Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 13:00:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:58:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:56:27
Vreemd probleem door schipcas
Vandaag om 12:48:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 12:37:20
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:00
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:26
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18210 keer)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Baanbouw Rehausen2
« Gepost op: 09 November 2024, 14:33:02 »
Vijf jaar terug begonnen met de bouw van Rehausen. Heb het draadje op dit forum laten versloffen, op het 3-railforum is het verhaal wel verder gegaan. Heb in 2021 een tuinhuis gebouwd om de baan in onder te brengen. Het dagelijks 10km heen en weer rijden naar de locatie werd me teveel. In de nieuwe ruimte kon de baan ook nog een klein beetje groeien en werd het een U. Het middendeel met een lengte van 760cm geflankeerd door twee dwarspoten van ieder 380cm. De bouw daarvan heeft een goed jaar in beslag genomen. Toen kon de boel verhuisd worden. De hele baan in drie stukken gezaagd die ik met mijn truckje kon vervoeren. Toen de boel weer op- en verder afgebouwd. In de schaduwstations met C-rail gebouwd, de rest met Peco en zelfgemaakte middenleider. Alleen de zichtbare delen met Weichen-Walter puko's. De paradebaan helemaal met K-rail. Begin dit jaar was ik zover dat het grootste gedeelte van de hele baan klaar was en bereden kon worden. Toen begon het grote testen met koploper en de ellende. Er gebeurde van alles wat niet moest gebeuren. Uiteindelijk bleek dat de netspanning hier zwaar vervuild is en een heleboel ongewenste storingen mee brengt. Alle apparatuur die gevoed word met een switched power-supply had daar nagenoeg geen last van. Maar een Intellibox wordt gevoed met een gewone trafo en die geeft alle ellende gewoon door. Het signaal wat door de IB op de baan werd gezet was daardoor niet zuiver waardoor er de meest vreemde dingen niet of juist wel gebeurden. Wissels werden niet gezet, loks verdomden het om te stoppen, soms ook om te blijven staan. etcetera en zo voort. Na de aanschaf van een UPS met de nodige filters werd dat een heel stuk beter maar toen werd de andere ellende pas echt duidelijk. Het blik van de Märklin rails is niet bestand tegen tropisch klimaat1 Het roest harder dan je kunt poetsen. Resultaat is dat treinen niet wilden starten in de schaduwstations en ik konstant op mijn knietjes moest om die dingen aan te duwen. Terwijl op alle baangedeelten waar ik Peco rails had liggen geen enkel probleem zich voordeed. Daar reed alles  zonder problemen. Na enkele maanden etteren en van alles geprobeerd te hebben om de situatie te verbeteren (zonder resultaat) was ik het helemaal spuugzat en heb de hele boel afgebroken. Ben helemaal overgestapt op 2-rail en heb Märklin op de vuilhoop gegooid. Die troep komt er bij mij niet meer in.

Rij nu alweer een tijdje met 2-rail analoog en tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem gehad. Alles rijd, zodra ik spanning op de baan zet, zonder haperen weg. Wat een verademing.
Dus ik wil proberen om hier verder verslag te doen van mijn avonturen in 2-rail land. dan verschoon ik die Märklinisten ook met mijn negatieve commentaren op hun heilige graal.  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 November 2024, 14:38:19 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2024, 14:41:44 »
In de schaduwstations met C-rail gebouwd,
......
Het blik van de Märklin rails is niet bestand tegen tropisch klimaat1 Het roest harder dan je kunt poetsen.
Dit is met elkaar in tegenspraak. C-rail is niet van blik, maar van roestvrij staal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2024, 15:09:24 »
   "De paradebaan helemaal met K-rail".              Van  "blik"   ?

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2024, 15:20:05 »
Kijk uit naar wat je allemaal gaat posten Henk  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2024, 15:25:35 »
Alle puko's van Märklin zijn van gewoon ijzer, blik dus.
Roestvrij staal roest niet. C-rail wel. Heb ik ondertussen ruime ervaring mee.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2024, 02:12:56 »
Het baanplan is in grote lijnen hetzelfde als de oude baan omdat dat mij wel beviel. Alleen de gedeeltes die ik niet handig vond in de praktijk zijn gewijzigd en de toegankelijkheid is verbeterd. Zo zijn (bijna) alle helices verdwenen waardoor niet alleen aan rails bespaard kan worden. Het stationsemplacement is wel enigszins gewijzigd. Meer sporen waardoor meer rangeermogelijkheden zijn ontstaan.
De paatjes:

Het centraal station met de beide schaduwstations:

Het passeer station in de oprit naar de paradebaan. Omdat alle treinverkeer, lokaal, regionaal en expresverkeer hier overheen moet zijn er grote snelheidsverschillen. In het passeerstation kunnen snellere treinen de boemeltjes inhalen.

Het paradespoor en het lokaal stationnetje op de linker poot:

Het houtwingebied op de rechter poot:

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2024, 16:54:23 »
Hallo Henk,

Leuk hier je baan weer te zien, volgde het op dat andere forum al.

Ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2024, 17:39:45 »
Hoi Einte,

Ja ik ook, voorlopig zijn de  resultaten bemoedigend. Dus blijven we positief gestemd doordoen.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2024, 02:17:45 »
En wanneer je dan toch alles afgebroken hebt en opnieuw gaat beginnen dan maar in één keer goed ook. Dus bijna alle spaanplaat tracés van het frame verwijderd. Een paar stukken die al goed ondersteund waren heb ik laten zitten. De rest begon al door te hangen dus weg er mee. Nu wordt alles opgebouwd met 9mm multiplex. Dat is een stuk steviger maar vraag me niet welke houtsoort het is, geen hardhout in ieder geval. Het is vrij gemakkelijk te bewerken. En het is een samenstelling van verschillende houtsoorten heb ik vast kunnen stellen. De buitenste lagen in het zicht zijn heel anders dan de binnenste lagen. Ook moet je in deze contreien goed oppassen dat je de juiste kwaliteit kiest. Grade AA is helemaal massief hout, grade B zitten nogal wat holtes in. Dat merk je pas wanneer je het gaat verzagen. En dat maakt veel verschil in de sterkte van de stroken.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2024, 12:05:12 »
En nadat de linkerhelft op deze manier van tracé platen is voorzien moet dat op de rechterhelft natuurlijk ook gebeuren.. Op de rechterhelft komt  het SchaduwStation1. Dat is iets groter (meer sporen) dan het SS2, dat betekent fat de tracé platen ook wat breder worden. Nu had ik nog een restant betonplex (zwart) van 13mm dik wat hiervoor prima gebruikt kan worden. Het hoogteverschil met de andere platen cq stroken van 9mm dik wordt dan opgevangen met plaatjes van 4mm. Dan ligt alles weer vlak en kunnen de treinen zonder hobbelen over de overgangen. Voor het kurk en dan nog opgeplakt wordt een finishing touch met de schuurmachine. Dan zijn er zeker geen oneffenheden meer over.

Eerst nog even een foto van de rechterbenedenhoek waar de helix heeft gelegen. Daar zijn de nodige staalprofielen uitgeslepen waardoor de toegankelijkheid sterk verbetert is. Onder een hoogte van 90 cm doorduiken is een stuk eenvoudiger dan onder een hoogte van 60cm, nietwaar.

Zie de verschillen met dit plaatje:

Om de zaaglijnen op die zwarte plaat wat zichtbaarder te kunnen maken heb ik er een restantje zilverlak uit een spuitbusje op geneveld. Dat helpt grandioos.

Deze zwarte plaat is gerecycled uit het oude schaduwstation. Je ziet nog duidelijk waar het dubbelzijdig foamtape was geplakt om de C-rails te bevestigen.

Na het schuren en kurkplakken is daar niets meer van terug te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2024, 12:43:45 »
Om de zaaglijnen op die zwarte plaat wat zichtbaarder te kunnen maken heb ik er een restantje zilverlak uit een spuitbusje op geneveld. Dat helpt grandioos.
Een trucje wat ik in zo'n geval toepas: een strook schilderstape er op plakken en daar de lijn op aftekenen.  Dat kun je naderhand weer makkelijk verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2024, 13:53:33 »
Klopt helemaal Klaas. Maar neem de volgende feiten dan ook even mee. Een spuitbusje met verf kost mij hier omgerekend 1 Euro. En met de dunne nevel die ik spuit kan ik daar meer dan 25 meter mee behandelen. Een rol schilderstape van 25 meter kost hier het dubbele. Daarbij komt dat ik op dat moment geen schilderstape in huis had. Dan is de keus niet moeilijk.
Schildertape gebruik ik wel bij het schilderen en om tegels te zagen.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2024, 15:27:57 »
Stevig bezig Henk  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2024, 02:00:39 »
En nadat alle tracés gemaakt, geëgaliseerd en van kurk voorzien zijn wordt het tijd om de rails te gaan leggen. Standaard wordt gebruik gemaakt van Peco Streamline en Settrack materiaal. De laatste voornamelijk in de schaduwstations vanwege de iets krappere boogstralen. Ook heb ik de hand weten te leggen op een partijtje RocoLine wissels en rails. Daar bleken na ontvangst ook enkele Tillig en Pilz wissels bij te zitten. Op zich geen probleem aangezien deze nagenoeg dezelfde geometrie hebben als RocLine. Dat wordt dus allemaal vrolijk door elkaar gelegd. Zelfs nog enkele gemodificeerde K-rail wissels. Tja, wanneer je enkele tientallen C-rail wissels moet vervangen probeer je te besparen waar mogelijk. Mijn budget is ook maar heel beperkt.

Staionemplacement Westzijde

Schaduwstation 2 Noord

Idem Midden

en het SS2 Zuid

Schaduwstation 1 Noord Oost

De zuidkant van de rechterpoot

En als laatste de toerit naar het station aan de Oostzijde met de wisselstraat voor de afslag van de lokaalbaan.

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2024, 18:13:52 »
Hallo Henk, je gaat hard met bouwen, ziet er mooi uit.
Ga dit volgen!
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje