Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door BartvD
Vandaag om 18:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 18:39:48
Roco Wissel polariseren en aansluiten op wisseldecoder door henk
Vandaag om 18:38:49
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:52
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:31:18
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:30:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:29:58
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 17:53:34
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door HaHoHo
Vandaag om 17:53:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Willem1951
Vandaag om 17:36:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:35:53
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:33:16
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 17:30:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cédric
Vandaag om 17:25:37
Modules van Kees Gorter door 44
Vandaag om 17:24:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:56
Transfer afwrijven? door henk
Vandaag om 17:19:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:15:01
Zestiger jaren plastic lijmen? door bellejt
Vandaag om 17:09:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:19
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
  

Auteur Topic: Mehano G2000 BB, N  (gelezen 10165 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Mehano G2000 BB, N
« Gepost op: 21 mei 2008, 11:02:46 »
Mehano, G2000 BB, spoor N
Door: Robert Wienesen

Het voorbeeld

Geschiedenis[1,3,4]
De G2000 BB is een product van Vossloh Locomotives GmbH, de eigenaar van de Maschinenfabrik Kiel (MaK) waar in een vaag verleden ook de NS 6400 vandaan is gekomen. De lok is ca 8 jaar geleden ontwikkeld. Er zijn 5 verschillende varianten gemaakt. Een daarvan is de lok met de kenmerkende asymmetrische cabines. Tja het is maar wat je mooi noemt. Deze diesel-hydraulische G2000 BB kan maximaal 120 of 140 km/h halen en heeft een motorvermogen van 2240 resp. 2700 kW. Meer dan voldoende om zichzelf en een hele zwik goederenwagens voort te bewegen. Dit loktype is in diverse Europese landen toegelaten waaronder Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Zweden, Denemarken, Polen en Nederland (onderstaande voorbeeldfoto[6]). De Zwitserse spoorwegen hebben 3 loks van dit type in dienst onder die te boek staan als de serie Am 840. Ze worden vooral ingezet in Zuid-Zwitserland en Italië.



Het model
Het model dat voor de test is gebruikt is de Am 840, ofwel de SBB Cargo kleurvariant. De eerste indruk van het model, zo recht uit de doos, plof op het testspoortje is goed. De bedrukking is zuiver, de rode en de blauwe kleuren lopen niet in elkaar over. Ook zijn er diverse aangezette onderdelen op de kap gezet zoals de hoorns en een paar airco-units op de cabines.







Het mooiste is natuurlijk dat fijne, metalen, hekwerkje en de nagebootste traanplaat op de "bühne" langs de motorruimte tussen de twee cabines.
De draaistelframes zijn van massief donkergrijs kunststof, alleen de trappen zijn aangezet. De wielen hebben de o zo kenmerkende magnetische remschijven zoals die op veel van de moderne loks terug te vinden zijn.



Eigenschappen
De lok is technisch gezien goed uitgerust, een model zoals we dat toch eigenlijk mogen verwachten. Vijfpolige motor, vliegwielen (ja, 2 stuks om precies te zijn) en de alom in europa vertegenwoordigde NEM-adapters voor koppelingen en voor 6 polige decoder.
De motor drijft via twee cardanassen de beide draaistellen aan. De draaistellen hebben elk een antislipbandje op de binnenste as, op een diagonaal waardoor er feitelijk stroom wordt afgenomen op 3 wielen per draaistel.
Met de ca 77 gram die dit modelletje weegt kan je toch een aardige trein voorttrekken. Een setje minitrix-containerwagens (minitrix 15257) met 30 assen is geen enkel probleem. Alle wagens zijn van metaal en deze lok weet ze zelfs de hellingen van Jeroens (Jeroni) modelbaan Boppard op te trekken (en die zijn behoorlijk steil, meer dan de 2% in ieder geval. De Flm 185 kon dat niet aan, tenminste niet in z'n uppie. Dubbeltractie noodzakelijk).



Qua snelheid is het model binnen de perken gehouden. Het kan van tergend langzaam (kruipend) tot iets meer dan de voorbeeldsnelheid. Het is in ieder geval geen ICE in vermomming.
Mooie gimmick van dit model is de LED-verlichting. Erg prettig dat deze lok zowel witte frontverlichting als rode sluitverlichting toont naar gelang de rijrichting. Dit zie ik toch echt nog steeds te weinig in spoor N.



Tja, tot zover het goede nieuws. Een van de vervelendste eigenschappen is de kap. Deze zit zo vast op de lok en de handleiding is zodanig summier dat er uiteindelijk niets anders opzat dan terug te gaan naar de winkel waar de lok vandaan kwam. De kap is alleen los te krijgen door een van de machinistenhuizen tussen de vingers te nemen en daaraan te trekken. Duwen in het midden van de kap (motorcompartiment) is zinloos want deze is massief opgevuld met motor en vliegwieltjes. Ook niet verstandig is om de schroefjes onder de machinistenhuizen los te draaien, dan vallen de koppelingen, inclusief bladveertje, onder de lok vandaan. Er moet wel met behoorlijke kracht aan de kap worden getrokken en er kwam geen beweging in dus dat kan alleen maar fout gaan. Persoonlijk heb ik het daarom maar overgelaten aan de expert in de modelspoorwinkel, dan is het risico op breuk een stuk minder.



Een andere rare eigenschap kwam ook aan het licht op de Boppard-baan van Jeroen (Jeroni). De lok produceert tijdens het rijden een aardig sterk magnetisch veld. Sterk genoeg om de reed-contacten onder het spoor te bedienen.

Decoder
In deze lok heb is een volgens het selectrix-protocol (type DHL-100) met 6-polige litze geplaatst. Dit mag geen enkel probleem zijn aangezien de lok een stekkerverbinding volgens NEM 653 heeft. De motor is met deze decoder goed te regelen en de lok heeft zonder problemen rondgereden.

Verzorging
Het model wordt geleverd in kartonnen doosje van 17 bij 10 cm. Hierin bevindt zich een stevig piepschuimen blok waarin de lok onder een doorzichtig stuk plastic en een stukje folie zit ingebed. Dankzij een klein gaatje aan de onderkant is de lok vrij gemakkelijk uit deze piepschuimen inlay te duwen en beet te pakken.
De lok wordt uiteraard geleverd met een handleiding die ik zowaar wel heb doorgelezen (maar dat was omdat ik me verveelde in de trein op de terugweg). Deze is in diverse talen, waaronder Nederlands. Zo weet men wel te melden dat, wil men een decoder plaatsen, de kap moet verwijderen. Alleen is men even vergeten te vermelden hoe. Ook is er een "explosions"-tekening aanwezig.

Overig
Hobbytrain heeft in het verleden ook dit model aangekondigd, zei het dan wel als hobby versie ala de Conrad Taurus en de Bügelfalte. Echter deze zijn geannuleerd toen Mehano met de eerste twee varianten op de markt kwam,de Railion Italië en de SBB Cargo versie.
De andere aangekondigde modellen laten (op het moment van schrijven van deze test) nog even op zich wachten. Mehano heeft in het verleden ook van alle kleurvarianten een LokSound versie aangekondigd. Deze aankondiging is later ingetrokken.

Conclusie
Voor een prijs van ca € 130,- heb je een leuke, krachtige lok met een markant uiterlijk op je baan rondrijden. En gezien de enorme hoeveelheid varianten die op de markt gebracht gaat worden zitten er vast wel een paar NL- verantwoordde varianten bij (R4C, MRCE) die niet gaan misstaan op de Nederlandse baan anno nu. Het is wel jammer dat de kap van de lok zo slecht te verwijderen is in mijn ogen, het maakt het digitaliseren een stuk lastiger.



De Details:

Algemeen[2,4]
Merk: Mehano
Type: Vossloh (MaK) G2000 BB
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V
Catalogusnrs: T513 (typenumer), ordernummers[5]:

55536 Diesellok MaK G2000, SBB CARGO*, rood/blauw, Tp.5
55538 Diesellok MaK G2000, SERFER, rood/grijs, Tp.5
55540 Diesellok MaK G2000, POOL, Tp.5
55542 Diesellok MaK G2000, RAILION Italia Tp.5
55544 Diesellok MaK G2000, European Bullls, zilver/groen, Tp.5
55546 Diesellok MaK G2000, Mitsui & CO, Tp.5
55548 Diesellok MaK G2000, Shortlines, Tp.5
55550 Diesellok MaK G2000, WLE-Warsteiner, geelcrème, Tp.5

55544-DC, EUROPEAN BULLS/ Rail4Chem
55546-DC, MITSUI & CO
55550-DC, WLE
55489-DC, SHORTLINES
*geteste versie

Frame: metaal
Opbouw: kunststof, hekwerk metaal
Gewicht: 77 gram
Min. Radius: Geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig
Prijs: ca € 130,-

Testuitvoering: T513, ordernr. 55536
Stroomafname: alle 4 assen, 2 antislipbandjes
Motor: vijfpolig met vliegwielen (2 stuks)
Verlichting: LED, Wit/rood wisselend met de rijrichting
Decoder: stekkerverbinding 6 polig volgens NEM 653
Krachtoverbrenging: Cardanassen
Vliegwiel: Ja, 2 stuks
Trekkracht: meer als 30 assen op een helling van 4 procent
Demontage: Kap zit op het frame geklikt. Wel zeer moeilijk te verwijderen
Zelf aan te brengen onderdelen: geen

Maten (1:1 / 1:160 / model, alle in mm)
Lengte over de buffers: 17400 / 108,75 / 109 mm
Hoogte: 4220 / 26,38 / 27 mm
Breedte: 3080 / 19,25 / 17 mm
Wieldiameter: 1000 / 6,25 / onbekend

Rijeigenschappen
Vmax: Iets aan de sneller kant, maar heb alleen digitaal met de lok gereden
V voorbeeld: 120-140 km/h
Vmin: Zeer laag of kruipend als je het zo wil noemen.

Bronnen:
[1] http://de.wikipedia.org/wiki/G2000
[2] http://www.mehano.si/?PID=21&CID=57&ID=678
[3] http://www.vossloh-locomotives.com/fs_cms/media/downloads/pdfs/prospekte/G2000BB_de.pdf
[4] Verpakking en bijgeleverde handleiding
[5] http://www.1zu160.net/neues/neuheiten2008.php
[6] http://www.nicospilt.com/G2000.htm

Fotoverantwoording:
Voorbeeldfoto: Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/G2000.htm)
Foto's model: Robert Wienesen
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2009, 10:13:45 door Peter van der Leek »