Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:51:33
Sfeer op je modelbaan door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:36:15
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:17:22
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:17:37
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 14:59:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57

Auteur Topic: Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)  (gelezen 3269 keer)

Bert55

• Offline Offline
Re: Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2024, 16:19:06 »
Prima Albert, leuk dit te volgen!
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2024, 22:54:03 »
Ziet er leuk uit  (y)

Misschien dat ik het gemist heb, maar hoe voer je nu eigenlijk posities in? Moet je handmatig dat ding joggen naar plekken, posities opschrijven en dan die waardes overkloppen naar een tekstbestandje ofzo?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2024, 10:04:35 »
Hoi Bas,
Je hebt niets gemist, ik heb het hier nog niet beschreven. En dat doe ik hieronder.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2024, 10:17:47 »
De volgende stap is het invoeren van de draaischijf in Rocrail. In totaal kun je 48 sporen aansluiten. Rocrail begint standaard aan de rechterkant te tellen met spoor 0 en telt dan linksom. Op deze manier heb ik 6 sporen aangesloten.
Het blok tt1 stelt de draaischijfbrug voor. Ik heb twee melders getekend maar in werkelijkheid is de hele brug 1 melder. Door gebruik te maken van de Block Brake Timer kan ik de loc mooi midden op de brug laten stoppen. De tweede melder heb ik alleen nodig om dit 1 keer in te stellen.
De uitgang is gekoppeld aan de relais het brugspoor te polariseren.
De stroom op de sporen is zo aangesloten dat de loc van links naar rechts (of omgekeerd) over de brug kan rijden als het huisje aan de rechterkant staat. Dit is de groene punt in de draaischijftekening. Dus de polariteit van (bijvoorbeeld) de blokken Spoor-24, tt1 en Spoor-00 is gelijk.
En als de brug dus 180 graden draait moet de polariteit van het brugspoor omgedraaid worden.

Hoe Rocrail dat doet, dat leg ik uit bij de instellingen van de aangesloten sporen.

Hartelijke groeten,
Albert.

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2024, 10:43:29 »
Bij het instellen van de eigenschappen van de draaischijf is op het tabblad 'Algemeen' alleen de ID (tt1) van belang. Deze moet gelijk zijn aan die van het draaischijfblok.

Hieronder de beschrijving van de relevante instellingen op het tabblad Interface:
Interface ID
Verwijzing naar de WIO als centrale waarmee ik de draaischijf aanstuur.

De Node ID
Het volgnummer dat ik heb ingesteld op de Raspberry Pico-W.

Rotatie stappen
Het aantal stappen van de stappenmotor voor 1 omwenteling van de draaischijf van 360 graden.
De stappenmotor heeft 4096 stappen nodig voor 1 omwenteling. De tandwielen zorgen voor een overbrengverhouding van ongeveer 6,5 op 1. Dat was een goed uitgangspunt en daarna was het een kwestie van bijstellen tot de draaischijf bij 360 graden draaien precies weer op het blok Spoor-0 uitkomt.

Correctie
Het aantal stappen dat nodig is om de speling van het mechaniek op te vangen als de draaischijf van draairichting verandert.
Ook dit was een kwestie van uitproberen.

Stap vertraging
Dit regelt de snelheid van de stappenmotor. Hoe groter de waarde, hoe groter de vertraging.

Offset
Ik gebruik een Hall-sensor om de draaischijf op positie 0 te plaatsen. In Rocrail heet dit 'Kalibreren'.
Deze waarde geeft het aantal stappen aan tussen de Hall-sensor en het kalibratie spoor, Spoor 0. Achteraf had ik de Hall sensor liever wat dichter bij spoor 0 geplaatst maar daar was geen ruimte voor.

Start vertraging
Eventuele vertraging tussen het moment dat de draaischijf in positie staat en dat de locomotief gaat rijden.

Type
Rocrail ondersteunt verschillende types draaischijfdecoder. Hier kies je de juiste decoder, in dit geval WIO.

Brug polarisatie
Er zijn meerdere manieren om de polarisatie aan te sturen. Hier verwijs ik naar de uitgang die daarvoor zorgt.

Hartelijke groeten,
Albert.

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2024, 11:08:32 »
En dan rest nog de beschrijving van het tabblad 'Sporen'.

Voor elk aangesloten spoor heb ik hier een regel ingevoerd waarna ik per spoor de juiste instellingen kan doen. Als voorbeeld neem ik spoor 20, dat in Rocrail gekoppeld is aan blok 'Spoor-20'.

Spoornummer
Het volgnummer van het aangesloten spoor van 0 tot en met 47

Decoder Spoornummer
Het aantal stappen van de stappenmotor tot het aangesloten spoor, gerekend vanaf het 0-punt, dat is het spoor 0.
Ik had verwacht dat ik het totale aantal stappen voor 1 omwenteling (26435) zou kunnen delen door 48 (=550,729...) om de afstand tussen de sporen te berekenen.
Voor spoor 20 zou ik dan uitkomen op 11014 maar dat blijkt niet helemaal te kloppen.
Het is een goede benadering maar moet per aangesloten spoor worden gecorrigeerd. Ik wijt dat aan de speling in het mechaniek van de draaischijf en misschien ook wel de nauwkeurigheid van de stappenmotor.

Tegenovergesteld spoornummer
Dit is alleen relevant als Rocrail ook rijwegen moet maken vanaf de min kant (dus niet de kant waar het huisje staat) naar het aangesloten spoor.

Raster verbinding
Dit is om het draaischijfspoor in de tekening goed aan te laten sluiten op het aangesloten spoor. Dit is alleen visueel.

Beschrijving
Vrije tekst om het aangesloten spoor een naam te geven

Blok ID
Het blok van het aangesloten spoor. Rocrail gebruikt dit om de rijwegen te genereren.

Brug polarisatie
Activeren als de sporen op de brug gepolariseerd moeten worden
Dus in dit geval komt het relais op als de rolbrug met het huisje naar spoor 20 staat.

Hartelijke groeten,
Albert.

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 November 2024, 11:23:23 »
Samenvatting:

De Raspberry Pico-W wordt ingesteld voor gebruik via WIO in Rocrail door er een bestand op te plaatsen en dan de nodige instellingen te maken. Er hoeft niets geprogrammeerd te worden.
De Pico-W is daarna draadloos verbonden met hetzelfde netwerk als de PC waar Rocrail op draait en maakt automatisch verbinding.

Alle (elektronische) onderdelen voor besturing van de draaischijf worden aangesloten op de Raspberry Pico-W. De Pico-W en de stappenmotor worden gevoed met een 5V DC voeding.

Alle instellingen voor de aansturing van de draaischijf, zoals de posities van de aangesloten sporen, gebeuren in Rocrail.

Het enige minpunt in het verhaal is voor mij de draaischijf zelf. Die is niet nauwkeurig genoeg om in een modelspoor bedrijf op te nemen. Er zit vrij veel speling in het mechaniek en de brug draait niet soepel. Er zitten 4 hele kleine wieltjes onder maar het was beter geweest om hier een paar mini lagers voor te gebruiken.

Ik ga t.z.t. nog een video maken en op Youtube zetten.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2024, 11:25:56 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.