Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 08:05:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:41:54
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:27:58
wisselaandrijving MTB
door
henk
Vandaag
om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
Vandaag
om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters
door
Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje
door
Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM
door
Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool
door
Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
door
Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS
door
Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel?
door
Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
de drie hoefijzers connectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: de drie hoefijzers connectie (gelezen 1469 keer)
orientexpress
Offline
Berichten: 786
de drie hoefijzers connectie
«
Gepost op:
13 October 2024, 21:30:22 »
Hi,
Soms heb je van die impuls aankopen die je wellicht al een beetje in je achterhoofd had. Bij mij was dit een piko 54609 bierwagen van de drie hoefijzers breda.
Piko
Welnu waarom? Hieronder een stukje proza/informatie.
Eén van mijn andere hobby's is genealogie en ik ben er recent achter gekomen dat ik een familierelatie heb tot de familie Smits. Welke Smits? Juist de bierfamilie Smits die de drie hoefijzers brouwerij groot heeft gemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_geslacht_Smits_(ook:_Smits_van_Waesberghe)
Leuke reden dus tot een impuls aankoop, maar wat heb ik nou eigenlijk gekocht?
De drie hoefijzers hebben zover ik weet (in nederland) 3 typen bierwagens gehad:
NS 560107P-560710P gebouwd door HAWA hannover 1923
NS 560711P-560715P gebouwd door HAWA hannover 1929
NS 560717P-560720P gegevens onbekend 1950
De piko die ik heb gekocht met nummer 560711P behoort tot de 2de serie.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/96456BCAB45D57FEA87C83E3EC022CDC
Bonthuis, J.A., fotograaf 28-03-1950 (link ivm copyright)
Utrechts archief: NS 560711-560715 van de NV Bierbrouwerij "De Drie Hoefijzers" te Breda. Zijaanzicht, eindaanzicht, indeling en onderstel door HAWA. 1929. Blauwdruk. {k43} (PM1129)
De meeste andere fabrikanten (marklin fleischmann brawa) hebben in meer of mindere maten een geslaagd model proberen te maken van de eerste serie van drie hoefijzers wagens.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/7ACAB89A0BD851C2BE4DC3AF7E110453
Bonthuis, J.A., fotograaf 21-04-1950 (link ivm copyright)
Utrechts archief (V 97025) Bierwagens NS 560701-560710 P, van de Bierbrouwerij "de Drie Hoefijzers" te Breda, goedgekeurd december 1923
Wat opvalt is dat geen van de fabrikanten een versie hebben uitgebracht met een intact remmershuis, maar vooral hebben gekozen voor de versie met verwijderd remhuis.
Brawa 49776
Fleischmann 534902
Märklin 48772
Het interessante is dat de eerste foto van bonthuis rechts de 560705 toont op 28-03-1950 met intact remhuis.
Degene die de eerste serie met intact remhuis willen hebben zijn helaas genoodzaakt of hebben het privilege deze te kunnen maken op basis van een Brawa of Fleischmann bierwagen met een beetje hulp van MK modelbouwstudio:
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k20p3.htm
Periode 1945 tot ca 1960
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k20p9.htm Periode
1922-1940
Voor de 3 hoefijzers loopt het helaas slecht af, uiteindelijk in 1968 word het samengevoegd met oranjeboom.
Modelspoor, genealogie, bier. Bij mij smaakt het altijd naar meer
Proost,
Adriaan
PS mocht iemand meer weten over de derde serie ik hou me aanbevolen.
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Bierwagen
Offline
Berichten: 328
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #1 Gepost op:
14 October 2024, 10:55:59 »
Beste Adriaan:
Heel leuke bijdrage. Op een paar maanden na heb ik 40 jaar gewerkt bij De Drie Hoefijzers en haar opvolgers en uit die stal heb ik ook een aantal verschillende merken wagonnetjes op de baan.
vriendelijke groeten,
Marius, alias Bierwagen
Gelogd
odaoda
Offline
Berichten: 175
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #2 Gepost op:
14 October 2024, 12:34:49 »
Overzicht uit Op de Rails 11-1979. De gegevens van de 560721-724 [p] zijn qua bouwjaar en inzet bij de brouwerij onjuist.
Overzicht uit mat. boek 1958 met wijzigingen.
«
Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 12:46:50 door odaoda
»
Gelogd
orientexpress
Offline
Berichten: 786
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #3 Gepost op:
14 October 2024, 14:06:33 »
Dank Marius. Wat heb jij aan 3 hoefijzers wagens?
Odaoda, zoals altijd zie ik de mooiste bronnen van jou komen.
Zijn er foto's of tekeningen van 716 t/m 724?
Begrijp ik het goed dat de meeste tot 1946 in dienst waren?
Met vriendelijke groet,
Adriaan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
RodeDuivel
Offline
Berichten: 819
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #4 Gepost op:
14 October 2024, 14:17:33 »
Strikt genomen zijn de 560 721/724 wagens uit de zogenaamde S-CHO en later GS 127 respectievelijk 120 nummerserie naargelang het UIC regiem. Vanuit dat perspectief is het bijzonder dat geen enkele fabrikant een dergelijke wagen op de markt heeft gebracht. Cruciaal in deze is de vraag of betrokken 4 wagens in aangepast jasje op de baan zijn verschenen of dat dat het zich beperkt tot opschriften in de vorm van bijvoorbeeld depotstation. Zie in dat verband ook de wagens die door Gist Brocades van de NS werden gehuurd.
Gelogd
odaoda
Offline
Berichten: 175
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #5 Gepost op:
14 October 2024, 14:42:57 »
De eerste kolom met een jaartal is het bouwjaar van de wagenserie, het tweede: het jaar van in dienst bij de brouwerij. Het jaar uit dienst was de auteur van het bierwagenartikel in OdR kennelijk niet bekend. De laatste nummers waren toebedeeld aan gewone roodbruine S-CHO wagens (het ORE-type). Ze waren niet wit en hadden slechts een particuliernummer en een depotstation gerelateerd aan de "Drie Hoefijzers".
Gelogd
odaoda
Offline
Berichten: 175
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #6 Gepost op:
15 October 2024, 13:11:16 »
De afvoerdatums:
560701 2-62
560702 11-62
560703 9-63
560704 2-62
560705 11-62
560706 vermist
560707 11-62
560708 2-62
560709 2-62
560710 2-62
560711 11-62
560712 5-64
560713 11-62
560714 5-64
560715 5-64
560716 2-62
560717 8-64
560718 5-64
560719 11-62
560720 2-62
560721-724
Het in het NS-overzicht ontbrekende nummer van de 560724 was S-CHO 6967; deze wagen werd in 6-1964 alweer aan NS teruggegeven. De 560721-724 ontstonden in 3-63, 4-63, 12-63 en 12-63. NS 560721-723 werden in 5-68, 6-68 en 6-68 vernummerd in .Gs 21 84 083 5 400-402 en werden in 5-71, 4-71 en 4-71 teruggegeven als NS .Gs 21 84 120 1 459, 451 en 456.
«
Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 13:15:50 door odaoda
»
Gelogd
orientexpress
Offline
Berichten: 786
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #7 Gepost op:
16 October 2024, 08:07:10 »
Hi,
Odaoda dank voor de detailinformatie van de afvoerdatums!
In het utrechts archief zie ik dat er nog wat niet gedigitaliseerd is van de 560717P en 560720P.
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C667E3B4642E0534701000A17FD
Met vriendelijke groet,
Adriaan de Haan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
de drie hoefijzers connectie