Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: BR 89 ??  (gelezen 1280 keer)

BébertNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
BR 89 ??
« Gepost op: 02 October 2024, 09:49:05 »
Goedemorgen allen,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het zit met de BR 89 van de DR/DB?
Ik kom zelf 3 verschillende types met complete verschillende uiterlijk. De een als een "standaard" uitziende, hoog op de wielen met losse ketel, de tweede veel kleiner met die specifieke schuine zijden aan de voorkant van de ketel en de derde met een kolenbunker bovenop de watertanks.
Hoe komt dat? Verschillende bouwers of ex-privé spoorwegmaatschappijen. Andere series?
Misschien iets van gespecificeerde serie nummers in de aanbieding?
Alvast bedankt voor uw uitleg.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: BR 89 ??
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2024, 09:57:50 »
Daar zijn aardig wat subseries in nog;
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Baureihe_89

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: BR 89 ??
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2024, 10:03:18 »
Het is heel eenvoudig.
Bij de oprichting van de Deutsche Reichsbahn werden alle tenderloks met de asindeling C ondergebracht in de bouwserie 89.
Het onderscheid zit in de appendix na het nummer; 89.x
Hier zat dan vanalles in; Pruissisch, Saksisch, Beiers, etc. Het .x gaf dus het oorspronkelijke type aan.

Bart


BébertNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: BR 89 ??
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2024, 10:15:09 »
Wat een snelle reacties allemaal.
Erg blij hiermee.
Duidelijke antwoorden en site.
Had al een vermoeden van de ex-maatschappijen maar het is veel meer dan wat ik mezelf had voorgesteld.

Bedankt voor deze infos, heel interessant om uit te pluizen.
Ik ga er meteen mee aan de slag, super!
 
Een fijne dag toegewenst.

Bernard

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: BR 89 ??
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2024, 10:46:48 »
Alle C-locs in de BR 89? Wat dacht je van de BR 80?

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BR 89 ??
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2024, 11:02:11 »
BR 80 is toch later gebouwd, als einheits lokomotive?

Bart had het over de machines die aanwezig waren tijdens de vorming van de Reichsbahn.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: BR 89 ??
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2024, 11:06:51 »
Klopt, maar de BR89.0 II was ook een einheits loc.

Groet Meino

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: BR 89 ??
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2024, 11:16:01 »
Klopt inderdaad, Meino. Ik was al op zoek naar een link. Deze dus: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_89.0_(1934)

De link naar de site werkt niet omdat het haakje-sluiten niet wordt meegekopieerd. Suggestie: naar de Duitse Wikipedia site en zoeken op: DR Baureihe 89.0 (1934)

Overigens zat er ook nog een loc met losse tender in de serie: de 89 6009.

Met vriendelijke groet,
Wies.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2024, 11:57:53 door Wies »
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: BR 89 ??
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2024, 11:40:36 »
De Einheitslok BR89 is zelfs later gebouwd dan de BR80

Misschien zit het verschil er in dat de BR80 net als de BR81 puur als rangeerlocomotief was bedoeld? De naoorlogse BR82 past dan ook mooi in het rijtje...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: BR 89 ??
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2024, 12:58:56 »
Oorspronkelijk was de BR 89 bestemd voor alle Länderbahn C-locs.

Ttv de nieuwe BR 89 (Einheitslokomotive) had men de nummering wat aangepast, aangezien de hele reeks 80-89 was volgepland (niet allemaal gebouwd of pas veel later)
De meeste Länderbahnloks kwamen bovendien aan het einde van de levensduur, zodat tzt weer nummers vrij zouden komen.
Aangezien de oorspronkelijke BR 89.0 (Pr. T7) al was ausgemustert was dit nummer weer vrij.
Enkele T7 kwamen echter door deprivatiseringen weer bij de DR, maar dat ter zijde.

In de DDR kwamen rond 1949 alle Privatbahnen bij de DR en al het materieel werd in het DR-systeem hernummerd, locs met volgnummers vanaf 6001, Triebwagen vanaf 501. Ook rijtuigen kregen speciale serienummers.
De 89 6009 was er een van. Deze kreeg net als enkele andere 89ers in de jaren 60 een tender. Een omnummering in BR 53 is wel overwogen maar niet doorgevoerd.



Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: BR 89 ??
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2024, 13:40:57 »
Het is ook zo dat in het nummerschema de laagste nummers voorbehouden waren aan de eenheidsloks.
Bij de sneltreinloks dus 01, 02, 03 etc, terwijl de Länderbahnloks de hoge nummers kregen (16,17,18, 19).

Bart