Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:03:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:27
Laadstation noodsluitseinlantaarn
door
DE2 180
Vandaag
om 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:39:13
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's
door
Huup
Vandaag
om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem
door
orientexpress
Vandaag
om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 21:34:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
Vandaag
om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Paulus
Vandaag
om 20:51:12
Roco Plan T
door
henk
Vandaag
om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Robvl
Vandaag
om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Rody v. G.
Vandaag
om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel.....
door
Josephes
Vandaag
om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Rody v. G.
Vandaag
om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:08
wisselaandrijving MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
Vandaag
om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia
door
Besselspoor
Vandaag
om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
VictorPM
Vandaag
om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa
door
ns.1200
Vandaag
om 15:05:42
20 jaar BNLS
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:04:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
de drie hoefijzers connectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: de drie hoefijzers connectie (gelezen 1470 keer)
orientexpress
Offline
Berichten: 788
de drie hoefijzers connectie
«
Gepost op:
13 October 2024, 21:30:22 »
Hi,
Soms heb je van die impuls aankopen die je wellicht al een beetje in je achterhoofd had. Bij mij was dit een piko 54609 bierwagen van de drie hoefijzers breda.
Piko
Welnu waarom? Hieronder een stukje proza/informatie.
Eén van mijn andere hobby's is genealogie en ik ben er recent achter gekomen dat ik een familierelatie heb tot de familie Smits. Welke Smits? Juist de bierfamilie Smits die de drie hoefijzers brouwerij groot heeft gemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_geslacht_Smits_(ook:_Smits_van_Waesberghe)
Leuke reden dus tot een impuls aankoop, maar wat heb ik nou eigenlijk gekocht?
De drie hoefijzers hebben zover ik weet (in nederland) 3 typen bierwagens gehad:
NS 560107P-560710P gebouwd door HAWA hannover 1923
NS 560711P-560715P gebouwd door HAWA hannover 1929
NS 560717P-560720P gegevens onbekend 1950
De piko die ik heb gekocht met nummer 560711P behoort tot de 2de serie.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/96456BCAB45D57FEA87C83E3EC022CDC
Bonthuis, J.A., fotograaf 28-03-1950 (link ivm copyright)
Utrechts archief: NS 560711-560715 van de NV Bierbrouwerij "De Drie Hoefijzers" te Breda. Zijaanzicht, eindaanzicht, indeling en onderstel door HAWA. 1929. Blauwdruk. {k43} (PM1129)
De meeste andere fabrikanten (marklin fleischmann brawa) hebben in meer of mindere maten een geslaagd model proberen te maken van de eerste serie van drie hoefijzers wagens.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/7ACAB89A0BD851C2BE4DC3AF7E110453
Bonthuis, J.A., fotograaf 21-04-1950 (link ivm copyright)
Utrechts archief (V 97025) Bierwagens NS 560701-560710 P, van de Bierbrouwerij "de Drie Hoefijzers" te Breda, goedgekeurd december 1923
Wat opvalt is dat geen van de fabrikanten een versie hebben uitgebracht met een intact remmershuis, maar vooral hebben gekozen voor de versie met verwijderd remhuis.
Brawa 49776
Fleischmann 534902
Märklin 48772
Het interessante is dat de eerste foto van bonthuis rechts de 560705 toont op 28-03-1950 met intact remhuis.
Degene die de eerste serie met intact remhuis willen hebben zijn helaas genoodzaakt of hebben het privilege deze te kunnen maken op basis van een Brawa of Fleischmann bierwagen met een beetje hulp van MK modelbouwstudio:
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k20p3.htm
Periode 1945 tot ca 1960
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k20p9.htm Periode
1922-1940
Voor de 3 hoefijzers loopt het helaas slecht af, uiteindelijk in 1968 word het samengevoegd met oranjeboom.
Modelspoor, genealogie, bier. Bij mij smaakt het altijd naar meer
Proost,
Adriaan
PS mocht iemand meer weten over de derde serie ik hou me aanbevolen.
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Bierwagen
Offline
Berichten: 328
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #1 Gepost op:
14 October 2024, 10:55:59 »
Beste Adriaan:
Heel leuke bijdrage. Op een paar maanden na heb ik 40 jaar gewerkt bij De Drie Hoefijzers en haar opvolgers en uit die stal heb ik ook een aantal verschillende merken wagonnetjes op de baan.
vriendelijke groeten,
Marius, alias Bierwagen
Gelogd
odaoda
Offline
Berichten: 175
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #2 Gepost op:
14 October 2024, 12:34:49 »
Overzicht uit Op de Rails 11-1979. De gegevens van de 560721-724 [p] zijn qua bouwjaar en inzet bij de brouwerij onjuist.
Overzicht uit mat. boek 1958 met wijzigingen.
«
Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 12:46:50 door odaoda
»
Gelogd
orientexpress
Offline
Berichten: 788
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #3 Gepost op:
14 October 2024, 14:06:33 »
Dank Marius. Wat heb jij aan 3 hoefijzers wagens?
Odaoda, zoals altijd zie ik de mooiste bronnen van jou komen.
Zijn er foto's of tekeningen van 716 t/m 724?
Begrijp ik het goed dat de meeste tot 1946 in dienst waren?
Met vriendelijke groet,
Adriaan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
RodeDuivel
Offline
Berichten: 819
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #4 Gepost op:
14 October 2024, 14:17:33 »
Strikt genomen zijn de 560 721/724 wagens uit de zogenaamde S-CHO en later GS 127 respectievelijk 120 nummerserie naargelang het UIC regiem. Vanuit dat perspectief is het bijzonder dat geen enkele fabrikant een dergelijke wagen op de markt heeft gebracht. Cruciaal in deze is de vraag of betrokken 4 wagens in aangepast jasje op de baan zijn verschenen of dat dat het zich beperkt tot opschriften in de vorm van bijvoorbeeld depotstation. Zie in dat verband ook de wagens die door Gist Brocades van de NS werden gehuurd.
Gelogd
odaoda
Offline
Berichten: 175
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #5 Gepost op:
14 October 2024, 14:42:57 »
De eerste kolom met een jaartal is het bouwjaar van de wagenserie, het tweede: het jaar van in dienst bij de brouwerij. Het jaar uit dienst was de auteur van het bierwagenartikel in OdR kennelijk niet bekend. De laatste nummers waren toebedeeld aan gewone roodbruine S-CHO wagens (het ORE-type). Ze waren niet wit en hadden slechts een particuliernummer en een depotstation gerelateerd aan de "Drie Hoefijzers".
Gelogd
odaoda
Offline
Berichten: 175
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #6 Gepost op:
15 October 2024, 13:11:16 »
De afvoerdatums:
560701 2-62
560702 11-62
560703 9-63
560704 2-62
560705 11-62
560706 vermist
560707 11-62
560708 2-62
560709 2-62
560710 2-62
560711 11-62
560712 5-64
560713 11-62
560714 5-64
560715 5-64
560716 2-62
560717 8-64
560718 5-64
560719 11-62
560720 2-62
560721-724
Het in het NS-overzicht ontbrekende nummer van de 560724 was S-CHO 6967; deze wagen werd in 6-1964 alweer aan NS teruggegeven. De 560721-724 ontstonden in 3-63, 4-63, 12-63 en 12-63. NS 560721-723 werden in 5-68, 6-68 en 6-68 vernummerd in .Gs 21 84 083 5 400-402 en werden in 5-71, 4-71 en 4-71 teruggegeven als NS .Gs 21 84 120 1 459, 451 en 456.
«
Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 13:15:50 door odaoda
»
Gelogd
orientexpress
Offline
Berichten: 788
Re: de drie hoefijzers connectie
«
Reactie #7 Gepost op:
16 October 2024, 08:07:10 »
Hi,
Odaoda dank voor de detailinformatie van de afvoerdatums!
In het utrechts archief zie ik dat er nog wat niet gedigitaliseerd is van de 560717P en 560720P.
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C667E3B4642E0534701000A17FD
Met vriendelijke groet,
Adriaan de Haan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
de drie hoefijzers connectie