Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 18:48:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 18:44:14
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:14:51
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 18:00:21
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:56:58
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Jeroen Water
Vandaag om 17:50:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:24:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 17:19:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 17:17:05
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door IJmc
Vandaag om 17:12:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
Vandaag om 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:12:34
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
Vandaag om 14:05:20
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:06:10
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
Aachenau West door NS264
Vandaag om 10:06:17
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10

Auteur Topic: Bouwen en inbouwen van Noch kinder carrousel  (gelezen 1322 keer)

johanw

• Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
Bouwen en inbouwen van Noch kinder carrousel
« Gepost op: 16 October 2024, 21:31:54 »
Goedenavond,

Onlangs heb ik van Noch de Kinder carrousel 13403 aangeschaft.

Inmiddels de boel in elkaar gezet, maar ik vraag me nu af hoe je dit in de baan gaat monteren.
Is het de bedoeling om een groot gat te zagen waar het hele geval inzakt. Alleen hoe zet je het dan vast. Plus het lijkt me niet logisch dat er zo’n groot gat voor moet worden gemaakt.
Aan de onderzijde van de baan vast zetten kan ook niet, want dat komt het pinnetje waar de carrousel op komt er niet bovenuit.

Ik dacht slim te zijn en alleen het stukje hout waar het motortje in zit vast geklemd onder de baan te schroeven, en dat gaat op zich wel, maar dan geeft het contact geluid door wat erg hinderlijk is. Dat heb ik geprobeerd op te lossen door het stukje hout te vervangen door een stukje stevig rubber, maar dan is nog steeds hinderlijk contact geluid.

Is er iemand die dit ook gebouwd en ingebouwd heeft. En hoe is dat dan gedaan.

Groet Johan Westhoeve.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Bouwen en inbouwen van Noch kinder carrousel
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2024, 07:05:34 »
Hoi Johan,

De tegels onder de draaimolen laten al zien dat de bovenkant van de vierkante houten plaat waar de tegels op gelijmd zijn, gelijk moet liggen met de bovenzijde van je treinbaanplaat. Dus inderdaad een groot gat zagen en dit model er in laten zakken. Je zult dan onder je treinbaanplaat een frame moeten maken waar het vierkante plaatje van de draaimolen op rust. Als je treinbaanplaat een andere dikte heeft dan het vierkante plaatje van het model, moet je dus met opvulplaatjes gaan werken, zodat de bovenkant van het vierkante plaatje alsnog gelijk komt met de bovenkant van je treinbaanplaat.

Bij inbouw is het dus in principe niet de bedoeling om het model uit elkaar te halen.

Wat geluid betreft: ik heb de boom met schommelend meisje gekocht en ingebouwd. In dat model draait een magneetje onder de vloer van het model. Dat ding produceert ook een heel irritant geluid. Ik heb er een schakelaar tussen gezet bij de voeding. Gevolg: model staat altijd uit…..

Het zijn onwijs leuke scenes van Noch en ik had er echt wel meer willen hebben, maar dat rotgeluid weerhoudt mij er van.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

johanw

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2024, 18:18:50 »
Hoi Jeroen,

Had inmiddels al een beetje verwacht dat dit de enige manier wordt om dit in te bouwen. Vindt het een bijzondere constructie en totaal niet handig. Wilde het in een bestaande speeltuin inbouwen. Maar hier heb je dus heel veel ruimte voor nodig. Ik heb overigens ook de schommel van Noch, en daar is het hele geval nog groter. Ik heb ook de wip van Viessmann daar boor je een gat van 12 of 16 mm en daar past elektronica in. Werkt perfect. Deze van Noch zijn leuk om te zien, maar zijn praktisch niet naderhand in te bouwen. Ik ga een proef opstelling maken en kijken of ik nog iets tegen dat geluid kan doen, want zonder het frame hoor je bijna niets.
Kortom, eigenlijk beetje spijt van de aanschaf.
Groet Johan Westhoeve.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2024, 23:51:48 »
Het motortje wat ik zie is een vrij standaard model motor met aangebouwde vertraging die je in bijzonder veel varianten (snelheden) kan krijgen.
Wat ik vermoed is dat Noch een nogal sneldraaiend motortje gebruikt heeft, met een aangebouwde, erg forse vertraging. Ik heb dezelfde motortjes los liggen, geschikt voor 12 Volt, waarbij ze dan uit m'n hoofd 30 toeren per minuut draaien. Dan hoor je ze wel (ik heb geen idee van de klank-kast genaamd 'modelbaan') maar als ik ze op 1,5 Volt laat draaien, draaien ze heel rustig (uit m'n hoofd 6 toeren per minuut) en denk ik dat ze ook op een modelbaan onhoorbaar blijven.

Eventueel zou je de motortjes dus kunnen vervangen door types die bij dezelfde spanning sowieso al langzamer draaien, maar Noch doet nogal geheimzinnig over de meegeleverde regelprint en ik kan nergens foto's van dat printje vinden.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2024, 08:47:09 »
Het vervangen van het motortje is inderdaad een mogelijkheid.

Het vibrerende geluid heeft er mee te maken dat het motortje direct op de onderplaat(al dan niet met rubber) van de baan is gemonteerd.

Mogelijkheid 1:

Ik zou een aluminium strip nemen en die in een -I_I-  vorm buigen
De beide poten 10 a 12 cm lang.
Daarop direct het motortje monteren (met alleen smeltlijm?), korte zijde, met de poten en het asje omhoog.
Dit tegen de onderplaat schroeven met rubber ertussen.

Het motorasje verlengen tot in het speeltuig met een rubber slangetje of plastic luchtslang.
Het speeltuig daarop bevestigen, eventueel met een asje door de treinplaat heen

Mogelijkheid 2

Een heel onverwachtte oplossing is:
speeltuig aanbrengen (asje?) met een rubber/plastic slangetje 5 a 10 cm tot onder de baan, .
Het motortje in het slangetje steken.

Zou je spanning op het motortje zetten, dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
    Speeltuig gaat draaiien of
     Motortje gaat draaiien, totdat de draden strak zijn gedraaid.

Derhalve:
De stroomaanvoer goed vast solderen aan het motortje, met niet al te dunne flexibele stroomdraden,
       maar zeker geen stug electriciteitsdraad (eventueel nog wat smeltlijm aanbrengen)
Een strip of latje vast maken aan de onderplaat zodat deze 3 cm van het motortje af komt te zitten.
De stroomdraden strak, maar niet al te stak aantrekken en deze bevestigen aan het latje (bv smeltlijm)

In theorie zal het speeltuig gaan draaien.
Het motortje wordt tegen gehouden door de strooomdraden en zal dus niet gaan draaiien.
Er komt een beetje trekkracht te staan op de draden, maar erg veel vermogen is er niet nodig voor het speeltuig.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 18 October 2024, 08:50:42 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

johanw

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2024, 22:25:58 »
Bedankt voor de tips. Heb denk ik tot nu de simpelste oplossing gevonden. Heb toch de standaard waar het motortje eigenlijk in moet eruit gehaald. En een gat van 16 geboord in de plaat van de baan. Ik heb nog wat rubber u strips liggen van een glazen wand. Dit past er vrij aardig omheen, en zit klem in het geboorde gat. Het rubber zorgt voor een goede demping.

Ga het nog wel uitvoerig testen. Bv of het niet te warm wordt.
Groet Johan Westhoeve.