Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Multimaus met 10764  (gelezen 2134 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Multimouse met 10764
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2024, 14:51:10 »

Overigens heeft de verkoper al toegezegd dat als er maandag op de club niks uitkomt hij de set wel terugneemt. Want de set komt uit een startset en die heeft hij opgebouwd en getest en daar reed de loc (uit de startset) gewoon. Alles naar verluid.

Albert

99% zeker dat er met je set niets aan de hand is :)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2024, 14:56:40 »
Met een multimeter zul je in ieder geval iets moeten meten. Ook een blokspanning, ook al geeft die dan niet de juiste spanning.  Maar had je die op gelijkstroom of op wisselspanning staan ?

Uitgaande dat je inderdaad niets meet, gecombineerd met het niet rijden (hoe zou dat kunnen) geeft aan dat er dus iets niet klopt. Dus dat dan je klacht terecht is.

Maar de oorzaak ? 

Rammelen aan de kabels zal niet werken als je de verkeerde kabel hebt tussen de muis en de booster.  Het verschil zit in gekruist of niet-gekruist.  Er kan zomaar een verkeerde meegegeven zijn. Daar zou je naar kunnen kijken.  Daarna wordt het een stuk lastiger, want dan zit het intern in de muis of in de booster.  Maar kun je de muis niet ergens anders op aansluiten, of met een andere kabel ? Anders inderdaad eerst maar even op de club testen.

En bewust onbekwaam ?  Al doende leert men, al dan niet met behulp van BNLS  (y)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #32 Gepost op: 08 November 2024, 15:08:05 »
De set heeft gewerkt bij de verkoper..... dan is er voor 99% zekerheid dat de set het doet. Er wordt door TS met hoge mate van zekerheid een fout gemaakt in de bediening. Want de loc reageert prima op een andere centrale. Dus? 8)

henk

• Online Online
« Reactie #33 Gepost op: 08 November 2024, 15:20:30 »
Met een multimeter op de gelijkspanningstand meet een zuivere DCC-spanning als nul.
Verder is de 10764 een domme versterker die alleen de signalen doorgeeft die de Maus aanbiedt. Van schakelen tussen programmeer- en rijspanning is geen sprake.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 November 2024, 16:05:10 »
- Spanning meten op een digitale baan kan simpel met een 16v lampje aan een paar draadjes...
- Op je andere centrale rijden de loks wel, dus het adres is niet veranderd..
- De rode muis met versie 1.02 kan geen cv waardes uitlezen en reageert kennelijk in de cv modus niet op wijzigingen van cv1...
- Je zou dan de muis in de lokadres mode kunnen zetten: shift + lok/wissel toetsen tegelijk indrukken...
- Dan vanaf lokadres 1 zoeken naar een nummer waarbij de lok reageert...
- Heb je dat gevonden, dan kun je het lokadres via cv1 veranderen...
« Laatst bewerkt op: 09 November 2024, 14:06:01 door rhberk »

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 November 2024, 19:42:40 »
Hallo Rhberk,

Dank voor de tip. Het lampje brandt, dus spanning is er wel. Cv zoeken komt andere keer want de kleinkinderen zijn bij ons logeren.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

• Offline Offline
Re: Multimaus met 10764
« Reactie #36 Gepost op: 10 November 2024, 17:18:21 »
Om te beginnen: De muis doet het. (De kleinkinderen zijn terug naar de rechtmatige eigenaren en opa en oma vielen promt in slaap op de bank....)

De truc met het lampje werkte, er was spanning dus dat was al een hele geruststelling.
Maar rijden via de cv-modus ipv de bieb bood geen soelaas. Bleef er maar 1 ding over: decoders resetten. Staat trouwens ook in de handleiding, maar daar staat niet bij hoe dat moet. Of dat met de muis ook kan weet ik niet. Voor de zekerheid heb ik mijn zelfgemaakte DCC-EX centrale aan de pc gehangen en daar een programmeerspoortje aan gehangen. Maar omdat ik enige tijd geleden een nwe laptop moest kopen wist ik nu natuurlijk niet meer hoe je daar dan toegang toe krijgt. Maar na veel lezen en herlezen bleek het via EX-Webthrottle te kunnen. (oh ja, is ook zo...... is ook al even geleden.... :P)

EX-Webthrottle is niet heel ingewikkeld dus cv nummer 8 op waarde 8 gezet en kijken wat er gebeurd. En ja, de cv 1 sprong weer op 3 dus er gebeurd wel iets. Dan snel naar de treinenkamer en de loc op de baan en de muis op L 0003. Wat ik niet had verwacht (hoezo pessimist) gebeurde toch, de loc reed! Lampjes aan, lampjes uit deed het ook, wat wil opa nog meer. Daarna was het meer van hetzelfde: cv 1 op 10, biblio in de muis op 10...... spannend!...... maar het ding reed gewoon. Volgende loc op programmeerspoor, resetten via cv8, adres op 11, biblio in de muis op 11 en ja hoor, ook deze rijdt.

Al met al, het helpt als je wat digitaal onderlegd bent maar dat ben ik niet. Maar het spul werkt nu. Alleen ben ik benieuwd wat er gebeurd als ik over enige tijd een volgende loc aan de muis wil hangen...... weet ik dit dan nog? Maar dan vraag ik jullie gewoon weer..... :angel:

Albert

(misschien dit stukje even printen en in de treinenkamer aan de muur prikken.....)
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 10 November 2024, 17:47:22 »
En toen was er een zekere Ronald Halma die vond de locdecoder resetten onzin.

Zo zie je maar weer.   ;D

Jos

Ben

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 10 November 2024, 18:52:51 »
Resetten doe je alleen uit nood. De kans is dat je mapping om zeep gaat en de sound niet meer gekoppeld is aan functies.

Bovendien: het zou raar zijn dat je een decoder eerst moet resetten om het ding een nieuw adres te geven, je kunt dat gewoon inkloppen in CV1 op dezelfde manier als dat je waarde 8 in CV8 in klopt......  :P

Maar goed, het werkt maar ik zou in het vervolg me even verdiepen in de werking van de Multimaus.

Gr, Ben.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 10 November 2024, 19:07:49 »
Resetten doe je alleen uit nood. De kans is dat je mapping om zeep gaat en de sound niet meer gekoppeld is aan functies.

Bovendien: het zou raar zijn dat je een decoder eerst moet resetten om het ding een nieuw adres te geven, je kunt dat gewoon inkloppen in CV1 op dezelfde manier als dat je waarde 8 in CV8 in klopt......  :P

Maar goed, het werkt maar ik zou in het vervolg me even verdiepen in de werking van de Multimaus.

Gr, Ben.

Resetten van de decoder, als de loc niet reageert nadat alle stappen zijn gevolgd, staat gewoon in de multimouse handleiding. Dus als Roco het zegt.... Bovendien heb ik de handleiding dus wel gelezen en zoals ik al zei, ik kan alles doen wat in de handleiding straat, de loc (decoder) reageert nergens op......    Wellicht ligt het er aan dat ik een in de mouse software versie 1.02 heb. En wellicht heb jij ervaring met een moderne versie?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #40 Gepost op: 10 November 2024, 19:08:57 »

Klopt helemaal Ben. Het is een laatste stap om iets weer goed te krijgen.

Dat is inderdaad apart dat je met CV8=8 reset en dan alles wel kan instellen. Goed, normaal kan je CV1 gewoon instellen met de multimaus,

@scratchbuilt: Mooi dat het werkt.  (y) Wat ik al aangaf: Maak een "Test-lok" aan in de bieb van Multimaus. Dan kan je het een en ander snel testen. Het programmeren van CV's moet gewoon goed gaan met de Multimaus. Even goed de handleiding doornemen. 

Wellicht ligt het er aan dat ik een in de mouse software versie 1.02 heb. En wellicht heb jij ervaring met een moderne versie?

Ik heb al heel lang een multimaus. Vanaf versie 1.00 eigenlijk. Ook gewerkt met 1.02. Nu zit op al mijn muizen minimaal V1.05 als Firmware. Dit is de laatste versie die je kan gebruiken bij de 10764. De nieuwste versie (firmware 2.0) is alleen voor de z21-versies.  Kwa werking zit geen verschil tussen 1.02 en 1.05. Dat loopt wel los. Al zou ik kijken of je V1.05 op je multimaus kan krijgen. Daar zitten wat betere opties in.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2024, 19:12:06 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 10 November 2024, 19:44:08 »
Ik heb nog een nieuwe decoder liggen. Als die is ingebouwd zal ik eens kijken of die wel op de mouse reageert. Deze twee decoders (locs) trokken zich van de muis voor de reset via cv8 niks aan. Wel toevallig dat beide decoders ( een esu en een train-o-matic)  hetzelfde euvel hadden......

Ik heb dit draadje eens teruggelezen, ik schreef dat ik zowel mouse als decoder al eens heb gereset zoals IN DE HANDLEIDING staat.

Ik ben idd geen techneut maar het blijkt dus dat de decoders niet reageerden op de reset met de mouse zoals in de handleiding staat.., als het volgen van de handleiding niet werkt kan dat niet uitsluitend aan mij liggen.....

Wat er dan ooit met de decoders is gebeurd weet ik niet, wellicht dat dcc-ex iets met ze gedaan heeft? Maar ja, het werkt weer.

Eind goed al goed.

Albert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #42 Gepost op: 10 November 2024, 19:53:55 »
Hoi Albert,

Ik ben idd geen techneut maar het blijkt dus dat de decoders niet reageerden op de reset met de mouse zoals in de handleiding staat.., als het volgen van de handleiding niet werkt kan dat niet uitsluitend aan mij liggen.....

Mogelijk ligt het ook niet helemaal aan jou. Het gekke is dat ik diverse type en merken decoders heb. En eigenlijk allemaal met de Multimaus kan programmeren. Het is alleen even opletten of je wel de de juiste modus en dergelijke hebt. Daarin kan je vergissingen maken. Zelf heb ik dat soms ook nog wel. Maar het is mooi dat het nu werkt.  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 11 November 2024, 14:17:43 »
Ik zou die muis op versie 1.05 zetten want dan kun je gewoon het adres uitlezen.
En idd, een reset van een decoder is altijd link, je kan zomaar alle geluiden kwijtraken....

henk

• Online Online
« Reactie #44 Gepost op: 11 November 2024, 14:28:20 »
Met 1.05 kan je met de 10764 het adres nog steeds niet uitlezen. De beperking zit namelijk in de 10764 en niet in de Maus. Als je de Maus koppelt aan bijvoorbeeld een Lenz-centrale kan je cv's wel uitlezen en dat kan dan al sinds de eerste versies.
1.05 gaat vooral over meer functies en hogere cv's en hogere waarden kunnen programmeren. Reden genoeg voor een update trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.