhaal over DC Tractie, wat erbij kwam kijken om de overgebleven 1200’en nog een keer bij elkaar te brengen en de herinnering aan de waarschijnlijk meest curieuze naamgeving van een NS-eloc wordt door de direct betrokkenen opgehaald.

Uiteraard ontbreken de historie van de elektrische NS-locomotieven, een terugblik op het begin van het Bahnreform en het overzicht van de museaal bewaarde locomotieven niet.

‘De elektrische locomotieven van NS – het laatste hoofdstuk’ telt 280 pagina’s en 426 foto’s, verschijnt op 30 november en is te reserveren via uitgever Lycka Till Förlag of de plaatselijke boekhandel.

Een kleine impressie vind je in de blader-PDF.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2024, 12:39:27 »
Dat ziet er goed uit! (y)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2024, 15:41:18 »
inderdaad een heel mooi boek,een prachtig naslag werk (y)
gr Tino

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2024, 18:37:00 »
Met het Leeuwardentreintje voorop !

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2024, 18:40:33 »
Met behalve de 1200 een dieselloc!!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2024, 15:13:56 »
Ik heb dit prachtige boek dit weekend ontvangen. Het boek is lekker leesbaar, mooi compleet, fraai vormgegeven, mooi kwalitatief papier met prachtige foto's én het beschrijft een belangrijk gedeelte van de carrière van de oude NS E-locs waar nog maar weinig over geschreven is.

Kortom: echt een must voor de liefhebber, dus nog snel even vragen voor Sinterklaas of Kerst  :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2024, 17:18:57 »
Een bijzonder compleet boekwerk over de lotgevallen van 'het leven na NS' van de nog zo vertrouwde e-locseries. Mooie foto's, fraaie opmaak en een vlotte schrijfstijl. Dat de geografische spellingcontrole niet altijd optimaal was  (Hoogeveeen, Horb am Necker) neemt de lezer wel op de koop toe. Veel meer blijven we wakker liggen van het lot van de afgesneden 1300-cabines, waar zijn die toch gebleven..?!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

103 220-0

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Boek over elektrische NS-locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 21 February 2025, 09:22:36 »
Een bericht dat uitgeverij Lycka Till Förlag gistermiddag op zijn facebook-pagina plaatste:

Vanmiddag plofte het nieuwste nummer van Op de Rails op de deurmat. Daarin een recensie van 'Het laatste hoofdstuk'.

We noemen een paar kwalificaties, waar we heel blij mee zijn (en zelfs een beetje verlegen van werden):
- Goed gedocumenteerd
- Absoluut een aanrader
- Vlotte schrijfstijl
- Uitstekende fotografie
- Fotografisch én inhoudelijk sterk
- Meer dan aanbevolen dus

De recensie lezen? Helaas is 'Op de Rails' niet verkrijgbaar bij tijdschriftenwinkels. Neem contact op met NVBS voor lidmaatschap.
'Het laatste hoofdstuk' lezen? Bestelbaar bij elke boekhandel in Nederland en direct verkrijgbaar bij gespecialiseerde boekhandels en bij de NVBS Winkel. Of direct via Lycka Till Förlag.


Tja, en wat deed de 1315 hier in hemelsnaam? Uiteraard vind je het antwoord in Het laatste hoofdstuk  :)