Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: de drie hoefijzers connectie  (gelezen 1668 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
de drie hoefijzers connectie
« Gepost op: 13 October 2024, 21:30:22 »
Hi,

Soms heb je van die impuls aankopen die je wellicht al een beetje in je achterhoofd had. Bij mij was dit een piko 54609 bierwagen van de drie hoefijzers breda.

Piko

Welnu waarom? Hieronder een stukje proza/informatie.

Eén van mijn andere hobby's is genealogie en ik ben er recent achter gekomen dat ik een familierelatie heb tot de familie Smits. Welke Smits? Juist de bierfamilie Smits die de drie hoefijzers brouwerij groot heeft gemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_geslacht_Smits_(ook:_Smits_van_Waesberghe)

Leuke reden dus tot een impuls aankoop, maar wat heb ik nou eigenlijk gekocht?

De drie hoefijzers hebben zover ik weet (in nederland) 3 typen bierwagens gehad:
NS 560107P-560710P gebouwd door HAWA hannover 1923
NS 560711P-560715P gebouwd door HAWA hannover 1929
NS 560717P-560720P gegevens onbekend 1950

De piko die ik heb gekocht met nummer 560711P behoort tot de 2de serie.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/96456BCAB45D57FEA87C83E3EC022CDC
Bonthuis, J.A., fotograaf 28-03-1950 (link ivm copyright)

Utrechts archief: NS 560711-560715 van de NV Bierbrouwerij "De Drie Hoefijzers" te Breda. Zijaanzicht, eindaanzicht, indeling en onderstel door HAWA. 1929. Blauwdruk. {k43} (PM1129)

De meeste andere fabrikanten (marklin fleischmann brawa) hebben in meer of mindere maten een geslaagd model proberen te maken van de eerste serie van drie hoefijzers wagens.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/7ACAB89A0BD851C2BE4DC3AF7E110453
Bonthuis, J.A., fotograaf 21-04-1950 (link ivm copyright)

Utrechts archief (V 97025) Bierwagens NS 560701-560710 P, van de Bierbrouwerij "de Drie Hoefijzers" te Breda, goedgekeurd december 1923

Wat opvalt is dat geen van de fabrikanten een versie hebben uitgebracht met een intact remmershuis, maar vooral hebben gekozen voor de versie met verwijderd remhuis.
Brawa 49776
Fleischmann 534902
Märklin 48772
Het interessante is dat de eerste foto van bonthuis rechts de 560705 toont op 28-03-1950 met intact remhuis.

Degene die de eerste serie met intact remhuis willen hebben zijn helaas genoodzaakt of hebben het privilege deze te kunnen maken op basis van een Brawa of Fleischmann bierwagen met een beetje hulp van MK modelbouwstudio:
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k20p3.htm Periode 1945 tot ca 1960
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k20p9.htm Periode 1922-1940

Voor de 3 hoefijzers loopt het helaas slecht af, uiteindelijk in 1968 word het samengevoegd met oranjeboom.

Modelspoor, genealogie, bier. Bij mij smaakt het altijd naar meer :)

Proost,

Adriaan

PS mocht iemand meer weten over de derde serie ik hou me aanbevolen.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2024, 10:55:59 »
Beste Adriaan:
Heel leuke bijdrage. Op een paar maanden na heb ik 40 jaar gewerkt bij De Drie Hoefijzers en haar opvolgers en uit die stal heb ik ook een aantal verschillende merken wagonnetjes op de baan.
vriendelijke groeten,
Marius, alias Bierwagen

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2024, 12:34:49 »
Overzicht uit Op de Rails 11-1979. De gegevens van de 560721-724 [p] zijn qua bouwjaar en inzet bij de brouwerij onjuist.

Overzicht uit mat. boek 1958 met wijzigingen.


 
« Laatst bewerkt op: 14 October 2024, 12:46:50 door odaoda »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2024, 14:06:33 »
Dank Marius. Wat heb jij aan 3 hoefijzers wagens?

Odaoda, zoals altijd zie ik de mooiste bronnen van jou komen.
Zijn er foto's of tekeningen van 716 t/m 724?
Begrijp ik het goed dat de meeste tot 1946 in dienst waren?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2024, 14:17:33 »
Strikt genomen zijn de 560 721/724 wagens uit de zogenaamde S-CHO en later GS 127 respectievelijk 120 nummerserie naargelang het UIC regiem. Vanuit dat perspectief is het bijzonder dat geen enkele fabrikant een dergelijke wagen op de markt heeft gebracht. Cruciaal in deze is de vraag of betrokken 4 wagens in aangepast jasje op de baan zijn verschenen of dat dat het zich beperkt tot opschriften in de vorm van bijvoorbeeld depotstation. Zie in dat verband ook de wagens die door Gist Brocades van de NS werden gehuurd.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2024, 14:42:57 »
De eerste kolom met een jaartal is het bouwjaar van de wagenserie, het tweede: het jaar van in dienst bij de brouwerij. Het jaar uit dienst was de auteur van het bierwagenartikel in OdR kennelijk niet bekend. De laatste nummers waren toebedeeld aan gewone roodbruine S-CHO wagens (het ORE-type). Ze waren niet wit en hadden slechts een particuliernummer en een depotstation gerelateerd aan de "Drie Hoefijzers".

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2024, 13:11:16 »
De afvoerdatums:
560701  2-62
560702  11-62
560703  9-63
560704  2-62
560705  11-62
560706  vermist
560707  11-62
560708  2-62 
560709  2-62
560710  2-62
560711  11-62
560712  5-64 
560713  11-62
560714  5-64
560715  5-64 
560716  2-62
560717  8-64
560718  5-64
560719  11-62
560720  2-62

560721-724
Het in het NS-overzicht ontbrekende nummer van de 560724 was S-CHO 6967; deze wagen werd in 6-1964 alweer aan NS teruggegeven. De 560721-724 ontstonden in 3-63, 4-63, 12-63 en 12-63. NS 560721-723 werden in 5-68, 6-68 en 6-68 vernummerd in .Gs 21 84 083 5 400-402 en werden in 5-71, 4-71 en 4-71 teruggegeven als NS .Gs 21 84 120 1 459, 451 en 456.

« Laatst bewerkt op: 15 October 2024, 13:15:50 door odaoda »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: de drie hoefijzers connectie
« Reactie #7 Gepost op: 16 October 2024, 08:07:10 »
Hi,

Odaoda dank voor de detailinformatie van de afvoerdatums!

In het utrechts archief zie ik dat er nog wat niet gedigitaliseerd is van de 560717P en 560720P.

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C667E3B4642E0534701000A17FD

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan