Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Acherntal H0. (TP III/TP IV)  (gelezen 2681 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
« Gepost op: 05 September 2024, 13:55:36 »
1. Titel
"Speelbaan" met rangeermogelijkheden.

2. Spoorwijdte & railsysteem
H0 Piko A Gleis

3. Baanontwerp.
3.1 Baanplan zichtbaar



3.2 Schaduwstation



4. Technisch.
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Speelbaan vs. rangeerbaan

4.2 Hoofdspoorbaan of nevenbaan

4.3 Minimale straal (zichtbaar/verborgen)
Zichtbaar R3 48.4 cm / verborgen R2 42.2 cm

4.4 Maximale stijging
3%

4.5 Hoogte
Hoogte is weergegeven in mm

4.6 Perronlengte
Onder: max 178 cm, boven: max. 170 cm.

4.7 Maximale treinlengte
Max. 4 á 5 rijtuigen (Umbauwagen, Eilzüge, 303 mm rijtuigen).

4.8 Schaduwstation ja/nee.
2 schaduwstations, weergegeven in rood en blauw.

4.9 Bovenleiding ja/nee.
Alleen doorgaand spoor

5. Besturing.
5.1 Analoog/Digitaal
Digitaal (Laptop/RocRail)

6. Thema
6.1 Tijdperk
Tijdperk 3 & 4

6.2 Stationsstype.
Doorgaand middelgroot station, klein eindstation.

6.3 Landschap
Gebergte zoals die voorkomt in het Zwarte Woud

6.4 Scenery (stad, voorstad, gebied; industrie)
Stad is een idyllisch stadje met vakwerkhuizen. Gebied bestaat uit een natuurlijk landelijk gebied.
Industrie bestaat uit een (grote) houtzagerij met afvoer van de goederen.
Klein depot voor (tender)stoomloks.

7. Bijzonderheden.
7.1 Voorhanden zijnde treinen.
Stoom, diesel, eloks en treinstellen uit TP 3 en 4

8. Het verhaal achter het plan

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met diverse baanplannen om te kijken voor als er bij mij thuis een ruimte vrij komt om deze te vullen met een vaste baan. Na lang wikken en wegen ben ik tot het volgende idee gekomen.
Tijdens mijn vakantie in het begin van de Coronaperiode(2020) in het Schwarzwald(omgeving Titisee) ben ik het gebied gaan waarderen qua landschap. Dit kwam nog meer naar voren tijdens de rit Schwarzwaldbahn Erlebnisfahrten 37 tunnel unter Dampf tussen Rottweil en Hausach met de EFZ.



Tijdens mijn zoektocht voor geschikte treinsamenstellingen was ik gestuit op de diverse vakantietreinen(Turnuszüge). Intussen heb ik een 3tal samenstellingen in mijn bezit(Hummel Reise, Scharnow en Touropa) en deze kwamen o.a. ook in het Zwarte Woud.





Het fictieve plaatsje Altenberg vervult een centrale rol in het ontwerp. Het plaatsje ligt ergens in het Zwarte Woud en ademt de typische sfeer van deze streek uit. Altenberg ligt aan een doorgaande spoorlijn en heeft een bescheiden station met 2 sporen. Internationale treinen passeren Altenberg, maar stoppen er niet. Regionale treinen en stoptreinen stoppen er wel. Het 2de station heeft de naam "Steinheim" meegekregen en is een typisch landelijk station midden in het landelijk gebied. Ideaal voor vakanties en uitstapjes.

Mijn idee is dan ook dat de vakantietreinen een stop maken in het station Altenberg en waar een 2tal rijtuigen afkoppelt wordt en deze worden dan door een wachtende lok opgehaald en naar het eindstation Steinheim gebracht alwaar de reizigers naar hun vakantiebestemming kunnen gaan in het verderop gelegen dorp(niet zichtbaar). Ook pendelt er een treinstel(VT98 of ETA 150) tussen deze twee stations die reizigers naar Steinheim brengen die met de personentreinen aankomen.(3/4assige Umbauwagen, Eilzugwagen of Silberlinge) Korte personentreinen kunnen Steinheim ook aandoen, er is een omloopspoor aanwezig.
Het stadje is ook de moeite waard om te bezoeken wat blijkt uit de oude (romantische)vakwerkhuizen die het rijk is en de mooie omgeving die uitnodigt tot mooie wandelingen. Voor ontspanning is ook gezorgd want het stadje telt een paar Gasthäuser waar men voor de nodige versnaperingen terecht kan of zelfs kan overnachten.

De term speelbaan is gekozen omdat ik naast het automatisch rijden ook handmatig wil rangeren en rijden naar het bovenste station.
Modelspoorbaan is vanwege het zo goed mogelijk aankleden van de baan waar de nodige aandacht aan geschonken wordt, d.w.z. proberen het gebied zo natuurgetrouw na te bootsen.

Vragen en opmerkingen worden gewaardeerd en daar waar mogelijk toegepast.

 



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:56:16 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Grt, Ronald.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2024, 17:41:58 »
Leuk plan, en fraaie foto’s van de sfeer.

Je hoofdstation lijkt wel heel erg compact in vergelijking met je zijlijn station.

Is het een optie in ieder geval het derde spoor over de hele lengte door te trekken?

En dan naast het hausbahnsteig een eiland perron tussen spoor 2 en 3?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2024, 19:53:54 »
Mee eens.

Ik neem aan dat de twee kopsporen in het hoofdstation bedoeld zijn voor een kleine goederenloods aan het hoofdgebouw en een losweg.

De Nahgüterzug van/naar Steinheim moet wel ergens kunnen staan om wagens uit te wisselen. Ook de goederenwagens voor Altenburg zelf komen ergens vandaan.
Gezien de hoeveelheid sporen in Steinheim zal dat zeker nodig zijn.
Ook de pendeltrein moet nog ergens staan.
Dan zijn twee doorgaande sporen wrs te krap, zeker als er op de hoofdlijn ook nog treinen moeten kunnen passeren.



Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2024, 23:08:17 »
Ik dank de heren voor hun input. Ik heb de voorgestelde opmerkingen in onderstaand plan verwerkt.
Tevens het geheel ingekleurd en de plaats van de gebouwen zijn globaal gekozen.


Grt, Ronald.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25987
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2024, 06:58:35 »
Dit gaat mooi worden Ronald en ik blijf je lekker volgen  :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #5 Gepost op: 06 September 2024, 07:14:41 »
Mooi plan geworden zo. Ben benieuwd naar de bouw.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2024, 09:53:30 »
Mooi! Maar je had toch een andere baan? Of is die niet meer?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2024, 15:40:28 »
Ja, zo komt de baan meer in balans, hoewel ik gevoelsmatig het eindstation nog fors vindt ten opzichte van de voorgrond.
Kan je daar misschien nog wat spelen met de perronlengte dat die wat korter kan? (tip, goederentreinen mogen wel langer zijn dan het perron)

En kijk nog eens bij het binnenrijden van het zijlijn station. Binnenkomende spoor is altijd via een aftakking. Kan je het kopspoortje rechts niet nog een spoor naar beneden halen?

Aanvulling, je schrijft zelf twee rijtuigen en een lok die overgaan naar de zijlijn. Als je met 3 rijtuigen rekent dan kom ik ca 120 cm max voor de lengte nodig van het perron op de zijlijn (lok met 3 rijtuigen van 30 cm).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 06 September 2024, 15:42:54 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2024, 16:46:54 »
Mooi! Maar je had toch een andere baan? Of is die niet meer?

Jawel, ben ik volop mee bezig. Deze staat gepland als 1 van de kinderen het huis gaat verlaten. Je kan beter eerst een gedegen plan hebben dat uiteindelijk helemaal goed is dan dat je het gaat doen wanneer de ruimte vrij komt. Ik had bij mijn vorige baan ook een goed plan gemaakt maar toen bleek de kamer daarvoor uiteindelijk te klein voor was en heb ik de baan afgebroken en de plannen voor een beursbaan gemaakt. Dit plan is klaar en staat in de wachtkamer. Hierna ben ik begonnen met het plannen van de Depotbaan en de bouw hiervan vordert gestaag.
Als het plannen klaar is kan ik rustig opzoek gaan naar de geschikte scenery en railmateriaal en andere zaken voor o.a. de aansturing van deze baan want daar ben ik wel even mee bezig maar daar is tijd genoeg voor. Rijdend materieel heb ik genoeg, voor dit plan meer dan voldoende dus hier hoef ik niet naar op zoek.

Dit gaat mooi worden Ronald en ik blijf je lekker volgen  :police:

Mooi plan geworden zo. Ben benieuwd naar de bouw.

Zoals in de inleiding al geschreven gaat dit in de toekomst gebeuren. Kan een paar jaar duren want e.e.a. hangt af wanneer één van de kinderen het huis uitgaat en die kamer vrij komt.

Jelmer,

De trein komt via het wissel rechtdoor en dan afbuigend via de Engelsman op de Hausbahnsteig binnen.
Moet voor binnenkomende treinen geen probleem zijn want Vmax. is 40 km/u en ze zijn kort.(2 á 3 rijtuigen)

Het kopspoortje is bedoeld voor een VT98, ETA150 met ESA150 of VT25 met VS145.

Goederentreinen komen hier sporadisch, hooguit 3 wagens leeg of beladen met producten uit de houtzagerij of van de fabriek die misschien in de planning staat(ruimte is aanwezig) en/of aangevuld met een kolenwagen voor het depot.

Ik plaats gelijk een nieuwe afbeelding, de lengtes van de perrons staan nu ook vermeld.

Dat het eind station ietwat fors bemeten is komt wellicht dat er een klein depot is waar binnenkomende stoomtreinen weer kunnen worden voorzien van een versie voorraad kolen en water of er gewisseld kan worden van een "verse" locomotief.
Het onderste station is eigenlijk een doorgangsstation waar hoofdzakelijk personentreinen kort stoppen en gelijk weer doorgaan. Sneltreinen maken geen stop en rijden via sp.3 door het station.



Grt, Ronald.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2024, 13:46:43 »
Wat voor hoofdlijn is de 'hoofdlijn'? Ik denk niet een Rheinstrecke oid.

Ik zie het stationsgebouw van Calw. De opzet heeft wel wat weg van de echte situatie ooit in Calw.

Het station Calw ligt aan de hoofdlijn Pforzheim - Horb met ooit een zijlijn naar Weil der Stadt.
Daarmee was het gelijk een van de belangrijkere stations aan de lijn waar door alle treinen werd gestopt.

Ik ben er ooit geweest in 1980, toen reden er vooral 212 of 216 met 3 rijtuigen, Bn + AByg + BDyg. Mobavriendelijke treinen.
In de spits versterkt met een tweede stam van 3 rijtuigen. Wordt dus wrs te lang...
Een enkele tussendienst reed met een Schienenbus. Deze stopte als enige (1x per dag!) ook in het station Weissenstein.

Af en toe reed er een koerswagen mee, een Bm of ABm.
Deze ging vanaf PF verder het land in, samen met een koerswagen vanuit Wildbad en enkele rijtuigen die PF begonnen.

Op de zijlijn naar WdS reed een Schienenbustrio 798+998+998.6.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2024, 15:18:43 »
Dit is zo'n beetje het beeld wat jij schets wat ik voor ogen heb. In die omgeving reden o.a. de Baureihen 38, 64, 75, 78 en 86. Qua diesel kan ik de V100, V160 en V 200 inzetten, deze hebben allemaal in het Schwarzwald e.o. gereden. Deze machines zijn allemaal bij mij aanwezig, ook de rijtuigen, Umbauwagen 3 en 4 assig, Silberlinge + Prototyp Silberlinge(groene), Mitteleinstiegswagen, Eilzugwagen Gr.30, heb ik in mijn bezit. Daarmee kan ik mooi mee variëren qua samenstellingen. Doorgaande D-treinen, Eilzüge kunnen ook door het station rijden.
Qua Turnuszüge(TP III, vakantietreinen met Couchetterijtuigen) kan ik uit deze kiezen:
D 964 Dortmund Hbf(1703)–Essen-Düsseldorf-Köln-Bonn-Mainz-Frankfurt(M)-Karlsruhe-Offenburg-Freiburg-Neustadt(Titisee)–Seebrugg(659)
En uit deze:
D 934 Dortmund Hbf(1938)–Essen-Düsseldorf-Köln-Mainz-Frankfurt(M)-Karlsruhe-Offenburg-Villingen-Freudenstadt(821)

Reizigerstreinen(TP III) die ik kan samenstellen:
E 4613 Neustadt(Schwarz.)(1015)–Donaueschingen-Tuttlingen-Sigmaringen-Ehringen(Donau)–Ulm Hbf(1341)
BR 75, B4ylwe-42, AByslwe-42, B4ylwe-42, Pw4ü-37

E 4684 Stuttgart Hbf(944)–Eutingen(W)–Freudenstadt Hbf(1131)
BR 38, B4ym-51, AB4ym(b)-51, Pw4ü-37

N 3915 Rottweil(1649)–Deißlingen-Schwenningen–Villingen(1722)
BR 78, B3yg-54, B3yg-54, B3yg-54, AB3yg-54, Pwi-28

E 4609 Neustadt(Schwarz) (845)–Donaueschingen (928)
V200, Pw4i-31, B4nb-58, AB4yswe-30/55, B4nb-58

Voor TP IV heb ik de BR 001, 051, 065, 220, 215 en met een knipoog kan ik een 104 inzetten.
Reizigerstreinen bestaan weer uit Umbauwagen 3 en 4 assig, Silberlinge - Silberlinge Prototyp(groen) - Silberlinge Oceanblau/Beige, Mitteleinstiegswagen (OB/B), Am, BDm, Bm Schnellzugwagen en Eilzugwagen Bye-667.

Grt, Ronald.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2024, 16:57:28 »
De keuze is reuze  :laugh:

In tp. 3 kun je ook nog de bekende Donnerbüchsen laten rijden.
Tot 1962 nog een enkele houten wagen Bid 21 (Brawa), Bi-Wü (Brawa) of Bi-Bad (Liliput).

De BR104 is een eloc.
Bovendien reden ze in Bayern (jaren 60) resp. in NRW (jaren 70). Dat is wel een flinke knipoog...
Of is het een museumloc?

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2024, 20:48:08 »
Op zich een leuk plan,echter:
Zo op het oog gaat bij A 1 spoor omhoog en de ander blijft vlak als lus/schaduwstation.
Dat ga je qua helling niet redden denk ik om voldoende hoogteverschil te hebben bij het gestippelde deel.
Hoogteverschil is ook maar 2 cm (150-130) volgens de tekening.
( net genoeg voor een paar vingers en zeker geen trein)

« Laatst bewerkt op: 11 September 2024, 23:11:47 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Duitsland TP III/IV
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #13 Gepost op: 11 September 2024, 23:30:54 »
Hallo Bert,

Hierin heb je gelijk. Ik ga er zeker even naar kijken of ik dat anders kan oplossen. Dank voor je opmerking.
Grt, Ronald.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
« Reactie #14 Gepost op: 11 September 2024, 23:37:18 »
Misschien is het een oplossing om de binnenste boog omhoog te laten lopen en de buitenste vlak met de lus.
Dan hoeven de sporen niet over elkaar heen.
Maakt optisch in de eindfase dan ook niet veel uit.
Het meeste is toch onzichtbaar.
Vorm van de lus wordt dan wel iets anders.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2024, 23:41:55 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572