Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:12
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 21:56:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
Bayerische stoomlok 3601 door Peter45
Vandaag om 14:11:41
Uhlenbrock power40 aansluiten op power3 door janvanbemmel
Vandaag om 14:00:30
  

Auteur Topic: De modeltreinen van Spoorijzer  (gelezen 2558 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
De modeltreinen van Spoorijzer
« Gepost op: 18 September 2024, 10:16:58 »
Van jongs af aan ben ik al bezig met treinen en modeltreinen. In mijn leven herken ik een flink aantal fases, ook op het gebied van modelspoor. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn collectie nu is zoals die is. Daarom geef ik eerst wat achtergrondinfo ;D. Mocht je dat minder interesseren, dan kan je gewoon doorscrollen tot de foto’s.

Van '82 (geboortejaar) tot '89 woonde ik in Aerdenhout met uitzicht op de spoorlijn Haarlen - Leiden. Ik herinner mij daar nog de kleurrijke VAM treinen, maar ook nog diverse stoomtreinen van het jubileum in '89. De hobby was al pril aanwezig, want ik ging graag bij het spoor kijken, bv als we naar Zandvoort gingen. De 1100 was de grote favoriet en op de Fleischmann treinbaan werd alles nagespeeld. Uit deze periode heb ik nog mijn eerste locje overgehouden, zoals mijn Fleischmann Groene O&K rangeerloc. In model was de 1200 met de plan W natuurlijk de vertegenwoordiger van Zandvoort in model.

In ‘89 verhuisden we richting Arnhem. De treinbaan (welke stond op een pingpongtafel) werd ingepakt en aldaar weer onder mijn leiding uitgepakt. Ik merkte dat mijn vader weinig interesse meer had, ikke des te meer! Het lukte om alles rijdend te krijgen en in een lokale speelgoedwinkel vond ik een echte (Roco, turkoise) 1100! Na zeer lang sparen kon ik die aanschaffen.

In 1994 werd ik lid van de MVA, de Modelbouw Vereninging Arnhem en omstreken. Daar bouwde ik aan een grote modulebaan en kwam mijn interesse in treinen en mijn collectie in een stroomversnelling. Tot mijn 18e verjaardag heb ik jaarlijks mijn collectie flink kunnen uitbreiden. Diverse 1100en, Maar ook Lima ICR, koploper en IRM, maar ook diverse goederentreinen (Vam, container, coil). De bulk van mijn collectie is uit deze periode afkomstig en ik “spaarde” vooral wat ik in het wild tegenkwam, in combinatie met de 1100en in diverse uitvoeringen De pingpong tafel werd vervangen door een serieuze rondlopende treinbaan in een kamer van 3x4 meter. Hier kwamen de lange treinen mooi(er) tot hun recht.

Na 2000 ging ik studeren en uit huis. De treinbaan bleef bij mijn ouders (daarvoor had ik geen plek op mijn kamer), het lidmaatschap van de MVA werd opgezegd. Na een paar jaar wilden ouders graag de kamer weer "terug". Dat heb ik even kunnen rekken  ;D, maar toen het eerste echte huis zich aandiende (ruim 7 jaar later....) heb ik ik alles afgebroken, ingepakt en meegenomen. Aldaar heb ik een nieuwe poging gewaagd om een kleine baan op te bouwen. Door een nieuwe aanstaande verhuizing bleek dat helaas van korte duur. Verder dan een frame met wat sporen kwam ik dit keer niet. De collectie werd maar heel iets uitgebreid, met bv de Benelux Hbis en een Roco 2400, maar slonk voornamelijk omdat ik afscheid nam van mijn treinstellen (IRM, koploper), die vond ik toch minder passend.

Na de verhuizing heb ik op de vliering (2016) een nieuwe poging gedaan. Doel was een L vormige baan met 2 niveau's. Het onderste niveau werd gerealiseerd en kreeg ik rijdend. Uiteraard was dit allemaal nog analoog  ;D. Toch vlotte het niet. Een druk (werk) leven, jonge kinderen en best wat klussen her en der (en andere hobbies) zorgden voor weinig voortgang. En, had ik eens tijd, dan zat ik helemaal op zolder en zag ik mijn vrouw niet meer….. Geen ideale situatie. In schaal 0e werd wel een werkend diorama gebouwd, zie daarover dit topic:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96821.0

Door de komst van een hybride warmtepomp moest 1,5 jaar terug de vliering leeg. Daarna is de hobby vooral in de bananendozen gebleven. Qua collectie heb ik wat drastische keuzes gemaakt. Divers 1:100 materieel is de deur uit, enkele 1100en (vooral Marklin Hamo) zijn de deur uit en wil ik tzt vervangen door fraaie(re) Piko’s en ik focus meer op realistische samenstellingen etc. Af en toe volgt een laminaat/PVC baan, maar een vaste baan is nog niet gelukt. Hoewel, de tijden zijn gunstiger geworden. Mijn oudste zoon is het huis uit en er is een kamer minder gevuld. Daar zit wel een thuiswerkplek, maar ook eventuele ruimte voor wat meer. Het grote plannen is begonnen  ;D.

Tot ik zover ben, wil ik alvast mijn collectie laten zien. Ik heb de afgelopen jaren de collectie wel flink uitgedund. En enkele keuzes gemaakt:
  • ]De focus is nu op de NS 1100. Doel is om elke uitvoering te voorzien van een passende trein(set)
  • ]Qua periode richt ik mij vooral op de NS in de jaren 80/90, afgezien van de 1100en. Ik heb dus wel wat dieselmaterieel (2200/2400) en een 1600 ter afwisseling
  • Ik ga over op digitaal, een witte z21 start is aanwezig en de eerste (2) locs digitaal
  • Ik ga over op FLM kortkoppelingen, materieel zonder kk houder heb ik begin dit jaar verkocht
  • Ook is al het 1:100 de deur uit en wil ik mijn collectie langzaam verbeteren/vervangen door nieuwere (mooiere) modellen waarbij ik meer focus op realistische samenstellingen.

Kortom, geen Lima ICR, FLM plan W, koploper, IRM maar ook geen oude goederenmeuk. De collectie van mijn vader is flink uitgedund tot de basis. Kortom, dit is wat ik nog heb  ;D.

Nou, daar komen dan de foto's  ;D. Eerst het reizigersmaterieel:


Deze Roco 1100 met bijpassende plan D rijtuigen is toch wel het begin geweest van mijn collectie. In principe heb ik een stam bestaande uit AB, RD, C, C, welke medio jaren 50 gepland is. Dit kan ik naar wens versterken met een extra C en eventueel een blauwe Bolkop (A). Ik kwam er laatst achter dat de bolkop van na de declassering is, terwijl de RD's toen al lang Blauw waren. Kortom, de bolkop is niet helemaal realistisch, maar de blauwe noot in de turkoise stam vind ik optisch wel fraai. MIsschien nog eens de bolkop vervangen door een blauwe plan D?


De volgende stam, een IR trein Berlijn, welke ik vroeger regelmatig gespot heb. Zowel de 1100 als 1600 kunnen dienst doen. Ik heb totaal 5 rijtuigen, waarvan 4 tot mijn stam behoren en 1 versterking indien nodig. Enig nadeel, deze rijtuigen zijn FLM en dus niet 1:87 maar al wel de iets langere 1:93 versie. Naast mijn andere materieel staat dat (nog) niet raar, maar misschien ga ik deze stam ooits eens vervangen door 1:87 rijtuigen.


Mijn laatste aanwinst, een plan E stam voor achter diverse jaren 70/80 locs. Mijn vloot Lima's zijn de deur uit gegaan en daarvoor heb ik recent deze Artitecs uit de laatste serie (zonder koppelingsproblemen etc) terug gekocht. Onder de stam (A, RD, B en B) staan 3 mogelijke versterkingsrijtuigen. Een Artitec plan W Benelux kwam ik via dit forum tegen en kon ik niet laten liggen. Hetzelfde geldt voor de Plan D RD, die (niet geheel realistisch?) maar als alternatief voor de plan E RD kan fungeren. De bolkop A kan dan weer in plaats van de plan E eerste klas. Zo kan ik met weinig rijtuigen toch verschillende treinen de baan op sturen. En met diverse locs kan ik ook goed afwisselen.

Dan over op het goederenmaterieel:


Als eerste de VAM trein, welke ik herinner uit Aerdenhout. Totaal heb ik 9 wagons tot de beschikking. De linker 5 passen in elke periode, de rechter 4 kunnen als versterking en zorgen ervoor dat bv de 2400 wel of niet met deze stam kan rijden. De kleurrijke samenstelling spreekt mij na al die jaren nog steeds tot de verbeelding.


Dan mijn intepretatie van een coil trein. De samenstelling (blauw, turkoise en rood) heb ik eens bij Wolfheze zien doorkomen. De open coil wagen past (denk ik) niet echt, maar vind ik wel een leuke toevoeging ter afwisseling/uitbreiding. Ook deze kan met meerdere locs rijden, ik heb er enkele ter illustratie op de foto gezet.


Toch een beetje mijn trots, mijn container/huckepacktrein. Dit is een combinatie van 2 herinneringen. Zo herinner ik dat we een keer met de auto bij Maarn een containertrein inhaalden, met voorop een 1100! Dat was een fraai gezicht in de bocht bij Maarn. De Huckepack wagens herinner ik mij vanuit Ede, waar ik eens ben wezen kijken. Ook hier weer diverse locs die voor de trein kunnen.


Tot slot mijn " project"trein. Doel is een gemengde/bonte buurtgoederentrein, zodat je wat kan rangeren etc. Met een 2200/2400 of een 1100 als tractie. Ik had een aardig stammetje (met o.a. Kleinbahn koelwagens) maar dit grotendeels verkocht ivm gebrek aan nem-houders. Via het forum (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112274.0) heb ik hulp gezocht om te komen tot een wat realistische(re) samenstelling. Inmiddels zijn, via het forum, een OBB rongenwagen en 3 NS E-tjes aan dit stammetje toegevoegd. Het geheel moet nog eens op de foto  ;D.

Ik heb nog wat oude Fleischmann spul (van mijn vader), maar dat is meer uit nostalgie dat ik daarmee echt verder wil qua modelbaan. Tips en truuks zijn altijd welkom.

Groeten,
Rogier


« Laatst bewerkt op: 18 September 2024, 11:01:43 door spoorijzer. Reden: Ondanks goed kijken, toch 2 foto\'s verkeerd geplaatst »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2557
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2024, 10:42:05 »
Volgens mij heb je twee foto's verwisseld, de VAM-trein en de de Berlijntrein.

Interessante collectie! Suggesties heb ik niet. Er is volop materieel verkrijgbaar binnen je thema, dus wat je aanschaft is vooral afhankelijk van je eigen smaak en keuzes.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8661
    • Midland
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2024, 11:09:40 »
Mooie verzameling, Rogier.

Als je dan een baan hebt dan heb je een mooie verzameling om mee te rijden.

Als je flexibel wil blijven met baanbouw is bouwen in modules een aanrader.
Stel je moet nog een keer verkassen dan kan het meegenomen worden.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2024, 11:12:28 »
@ 1200blauw: Dank voor de tip, ik had nog zo goed opgelet maar dan nog gaat het soms fout. Nu aangepast!

Mijn "grootste" probleem is dat ik vooral bloktreinen en lange afstandstreinen heb, maar waarschijnlijk maar een beperkte ruimte. Dus dat wordt een beetje creatief zijn qua thema, baanplan etc. ;D Het liefst een (klein) kopstation, maar dat is wat minder logisch voor de bloktreinen.

Qua materieel heb ik een aardig wensenlijstje. Daar staat in elk geval ICR op, want nu ik mijn Lima's en FLM plan W de heb verkocht (begin dit jaar) heb ik niets jaren 80/90 geel/blauws meer in de collectie. Ik wacht op oer ICR versie van PB (kan ik nog even sparen), tenzij Piko komt met gespoten varianten van hun modellen. Die vond ik ook fraai (op de korrelige bedrukking na).

En uiteraard mis ik nog heel wat 1100'en  (y). Ik heb er 3 verkocht begin dit jaar, waaronder een geheel blauwe (Roco) zonder logo (jaren 50/60) en een blauwe met botsneus (Marklin Hamo). Die wil ik tzt vervangen door Piko's, liefst met een bijpassende stam. Dus daar heb ik nog wel wat te sparen haha ;D. Maar het zou ook handig zijn om voor elke trein (minimaal) 2 potentiele locs te hebben, zodat ik op mijn toekomstige baan een locwissel kan doen.

@Koen: dank je wel. Modules of gedeeltes is zeker een idee.

Groeten,
Rogier


MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2024, 11:35:50 »
Wat interessant te zien dat een aantal (waaronder dus jij Rogier) forumleden proberen de werkelijkheid te modelleren.
Dat betekent dus realistiche treinsamenstellingen.
Persoonlijk vind ik het moedig (maar dat zal meer over mij zeggen dan over jou) om iets te verkopen.
Onze eigen zooi bij elkaar (in dozen bovendien) komt uit New Zealand, Australie, Hongarije (het kostte een boel moeite om een modelzaak te vinden begin jaren 90!), Frankrijk, Belgie, Nederland, Duitsland maar vooral Canada en USA. Maar ik wil niks kwijt!
Het is wel superleuk om te volgen wat en hoe jullie gaan rijden. Dus vooral veel plezier.
Station Baarn HIJSM

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #5 Gepost op: 18 September 2024, 11:54:19 »
Ik moet zeggen dat ik het een onverwacht interessant deel van de hobby vind. Zo heb ik eens een overzicht gemaakt van welke jaren welke uitvoering reed (in Excel) om zo te zien welke combi's qua uitvoering kunnen. Ik ben nog lang niet op het detailniveau dat revisie data kloppen en elk rijtuig/wagon unieke (kloppende) nummers heeft. Maar ik probeer er wel steeds meer rekening mee te houden als ik iets koop.

Verkopen is zeker een lastig ding. Ik begon ivm praktische redenen, ik kon het spul in ons groeiende gezin gewoon niet kwijt  ;D. Maar spullen vragen ook "aandacht". Iets verkopen geeft dus ook soms lucht en ruimte voor iets anders. Ik heb diverse dingen uit het verleden waar ik lastig afscheid van kan nemen, zoals bv mijn eerste Hamo 1100. Wegdoen vind ik lastig, maar ik denk dat ik die voorlopig niet ga digitaliseren. En mijn Piko en Roco vervangende locs zijn wel duidelijk mooier.....

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2024, 12:35:18 »
Leuk, dit draadje!

En thuiswerken in combinatie met iets treinachtigs kan prima.Het is nog niet zover dat werkgevers achter de voordeur inspecteren of de thuiswerkplekken helemaal aan de normen voldoen.




Groet,
Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2024, 13:57:18 »
Hoi Wolter,

Ja, dat kan prima. Alleen, gezien de ruimte in mijn kamer en de wens voor iets meer rijlengte zal dat toch wat lastiger zijn. Ik zit te denken aan een ophaalbaar geheel, hoewel dat weer andere uitdagingen met zich mee brengt..... Ik denk weer rustig verder  ;D

Groeten,
Rogier

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Gotthardbahn
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2024, 14:02:13 »
Leuke verzameling Rogier en leuke verhalen erbij ook.

Met vriendelijke groet,
Dennis

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2024, 14:27:17 »
Dank je wel Dennis  (y).

Tijdens het maken van de foto's kwam ik tot de schokkende conclusie dat ik maar 5,5 treinen had. Toch iets minder dan ik altijd had gedacht  ;). Maar degenen die ik heb, daar ben ik wel blij mee  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2557
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2024, 16:13:15 »
En uiteraard mis ik nog heel wat 1100'en  (y).

Ik ben er ook nog niet helemaal. Ik heb nooit opgeruimd. Daardoor lijkt het meer dan het is ;)
« Laatst bewerkt op: 18 September 2024, 16:14:57 door 1200blauw »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2024, 16:22:08 »
....
Tijdens het maken van de foto's kwam ik tot de schokkende conclusie dat ik maar 5,5 treinen had. Toch iets minder dan ik altijd had gedacht  ;). Maar degenen die ik heb, daar ben ik wel blij mee  (y)
Natuurlijk, kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Het gaat om het plezier in de hobby.
Ik ben wel heel blij met al mijn loks en treinen, maar omdat vrijwel alles in dozen zit omdat mijn pendelbaantje zo klein is, kan ik er toch waarschijnlijk minder vaak naar kijken dan jij doet met de 5,5 trein.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2024, 16:26:02 »
Het is nog niet zover dat werkgevers achter de voordeur inspecteren of de thuiswerkplekken helemaal aan de normen voldoen.

Zijn die er dan? Lijkt mij een heftige aanpassingen binnen de cao's.  ;D ;D
Mvg.

Cor

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #13 Gepost op: 18 September 2024, 16:31:08 »
Ik ben er ook nog niet helemaal

12 stuks, dat is een mooie verzameling! Op mijn hoogtepunt had ik er 8, inmiddels staat de teller op 5. Is je doel om alle nummervarianten te verzamelen?  ;D

Natuurlijk, kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Het gaat om het plezier in de hobby.
Ik ben wel heel blij met al mijn loks en treinen, maar omdat vrijwel alles in dozen zit omdat mijn pendelbaantje zo klein is, kan ik er toch waarschijnlijk minder vaak naar kijken dan jij doet met de 5,5 trein.

Om geen Instagram-achtig onrealistisch beeld te schetsen, bij mij staat het spul momenteel ook in dozen. En af en toe leg ik een vloerbaantje. Alleen de kans op een echte baan is nu wel flink groter  (y). Het belangrijkste is, dat we van de hobby genieten!

Zijn die er dan? Lijkt mij een heftige aanpassingen binnen de cao's.  ;D ;D

Ik ken veel bedrijven die bv eissen stellen aan je thuiswerkplek. Dat je foto's moet uploaden voor goedkeuring etc. Dus.... het kan best gek  ;)

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2557
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #14 Gepost op: 18 September 2024, 21:56:13 »
12 stuks, dat is een mooie verzameling! Op mijn hoogtepunt had ik er 8, inmiddels staat de teller op 5. Is je doel om alle nummervarianten te verzamelen?  ;D

Dan zou je niet zover van me af zijn als je niet gesaneerd had toch? Nee, alle nummervarianten hoef ik niet, maar wel voldoende tractie voor mijn treinen. De Märklins (deels analoog) hebben gewoon plaatsgemaakt voor Roco- en Piko-exemplaren en er staan er altijd 1-2 in reserve. Zoals gezegd: het lijkt meer dan het is :)