Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23

Auteur Topic: Eerste treinbaan met mijn zoontje van 5  (gelezen 3596 keer)

Fliki

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Eerste treinbaan met mijn zoontje van 5
« Gepost op: 21 October 2024, 10:18:58 »
Beste allen,

Ik volg de diverse fora op deze website al geruime tijd met veel plezier. Wat en enthousiasme, kennis en kunde. Ik heb vroeger (30 jaar geleden) zelf een kleine HO modelbaan gehad van 3 x 1,5m. Veel oud spul van mijn broer waaronder Lima, Fleischman en wat er ook maar uit de dozen kwam. Gewoon rijden met een trafo en maar ontdekken wat er gebeurde, ging niet altijd goed :). Vooral scenery en diorama kon ik veel plezier uit halen. Uiteindelijk de baan afgebroken en het samenraapsel verkocht i.v.m. studie, eigen bedrijf en andere hobby's.

Maar het blijft kriebelen en dat kwam vooral tot uiting toen ik enkele weken geleden bij het diorama in de Efteling stond te kijken met mijn zoontje Flip (5 jaar) . Hij was helemaal geobsedeerd door de baan en alles wat er gebeurde. Toevallig liepen we kort geleden ook nog eens de modelbouw winkel in Amersfoort binnen: helemaal fantastisch  :) En tenslotte: ik woon in Ermelo en kom regelmatig langs het pand van DTS gereden. Op de DTS website leerde ik dat de mogelijkheden tegenwoordig wel iets anders zijn dan toen met m'n trafo'tje rondjes reed. Kortom: tijd voor treintjes.

Dus maar eens aan mijn zoontje gevraagd of hij het leuk vind om naar de beurs in houten te gaan en iets leuks te kopen: nou dat leek hem wel gaaf! Dus ziehier een mooi argument om eens te gaan snuffelen aan alle moois daar.

Mijn idee is om met hem een heel simpel baantje te kopen/bouwen zodat hij kan ontdekken wat het is. Een ovaaltje met misschien een zijspoortje. Echt heel basic. HO lijkt me hiervoor een mooie schaal. Opbouwen op een plaatje multiplex zodat het overal neergezet/opgeruimd kan worden.

En dan komt de vraag natuurlijk... In het bos van alle verschillende merken en systemen: wat kies je? Het idee is dat, bij succes, het baantje wellicht uitgroeit naar iets groters. Dus wat is wijsheid? De basics zijn denkelijk:

- Schaal HO
- Digitaal maar simpel te bedienen
- Start met eenvoudig baantje, geen complexe ontwerpen
- Goed verkrijgbare rails en toebehoren
- Niet tijdperk gebonden maar wel pré 2000: (een baan die zich bevind in een soort filmisch, dystopisch tijdperk spreekt mij erg aan maar dat is voor later)
- Uitbreidbaar naar groter baanplan maar nog steeds zonder complexe besturing.

Ik ben vooral op zoek naar concrete tips om laagdrempelig te beginnen binnen bovenstaande kaders. Het lijkt me leuk te horen wat jullie adviseren!

Alvast dank,

Alex (en Flip ;) )

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Eerste treinbaan met mijn zoontje van 5
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2024, 11:04:29 »
Hoi Alex en Flip,

Leuk dat je de hobby weer oppakt (en dat je in de buurt woont, ik woon in Harderwijk  ;)). Je zoektocht ken ik wel (zo ben ik recent ook weer begonnen, maar dan digitaal) , maar het lastige is dat het toch persoonlijk is. De grote vraag is vooral, wat wil je. Gelukkig heb je al aardig je gedachten op een tij (H0, digitaal etc).

Gezien je wensen zou ik beginnen met een (goede) startset. Als je digitaal wil beginnen kan ik de Roco z21 (start) echt aanraden. Het is een goedkope instapvariant, maar waar je echt wel een tijd mee vooruit kan. Het DCC protocol werkt met erg veel reguliere merken, dus veel opties. De centale is verder prettig in gebruik en heeft nog genoeg te ontdekken  ;D. Als je NL wilt rijden is dat wat lastiger, want daar zijn bij mijn weten nu geen startsetjes van. Je kan ook direct zelf wat samenstellen, maar de centrale is echt wel relatief goedkoop in een startset. En, met een zoon van 5 is een starsetloc zeker wel handig (is toch mijn ervaring  ;)).

Gezien je ervaring met 2 rail zou ik (maar ook dat is persoonlijk) Marklin overslaan. Dan zit je toch wat vaster qua mogelijkheden is mijn ervaring.

In Houten is veel leuks te vinden, maar je kan daar ook wel eens pech hebben. Zeker voor een grote uitgave zou ik dan voor een goede zaak gaan met garantie (bv Amersfoort, of Kuijpers in Utrecht). Dat kost soms iets meer, maar die zekerheid is wel fijn, zeker in het begin.

Aan Fleischmann profi zou ik niet beginnen, hoewel ik het altijd prettige rails heb gevonden. De reden is dat dit niet meer gemaakt wordt. Piko en Roco maken ook mooie rails. Een startset kan je vaak makkelijk uitbreiden, die zitten wel slim in elkaar.

Kan je hiermee verder?

Groeten,
Rogier

Olav

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2024, 12:18:52 »
Märklin is een keuze. Overslaan vind ik persoonlijk iets overdreven. Vooral omdat er geen ingewikkelde zaken nodig zijn met keerlussen en wisselcombinaties vanwege ompolen en zo. Maar dat is een keuze.
Wat ik wel aanraad, is c-rail gebruiken. Die is er ook in twee rail uitvoering bij trix. Trix is van märklin, vandaar dat je hetzelfde concept tegenkomt. Voordeel van c-rail is dat het redelijk robuust is voor kinderen met in en uit elkaar halen van de baan. Eigenlijk kan er weinig aan kapot door de constructie van de rails.
Groeten

Olav

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2024, 12:27:48 »
Ik ben vorig jaar begonnen met een Z21 startset. Dat is lekker simpel maar goed uit te breiden als je je leven ingewikkelder wilt maken.   :)  Wat misschien leuk is om samen met je zoontje te rijden waarbij hij de multimaus kan gebruiken om snelheid/richting in te stellen en jijzelf via je telefoon of iPad (misschien ook Android tablets? weet ik niet) draadloos kan meebesturen.

Maar wat ik in elk geval aanbeveel is om een startset te kopen die uit te breiden is met extra uitbreidingssets. Het zelf ontwerpen van een baan en dan alle juiste stukken rails en wissels kopen om dit allemaal werkend te krijgen is een flinke uitdaging!

Olav

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2024, 12:32:41 »
Oh ja, als je met je zoon speelt, koop vooral tweede hands wagens voor weinig geld. Als die al deels beschadigd zijn, prima. In de kinderhanden gaat genoeg per ongeluk kapot en hoef je jezelf niet te ergeren. Zij kunnen er immers vaak niets aan doen  :)
Groeten

Olav

Bart77

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2024, 12:42:50 »
Grappig en heel herkenbaar!
Mijn zoontje is ook 5 en weet alles van treinen. Van mij heeft hij het niet, maar het werkt wel aanstekelijk.
Vorige winter zijn we begonnen met een H0 baan. Om een beetje toekomst gericht te werken, wel gelijk digitaal. Inderdaad de hiervoor genoemde z21. Qua omvang wel wat groter dan jouw ovaaltje, maar idee gelijk. Hij vindt het fantastisch om de wissels om te zetten en de treinen te bedienen via de tablet (android).
Mijn advies, gewoon beginnen en niet te gek doen. De wagons of rijtuigen niet te duur, veel tweedehands kopen. En stapje voor stapje verder.
Komende winter gaan wij verder met het elektrificeren van de wissels en deze ook digitaal bedienen. Voor de achterste is hij te klein, dat lossen we dan ook gelijk op.

wibi

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2024, 13:00:12 »
Mijn opa was hardewieker, en ik ben geboren in Ermelo
Ik dacht dat er daar ook een treinenwinkel is
in de fokko kortlanglaan
Succes ermee

741230

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2024, 13:04:10 »
Leuk hoor zo ben ik ook weer begonnen. Door mijn zoontje.  (y)

Als ik je verhaal lees zou ik denk ik zeggen ga zoeken naar een startset in de aanbieding. Nieuwe spullen met garantie voor een prima prijsje. Uitbreiden is geen probleem.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Productzoekfunctie/nl/liste.html?sortiment=Uitverkoop&spur=H0&epoche=I,II,III,IV,V&grup=Uitbreidingspakketten,Smalspoor+startsets,Start-Sets+analoog,Start-Sets+digitaal,Treinsetverpakkingen,Uitbreidingsset

Er staan ook analoge sets bij die kosten nartuurlijk helemaal geen drol.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Fliki

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2024, 13:15:46 »
Dank voor jullie reacties, heel nuttig en vooral goed te horen dat het zonder complexe aansturingen al leuk digitaal beginnen is. Ik ben ondertussen een beetje aan het inlezen in de z21 en de multimaus: dit lijken inderdaad wel goede kandidaten om mee te starten.

Ik zie wat digitale startsets van Roco die met een z21 en Multimaus werken dus dat is een mooi begin en inderdaad redelijk betaalbaar.

Wat betreft de rails: Olav benoemd de C-rails en dat lijkt inderdaad een handig systeem, zeker als er af en toe iets in- en uit elkaar gehaald wordt. Zijn de verschillende railssystemen uitwisselbaar? (behalve 2 en 3 rails systemen). Dus kan ik een C-rail van trix koppelen aan de Roco rails?

Ik zag bij de winkel in Amersfoort al heel veel gebruikte wagonnetjes liggen op de 'rommelzolder'. Moet ik nog ergens op letten als een tweedehandsje koop? (behalve de juiste schaal)

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2024, 14:19:24 »
Ik gebruik schaal N dus dat zal vast op een aantal punten net wat anders zijn dan H0. Ik heb een stuk of acht goedkope tweedehands vrachtwagonnetjes gekocht en over het algemeen geen problemen. Sommigen ontsporen nogal snel, maar met wat extra gewicht gaat dat een stuk beter. (Beperkt natuurlijk wel hoeveel de loc kan trekken.)

Grootste probleem is met de koppelingen die ofwel niet lekker koppelen, ofwel vanzelf ontkoppelen, ofwel op het ontkoppelspoor niet goed willen ontkoppelen.

Je zou dus in de winkel kunnen uitproberen hoe goed het koppelen werkt, en opletten dat de koppelingen makkelijk te vervangen zijn.

Nog even terug naar Nederlands: die startsets hebben over het algemeen geen echt Nederlandse locomotief: vaak Duits of iets dat je in veel landen ziet maar dan niet in NS-kleuren.

Ik heb zelf behalve wagons een NS 1848 locomotief gekocht. Zoiets zou je dus ook kunnen doen, kunnen jullie ook allebei met een eigen trein rijden, maar dan heb je wel wat meer baan dan alleen een ovaal nodig. Zoals gezegd, eventueel met telefoon/iPad, maar volgens mij kan met een tweede multimaus ook. (Je kan met één multimaus ook makkelijk schakelen tussen meerdere locomotieven.)

hervé

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2024, 14:22:23 »
(niet )koppelen van diverse H0-sporen ?   Spoorhoogte/-code:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2024, 14:27:40 »
De systemen met bedding eronder zijn niet makkelijk aan elkaar te passen door verschil in hoogte van ballastbed of extra verbinders in het ballastbed.
Soms zijn er wel overgangsrails verkrijgbaar. Grootste probleem van systemen door elkaar heen zijn ook de verschillen in geometrie van vooral de wissels en bogen, waardoor de rails niet altijd goed op elkaar passen. Dus ik zou zelf bij 1 systeem blijven.

Zonder ballastbed is flexibeler wat dat betreft, maar is niet "af" op een plaat, als dat belangrijk is.
De systemen van Roco en Piko met ballastbed hebben als nadeel dat je de ballast moet bijsnijden om het passend te krijgen bij wissels, voordeel is wel dat het mogelijk om later de rails ook zonder ballastbed te gebruiken.

Bij aankoop wagonnetjes zou ik vooral letten op de assen (gelijkstroom of wisselstroom, afhankelijk welk systeem je gaat gebruiken) en koppelingen.
Assen zijn vaak wel te wisselen, maar bij de oudere wagens kan het zijn dat het omwisselen van koppelingen wat ingewikkelder wordt.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2024, 16:20:24 »
Ik zou inderdaad voor 1 railsysteem gaan. Ik heb (van vroeger) nog Fleischmann Profi en die bevalt mij prima, alleen..... dat spul wordt niet meer gemaakt.... Roco is wel een stuk fraaier, maar als speelbaantje is denk ik Piko wel een goed alternatief. Je kan je afvragen of je voor ballast wil gaan. Dat is eigenlijk vrij makkelijk zelf te doen en persoonlijk vind ik de geleverde ballast vaak niet echt realistisch (ook bij FLM profi  ;D).

Als je wagons wil scoren is het goed kijken of ze netjes zijn, de wielen goed rollen en of je geen AC of DC koopt terwijl je het andere systeem hebt. En, kortkoppelings-schachten zijn makkelijk, dan kan je eenvoudig een koppeling wisselen voor een gewenst exemplaar. Zeker bij H0 hebben veel leveranciers eigen koppelingen, die niet of niet altijd lekker samen werken. Als je wagons de mogelijkheid hebben om te wisselen, kan je alle kanten op.

Groeten,
Rogier

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2024, 17:01:45 »
Leuk om dit samen met je zoon op te pakken.
Mijn kleinzoon van 9 heeft hier zijn eigen baantje op zolder liggen, gemaakt van Märklin C-rails. Afgezien van zo af en toe wat problemen met de geometrie (opa, het past niet goed...) gaat hij er helemaal op los. Het voordeel van C-rails is dat je het naar hartenlust in elkaar klikt en weer uit elkaar haalt. Geen probleem met kortsluiting en keerlussen.
De locomotief laat hij rijden met een Märklin Mobile Station 2.
En als de rails ligt kan ik niet genoeg karton en plakband aanslepen voor de gebouwen.

Met Märklin C-rails maak je dus wel de keuze voor 3-rail. Ik hoor mijn kleinzoon nooit over die derde middenrail, dat zal hem een zorg zijn.

Misschien is deze video serie iets voor je: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2024, 17:17:25 »
Geweldig Alex en Flip,
Vooral heel veel plezier gewenst.
60 jaar geleden begon ik doordat mijn vader me een startset van Marklin gaf, later uitgebreid met huisjes en een station. Ik weet nu nog steeds dat ik er niks van begreep dat de locomotieven van een vriendje niet bij mij konden rijden en omgekeerd. Er is ondertussen een zeer geringe kennis van techniek bijgekomen, maar het kind van toen zit er gelukkig nog steeds in.
Tot nu toe heb ik niks toe te voegen aan de adviezen van de mannen. Koop vooral (nog) geen dure dingen, voor het plezier is dat ook helemaal niet nodig.
Groet Mara
Station Baarn HIJSM